Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mine lademuligheter

Startet av ohkaasa, torsdag 11. august 2016, klokken 22:46

« forrige - neste »

Rio

K1 for av/på.

K2 for drift.

K3 for start.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#46
Sitat fra: Rio på søndag 28. august 2016, klokken 23:15
K1 for av/på.

K2 for drift.

K3 for start.
Nei Rio her er du nok litt på jordet. Stjerne/trkant brukes for å dempe startstrøm ved at den starter istjerne, og går over i trekant.
K2 start, redusert innkoblingsstrøm, K3 drift.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Haha! Selvsagt!

Man ønsker å redusere startstrømmen! :) 
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

pudderjagar

Her bommar #RIO. Y/D vendaren har eg sett mange gonger før men den har ingenting med driftspenning å gjera, men du starter den i Y for lavere startstraum og legger inn D for drift. I Y er startstraumen lavere men driftstraumen er veldig høg. I D er startstraumen veldig høg mens driftstraumen er lavare enn Y. Eg er fullt klar over at motoren går i Y på 400v og D på 230v.

Skal eg gje #RIO litt rett så er da spenninga over kvar vikling som gjer at strømmen auker i Y kobbling ved drift fordi ved Y så må strømmen passere 2 viklingar for å returnere til generator. 2 viklingar i serie betyr lavare spenning over kvar og dermed må straumen opp sidan impedansen er fast uansett. Her er da faseforskyvinga som styrer kva vikling strømen går over.

Men er dere sikker på at N-ledaren kan kobbles til nullpuntet utan att da skjer noko?

Og kva skjer hvis 230v enkeltladarane i ein elbil mistar N-ledaren(brudd i N) for 3 like ladarar kobla mot N-ledar er jo Y kobbling?

Desse 2 spørsmåla har eg stillt mange og fått like mange svar. ???
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

#49
Sitat fra: pudderjagar på søndag 28. august 2016, klokken 23:54
Men er dere sikker på at N-ledaren kan kobbles til nullpuntet utan att da skjer noko?
For motoren: Ja. Det spiller ingen rolle.
Sitat fra: pudderjagar på søndag 28. august 2016, klokken 23:54
Og kva skjer hvis 230v enkeltladarane i ein elbil mistar N-ledaren(brudd i N) for 3 like ladarar kobla mot N-ledar er jo Y kobbling?
Dette er ikke like enkelt. Her er det ikke forholdene like med motoren. Vi har styrte likrettere og elektronikk som er avhengig av nullpotensialet. Dessuten skal lader virke både på 230V 1fase og 400V 3fase. Det betyr at f.eks Renault kan ha styreelektronikken på fasen L1-N. N brukes også i overvåkingssammeheng. Svikter en av ladergrenene vil de gå strøm i N, men lader vil fortsatt virke med 2/3 effekt.

Hadde lader vært sammelignbar med en ohmsk motstand ville en ikke vært avhengig av N.

Fasebegrepet kan være litt uklart. I et 400/230V system er 230V fasene L1-N, L2-N og L3-N altså tre relativt uavhengige 1faser med en felles N. 400V fasene er L1-L2,L2-L3 og L3-L1. I 230V systemer er fasene også  L1-L2,L2-L3 og L3-L1. Linjestrømmen i L1 blir vektor summen av L1-L2 og L3-L1 og er for et system med N lik strømmen L1-N. N er nødvendig dersom en har usymetrisk last, en motor er symetrisk derfor spiller det ingen rolle.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pudderjagar

Da var desse 2 konklusjonane eg og hadde inntil eg fekk høyra om ein som hadde kobbla til N-ledaren til nullpunktet. Da endte næmleg med ei skikkeleg nyttårsafta på ein varm sommardag.

Derfor kan ikkje din teori nr 1 stemme. Men teori nr 2 stemmer. Mistar du N-ledaren i eit TN anlegg så vil all strømmen gå gjennom den minste lasten sidan du får ei Y kobbling med 400v og ikkje mot N som vil gje teoretisk 0A i N. Har du då ein mobilladar og ein varmtvannstank på samtidig så går all straumen frå varmtvannstanken gjennom mobilladaren.

Men no har me vel dradd denne tråden "litt" bort frå da som var temaet, men eg klarar ikkje alltid å avstå frå ein god diskusjon av og til :-[
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

#51
Sitat fra: pudderjagar på mandag 29. august 2016, klokken 00:29
Da var desse 2 konklusjonane eg og hadde inntil eg fekk høyra om ein som hadde kobbla til N-ledaren til nullpunktet. Da endte næmleg med ei skikkeleg nyttårsafta på ein varm sommardag.

Derfor kan ikkje din teori nr 1 stemme.
Da var det nok ikke helt det vedkommende gjorde, men noe annet feil. Teori 1 vil nok ellers stemme med praksis.

Det du skriver om hva som er resultatet av om N forsvinner er heller ikke helt riktig men det får vi ta en annen gang og et annet sted siden vi nå har spore av.
Fortsettelse på «kanari»
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29575.0.html
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pudderjagar

#52
Da var nok da somvar feilen. Vel å merke så vardette ein trafo og når eg fjerna lasken til N-ledaren så starta trafoen fint opp. Trafoen hadde stått som 230/400v men skulle no stå som 400/230v.

Da var iallfall heftige startstraumar ute å gjekk som var langt over da trafoen skulle kreva når lasken var inne. Da var etter denne episoden at eg konkluderte med at N ikkje kan kobblast til nullpunktet. Trafo og motor fungerer heil identisk.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

#53
Sitat fra: pudderjagar på mandag 29. august 2016, klokken 00:54
Trafo og motor fungerer heil identisk.
Motoren i Zoe brukes som transformator,og er helt sikkert koblet til N ved lading, men en transformator som fungerer helt identisk med en motor  :) skulle vært artig å se.
Hvor går lasken?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bjaolsen

#54
Motorviklingene i Zoe brukes som spoler i switchmode delen av Chameleon, det har ikke noe med trafo å gjøre.

(Nesten Rav4) Slik, filter og likeretting før motorviklinger som er markert med 14 :
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Griffel

Hvordan virker den på på enfas TN?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pudderjagar

Sitat fra: Griffel på mandag 29. august 2016, klokken 19:59
Sitat fra: pudderjagar på mandag 29. august 2016, klokken 00:54
Trafo og motor fungerer heil identisk.
Motoren i Zoe brukes som transformator,og er helt sikkert koblet til N ved lading, men en transformator som fungerer helt identisk med en motor  :) skulle vært artig å se.
Hvor går lasken?

Når du lage eit TN-nett frå TT/IT så må nullpunktet jordes. Dette gjøres med ein lask i trafoen på rekkeklemmene mellom N og PE



Trafo og elektromotor er heilt identisk bortsett frå ein ting. Du henter ikkje energien ut som bevegelsesenergi men elektrisk energi i ein trafo.

Du har same prinsippet om viklinger. Du har same prinsippet om magnetfelt i statoren som er primærviklingane i trafoen. Dei skapar magnetfelt som går i jernkjernen. I ein elektromotor har du ei lita luftspalte i "jernkjernen" slek at rotoren skal kunne rotere. Du har sekundærviklingane i trafoen som er dei same som du har i ein rotor i ein elektromotor. Ergo er funksjonsprinsippet heilt likt bortsett frå luftspalta som gjer at sekundærviklingane kan rotere.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

#58
Jeg gjorde et forsøk på å flytte denne avsporede diskusjonen til Kanari men det gikk vist ikke.
Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 30. august 2016, klokken 12:54
Når du lage eit TN-nett frå TT/IT så må nullpunktet jordes. Dette gjøres med ein lask i trafoen på rekkeklemmene mellom N og PE
Sitat fra: pudderjagar på mandag 29. august 2016, klokken 00:54
Trafoen hadde stått som 230/400v men skulle no stå som 400/230v.
Her var det etter det du skrev omvendt altså ombygging fra IT til TN nå til 400V TN til 230V IT.
Da blir lasking til jord på primær side feil og i strid med forskriftene. Så det var riktig å fjerne den, av to grunner: forskrif og funksjon..

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 30. august 2016, klokken 12:54
Trafo og elektromotor er heilt identisk bortsett frå ein ting. Du henter ikkje energien ut som bevegelsesenergi men elektrisk energi i ein trafo.
Rent bortsett fra at transf. står stille og motoren roterer er det minst en vesentlig forskjell:

Motoren belaster alle faser likt. En transf. kan ha ulik belastning på fasene. Har sekundærsiden da deltakobling får du roterende strømmer i "deltaen", og som lager ugang. Det skjer ikke med en motor.

En transformator med fierlederkobling (stjerne) på primærsiden tillater at det går strøm i N. Har da transformatoren en deltakoblet sekundærside som er skjevt belastet vil det sirkulere strømmer i deltaviklingen (uten N leder har de ikke noe annet sted å gå). Dette forårsaker både magnetiseringstap og kobbertap. Det kan også resultere i virvelstrømmer i transformatorhuset og varme dette direkte. Har primærsiden trelederkobling vil denne sirkulærstrømmen ikke kunne flyte siden spenningsvektorene som driver den da vil bli "i fase med seg selv" (litt unøyaktig forklart).
Vanligste transformatorkobling er delta primært og stjerne sekundært.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ohkaasa

Haha, morsomt å se hvor til de grader denne tråden som jeg startet har sporet av, og inn i tekniske greier jeg ikke skjønner bæret av :)

En liten oppdatering på hva jeg endte opp med å gjøre:

Jeg valgte ta med Podpoint installasjon, og den "lille" svarte nødladeren. Men så fant jeg jo ut, ved å søke på forumet her, at det skulle være mulig å gjøre om podpointen til en 7kw i stedet for 3,6kw. Jeg spurte podpoint, og joda, det gikk fint det, men jeg måtte da ha en 40A kurs ut til garasjen.

Siden installasjon av podpoint er inkludert i prisen uansett inkl. 10m kabelstrekk, så ga det ikke store merkostnaden. Må betale for merkostnaden med tykkere kabel, og en 40A sikring med jordfeilbryter, i stedet for det som følger med i pakken, så de anslo rundt 2000 kr som jeg blir fakturert. Det var selvsagt ikke plass i røret som ligger ut til garasjen, så jeg måtte grave en liten grøft, så fant elektriker på en lur måte å legge kabelen ut fra sikringskapet på.

Så da havnet jeg på en mellomløsning, der jeg har 7kw lader hjemme, og nødladeren som kan ligge i bagasjen om jeg skulle ha behov for å lade fra IT nett, for en minimal ekstrakostnad. Synes det var ett ok kompromiss.

Så det kan jo være ett tips til andre også :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA