Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

520km nedc + "svært gode opplysninger"?

Startet av kammiz, onsdag 01. februar 2017, klokken 08:09

« forrige - neste »

knut3448

Da skjønner jeg ang TM3 batteri.

Denne linken fungerer nok litt bedre, den andre virka visst bare på mobil.
http://gm-volt.com/forum/showthread.php?276041-Chevy-Bolt-EV-SOC
Her nevnes 70kWh, og om batteriet faktisk er et 96s3p 65Ah så er det vel teoretisk 72kWh. Men jeg leser så mye forskjellig, blant annet dinside skriver at batteriet består av 10 moduler, men det er kanskje mulig å dele 96s3p opp i 10 moduler...

Gøy å se at A-e greier 4 mil i 250km/t vinterstid. Men det blir kanskje litt lenger, for det blir vel så mye spillvarme at den slipper å bruke strøm på kupévarme (:

S4e

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 17. februar 2017, klokken 18:10
Det er nok ikke umulig. Jeg har laget ett regneark for rekkevidde som dere kanskje vil syns er interessant. :)

Ideelle forhold:


På vinteren, med snø, motvind, varme på, fire personer + bagasje, høydeøkning, kupert terreng, dårligere dekk, noen stopp:


Antar du her TM3 får mye høyere rekkevidde (i henhold til amerikanske målinger) enn hva Musk antyder? Forstår ikke hvorfor alle varianter av TM3 er bedre enn Ae ellers...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: S4e på fredag 17. februar 2017, klokken 20:52Antar du her TM3 får mye høyere rekkevidde (i henhold til amerikanske målinger) enn hva Musk antyder? Forstår ikke hvorfor alle varianter av TM3 er bedre enn Ae ellers...
Det eneste vi vet er at grunnmodellen skal ha under 60 kWh batteri og over 215 miles rekkevidde. Da er mulighetsrommet ca 48-59 kWh tilgjengelig kapasitet. Jeg tror det havner i området av 55 kWh fordi det er det er det mine utregninger her viser: https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/1956976/

Men jeg vet rett og slett ikke hvor grunnmodellen av Model 3 havner i området 48-59 kWh. Jeg tror kanskje vi vet det i løpet av de neste to månedene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: S4e på fredag 17. februar 2017, klokken 20:52
Antar du her TM3 får mye høyere rekkevidde (i henhold til amerikanske målinger) enn hva Musk antyder?

Ikke glem at dagens antydede minimums-rekkevidde for TM3 (215 miles) stiller i samme klasse som Bolt/Ampera-E's tidligere oppgitte rekkevidde på 200 miles. Merk at jeg ikke påstår at Tesla vil overaske oss like mye som GM gjorde, selv om det ikke er *helt* umulig, når de oppgir de endelige rekkeviddene for de forskjellige utgavene av TM3.
Model S 85D

S4e

Helt sikker på at TM3 kommer i varianter med lengre rekkevidde enn Ae, men det er jo ikke sikkert at minste variant gjør det?

Hadde vært artig å se TMS 75D i oversikten din også. Den skal jo i følge måling ha lavere rekkevidde enn Ae og det er spennende å se om din beregning gir samme resultat.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: S4e på fredag 17. februar 2017, klokken 22:31
Helt sikker på at TM3 kommer i varianter med lengre rekkevidde enn Ae, men det er jo ikke sikkert at minste variant gjør det?

Hadde vært artig å se TMS 75D i oversikten din også. Den skal jo i følge måling ha lavere rekkevidde enn Ae og det er spennende å se om din beregning gir samme resultat.
Den er i oversikten. Men den har lengre rekkevidde, akkurat som oppgitt. Model S 75D er oppgitt til 259 miles mens Bolt er oppgitt til 238 miles.

Ampera-e vil derimot ha lengre rekkevidde enn Model S 60D i de fleste omstendigheter, som er oppgitt til 218 miles. Her kan man sammenligne litt med 48 kWh Model 3, 59 kWh Model 3 og 60 kWh Model S, ved ideelle forhold:


Litt interessant er det at selv med bare 48 kWh vil Model 3 ha lengre rekkevidde ved høy hastighet. Her er det luftmotstanden som gjør seg gjeldende.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Men jeg kan si at etter å ha sett litt mer på arket så er det tydelig at det er ikke veldig nøyaktig under 75 km/t. Ancillary losses får så stor betydning at det blir ganske dominerende. Dette er også ting som ikke er så lett å fastslå nøyaktig. Jo høyere hastighet jo mer nøyaktig blir estimatene, ettersom luftmotstanden blir ganske dominerende, og her finnes det god informasjon.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

knut3448

Espen, er du med på at A-e har mer enn 60kWh netto?

Det kan se ut som du underestimerer A-e litt. Car and Driver kjørte Bolt 306km med CC på 75mph og bruk av varme i California i oktober. A-e burde vel ligge trygt over 300km ved 78mph under ideelle forhold? Mulig at en liten justering av netto kapasitet er alt som skal til?

S4e

Da er det bare å vente til førstemann med Ae kjører 50 km/t riktig langt og melder om ny rekord ;-)
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Espen Hugaas Andersen

#69
Sitat fra: knut7 på lørdag 18. februar 2017, klokken 12:18Espen, er du med på at A-e har mer enn 60kWh netto?
Jeg er åpen for muligheten. Men jeg har ikke sett noe håndfast på det.

Sitat fra: knut7 på lørdag 18. februar 2017, klokken 12:18Det kan se ut som du underestimerer A-e litt. Car and Driver kjørte Bolt 306km med CC på 75mph og bruk av varme i California i oktober. A-e burde vel ligge trygt over 300km ved 78mph under ideelle forhold? Mulig at en liten justering av netto kapasitet er alt som skal til?
Kanskje. Men 3 m/s medvind (svak bris) og 1 kW til varme resulterer i ca 320 km i 75 mph. (Vind har veldig stor betydning i høy hastighet.) Det er masse faktorer man ikke får justert helt nøyaktig for i real-life tester.

I tillegg er viser ofte speedometer mer enn det som er tilfelle. 75 mph kan bare ha vært 72 mph, som også vil gi ett stort utslag.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: S4e på lørdag 18. februar 2017, klokken 12:20
Da er det bare å vente til førstemann med Ae kjører 50 km/t riktig langt og melder om ny rekord ;-)
Jeg må innrømme at 14+ timer i en bil ikke frister enormt. :)

(Men noen vil sikkert gjøre det.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tom E.

Sitat fra: S4e på lørdag 18. februar 2017, klokken 12:20
Da er det bare å vente til førstemann med Ae kjører 50 km/t riktig langt og melder om ny rekord ;-)

Det blir ikke jeg som tar den oppgaven!

Jeg har derimot planer om å finne ut hvor langt bilen kan komme i 10 graders temperatur hvis man kjører som en komplett idiot med full opp lasting og på veier med 80 sone der det er nesten umulig å oppnå 80 på grunn av stigninger og svinger. Vi har mye slike veier hos oss. Da får jeg testet hvor lang reell rekkevidde bilen har i den virkelige verden. Og det er det eneste som betyr noe!

All respekt til den som gidder å teste ut bilens rekkevidde i 50 km/h, men det har ingen betydning i min verden.

Hansi

Espen, takk for oppsettet, veldig interessant. Har du mulighet til å innsnevre det litt så man kan se bedre de mer realistiske hastighetene (60-120 kanskje?)? Både Bolt og i3 har vel toppfart på 150, og det er vel strengt tatt ikke ofte noen kjører lengre distanse med snitt over 150 muligens med unntak av på Autobahn. Hvis du sier regnearket er unøyaktig på lave hastigheter kanskje kutte litt av de unøyaktige lave hastighetene også?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

S4e

Sitat fra: Tom E. på lørdag 18. februar 2017, klokken 13:08
Sitat fra: S4e på lørdag 18. februar 2017, klokken 12:20
Da er det bare å vente til førstemann med Ae kjører 50 km/t riktig langt og melder om ny rekord ;-)

Det blir ikke jeg som tar den oppgaven!

Jeg har derimot planer om å finne ut hvor langt bilen kan komme i 10 graders temperatur hvis man kjører som en komplett idiot med full opp lasting og på veier med 80 sone der det er nesten umulig å oppnå 80 på grunn av stigninger og svinger. Vi har mye slike veier hos oss. Da får jeg testet hvor lang reell rekkevidde bilen har i den virkelige verden. Og det er det eneste som betyr noe!

All respekt til den som gidder å teste ut bilens rekkevidde i 50 km/h, men det har ingen betydning i min verden.

Helt enig!  Jeg melder meg til å teste og kjøre helt som normalt litt over fartsgrensen og glemme jeg sitter i en elbil ;-)
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Amoss

Sitat fra: S4e på fredag 17. februar 2017, klokken 22:31
Helt sikker på at TM3 kommer i varianter med lengre rekkevidde enn Ae, men det er jo ikke sikkert at minste variant gjør det?

Slett ikke, og jeg har heller ikke sagt at den vil gjøre det. Men holder altså muligheten for det (altså at selv TM3 med minste batteripakke kan få like lang eller lengre EPA oppgitt rekkevidde enn A-E) på gløtt frem til vi vet noe mer. Mest sannsynlig vil den nok komme med en noe lavere EPA-oppgitt rekkevidde (totalt og bykjøring), men kanskje litt med på "highway" kjøring? Noe også grafene til Espen kan indikere.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA