Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skildpadde opplading av Berlingo

Startet av elektrolux, torsdag 22. september 2016, klokken 09:07

« forrige - neste »

elektrolux

Berlingo ble retunert etter Nabobil utleie med bare 7 km gjennværende rekkevidde. Innen vi kunne lade den ble den kjørt noe mer og havnet i Skildpadde modus; noe som fikk meg til å utnytte anledningen til å teste hvor mye strøm jeg fikk inn på batteriet.

"Lånte"/Testet en av KHONS kablene våre og fikk fasit:

Maks 14,3A lading og 22,26 kWt gikk gjennom kabelen i løpet av de 7t, 53min og 29 sec ladingen pågikk.

Batteriet er oppgitt til 22,5 kWt så her er nok kapasiteten noe redusert. Blir spennende hva tilsvarende test om et års tid sier.   
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

kodalse

Kohns kabelen er genial.
Skal sammenligne den med Leafspy ved neste fullopplading. Da får jeg forhåpentligvis noe info om tapet i ladeprosessen også.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

elektrolux

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 22. september 2016, klokken 09:54
Hva er toleransen på måleinstrumentet?

Må spør leverandør, men verdiene en ser på displayet virker meget nøyaktige. Tipper det er likt de fleste slike energimålere. Godt nok for å gi en god indikasjon på tilstanden, men neppe egnet for nøyaktig avregning i forbindelse med f.eks salg.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

Tallene en ser på displayet på et instrument behøver ikke ha noe som helst med instrumentets nøyaktighet å gjøre.

Jfr ei klokke, viser timer, minutter, sekunder og en kan estimere 1/4-sekunder, men klokka sakker 3 min/døgn!

nr1rayner

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rav4_EV

En god energimåler i serie burde avdekke om kvaliteten på boksen gir gode nok målinger til at det er relevant.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

bosonic

En slik måling er Ok som referansemåling for å se en forskjell av forrige måling.
Hvor mye energi som i virkeligheten går inn på batteriet avhenger mye av laderens virkningsgrad. Denne vil jo ofte variere over ladeperioden. Dessuten er det alltid en viss restenergi tilbake i batteriene når indikator viser "0".
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

CitB59EL

Har ikke målt min på via lader men har test instrument som viser Ah tall å batteri. Ser at jeg på min Berlingo med 151000 har ca 5 ah i tap pr celle nå. Batteri ligger på ca 70A isteden for 75A så har et tap på ca 1,5 Kwh hvis jeg har regnet korrekt. Bilen har ca 10% batteri igjen når skilpadde kommer på disse bilene. Har kjørt over 10 km når bilen var ny på skilpadde modus. I det siste har jeg kjørt ca 4 km forsiktig kjøring og hadde da ca 5% batteri igjen. Min bil fikk fabrikk nytt batteri på ca 77000 km pga defekt sikring viste det seg men det er en annen historie.. Bilen taper ca 6% på ca 75000 km og hoder bra. Så ser ut som ca 300 000 km bør være mulig før batteri har over
20% reelt tap.   

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA