Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

520km nedc + "svært gode opplysninger"?

Startet av kammiz, onsdag 01. februar 2017, klokken 08:09

« forrige - neste »

S4e

Sitat fra: Amoss på lørdag 18. februar 2017, klokken 14:08
Sitat fra: S4e på fredag 17. februar 2017, klokken 22:31
Helt sikker på at TM3 kommer i varianter med lengre rekkevidde enn Ae, men det er jo ikke sikkert at minste variant gjør det?

Slett ikke, og jeg har heller ikke sagt at den vil gjøre det. Men holder altså muligheten for det (altså at selv TM3 med minste batteripakke kan få like lang eller lengre EPA oppgitt rekkevidde enn A-E) på gløtt frem til vi vet noe mer. Mest sannsynlig vil den nok komme med en noe lavere EPA-oppgitt rekkevidde (totalt og bykjøring), men kanskje litt med på "highway" kjøring? Noe også grafene til Espen kan indikere.

Enig. Mitt bud er også litt kortere rekkevidde, men bedre i høy fart og ikke minst på de virkelig lange turene i og med mye bedre ladefart og SC.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

knut3448

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 18. februar 2017, klokken 12:24
Sitat fra: knut7 på lørdag 18. februar 2017, klokken 12:18Espen, er du med på at A-e har mer enn 60kWh netto?
Jeg er åpen for muligheten. Men jeg har ikke sett noe håndfast på det.
Det spekuleres jo litt i den gm-volt forum tråden jeg linket til (Bolt EV SOC).

Jeg lurte litt på hvordan en 96s3p-pakke kunne bestå av 10 moduler, svaret er antakelig at 2 av modulene er små. Dermed har vi "3 store i serie" + "3 store i serie" + "2 små og 2 store i serie". Over alt hvor jeg leser snakker man om 288 cellers batteripakke (96s3p), og det har angivelig vært uttalt at cellene er 65Ah (3,75V).

"The Chevrolet Bolt EV's battery is made with 288 (96s3p) LG Chem cells, I think that each cell is rated at 65 Ah and 3,75 V. I'm not sure about the 65 Ah capacity, but this is what I was told a year ago by a LG Chem worker. This represents a total of 70,2 kWh (288 x 65 Ah x 3,75 V)."
http://pushevs.com/2016/08/30/battery-chevrolet-bolt-ev-vs-chevrolet-spark-ev/

Jeg har nok ikke sett noen teorier jeg anser som mer troverdige. 65Ah celle ble brukt i Spark EV, men det er vel ikke helt utelukket at de har brukt 63,5Ah celler i Bolt/A-e, som gir 68,5kWh brutto. Vi vet fra Volt at GM er glad i store buffere, men 8,5 til 10kWh er vel unødvendig mye... Om de gir seg med 6kWh, slik som i Volt så har vi et sted i mellom 62,5 og 64kWh tilgjengelig. Rundt 64kWh er et tall som går igjen i "Bolt EV SOC" tråden. Men når man leser om skuffende fart på hurtiglading, hvor man får redusert ladefart ett eller annet sted mellom 45 og 65%, så kan man lure på om de har brukt 63,5Ah celler. Spark lader tross alt med full hastighet (125A lader) opp til ~80%. Jeg tror/håper på 64kWh tilgjengelig, men tenker at du iallefall trygt kan bruke 62kWh i regnearket ditt (:

Sitat fra: Espen Hugaas AndersenMen 3 m/s medvind (svak bris) og 1 kW til varme resulterer i ca 320 km i 75 mph. (Vind har veldig stor betydning i høy hastighet.) Det er masse faktorer man ikke får justert helt nøyaktig for i real-life tester.

I tillegg er viser ofte speedometer mer enn det som er tilfelle. 75 mph kan bare ha vært 72 mph, som også vil gi ett stort utslag.
Ja, det er mange faktorer å ta hensyn til, og det er ikke noe poeng å bestrebe seg på alt for høy nøyaktighet. Jeg tenkte bare som så at når man greier 306km i virkeligheten så kan man anta at denne distansen er betydelig kortere enn et teoretisk scenario under optimale forhold.

eivhelle

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 17. februar 2017, klokken 18:10
Det er nok ikke umulig. Jeg har laget ett regneark for rekkevidde som dere kanskje vil syns er interessant. :)

Ideelle forhold:


På vinteren, med snø, motvind, varme på, fire personer + bagasje, høydeøkning, kupert terreng, dårligere dekk, noen stopp:

En liten kommentar til beregningene i regnearket ditt.

1. Rullemotstanden ser ut til å være noe underestimert. 0.0065 for energi klasse A tar ikke hensyn til underlaget. I praksis ligger denne verdien mer i området 0.0105 for dekkene jeg har på e-golfen (klasse A), hvis man tar utgangspunkt i tørr asfalt. For biler som bruker dekk med høy hastighets rating vil du ha vanskelig for å få tak i energi klasse A. I så fall må du legge på 10% for klasse B eller 20% for klasse C.

2. Ancillary power. Her høres 1-1.5KW veldig høyt ut. E-golfen bruker rundt 300W når klimaanlegget er slått av.

For øvrig er det ikke like interessant med estimater for hastigheter over 150 km/t med tanke på at det stort sett bare er Tesla som har høyere topphastighet. Og ikke minst fordi det er få steder man har lov til å kjøre fortere enn 130 km/t (for Norges del maks 110 km/t). Og under vanskelige vinterforhold tror jeg det holder greit med maks 80-100 km/t.  :police:
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA