Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla som min neste taxibil. Nå i drosjedrift!

Startet av Jan Henrik, søndag 07. februar 2016, klokken 20:54

« forrige - neste »

Luftventil

Sitat fra: Jan Henrik på torsdag 01. september 2016, klokken 19:28
Da var første skift over. 214 Wh/km i forbruk, med totalt 43,4 kWh forbrukt over 202,3 km. 13 timer langt skift.

Grattis med kul bil! Hvordan er den i bruk så langt, og hvordan reagerer kundene?
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

lunitiks

Så deg hr om dagen. Dritstilig med kongeblå faceliftbil
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Jan Henrik

Sitat fra: Luftventil på torsdag 01. september 2016, klokken 20:33
Sitat fra: Jan Henrik på torsdag 01. september 2016, klokken 19:28
Da var første skift over. 214 Wh/km i forbruk, med totalt 43,4 kWh forbrukt over 202,3 km. 13 timer langt skift.

Grattis med kul bil! Hvordan er den i bruk så langt, og hvordan reagerer kundene?
Så langt, er det vel bare ørene som stopper gliset å gå rundt.  ;D
Bare positivt fra kundene. Noen må jeg hinte litt til, men da det går opp for dem... å jøje meg! :D Enkelte har fått med seg avis oppslagene, og bekrefter overfor reisefølget: "byen første eltaxi!". :)
Får jo masse oppmerksomhet fra folk på gata også. En voksen kar viste tommelen opp, når jeg passerte han. En kar fiska febrilskt opp mobilen av lomma, for å rekke en snap.

Dette er gøy!  ;)
Sitat fra: lunitiks på torsdag 01. september 2016, klokken 21:30
Så deg hr om dagen. Dritstilig med kongeblå faceliftbil
Mye finere "live" enn på bilder ja. Tror jaggu jeg dropper foliering av bilen.  ;D
Sitat fra: Muffinman på torsdag 01. september 2016, klokken 19:45
Spent på hvordan det vil fungere med lading ift behov i det daglige. Håper du oppdaterer litt her utover høst og vinter :)
Trodde jeg måtte til med 2 ladinger i løpet av et 12 timer langt skift og 20mil, men jeg klarer meg med 1. Enn så lenge, før vinteren setter inn. :) I dag kjørte jeg uten mellomlading, men kortere skift på 10t og 14 mil. 13A Shucko FTW!  ;D
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

Jan Henrik

TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

rsomby

Nydelig bil! Venter min nye Model S 90D i samme farge om et par ukers tid, oh joy!!

Ville også droppep foliering. Altså når du sitter å bruker tid på å velge en nydelig farge, for så å legge folie over den... nei jeg skjønner det ikke... har prøvd, men klarer det ikke. Bilen skal brukes.

Grattis med flott bil!

Luftventil

Sitat fra: Jan Henrik på lørdag 03. september 2016, klokken 20:25
Sitat fra: Luftventil på torsdag 01. september 2016, klokken 20:33
Sitat fra: Jan Henrik på torsdag 01. september 2016, klokken 19:28
Da var første skift over. 214 Wh/km i forbruk, med totalt 43,4 kWh forbrukt over 202,3 km. 13 timer langt skift.

Grattis med kul bil! Hvordan er den i bruk så langt, og hvordan reagerer kundene?
Så langt, er det vel bare ørene som stopper gliset å gå rundt.  ;D
Bare positivt fra kundene. Noen må jeg hinte litt til, men da det går opp for dem... å jøje meg! :D Enkelte har fått med seg avis oppslagene, og bekrefter overfor reisefølget: "byen første eltaxi!". :)
Får jo masse oppmerksomhet fra folk på gata også. En voksen kar viste tommelen opp, når jeg passerte han. En kar fiska febrilskt opp mobilen av lomma, for å rekke en snap.

Dette er gøy!  ;)
Sitat fra: lunitiks på torsdag 01. september 2016, klokken 21:30
Så deg hr om dagen. Dritstilig med kongeblå faceliftbil
Mye finere "live" enn på bilder ja. Tror jaggu jeg dropper foliering av bilen.  ;D
Sitat fra: Muffinman på torsdag 01. september 2016, klokken 19:45
Spent på hvordan det vil fungere med lading ift behov i det daglige. Håper du oppdaterer litt her utover høst og vinter :)
Trodde jeg måtte til med 2 ladinger i løpet av et 12 timer langt skift og 20mil, men jeg klarer meg med 1. Enn så lenge, før vinteren setter inn. :) I dag kjørte jeg uten mellomlading, men kortere skift på 10t og 14 mil. 13A Shucko FTW!  ;D

Så bra! Skjønner helt ærlig ikke hvorfor ikke flere bruker Tesla som taxi, må jo gi store økonomiske fordeler?
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Muffinman

Ikke nødvendigvis. Tesla er dyr, og man får jo ikke fradrag for mva på noe som er mva-fritt i utgangspunktet. Taxi har uansett lav årsavgift. Hvis man ikke kjører noe særlig gjennom bom heller er ikke økonomien nødvendigvis helt opplagt.

lunitiks

Spennende å høre @JanHenrik sin tilbakemelding på økonomien i dette når han har fått kjørt noen måneder
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

kalleo


Jan Henrik

#160
Sitat fra: kalleo på torsdag 15. september 2016, klokken 14:50
20 mil på 13h, er det bra?
Kjörer du haxi nået?  >:(
20 mil på 13t er ikke langt unna "vanlig", for meg i allefall. 20 mil på 11-12 t er mer vanlig/snitt. Dog er ingen dag like, sånn sett. Kjører med et mål om minimum 3.500kr innkjørt (eks.mva/lønnsgrunnlag) pr dag. :)
Første dagen ble jo ikke en helt normal dag. Avis intervju og slikt. ;)
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

Jan Henrik

For dem som ikke har lest facebook-siden min... :)

SitatMåneds oppsummering for September 2016:
Totalt kjørt 5599,1 km og forbrukt 1170,6 kWh med strøm (snittforbruket blir 211,6 Wh/km).
Regner ut at det blir, sånn ca, 1.600kr i strøm for September (ink både hjemmelading og hurtiglading). Ca 500kr i hjemmelading og ca 1100kr på Circle K hurtiglader. Har fått noe gratis-strøm, i løpet av måneden - og det har jeg beregnet inn som hjemmelading.
Ingen ekstraordinær utgifter, og det ble 103.000kr i omsetning, denne måneden. Vil si jeg er meget fornøyd med første måneden med Tesla som taxi.

Oktober har vært preget av en noe høyere forbruk, rundt 8% i ukessnittforbruk.
Mandag 3. Oktober var jeg oppi et dagssnitt på 259 Wh/km. Ellers ligger jeg rundt 230 Wh/km. Bruker 'Range Mode' litt mer aktivt, og snittforbruket går noe ned.

Nå har jeg omsider lagt om til vinterdekk (samme felger, vrengt av sommerdekkene og satt på nye Hakka R2), så får se om forbruket endrer seg merkbart - ene eller den andre veien.
TMS 70D facelift (75kWh) Taxi X-61, Tromsø Taxi

N00b

Forbruket skal synke med vinterdekk, men så blir det kaldere da. Det drar opp forbruket igjen.

Tips med Range mode, det slår av oppvarming av batteri som er vel og bra og sørger for overskuddsvarme fra motor/inverter/gir går til batteriet med en passiv target på 55 grader.
På langturer er det ikke lurt å kjøre batteriet så høgt i temperatur om du ikke absolutt trenger de 2-3km ekstra det gir.

Muffinman

Sitat fra: N00b på søndag 23. oktober 2016, klokken 13:16
passiv target på 55 grader..
42 vel? 55 samsvarer med target for "max battery power" for PD-biler. Tempen stopper å stige på 32-33 grader med range mode av.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA