Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

32Ampere lading hjemme?

Startet av Ronnyschafer, onsdag 01. juni 2016, klokken 18:52

« forrige - neste »

Ronnyschafer

Har oppgradert bilparken fra en i-MiEV til Leaf og med dette følger behovet for hurtigere lading hjemme.

MÅ jeg ha ladeboks hjemme eller finnes det andre og rimeligere alternativer?
Er det mulig å strekke en egen kurs på 32 Ampere og blå industrikontakt for deretter å enten ha et adapter fra den blå kontakten til type2 kontakten som fulgte med bilen? Alternativt en kabel som har type 2 i ene enden og Leaf vennlige type 1 på ander siden?

Griffel

#1
Sitat fra: Ronnyschafer på onsdag 01. juni 2016, klokken 18:52
Er det mulig å strekke en egen kurs på 32 Ampere og blå industrikontakt for deretter å enten ha et adapter fra den blå kontakten til type2 kontakten som fulgte med bilen? Alternativt en kabel som har type 2 i ene enden og Leaf vennlige type 1 på ander siden?
Dersom det med bilen fulgte en kabel med type2 kontakt i ene enden har den en "Leaf vennlige type 1 på ander siden", denne passer i en fastmontert ladeboks. Ønsker du 32A er en fastmontert ladeboks eneste riktige løsningen.

Det finnes ikke noe adapter fra blå 32A til type2 kontakt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pudderjagar

Eg må presisere at da er ladekabler med kladd som kan brukes på blått 32A kontakt. Men du får bare 1 fase lading. Leaf kan ta imot 6,6 kw 1 fase 230V hvis du har bestillt den muligheten.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Ronnyschafer

Har 6,6kw lader på min leaf ja.
Hadde håpet å slippe ladestasjon. :-(
Men ser at det finnes noen til fornuftig pris på finn.no heldigvis.

Ronnyschafer

Ser at det selges på finn.no en kabel med blå ecc kontakt på den ene siden og type 2 på den andre. Denne sier selger er perfekt for de som ønsker 32A ladning hjemme men som ikke ønsker eller har råd til ladestasjon.
Noen som har noen erfaring fra dette?

jkirkebo

Sitat fra: Ronnyschafer på fredag 03. juni 2016, klokken 11:21
Ser at det selges på finn.no en kabel med blå ecc kontakt på den ene siden og type 2 på den andre. Denne sier selger er perfekt for de som ønsker 32A ladning hjemme men som ikke ønsker eller har råd til ladestasjon.
Noen som har noen erfaring fra dette?

Link? Det har forekommet svindel på finn.no tidligere, en som prøvde å selge kabler det var åpenlyst at ikke ville virke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


elektrolux

Sitat fra: Ronnyschafer på onsdag 01. juni 2016, klokken 18:52
Har oppgradert bilparken fra en i-MiEV til Leaf og med dette følger behovet for hurtigere lading hjemme.

MÅ jeg ha ladeboks hjemme eller finnes det andre og rimeligere alternativer?
Er det mulig å strekke en egen kurs på 32 Ampere og blå industrikontakt for deretter å enten ha et adapter fra den blå kontakten til type2 kontakten som fulgte med bilen? Alternativt en kabel som har type 2 i ene enden og Leaf vennlige type 1 på ander siden?

Sjekker du webbutikken vår finner du rimeligere alternativ.

Skal du ha overgang fra 32A til original ladekabel er nok en byggboks med innebygde sikringer det beste.

Når det gjelder overgang fra type 2 til type 1 har vi nettopp fått inn disse:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/overgang-fra-type-2-til-type-1-3x10mm2-32a?tm=ladekabler/mode-3-ladekabler
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

fredag

#8
Sitat fra: elektrolux på fredag 03. juni 2016, klokken 13:49
Skal du ha overgang fra 32A til original ladekabel er nok en byggboks med innebygde sikringer det beste.

Når det gjelder overgang fra type 2 til type 1 har vi nettopp fått inn disse:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/overgang-fra-type-2-til-type-1-3x10mm2-32a?tm=ladekabler/mode-3-ladekabler

Er dette produktet tillatt etter standarden?

Jeg vet at Ecotricity i UK har spesiefisert VELDIG tydelig til sine brukere at dette produktet IKKE er tillatt brukt på deres ladestasjoner.

Såvidt jeg vet sier standarden at mode3-kabler skal gå direkte fra ladeboks til elbil, og at skjøtekabler ikke tillates på mode3-kabler.

Du selger mye rart...
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Griffel

#9
Sitat fra: Ronnyschafer på fredag 03. juni 2016, klokken 11:21
Ser at det selges på finn.no en kabel med blå ecc kontakt på den ene siden og type 2 på den andre. Denne sier selger er perfekt for de som ønsker 32A ladning hjemme men som ikke ønsker eller har råd til ladestasjon.
Noen som har noen erfaring fra dette?
Sitat fra: Ronnyschafer på fredag 03. juni 2016, klokken 13:11
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=76913038


Den du linket til har type 1 kontakt. Det eksisterer en viss usikkerhet om hvorvidt disse egentlig tilfredstiller normkrav.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#10
Sitat fra: fredag på fredag 03. juni 2016, klokken 14:06
Sitat fra: elektrolux på fredag 03. juni 2016, klokken 13:49
Skal du ha overgang fra 32A til original ladekabel er nok en byggboks med innebygde sikringer det beste.

Når det gjelder overgang fra type 2 til type 1 har vi nettopp fått inn disse:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/overgang-fra-type-2-til-type-1-3x10mm2-32a?tm=ladekabler/mode-3-ladekabler

Er dette produktet tillatt etter standarden?

Jeg vet at Ecotricity i UK har spesiefisert VELDIG tydelig til sine brukere at dette produktet IKKE er tillatt brukt på deres ladestasjoner.

Såvidt jeg vet sier standarden at mode3-kabler skal gå direkte fra ladeboks til elbil, og at skjøtekabler ikke tillates på mode3-kabler.

Du selger mye rart...
Helt entydig er vel ikke dette. Basert på hukommelse kan slikt adapter brukes dersom: bilprodusenten har godkjent den,
eller dersom produsenten av ladestasjonen har godkjent den
og den er merket med forutsetningene for bruk.

Så det er vel bare for produsenten og samle inn godkjenninger fra bilprodusentene i østen. (CAdeMO adapteret til Tesla er f.eks. godkjent av Tesla).

Eller den kan være merket for bruk med en bestemt ladestasjon, og dermed være lovlig å selge. Brukes den med en annen ladestasjon er det ulovlig bruk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 03. juni 2016, klokken 14:49
Sitat fra: Ronnyschafer på fredag 03. juni 2016, klokken 11:21
Ser at det selges på finn.no en kabel med blå ecc kontakt på den ene siden og type 2 på den andre. Denne sier selger er perfekt for de som ønsker 32A ladning hjemme men som ikke ønsker eller har råd til ladestasjon.
Noen som har noen erfaring fra dette?
Sitat fra: Ronnyschafer på fredag 03. juni 2016, klokken 13:11
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=76913038


Den du linket til har type 1 kontakt. Det eksisterer en viss usikkerhet om hvorvidt disse egentlig tilfredstiller normkrav.

Mye rart i den annonsen der. F.eks: "Kan enkelt justeres mellom 1 og 32A"

Lurer på hvordan den klarer det når minste lovlige pilotsignal er 6A...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

OlavEmil

Ladeboksen til jkirkebo her på forumet kostar jo berre rett over 4000,- med CEE-støpsel. Dermed er det berre å trekkje opp 32A kurs med CEE-kontakt, som du skisserer (akkurat dette vi har gjort). Like enkelt å montere som ein ladekabel, og definitivt både lovleg og sikkert. Då får du 32A lading med fast kabel på boksen, berre å plugge i når du kjem heim.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Ingeniøren

Sitat fra: OlavEmil på onsdag 15. juni 2016, klokken 05:54
Ladeboksen til jkirkebo her på forumet kostar jo berre rett over 4000,- med CEE-støpsel. Dermed er det berre å trekkje opp 32A kurs med CEE-kontakt, som du skisserer (akkurat dette vi har gjort). Like enkelt å montere som ein ladekabel, og definitivt både lovleg og sikkert. Då får du 32A lading med fast kabel på boksen, berre å plugge i når du kjem heim.

Han kunne nok solgt adskillig flere hvis han hadde tatt seg tid eller råd til en hjemmeside. Dette hadde tatt bort litt av "hjemme snekrings følelsen" når man så hva man fikk mm. ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA