Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Offisielle produktsider for SMART ED tilgjengelig på norsk

Startet av rubensolvang, fredag 24. mars 2017, klokken 17:35

« forrige - neste »

rubensolvang

Så nettopp episoden av Fully Charged og ble nysgjerrig. Et kjapt søk viste at produktsidene på norsk er klare, med prislister, bruksanvisninger etc. Her er lenken: https://www.smart.com/no/no/index/smart-fortwo-electric-drive-453.html

Ser ut som en grei deal for en ny bil, spesielt toseteren. Hører at folk har mye bra å si om fossilversjonen, så regner med el-varianten er minst like god :)

nr1rayner

Det eneste negative jeg kan huske å ha hørt om fossilene er den automatiske girkassa (som jo også nevnes i Fully charged episoden), den bruker visst laaaaaaaaa.......aaaang tid på å gire.
Men, det er jo intet problem med ED  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

NEDC på 155/160 km, stemmer det da??
Det er jo mindre enn første gen Leaf, og vel samme som trillingene med 16 kWh...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kaiat

Den er oppgitt med 17,6 kWh, så det blir jo i "trillingland" når det gjelder rekkevidde dette her.

nr1rayner

Jo, men jeg skulle da tro at en ForTwo er mer effektiv enn en trilling..?

             Lengde      Bredde      Høyde
ForTwo    2695       1663          1555
Trilling     3480       1475          1600

Hmm, nei kanskje ikke. Nesten samme høyde, og en god del bredere gir større frontareal og større luftmotstand.
Søkte litt etter en Cd for begge, finner ingenting om trillingen, og ca 0,35 for den originale Smarten, men regner vel med at den nye er noe bedre.

Absolutt en spennende bil, men alt for liten rekkevidde til å bytte ut Leafen  >:(
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

elektrolux

Prøvekjørte nye Smart, og den radarbasserte regenereringen var genial.

Blir en slags smart Autoseiling som på en imponerende smart måte følger traffikken.

Bilkjøring med Smart er rett og slett meget enkelt.

En annen ting som imponerte var "umulig" liten svingradius. Nesten gaffeltruck radius.

Bilen kjørte som en vanlig moderne bil, og det var først når en steg ut av den, eller snudde seg inni bilen at en oppdager at "halve bilen mangler"

Satt opp på listen over biler jeg en gang skal kjøpe.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA