Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første El-Bil Tesla S 75D forventet verdifall

Startet av bergen88, mandag 07. august 2017, klokken 17:33

« forrige - neste »

Oddaa

Sitat fra: bergen88 på søndag 20. august 2017, klokken 05:31
Selvfølgelig er verditap relevant . Bil er ingen investering, men handler om å tape minst mulig. Og selvfølgelig sett i forhold til hvilken bil man velger. Om du ikke gjør deg opp en formening om hva bilen kan forvente å falle så har man etter min mening for mye penger..
Eller man kan se det sånn at en i så fall har kjøpt en bil som en egentlig har råd til...

Litt satt på spissen, men det er noen elbilkjøpere som går på en smell før eller senere pga feilaktige forventninger til verdiutvikling tror jeg.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

...

Det eneste som er sikkert, er at bil koster penger. Elbil koster også penger, intet unntak der.

Sjekk bare hva de første som kjøpte f.eks Think og trilling betalte...

geear

Sitat fra: Oddaa på søndag 20. august 2017, klokken 09:17
Sitat fra: bergen88 på søndag 20. august 2017, klokken 05:31
Selvfølgelig er verditap relevant . Bil er ingen investering, men handler om å tape minst mulig. Og selvfølgelig sett i forhold til hvilken bil man velger. Om du ikke gjør deg opp en formening om hva bilen kan forvente å falle så har man etter min mening for mye penger..
Eller man kan se det sånn at en i så fall har kjøpt en bil som en egentlig har råd til...

Litt satt på spissen, men det er noen elbilkjøpere som går på en smell før eller senere pga feilaktige forventninger til verdiutvikling tror jeg.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Enig her ja, men man må ha med i regnestykket at elbil er billigere å eie og at man derfor tåler mer verditap enn på en fossilbil. Allikevel er jeg overrasket over hvor mange som handler det jeg vil kalle DYR bil (Tesla) selv med 2-4 millioner i lån på ordinære inntekter. Risikosport.

Selv om det er søkt så kan Tesla gå konk neste gang pengekassen er tom (januar?), og er det en bil som blir NULL verdt over natta uten at produsenten eksisterer lenger så er det nettopp Teslaer. Da forsvinner forhandlere, Spotify-abonnement, nettoppkobling, app-styring, superchargere, deletilgang, alt. Og dette er enda verre med en fersk bilprodusent med mye mer teknologipreg og eget forhandlernett kontra f.eks. Saab som var et etablert merke med frittstående forhandlere etc.

1000kwh

Sitat fra: gr på søndag 20. august 2017, klokken 13:02
Sitat fra: Oddaa på søndag 20. august 2017, klokken 09:17
Sitat fra: bergen88 på søndag 20. august 2017, klokken 05:31
Selvfølgelig er verditap relevant . Bil er ingen investering, men handler om å tape minst mulig. Og selvfølgelig sett i forhold til hvilken bil man velger. Om du ikke gjør deg opp en formening om hva bilen kan forvente å falle så har man etter min mening for mye penger..
Eller man kan se det sånn at en i så fall har kjøpt en bil som en egentlig har råd til...

Litt satt på spissen, men det er noen elbilkjøpere som går på en smell før eller senere pga feilaktige forventninger til verdiutvikling tror jeg.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Enig her ja, men man må ha med i regnestykket at elbil er billigere å eie og at man derfor tåler mer verditap enn på en fossilbil. Allikevel er jeg overrasket over hvor mange som handler det jeg vil kalle DYR bil (Tesla) selv med 2-4 millioner i lån på ordinære inntekter. Risikosport.

Selv om det er søkt så kan Tesla gå konk neste gang pengekassen er tom (januar?), og er det en bil som blir NULL verdt over natta uten at produsenten eksisterer lenger så er det nettopp Teslaer. Da forsvinner forhandlere, Spotify-abonnement, nettoppkobling, app-styring, superchargere, deletilgang, alt. Og dette er enda verre med en fersk bilprodusent med mye mer teknologipreg og eget forhandlernett kontra f.eks. Saab som var et etablert merke med frittstående forhandlere etc.
Nesten så jeg anser alle de gamle bil produsentene som mer utsatte nå. Ting går fort, og Tesla har vind i seilene!
At eksisterende Teslabiler skulle bli NULL verdt er jo bare tull. Det er nok biler til at andre verksteder vil ha de inn til service.

Faktum er at det har verdt et veldig bra bilhold for de fleste Teslaeierne. Man får jo bare såvidt en 2013 modell under 400000,-!


DagfinnN

Sitat fra: gr på søndag 20. august 2017, klokken 13:02
Selv om det er søkt så kan Tesla gå konk neste gang pengekassen er tom (januar?), og er det en bil som blir NULL verdt over natta uten at produsenten eksisterer lenger så er det nettopp Teslaer.
Helt utopisk. Tesla har en børsverdi som er svimlende. Om kassa skulle gå tom, kan de bare trykke opp aksjer for en milliard eller 10. Tror det ikke finnes en kalendermåned i dette forum sin levetid det ikke er påstått at Tesla snart er konkurs.
De som virkelig bør bekymre seg for verditap, er fossilbileierne. Ikke minst de som har dyre biler. Der kan det fort være et tap på 500K over et par år.
Ta en titt på Finn. Aldri har vel "bra" fossiler blitt fallbydd så mye som nå.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Oddaa

Sitat fra: 1000kwh på søndag 20. august 2017, klokken 14:10
Faktum er at det har verdt et veldig bra bilhold for de fleste Teslaeierne. Man får jo bare såvidt en 2013 modell under 400000,-!
Ja det har vært. Men det er utopisk at det skal fortsette sånn for alltid, og nettopp derfor gjetter jeg på at noen (før eller senere) går på en smell...



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

geear

Sitat fra: 1000kwh på søndag 20. august 2017, klokken 14:10
Nesten så jeg anser alle de gamle bil produsentene som mer utsatte nå. Ting går fort, og Tesla har vind i seilene!
At eksisterende Teslabiler skulle bli NULL verdt er jo bare tull. Det er nok biler til at andre verksteder vil ha de inn til service.
Dette handler ikke om service, det handler om at Tesla er det merket i verden som er mest avhengig av at eieren har kontroll på dataanleggene sine, av onlineoppkoblingen mot disse, og av hurtigladernettverket de har bygget opp. På godt og vondt.

geear

Sitat fra: DagfinnN på søndag 20. august 2017, klokken 14:23
Sitat fra: gr på søndag 20. august 2017, klokken 13:02
Selv om det er søkt så kan Tesla gå konk neste gang pengekassen er tom (januar?), og er det en bil som blir NULL verdt over natta uten at produsenten eksisterer lenger så er det nettopp Teslaer.
Helt utopisk. Tesla har en børsverdi som er svimlende. Om kassa skulle gå tom, kan de bare trykke opp aksjer for en milliard eller 10. Tror det ikke finnes en kalendermåned i dette forum sin levetid det ikke er påstått at Tesla snart er konkurs.
Heldigvis er det søkt ja (ellers hadde jeg ikke hatt ny bil fra Tesla i bestilling), men at en bare kan trykke aksjer bare fordi en har høy børsverdi er å ta i. Og bare så det er klart så har jeg ikke påstått at de snart er konkurs, men de kommer stadig til nye korsveier hvor kassa er tom og de må hente nye penger.

Espen Hugaas Andersen

Sist gang kassa var "tom" var i 2012. Siden den gang har de jevnlig hentet inn mer penger, når det har vært noenlunde gunstig, for å finansiere ytterligere vekst. I dag har Tesla rundt 4,5 mrd USD i kassa. De hadde nærmere 3 mrd USD i kassa, men så lånte de nettopp 1,8 mrd USD i obligasjonsmarkedet. 4,5 mrd USD er nok til en del kvartaler med dagens vekst, og om Model 3 produksjonen går bra, så vil de neppe ha *behov* for å hente inn mer penger. Så klart, det er ikke umulig de vil hente inn mer penger, for å finansiere Gigafactory 3, 4 og 5, men dette er ikke noe de må gjøre, om forholdene tilsier at det ikke er lurt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA