Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Aksjon for rustfrie bremser

Startet av Walker, tirsdag 03. oktober 2017, klokken 14:02

« forrige - neste »

Walker

Elbilenes akilles hel - spesielt i Norge, er rust på bremsene. Ellers er de vel tilnærmet vedlikeholdsfrie. Men det er flere bidragsytere her som har fortalt og vist at rustfrie bremseskiver allerede er tilgjengelige på markedet.

Spørsmålet blir da om noen vil bli med på en kampanje overfor importørene for å påvirke dem til å tilby rustfrie bremser på nye elektriske biler (i det minste som opsjon)? Spesielt hvis Elbilforeningen er villig til å bruke sin innflytelse, kan dette gjøre inntrykk. Selv har jeg vært medlem i til sammen 7 - 8 år, og vil utvilsomt fortsette med det - om foreningen fronter en slik aksjon.

elektrolux

#1
Godt poeng. Rustfrie skiver burde være mulig å bytte til eller få som standard.

Et alternativ er å elektro galvanisere skivene før montering.

Da vil områder på skriven som ikke sveipes av klossene holde seg rustfrie og en slipper rust som beveger seg innover bremseflaten. Rust dannes ikke der bremseklossene sveiper, men rust filer ned klossen, og dermed blir sveipet areal mindre og mindre. 

Denne videoen viser teknikken.

https://youtu.be/3nyp7vtNUQQ

En enklere metode er zinkspray på ferdig preparert skive før montering. Veldig enkelt og effektivt, og holder lenge.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Orbit

Zimmermann leverer skiver ferdig med rusthindrende belegg (Coat-Z). De har også bremsetromler med samme behandling. De har i alle fall skiver som passer i3 og Leaf, sikert også mange andre (el-)biler.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Electrix

Er det virkelig en akilleshel for elbilene? Jeg har ikke noe problem med rust på min 5 år gamle Leaf og den har ikke sett et serviceverksted på over 3 år nå. En litt kraftigere oppbremsing et par ganger i uka ser ut til å holde bra.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Walker

Selv bremser jeg både ved starten (i nedoverbakke) og avslutningen på hver tur, men har likevel hatt en utgift på nær 6000 til nye bremser. Ved siden av at slik bremsing sliter litt på dekkene, er metoden også både upraktisk og risikabel (hvis det er annen trafikk). - Muligens er rustproblemet mindre på Leaf enn en del andre merker - ettersom eierne synes å være mindre opptatt av det. Håpet er at de likevel unnlater å bagatellisere saken.

Electrix

Sitat fra: Walker på torsdag 05. oktober 2017, klokken 07:23
Selv bremser jeg både ved starten (i nedoverbakke) og avslutningen på hver tur, men har likevel hatt en utgift på nær 6000 til nye bremser. Ved siden av at slik bremsing sliter litt på dekkene, er metoden også både upraktisk og risikabel (hvis det er annen trafikk). - Muligens er rustproblemet mindre på Leaf enn en del andre merker - ettersom eierne synes å være mindre opptatt av det. Håpet er at de likevel unnlater å bagatellisere saken.
Jeg har også hatt problemer med bremser som ruster, men da på dieselbilen. Antakelgivis henger det sammen med at Leafen kjører 18 000 i året og dieselbilen 4 000 i året, i tillegg blir dieselbilen mest brukt til småturer i lav hastighet og det er stort sett kona som kjører den.

Når det gjelder bremsing med elbil er det viktig å huske på at ved vanlig/forsiktig bremsing er det stort sett motoren som gjør bremsing med regenerering, du må bremse ganske kraftig før bremseklossene klemmer til. Og siden bilen bremser mer på forhjulene må du bremse ennå kraftigere for at klossene bak skal klemme til.

Oppbremsingen gjør jeg typisk når jeg svinger av fra veien med 80 eller 100 km/t fartsgrense, i stedet for å bremse forsiktig ned som jeg normalt gjør for å regenerere mest så klemmer jeg av og til jevnt men bestemt til. Ikke slik at jeg er i nærheten av å låse noen hjul så det sliter nok ikke nevneverdig på dekkene mine. Har nå kjørt 66 000 km og det er ingenting som tyder på at de bør byttes i nærmeste fremtid.

Og ja, før en slik oppbremsing sjekker jeg selvfølgelig at det er klart bak meg, på samme måte som at jeg sjekker at det er klart før jeg svinger ut på en forkjørsvei.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Walker

Uansett vil den beste løsningen for mange være rustfrie bremser. Det er derfor ingen grunn til å motsette seg at de som ønsker dette, gis akkurat det valget.

jche

Virker som ampera-e har rustfrie bremser. Bremseskivene på fossilbilen er brune etter et døgn i regnvær, og på amperaen er de bare grå uansett om bilen står hele helga...

Walker

Takk til jche for svært nyttig informasjon. Men er det noen her som har lignende erfaring med Tesla? Se også

https://elbilforum.no/forum/index.php/topic,36010.0.html

geear

Ikke-eksisterende problem på e-Golfen vår iallfall.

Dessuten er det billigere å skifte skiver en gang eller to enn å ha rustfrie skiver til 5000,-/stk.

Walker

Å være motstander av rustfrie bremser, blir vel omtrent som å være mot farge TV (eller mot elbiler, for den saks skyld). Dette er sannelig noe som den enkelte må få anledning til å velge selv (inntil det blir lovpålagt).

Ut fra denne videoen, mener GM at deres korrosjonsfrie bremseskiver gir en besparelse på omtrent 400 dollar i løpet av bilens livsløp:

https://www.youtube.com/watch?v=i5rBH8z0lnk

Se også:

https://beta.theglobeandmail.com/globe-drive/culture/commuting/gm-develops-rust-free-rotors-to-keep-car-wheels-shiny/article11408699/?ref=http://www.theglobeandmail.com&


geear

Kan ikke se at noen her har sagt at de er motstandere av rustfrie bremser, men å kalle bremseskiverust for elbilenes akilleshæl i Norge, og at dette skal være en brannfakkel for elbilforeningen, er vel kanskje å ha store forhåpninger. Ville i første omgang meldt det inn til min forhandler og bedt de ta ønsket/behovet videre. Eventuelt benyttet forbrukerkjøpsloven til å få meg nye skiver.

For meg er f.eks. vinterrekkevidde, utbredelse av ladestasjoner, skilting av ladestasjoner, betalingsløsning på ladestasjoner etc. mer viktig enn rustfrie bremseskiver (som forøvrig ikke er noe større problem på vår tre år gamle e-Golf som øyeblikk passerer 50 000km enn på fossilbiler).

Walker

Jeg vil ikke kverulere om andres motiver, men ber i stedet om støtte for aksjonen. I det minste at man ikke motarbeider den, eller forsøker å bagatellisere problemet.


jkirkebo

Sitat fra: gr på søndag 08. oktober 2017, klokken 12:25
Kan ikke se at noen her har sagt at de er motstandere av rustfrie bremser, men å kalle bremseskiverust for elbilenes akilleshæl i Norge, og at dette skal være en brannfakkel for elbilforeningen, er vel kanskje å ha store forhåpninger.

Enig. Hadde nylig EU-kontroll nr. 2 på Leafen da den nærmer seg 6 år, og bremseskivene gikk rett igjennom. Om jeg så må bytte ved neste EU-kontroll betyr det 2 bytter i løpet av bilens levetid. Ikke noe stort problem for vår del.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Walker

I kosmisk sammenheng er få av våre problemer store, selv ikke togavsporinger. - Det er greit nok at Elbilforeningen har større oppgaver å ta seg av. Likevel kunne det være nyttig å vite om motstreberne her er mobilisert på vegne av denne.  I så fall er det skuffende at foreningen nå føler seg så stor og mektig at den ikke lenger behøver å lytte til enkeltmedlemmer. - Det er bare snakk om å ta noen få telefoner - eller sende et felles brev til norske bilimportører med appell om å tilby alternative bremser. Dette behøver ikke ta mer tid og krefter enn det som brukes på ordkløyveri på denne siden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA