Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Korrosjon på aluminium i hjulopphenget I3

Startet av Arve J, torsdag 23. november 2017, klokken 20:02

« forrige - neste »

Arve J

Jeg innspiserte inni hjulbuene når jeg byttet til vinterdekk nylig. Det jeg så der var ikke bra. Mistenker galvanisk korrosjon mellom stål og alu. Inni navne er det omtrent gravrust , det er rent stål der. Ingen rustbeskyttelse. Se vedlagte bilder . Noen som har inspisert sin bil nylig eller hørt om andre som har samme problem? Saken er rapportert til Bavaria i dag. Bilen er under 3 år gammel.

Trond.m

Huff, dette så ikke bra ut. Og jeg som trodde bilen i praksis var rustfri. Det hjelper lite med rustfritt karosseri hvis understellet ruster opp. Det blir interessant å se BMW sitt svar på reklamasjonen din.

Arve J

#2
Sitat fra: TM på torsdag 23. november 2017, klokken 21:54
Huff, dette så ikke bra ut. Og jeg som trodde bilen i praksis var rustfri. Det hjelper lite med rustfritt karosseri hvis understellet ruster opp. Det blir interessant å se BMW sitt svar på reklamasjonen din.

Det trodde jeg også. Er spent på svaret fra Bmw selv. Hvis dette viser seg å være galvanisk korrosjon som jeg tror det kan være er det nok flere som har problemet. Jeg pirket bort en del av smusset som hadde lagt seg på aluminiumet, da fikk jeg litt sjokk når jeg fikk sett hvordan det så ut på undersiden. Flere burde inspisere sine biler. Legg merket til den bolten på høyre som står alene. Den er helt fin. Den bolten som står montert direkte i forbindelse med aluminiums delen er jo sterkt korrodert.

Trond.m

#3
Regner med at du oppdaterer oss. Jeg ser ikke noe poeng å sjekke min enda, da den ikke har kommet lenger enn til havnen i Drammen  ;)

Hvis det er galvanisk korrosjon, så er det vel ikke noe man selv kan gjøre for å unngå korrosjon ?

Egil Fonn

Det øverste bildet: Navet er massivt stål og ruster ikke opp med det første, kan likevel være greit å behandle de med korrosjons beskyttende middel. Det nederste bildet ser ikke bra ut. Er det tæring i aluminiumen slik det ser ut til er det ille. Klarte ikke helt å lokalisere hvor dette bildet er tatt på min bil som står med hjul på. Hvor er det knipset?
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

bmw2002

Ser man på det siste bildet så er området der midten av hjulet der senterkoppen står.

Helt vanlig at dette er rustet, sånn har det vært på alle BMWene mine så lenge jeg kan huske.  Har en 5 år gammel BMW der dette rustet første vinter, og den har ikke blitt noe verre siden det.

Arve J

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 24. november 2017, klokken 06:28
Det øverste bildet: Navet er massivt stål 9og ruster ikke opp med det første, kan likevel være greit å behandle de med korrosjons beskyttende middel. Det nederste bildet ser ikke bra ut. Er det tæring i aluminiumen slik det ser ut til er det ille. Klarte ikke helt å lokalisere hvor dette bildet er tatt på min bil som står med hjul på. Hvor er det knipset?

Bildet er knipset øverst på fjærbeinet, du ser litt av fjæra der. Husker ikke i farta om det var foran eller bak.

Sungrazer

Shit - det der så ikke bra ut  :o Tror jeg må ut å titte litt på min egen. La ikke merke til hvordan det så ut når jeg skiftet til vinterhjul, men så samme rust på navet. Pusset av og la på litt syrefritt fett.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Sungrazer

Ser normalt ut på min, og ikke spesielt tegn til korrosjon. Var litt vanskelig å ta bilde, uten at hjulet var av og litt skitt der, men aluminiumen ser fin ut.



2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

PionerThink

Slik jeg kan tyde er dette bildet av opplagringen til fjærbena som BMW-karen kalte det. Jeg fikk en klikkelyd når jeg svingte i lav hastighet tidligere i høst, og tok da turen opp til Bavaria for å sjekke hva det kunne være?!
Tok en fra verkstedet 30 sekunder å konstatere at det var lagrene og at dette var et kjent fenomen på BMW i3. Han mente det var saltingen som tok knekken på dem!
Jeg fikk beskjed om å avtale bytte av dem på garanti, men valgte å ta det sammen med service nå i beg. av desember siden bilen var "due for service" 12/2017!
Tenker jeg skal forhøre meg litt om det kan lønne seg med noen form for "anti-korrosjonsmiddel" oppi der i form av tynn film àla Owatrol eller Dinitrol på spray? Eventuelt kombinert med spyling med vann på vinteren ???
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.


PionerThink

Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Viks

Men hva hjelper det med antirustbehandling hvis det er faktisk galvanisk korrosjon mellom stål og alu?


Initium

Sitat fra: Viks på fredag 24. november 2017, klokken 14:34
Men hva hjelper det med antirustbehandling hvis det er faktisk galvanisk korrosjon mellom stål og alu?

Du hindrer vel tilgang for katalytten, som er en forutsetning for at reaksjonen skal skje ... ?

PionerThink

Jeg fikk antydninger om at dette var et typisk "norgesproblem" grunnet saltingen vi har på våre veier! Nå skal det sies at vi ikke var inne på temaet galvanisk korrosjon, og jeg har ikke sjekket om dette er et problem andre steder i verden på BMW i3 ???
For alt jeg vet kan det være en dårlig kombinasjon, så hvis noen av medlemmene her inne sjekker sin bil som ikke går så mye på saltede veier kan jo det være en indikasjon om det stemmer eller ikke?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA