Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klimaanlegget........ Hvordan er det tenkt at det skal brukes?

Startet av Joltus, søndag 17. juni 2018, klokken 20:57

« forrige - neste »

Joltus

Eg kjører med anlegget på auto. Det begynner å dugge på frontvinduet. Eg ønsker å fjerne dugg. Eg trykker på mode for å endre hvor lufta går. Auto slåes da av....

Her er manualen litt sprikende. Et sted står det at noen knapper gjør at auto lyset slukker men de andre funksjonene fortsatt står i auto. Godt auto lyset slukker da.....
Et annet sted står det at hvis mode knappen og en del andre knapper blir trykket slukker autoindikatoren. Men står ikke noe mer om den fortsatt er i auto?

Har aldri kjørt en bil der man ikke kan ha klimaanlegget i auto, men allikevel velge selv hvor man ønsker at lufta skal gå..... Hver gang man trykker på auto går luftstyringen tilbake. Så hvis eg ønsker å ha luft på vindu og beina må det aktiveres hver gang eg går til automodus. Skjønner ikke hvorfor auto skal ha noe med hvor lufta går. På de andre bilene styres temp og viftehastighet av auto.

Og manualen er jo ikke akkurat veldig enkel å lese.....

Følgende står: Hvis rutene digger til, bruk avfuktende oppvarming istedetfor ac oppvarming.
På de andre bilene eg har er det ac som absolutt har best effekt på fuktigheten inne i bilen.

Et annet sted står det:
Kombinert varme og avfukting:ac og heat lyser.

Hva er varme og hva er avfukting? Hvis ac er varme og heat er avfukting burde noen kommet med bedre navn på knappene

Helge82

Jeg lurer faktisk på akkurat det samme som skrives her, min opplevelse er identisk.

hemi

auto funksjonen er håpløs, rart det er slik i en moderne bil


Joltus

Auto funksjonen regulerer altså viftehastighet og temperatur automatisk.... Selv om det ikke lyser på auto....

Det er jo igrunn kun det som er litt snodig.

LeafSwe

Jag tycker man får bäst klimat med både ac och heat aktiverade.
Ingen imma och fräsch luft.
3P+
3SR+

MrOtto

Min erfaring er at dugg fjernes klart mest effektivt med kun AC aktivert, dugg blir borte på et blunk. I manualen står det at man skal bruke Heat, men dette går veldig tregt og bruker mye mer strøm en AC i følge energimåleren.

Ebe

I den gamle leafen har mange måtte styre klimaanlegget helt selv, spesielt om man brukte forvarming av bilen. Man finner egne tråder på dette her på forumet, men det begrunnes i resirkulering av lufta i starten av forvarmingen.

Men den fortsetter og styre de andre funksjonene automatisk, dersom man bare endrer én innstilling. Men AUTO-lyset slukker altså.

Men ja, dårlig løsning på klimaanlegget. Syntes det er litt dårlig om de ikke har klart å fikse dette i den nye modellen. :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Joltus

Sjekket i dag.

Stod i auto 20 grader. Lyste på heat.

Endret mode til bein pluss defrost. Auto lyset slukker.
Men når eg senket temp gikk viftehastighet ned. Og så slo m heat seg av og ac på og hastigheten økte når eg senket ytterligere. Når eg økte tempen skjedde det motsatte.

Så det funker det gitt. Da er det bare å velge riktig mode og drite i at det ikke lyser på auto. Man har også litt bedre oversikt over statusen på klima når man velger lyd/klima på skjermen.

meitran

Sitat fra: Joltus på tirsdag 19. juni 2018, klokken 20:31
Sjekket i dag.

Stod i auto 20 grader. Lyste på heat.

Endret mode til bein pluss defrost. Auto lyset slukker.
Men når eg senket temp gikk viftehastighet ned. Og så slo m heat seg av og ac på og hastigheten økte når eg senket ytterligere. Når eg økte tempen skjedde det motsatte.

Så det funker det gitt. Da er det bare å velge riktig mode og drite i at det ikke lyser på auto. Man har også litt bedre oversikt over statusen på klima når man velger lyd/klima på skjermen.

Kjenner dette irriterer meg litt. Omtrent like irriterende som at man ikke får varsel om når man er tom for spylevæske. Hvor mye dyrere hadde det blitt å hatt normale løsninger liksom....

Joltus

Hva er galt? Det eneste som er annerledes er igrunn at auto lyset slukker......

Eg er veldig positiv på dine vegner hvis dette og Tom spyler væske er ankepunktene med bilen.

meitran

Sitat fra: Joltus på onsdag 20. juni 2018, klokken 07:32
Hva er galt? Det eneste som er annerledes er igrunn at auto lyset slukker......

Eg er veldig positiv på dine vegner hvis dette og Tom spyler væske er ankepunktene med bilen.

Det er jo rimelig unødvendig av produsenten. Hvor vanskelig kan det være og la det lyse auto, slik at folk slipper å ty til forum for å bruke ventilasjonsanlegget? Sover godt på natta uansett jeg altså, men det er merkelige valg som er tatt. Forøvrig aldri opplevd en bil uten måling for spylervæske.

Joltus

De definerer det vel ikke som auto lengre da.

Eg sover godt om natten så lenge auto ikke deaktiveres. DET hadde vært krise!

Beckern


Joltus

Det gjøres ved å trykke på auto, eller justere viftehastigheten selv. (Hvertfall hvis det er lys i Auto....)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA