Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nødvendig med service for superforsikring?

Startet av bobakka, torsdag 26. oktober 2017, klokken 16:42

« forrige - neste »

bobakka

Jeg har lest flere innlegg rundt superforsikring og at det dekker batteri/elektronikkfeil.
Noen som har synspunkter om jevnlig service er nødvendig for å tilfredsstille forsikringsvilkårene?

Jeg har selv en iMiev som har kjørt 135 000 km og hadde stor service på Motorforum rett før den passerte 100 000 km for to år siden. Jeg har ikke hatt service siden. Den gikk igjennom EU kontroll uten feil i våres.

Jeg vurderer nå å gå over på If Superforsikring eller Gjensidige Plus eller tilsvarende som har i vilkårene at de dekker batteri/elektronikkfeil.
I vilkår for If superforsikring står det:
2.3 sikkerhetsforskrifter motor, gir og kraftoverføring
Motorvognens vedlikehold skal tilfredsstille – fabrikantens krav (service).

For Gjensidige Plus står det:
Dekning for maskinskade
Bil Pluss dekker skader på motor og girkasse, og tilhørende elektronikk inntil bilen er 8 år eller har kjørt 200 000 km. Bilen må ha fulgt alle service­intervallene.

Må jeg da gjennomføre en - etter min oppfatning unødvendig - service til 3000 kr for at jeg skal kunne få dette dekket?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tomrh

En 2011 i-MiEV gått 135.000. Verdt 60.000. Hvorfor superforsikring? Selv vurderer jeg å droppe kaskoen nå.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

c-zero0214

Service må du nok ha på bremser og andre slitedeler, men ikke hos merkeverkstedet.
Jeg har ikke hatt service på min C-Zero siden ca 50K, bremser tar jeg selv. Fikk dekket DC/DC feil på min ( IF super ), tror det er et forhold mellom servicekrav og feilårsak.

Hadde en pickup der tannreima sporet av 9000 Km etter bytte, dette hadde jeg nok ikke fått dekket om jeg ikke hadde byttet denne etter serviceplan.

Batterier og elektronikk i elbiler er jo nesten vedlikeholdsfritt (er det vedlikehold i det heletatt?) og da er jo spørsmålet om feilen allikevel ville oppstått selv om bilen er under serviceplan.
Den viktigste grunnen til at jeg har superforsikring er leiebil, jeg er helt avhengig av bil i hverdagen.
2012 C-Zero
2015 Kia Soul

if it works, don't fix it

Beamer Screamer

I trådstarters tilfelle er det vel uansett ikke lenger mulig å få slik forsikring. Siden du har hoppet over en service så har du hull i serviceheftet som ikke lar seg ta igjen ved å ta forrige års service nå. Du har ikke fulgt fabrikantens krav til service.

Uansett er det vel liten vits i å forsikre en bil til noen få ti-tusen på en så omfattende måte, som andre sier over her.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

bobakka

#6
Superforsikring koster under 1000 kr mer enn vanlig kasko for min iMiev.
I tillegg til å dekke havari følger det også med en skade uten egenandel per år, gratis veihjelp mm.

Grunnen til at jeg tar kasko er at bilen skal brukes av en nybakt sjåfør som har økt skaderisiko slik jeg vurderer.
Bilen er fremdeles verdt rundt 50 000 kroner slik at den fortjener ikke å bli skrotet etter en mindre skade.
Og hvis bilen min har "skyld" så må jeg uansett bruke forsikringen for å betale for den andre bilen.

Så for meg er kasko fremdeles nødvendig.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA