Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tidens tann tærer

Startet av leafnor, lørdag 02. desember 2017, klokken 16:15

« forrige - neste »

leafnor

Fikk med 16A ladestasjon fra forrige eier da jeg kjøpte min brukte Leaf. Bilen snart ladet 4000 ganger i hovedsak på den stasjonen.
I siste fått trøbbel på lading, og nå stopp, og feil i bilen.
Men 10A kladden som følger bilen lader den OK.
Så skrudde fra hverandre støpsel, og de to strømlederne ser ikke prima ut. Tenker feilen ligger i disse.
Har bestilt meg nytt J1772 støpsel, og tenker på bytte ut.

Så et spørmål ut av idè. Om jeg skaffer nyere EL-bil med Type 2 kontakt, da skulle det vell bare være å kjøpe seg et Type 2 støpsel å bytte. For de ulike ledningen er der for samme hensikt, altså pilotsignal etc etc.?
Eller er det noe lur elektronikk som må mellom?
Ser det finnes skjøtelednigner som overgsng mellom Type1 til Type2. Det kan være alternativ.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

elekTrond

Da jeg skulle kjøpe meg Type2-Type1 kabel var det typisk ~800,- per støpsel og kanskje et par hundre per meter med god silikon-kabel. Noen selgere hadde 5m kabel med ett ferdig montert støpsel i ene enden. Derfor endte jeg opp med elektrolux sine kabler til 1290,-.

       
  • Hva måtte du gi for J1772 støpsel med frakt og evt. mva?
  • Får du ikke kjøpt kun de to stikkene som er slitt?
  • Hvordan skal du få presset/koblet på nye stikk?
  • Må du skaffe deg egnet pressverktøy til formålet?
'13 Mjau

elektrolux

Vi har kjøpt inn et restlager med Renault blå Delphi 3,7 kW 5m T2 rette åpen ende kabler og selger disse for kun 1000 kr stk. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

eller så er det bare skitt og litt korrosjon i kontakten.

Start med rødsprit og Q-tips og prøve å rense de innvendig. bytt Q-tips til de er rene og ta kontaktene i bilen og.

Holder ikke dette så skaff bremserens på boks og luft på boks. Spray kontakten innvendig, la det virke litt og blås rent med boksen eller aller helst trykkluft om du har tilgang.

Fortsatt dårlig kontakt kan du forsøke med WD40 eller annen olje, la det stå innsauset en stund og tørk bort det med meste med Q-tips

Fortsatt ikke kontakt - kjøp ny kabel.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ionisert

Det er ikke slik at endten er det kontakt eller så er det ikke.
Dårlig kontakt = varmegang.

Har en kabel blitt brukt 4000 ganger å ser sliten ut, bytt med en gang.
Dette er langt fra noe evighetsprodukt, det trenger vedlikehold og service som alt annet bruksutstyr.

elektrolux

Industrielle kontakter er normalt designet for 10 omlegginger, mens automotivt utstyr for 10 000 omplugginger kunne en representant for Menneskes fortelle meg.

Hva mode3 utstyr er designet for kjenner jeg ikke til, men det er helt klart en grense et sted.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

leafnor

Takk for gode innspill.

Jeg har med (u)jevne mellomrom sprayet på WD40 i den tro å holde liv i dette lengre enn om det var tørt.
På bilens side ser i alle fall pinnene rene og pene ut.
Har brukt slik "Elektrorens" på boks, bare en gang, uten Q-tip. Ble ikke spesielt bedre.
Nå kjennes hele støpselet litt slarkete ut i forhold til støpsel fra de tre kladder jeg kan prøve med, så like greit å bytte.

Så det her med å få festet ledningen.
Innser jeg gikk rett i "fella", var for rask i avtrekket med å gå for "løsning", å bestille støpsel. Skulle valgt et med ferdig kabel eller lest mer på @elektrolux's Elbilhjelpen.no som selger støpsel og tilbyr å montere på eksisterende kabel.
For jeg klarer jo ikke ikke klemme fast ledning slik det er gjort originalt med kabelskotanga jeg har nei :o

Men kan lodding være et alternativ?

Hvis ikke får støpsel (Koster 800,- +frakt) bli satt på hylla som tabbepokal, kjøpe støpsel med kabel, eller helt ny ladeboks. Det siste et for stort nederlag for en med i overvekt mange "selvforsyningsgen".

Aller siste alternativ, sette seg ned på kne foran @elektrolux, bekjenne synden å kjøpt støpsel uten helt å vite hva det innebærer for å få det festet til eksisterende ledning. Og betale ham min "bot" for å få koblet det her.




Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

jkirkebo

Sitat fra: Ionisert på søndag 03. desember 2017, klokken 09:30
Det er ikke slik at endten er det kontakt eller så er det ikke.
Dårlig kontakt = varmegang.

Det er normalt pilotpinnen man sliter med kontakten på da den har en langt kortere kontaktflate og er mye vanskeligere å rense. Det går ikke strøm av betydning i denne, så man får ingen varmgang. Enten har man kontakt og lading fungerer, eller så har man ikke kontakt og lading fungerer ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafnor

Pilotpinnen ser mye bedre ut enn de to pinnene for ladestrøm på støpsel jeg har trøbbel med.
Det at støpsel i seg selv er så slarkete gjør vel også at kontakt kan bli så som så.
Vedlagt bilde litt uklart når zoomet, men innsiden ser ren ut.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

elektrolux

Sitat fra: leafnor på søndag 03. desember 2017, klokken 10:53
Men kan lodding være et alternativ?

Meget godt alternativ. Det gjør vi, og den stive biten som lett knekker av etter en lodding er uansett inni pistolen slik at den ikke utsettes for bøying.

Bare husk å tre ledningen gjennom alle ting den skal gjennom før lodding. Flaut og vanskelig å rette det opp etterpå.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sylwester

Sitat fra: elektrolux på søndag 03. desember 2017, klokken 10:03
Industrielle kontakter er normalt designet for 10 omlegginger, mens automotivt utstyr for 10 000 omplugginger kunne en representant for Menneskes fortelle meg.

Hva mode3 utstyr er designet for kjenner jeg ikke til, men det er helt klart en grense et sted.

Mener det står 4.000 koblinger på pistolen på min type2-kontakt. Hvis du kobler til lader hver eneste dag vil kabelen holde i minst 10 år. For min del vil jeg ikke klare å koble den til så mye i hele bilens resterende levetid.

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 03. desember 2017, klokken 08:51
eller så er det bare skitt og litt korrosjon i kontakten.
Start med rødsprit og Q-tips og prøve å rense de innvendig. bytt Q-tips til de er rene og ta kontaktene i bilen og.
...

Det slo meg at dette muligens er noe en kan gjøre en gang i året eller kanskje oftere. I det ladingen ikke vil starte har det muligens vært suboptimal kontakt en stund og slikt fører jo til varme selv med sikre kontakter?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

leafnor

Sitat fra: elektrolux på søndag 03. desember 2017, klokken 13:30
Sitat fra: leafnor på søndag 03. desember 2017, klokken 10:53
Men kan lodding være et alternativ?

Meget godt alternativ. Det gjør vi, og den stive biten som lett knekker av etter en lodding er uansett inni pistolen slik at den ikke utsettes for bøying.

Bare husk å tre ledningen gjennom alle ting den skal gjennom før lodding. Flaut og vanskelig å rette det opp etterpå.  ;)
Takk for svar. Da blir det lodding.
Og skal passe på å tre ledninger riktig første gang!!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Ferry

Sitat fra: elektrolux på søndag 03. desember 2017, klokken 13:30
Bare husk å tre ledningen gjennom alle ting den skal gjennom før lodding. Flaut og vanskelig å rette det opp etterpå.  ;)

Hvordan vet du dette?  :P Jeg tror alle som har loddet kabler har opplevd slikt. Bortsett fra meg da, såklart  ::)

Jeg prøvde å finne info om kobling av disse pinnene i type 2-støpsler. Lite å finne, men det lille jeg fant så ut til å være loddekopper med "luftehull" i bunnen. Jeg foretrekker krymp om jeg har valget, men det er ikke alle kontakter som er laget for det. Hvordan er disse støpslene du selger, elektrolux? Er pinnene løse så de evt. kan krympes, eller sitter de fast og loddes?

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

leafnor

Støpsel kom i dag, så blir lodding i morgen.
Skal passe på å tre ledning ja.
Pinner virker greie å lodde på.
Holde orden på ledninger så ikke jeg krysskobler.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA