Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Smart ForFour electric 2017

Startet av gigafactory, søndag 05. februar 2017, klokken 12:53

« forrige - neste »

gigafactory

Er litt nysgjerrig på denne. Den er vel størrelsesmessig som en trilling, men noe bredere. Bakhjulstrekk gir en latterlig liten svingradius. Ser på Bilnorge at den er plassert i juni på lanseringskalenderen, men den skal lanseres i løpet av våren i Tyskland. Allerede observert en del av dem der:

https://www.youtube.com/watch?v=aKbywZ-Bpg8

Kan bli interessant om den prises som en trilling i Norge. Info om den her:

https://www.mercedes-benz.com/wp-content/uploads/sites/2/2016/09/Teaser_smart_ed_en.pdf


nr1rayner

Det er jeg også  ;)
Finner endel info om ForTwo. Alt er vel likt bortsett fra lengden og antall seter vil jeg tro.
Husker ikke hvor jeg snublet borti noen priser, det var sikkert for USA, men oversatt skulle vel ForTwo starte på 130-150 eller deromkring.

Her får du endel info om ForTwo i hvert fall:
https://www.youtube.com/user/romanmicagearguy/search?query=smart+electric

Svært interessant, men, som med alle de andre, hadde den bare kommet med litt større batteri...
Fordelen er jo selvsagt at man har lavt forbruk, så ladetid pr mil blir lav.
Synes å huske at den også hadde inntil 11kw lading, og QC  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Priser er visst klare:
http://www.dinside.no/motor/ny-billig-elbil/67395966

Med 180' for en ForFour priser de seg dessverre ut av markedet slik jeg ser det.
De sammenligner jo ganske riktig med trillingene, som starter fra ca 150', og slik sett er det vel ikke så ille.
Men så må man vel ta med Zoe i beregningene også, 40kWh starter vel på 229' nå..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Trond.m

Sitat fra: nr1rayner på søndag 19. mars 2017, klokken 22:38
Priser er visst klare:
http://www.dinside.no/motor/ny-billig-elbil/67395966

Med 180' for en ForFour priser de seg dessverre ut av markedet slik jeg ser det.
De sammenligner jo ganske riktig med trillingene, som starter fra ca 150', og slik sett er det vel ikke så ille.
Men så må man vel ta med Zoe i beregningene også, 40kWh starter vel på 229' nå..
Ser at prisen på 4 seteren er oppgitt til 179.900 eks. levering. Så i praksis blir nok dette en bil til 200.000 med vinterhjul. Med andre ord en bil for spesielt interesserte. Zoe Life framstår da som veldig mye mer bil for pengene.

kaiat

Dette er vel egentlig en Renault Twingo. Jeg ser at den skal komme med 22 kW-lader etterhvert, det er kanskje Cameleon-laderen fra Zoe?

nr1rayner

Var ikke den gamle ForFour "samme" bil som en Mits. Colt?
Nei, tror (håper) ikke det kaiat.
Sett at MB B-klasse ikke har mer sær ladeløsning enn at den ikke har QC vil jeg da tro at Smart har ca samme lader som MB..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kaiat

Den gamle var en Colt ja. Men denne nye er basert på Renault Twingo. Nå er jo ikke Twingo kommet i el-variant ennå, men jeg ser i det infoskrivet fra Mercedes som det er linket til lenger oppe her, at det er Renault-motor i Smart'en. Det er dessuten sagt at Twingo kommer som elbil også.

Som mangeårig Renault-eier ser jeg jo også ting i interiøret på Smart'en med fransk opphav som døråpnerhendler og bryter for el.speil...

nr1rayner

Aha  :+1:
Det er vel slik at Nissan eier Renault, men Leaf og Zoe deler ikke nevneverdig mye, så det er jo dermed ingen garanti for at laderen blir lik.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kaiat

Sitat fra: nr1rayner på mandag 20. mars 2017, klokken 22:20
Aha  :+1:
Det er vel slik at Nissan eier Renault, men Leaf og Zoe deler ikke nevneverdig mye, så det er jo dermed ingen garanti for at laderen blir lik.

Tja, egentlig eier Renault en bit av Nissan og Nissan eier en bit av Renault. Det er derfor de kaller det "allianse", det er ikke helt det samme som Volkswagen som eier Skoda, Audi og Seat blant andre. :)

Smart brukte vel en 22 kWh-lader fra Brusa i den forrige el-Smart'en, så det er jo en mulighet her også.

Radiobil1

Noen som har prøvd denne, og evt vet om den nå kommer med hurtiglader?

Ernie

Ifølge brosyren er 22 kW on-board lader og wallbox ikke tilgjengelig i Norge.
Bergen - El-bil: i-MiEV fra Sept 2011   El-sykkel: Over 15000km siden 2008

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA