Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Øvelseskjøring

Startet av petteroe, fredag 27. oktober 2017, klokken 08:13

« forrige - neste »

petteroe

Vi bytter nå inn en gammel Audi A6 med en Tesla model X. Det blir da vår bil nr 1. Vi står også på liste for en model 3 som erstatning for vår gamle V50.
Men nå skal eldste ungen snart begynne å øvelseskjøre. Da tenker jeg at det er bredt å beholde V50en en stund til.
Leter etter argumenter for og imot å bytte V50en til noe elektrisk.
X75D Midnight Silver med alt av tilvalg

Counterpointer

Har nettopp vært på kurs hos biltilsynet om øvelseskjøring. Deres anbefaling er å ha hoveddelen av opplæringen med automat og heller lære gir når du kan kjøre i trafikken. Eventuelt kjøre opp på automat og heller senere oppgradere til manuell.

Det er kun en kjøreprøve som må til for å få utvidet førerkortet.

Tenkte å beholde en manuell bil selv siden jeg har 15 åringer i huset. Men har nå tenkt at det er antagelig unødvendig. Fremtiden er biler med automat og etterhvert kjører de jo selv, så manuell er bare en overgangsperiode nå hvor hver enkelt bør vurdere hva akkurat den personen har bruk for.

cra

Mine øvelseskjører i elbil ("automat"), og det gjør at de raskt kan komme igang med å være i trafikken uten å samtidig skulel koordinere så mange armer og bein for å gire, clutche osv. Tenker at det å konsentrere seg om trafikkbildet og flyten kan være bra, og når de er trygge på den biten kan de øvelseskjøre med Farmor og Farfar som har fossil bil med manuelt gir. De skal i alle fall lære seg det og kjøre opp for "vanlig" førerkort. Øvelseskjøring alene hadde jeg i alle fall ikke ville brukt som en showstopper for å gå over til elbil. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ipadjove

Er det ikke krav om at ledsager skal ha mulighet til å stoppe bilen med handbrekk? Hvordan blir det på nyere biler med elektrisk handbrekk av/på? Er det ok på alle modeller å skru den på i fart?

Espen Hugaas Andersen

Du kan i hvert fall trykke inn gir-knappen på Tesla for å aktivere håndbrekket i fart.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amatøren

#5
Vår e-up! har gammeldags håndbrekk.

Testet på vår Sharan (manuelt gear) bare for å se om jeg var komfortabel med det elektriske håndbrekket.

Når jeg holdt oppe knappen så bremset den kraftig, men pulserte så hjulene ikke ble låst. Løste opp igjen helt da jeg slapp bryteren.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Go-carter

Sitat fra: Ipadjove på fredag 27. oktober 2017, klokken 23:10
Er det ikke krav om at ledsager skal ha mulighet til å stoppe bilen med handbrekk? Hvordan blir det på nyere biler med elektrisk handbrekk av/på? Er det ok på alle modeller å skru den på i fart?

Dette kravet forsvant for maaaaaange år siden.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Agmuns

Sitat fra: Ipadjove på fredag 27. oktober 2017, klokken 23:10
Er det ikke krav om at ledsager skal ha mulighet til å stoppe bilen med handbrekk? Hvordan blir det på nyere biler med elektrisk handbrekk av/på? Er det ok på alle modeller å skru den på i fart?
Hva reglene sier om parkeringsbrems og øvelseskjøring vet jeg ikke, men hvis du "drar i brekket" på en bil med elektronisk parkeringsbrems så vil bilen bremse og stoppe. Det fungerer som en slags dødmannsknapp.

elektrolux

#8
Vi kjøpte likesågodt en "utrangert" skolebil til slik bruk.

La den ut på Nabobil.no til andre med samme behov.

Fordelene er at den da betaler seg selv, og vi kan også bruke den til selve oppkjøringen.

Også grei å ha til lengre turer med 5 passasjerer da dette er eneste kjøretøy (utenom Russebilen) vi har med 5 seter.

Hurtig"lading" av den er også både raskere, enklere og rimeligere pr. Km enn på elbilene våre, men den kan selvfølgelig ikke fylles opp hjemme .  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Sitat fra: elektrolux på søndag 29. oktober 2017, klokken 09:31
Vi kjøpte likesågodt en "utrangert" skolebil til slik bruk.

La den ut på Nabobil.no til andre med samme behov.
Dette er jo langt over hva folk generelt kan gjøre.
Det er jo en investering med kostnader og i tillegg kommer driftsutgifter inkl forsikring,årsavgift ol.
Skjønner at noe (eller kanskje alt) tas inn ved utleie, men dette innbærer ytterligere jobb.

Imponerende løsning  synes jeg Kudos for den. Det stiller seg noen spørsmål som blir ganske viktige.

Hvor mye kostet det å kjøpe en skolebil? Og hvor mye tar du inn på utleie? Og ikke minst hvor mye jobb er det å leie ut bilen?

Amatøren

For de "østpå":

Bærum Bilutleie har to godkjente skolebiler til utleie.

Det er Volkswagen Golf (fossilbiler). En med manuell og en med automat.

Egner seg ikke til øvelseskjøring på grunn av kostnad, men greit for oppkjøring.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

elektrolux

#11
Sitat fra: knut.aulie på søndag 29. oktober 2017, klokken 15:08
Hvor mye kostet det å kjøpe en skolebil? Og hvor mye tar du inn på utleie? Og ikke minst hvor mye jobb er det å leie ut bilen?

Betalte 140 for denne og har allerede 33 000 kr i utleie inntekter, så må nok regne 4 år nedbetalingstid. Uansett blir dette gratis bil, for den er fremdeles verd mer enn 110 000 kr. Utleie via Nabobil.no er stort sett bare hyggelig.

Husk også at vi sparte ca 800 000 kr på å kjøpe e-Up i stedet for Tesla X for å kunne kjøre langtur.  ;D

Her er forresten en kul skolebil for kun 50 000: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=106518014
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Ser ut til at ekstra pedalsett nå er fjernet. (Hvodan ordnes slikt? Ekstra pedaler, masterpumpe og vakuumbooster fra høyrerattet bil?)

elektrolux

Er kun et sett med ekstra pedaler mekanisk tilkoblet de originale pedalene. Det som gjør det komplisert er at skolesettet skal være godkjent sett og dermed faller muligheten bort for å bygge et sett selv.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Fant en grei skisse av ekstra pedalsett her: http://kgk.no/tilleggsprodukter/veigel/

Greit å fjerne. Kanskje ikke så lett å remontere i bil av annen modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA