Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Aksjon for rustfrie bremser

Startet av Walker, tirsdag 03. oktober 2017, klokken 14:02

« forrige - neste »

Electrix

Jeg merker at det i den siste tiden har vært økt aktivitet blant anti-elbil debbatanter på nettet. Både her og på tu.no som jeg også frekventerer. Jeg skal ikke spekulere i deres motiver, men det skulle ikke forundre meg om det ligger inne noen store søknader om penger fra hydrogen-lobbyen. Det er påfallende hvor mange små problemer som blåses opp til store elbil-problemer. Gjerne problemer som er generelle for alle biler, slik som vindusviskere eller bremseskiver.

Det er mulig at du oppfatter noen av oss som kritiske til ditt problem, men jeg tror du ville fått mye mer støtte for problemstillingen din om du forholdt deg til problemet, nemlig rust på bremseskiver. Og ikke laget dette til en negativ sak om elbiler når det er et like stort problem for eksosbiler.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Walker

Det er en vinkling jeg overhode ikke har tenkt på. Utgangspunktet var å gjøre elbiler enda mer vedlikeholdsfrie sammenlignet med tradisjonelle utslippsbiler. Det er beklagelig hvis dette skulle oppfattes som et ankepunkt mot elektriske biler.


Dampmaskin

#17
Sitat fra: gr på lørdag 07. oktober 2017, klokken 15:17Ikke-eksisterende problem på e-Golfen vår iallfall.
VW har en automatisk funksjon for å tørke bremsene, ved at klossene strammer litt til og gnurer mot skivene under kjøring, helt til det er tørt. Mulig at de har skrudd funksjonen opp på 11 på e-Golf (og GTE), og at dette dermed også hjelper mot rust.

På min bil hører jeg i hvert fall en lav skrapelyd fra bremsene den første halve kilometeren etter at bilen har stått en stund, spesielt hvis jeg kjører med åpent vindu.

Jeg nevnte det for Møller da jeg skulle ha bilen på service, men de visste ikke noe, og hørte ikke noe. I ettertid har jeg lest om tørke-funksjonen og kommet fram til at det antakelig skal være sånn.

jche

En annen ting:

Selve skivene er sjelden problemet. Problemet starter ved at glideboltene og/eller stempelet på caliperen setter seg pga for lite bruk, samt salting. Dette fører gjerne til at bremseklossen bare virker på den ene siden av skiva, denne blir da fort slitt, og den andre sida blir rusten. Så egentlig er det glideboltene og caliperne som bør bli bedre

Walker

I ettertid er det lett å innrømme at ordvalget i innledningen her har vært uheldig. Jeg burde poengtert at det dreier seg om et relativt stort problem, men at tilsvarende på andre kjøretøyer overskygges av andre ulemper. Dette viste seg dessverre mindre selvfølgelig enn jeg antok.

erik e

Har mye erfaring med bil. Bremseskiver på noen merker er ikke det samme som for noen år siden. Tror tyske merker har noe annet stål i bremseskiver . Er vel noen "japse merker" som ikke er hva det var. Hva er stålet i bremseskiver laget av .  Gamle Fiater.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Trond.m

Vet ikke om min bmw 1-serie 2016 hadde det beste stålet akkurat. Etter en times bilvask var de helt brune, og jeg klarte aldri å få de helt blanke om brukte bremsene bevisst for å fjerne rust. Naboens 2 år eldre 1-serie hadde helt blanke skiver selv om de ikke gjorde noe for å få de slik. Så jeg mener definitivt at kvaliteten er dårligere enn tidligere modeller. Vet ikke hvor mange kroner fabrikken sparer på det, men kunden taper iallefall.

eNVoy

Ditto. Jeg har nå hatt elbil i ett og et halvt år, og har byttet alle skiver og klosser to ganger. Regner nå med å måtte bytte for hver EU-kontroll framover. Nissan e-NV200, kjører under 8000 km i året. Dere som ikke har dette problemet, har dere garasje, og kjører dere hver dag? Jeg har ikke garasje, og etter hver regnskur er skivene rustne.

I tillegg kjører jeg bare 1-2 ganger i uka om sommeren, og 1-2 ganger i måneden om vinteren. Jeg bremser og bremser, setter gjerne stikka i N også så regen ikke slår inn. Men med mitt kjøremønster hjelper det ikke. Skal jeg unngå dyp rust må jeg altså ut og kjøre hver gang det har regnet, og med jevne mellomrom ellers også - bare for å slipe bremser.

Hadde vært kjekt med robotbil, så jeg hadde sluppet å bruke tid på dette. Eller rustfrie skiver. Eller om Nissan i det minste hadde laget et renseprogram. Det kunne vært en ren softwareoppgradering - bilen har allerede regnsensor og internettilkobling. Det er et "first world problem", men likevel. Og så unødvendig. Fossilbilene jeg hadde før hadde aldri dette problemet, selv om de ble like lite brukt, og sto ute de også. (De hadde mange andre problemer, så jeg angrer ikke på bytte til elbil!)

elektrolux

Logisk tenkning tilsier smøring av glideflater, pussing av skiver med påfølgende zinkmaling, og bremse skivene varme før parkering av bilen dersom det er vått vær.

Funker i alle fall for meg. Skifter omtrent aldri skiver. Kun når de er blitt tynnslitte, og aldri grunnet rust.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tomrh

#24
Er det ikke bare å sette på rustfrie bremseskiver når dette evt blir et problem?
Å utstyre elbilene med dette originalt fra forhandler vil jo fordyre bilene med en del tusenlapper, ja kanskje så mye som 10.000 kroner. Jeg vil heller spare disse pengene og passe på bremsene mine selv. Det koster meg en boks zinkspray i året til 89 kroner + en tube kobberpasta til 30 kroner som varer flere år.

Det som imo er mer verdt å kjempe for er å utstyre alle biler med bremserør av kobber. De av stål ruster og det er umulig å passe på fordi mye av rørene ligger skjult og på utilgjengelige steder. Og det er en stor jobb å bytte. Kobberrør er billige, bare tull og tøys at dette ikke brukes originalt. Måtte bytte alt på vår i-MiEV etter forrige EU, og verkstedet måtte trekke rørene noen omveier for å unngå å måtte skru ut batteriet...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Usikker

Etter å ha lest denne tråden virker det som det kan være litt kvalitetsforskjell på skiver men også at bruksmønster på bilen er veldig variabel og at ikke alle er klar over at en normal nedbremsing av hastighet ikke bruker skiver/bremseklosser men regnererer strøm med motorbrems inntil trykke på pedalen blir veldig hard eller at hastigheten blir lav.

Av egen erfaring, vask bilen og parker den, la den stå over natta og du har på mange biler "brune" skiver som kan lage skrapelyder når du bremser neste dag men som blir borte etter en brems eller to <- (Fossilen)

Hvis du da har elbil bremser du jo normalt ikke på skiver, du lager strøm, løsningen på det kan være enkel... Triller du ned en bakke på motorbrems, sett bilen i N og bruk bremsepedalen.. Da bruker du klosser og skiver og bremsekalipper får bevegelse.
Har trilla +16000km med Kia'n nå og har fortsatt blanke fine skiver
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

elektrolux

Denne skiven har fått mitt vanlige vårpuss, og ble siden demontert og lagt ut i regnet.

Legg merke til at zinksprayen holder rusten vekke fra områdene bremseklossene ikke gjør det.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Dampmaskin

Sitat fra: OlafGTE på mandag 09. oktober 2017, klokken 12:10
VW har en automatisk funksjon for å tørke bremsene, ved at klossene strammer litt til og gnurer mot skivene under kjøring, helt til det er tørt. Mulig at de har skrudd funksjonen opp på 11 på e-Golf (og GTE), og at dette dermed også hjelper mot rust.

På min bil hører jeg i hvert fall en lav skrapelyd [...]
En liten oppdatering: Etter sist service fikk jeg beskjed om at skivene hadde begynt å ruste, og hvis jeg ville unngå å måtte skifte dem neste gang må jeg begynne å bruke regen mindre, og bremse oftere og hardere.

Det har jeg nå også gjort, men jeg syns egentlig at det burde være unødvendig å måtte bekymre seg om, og forholde seg til, dette. På moderne biler går det meste av seg selv, men nå er vi altså nødt til å dulle med bremsene? Det føles litt som et teknologisk tilbakesteg til 70-tallet.

elektrolux

ville sett bort fra hele rådet du fikk. Bilen vil uansett engasjere mekanisk bremse like før full stopp og gjør det samme som dette tipset skal hjelpe med.

I tillegg vil mekanisk bremse være aktiv like etter full opplading.

Eneste gangen jeg vill bremset hardt er like før parkering etter å ha kjørt i saltlake en vintersdag, og når en vet at bilen blir stående en stund til neste bruk.

Bruk av bremser på denne måten vil likevel aldri erstatte en kjapp runde med vinkelsliperen eller håndfilen hver vår i forbindelse med bytte til sommerdekk. Dette forde rusten jobber seg sakte og sikkert inn fra kanten, og sliper vekk bremsebelegget før bremsebelegget rekker å slipe vekk rusten.

Er vel egentlig som alt annet i livet. Det er ingen enkel snarvei, så brett opp ermene, eller betal ut av hvitøyet for at en annen skjal gjøre det for deg.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Dampmaskin

Vinkelsliper kunne jeg alltids anskaffe, men jeg bor i by så jeg har verken ladeplass eller et egnet sted til å mekke på bilen. Så da ser det ut som jeg inntil videre bare må punge ut. Eller stå på bremsene og håpe det beste.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA