Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EvBatMon for i-MiEV / C-Zéro / iOn: Batterikapasitetsmåling

Startet av evole, torsdag 07. april 2016, klokken 21:02

« forrige - neste »

Bolfus

Kjøpte ELM327 fra Kjell i dag. Evbattmon appen klager på at "device not supported" men jeg får likevel opp verdier i appen. Det er dog rimelig ustabilt, men prisen tatt i betraktning er det vel greit nok til sporadisk bruk og batterikontroller. Blir gjerne med på et gruppekjøp av OBDLink MX/LX dersom noen planlegger denslags.

epsilone6

hadde vært veldig interessant hvis noen med LEV50N-cellene også hadde noen målinger!

bobakka

Varierer disse målingene mellom dagene, eller er det ganske konstant?
Grunnen til at jeg spør er erfaringene på Motor-Forum før jul hvor de målte batterikapasiteten til 39,6 og til 44 Ah samme dagen. Hvis det er slik at EvBatMon henter ut de samme tallene som Motor-Forum burde også de variere fra dag til dag.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

goggo

Da har også jeg fått testet ut EvBatMon. Jeg har allerede en OBDLink MX som jeg bruker med Cani0n, og denne fungerer heldigvis fint med EvBatMon også.

Mine tall er:
2012 |  56.000 | 40,8 Ah | 85 % | 04/16 | C-Zero | @goggo

Jeg testet 3 ganger og fikk samme tall hver gang ( 40,8 Ah / 85 % )

  • Ved 100% ladestatus på batteriet i går.
  • Etter å ha ladet batteriet helt ut, dvs kjørt ned til skilpadde og et par kilometer til. Cani0n rapporterte da 6.5% SOC og EvBatMon viste 6.5% SOC-dash og 6% SOC-real, mens displayet i bilen viste selvfølgelig ingen bars og tre streker på RR
  • Etter å ha sakteladet opp til 100% ladestatus på batteriet i løpet av natt til i dag.

Grunnen til at jeg tok disse tre målingene er at jeg har forstått at bilen rekalkulerer denne batterikapasiteten hver gang batteriet lades ut til under et visst nivå, eller har jeg misforstått dette? Er det ikke derfor de lader bilen helt ut og opp igjen før de foretar kapasitetsmåling på servicen på merkeverkstedene?

Det som hadde vært interessant nå er å få foretatt målinger med EvBatMon samtidig eller like etter at noen biler har vært inne til service med batterimåling. Jeg stiller gjerne opp med utlån eller hjelp til slik måling dersom det er noen trilling eiere på Sørlandet som snart skal ha sin bil inn til service.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

c-zero0214

her er mine målinger fra i i dag,

2012 |  69.900 | 42,8 Ah | 89 % | 04/18 | C-Zero | @c-zero0214

2012 model med 88 celler. totalvolt: 355V ved 73% SOC
spenende. kommer med flere målinger!


C-Zero0214




2012 C-Zero
2015 Kia Soul

if it works, don't fix it

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

bobakka

Sitat fra: tomrh på mandag 18. april 2016, klokken 22:54
42,8 Ah er veldig bra på 2012-mod!
Hvis den er til å stole på..

Min service historie er nedgang fra ca. 43 Ah til 39 Ah for et år siden. I september gikk 12V batteriet tomt etter en ferie (jeg mistenker dette er årsaken) og jeg kjørte tom for strøm med to streker igjen..
Jeg klagde og de målte da batteriet til 44Ah (dvs som nytt). Jeg hadde 100.000 km service i desember og da klarte de å først måle 39 Ah og deretter 44 Ah og hevdet at servicen hadde forbedret batteriet og jeg ikke hadde noe å klage over..

Det blir interessant å høre om dere måler kapasitetsendringer i batteriet over kortere eller lengre tid

iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Myrvang

Gasse bra batteri på min,  2011 I-on med 64.000 km på telleren.

86,52% kapasitet, 41,4 ah.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

2rbjørn

Kunne vært interesant å vite hvor mange ganger de hadde vært hurtigladet?
For å se om det har noe betydning for batteriet.
(Ca antall)
(¡ɹəʞsuɐʌəʌıɹʞs ɓo əsəๅ ɹɐɥ) ʇəp ɹəʌıɹʞs ɓəſ uɐpɹoʌɥ əʞʞı ʻɹəʌıɹʞs ɓəſ ɐʌɥ səႨ

c-zero0214

Min er hurtigladet 10-15 ganger i mitt eie.. (overtok den feb 2014, 26000Km)
den har dieselvarmer og går 90% av tiden 40 Km til jobb, lades der. og kjøres hjemm...
under 20% SOC kanskje 20-30 ganger. lades med en gang den kommer hjem/på jobb...


2012 C-Zero
2015 Kia Soul

if it works, don't fix it

c-zero0214

Da har jeg målt naboens bil. en C-zero 2011 modell med 34140 på tellern.

2011 |  34.140| 38.0 Ah | 79,17 % | 04/16 | C-Zero | @c-zero0214 naboens bil

God helg


C-Zero0214
2012 C-Zero
2015 Kia Soul

if it works, don't fix it

tomrh

Er det ikke rart. En bil som har gått bare halvparten av din har vesentlig dårligere batteri.

Jeg har liten tro på at det har med hurtiglading å gjøre. Har mer tro på lengre perioder det bilen står parkert fulladet, dette er dokumentert at sliter og forklarer også hvorfor eldre trillinger med kort kjørelengde kommer dårlig ut (flere eksempler på dette i "Reduksjon av batterikapasitets"-tråden).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Myrvang

Sitat fra: tomrh på fredag 22. april 2016, klokken 19:28

Jeg har liten tro på at det har med hurtiglading å gjøre. Har mer tro på lengre perioder det bilen står parkert fulladet, dette er dokumentert at sliter og forklarer også hvorfor eldre trillinger med kort kjørelengde kommer dårlig ut (flere eksempler på dette i "Reduksjon av batterikapasitets"-tråden).

Min (2011 i-On) står alltid i laderen så lenge jeg ikke er ute å kjører. Har kjørt 64.200 km, og målt kapasiteten til 86,25%. Jeg har hatt bilen i ca 6 mnd nå, og den går ned til skilpadda støtt og stadig. Har kjørt ca 7000 km på 6 mnd.

6 mnd er ikke nok til å si om det er skadelig eller ei å la bilen stå i laderen, men det kan jeg finne ut ved å måle batteriet ved gjevne mellomrom. Kommer ikke til å slutte å lade hver gang jeg kan, da jeg synes det er kjekt å sette meg inn i bilen med fullt batteri.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

tomrh

I ditt tilfelle er det mer interessant å vite hvordan forrige eier behandlet bilen. Synes kapasiteten har holdt seg veldig bra, og forrige eier må også ha kjørt noe mer enn deg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

evole

Development of Large-sized Lithium-ion Cell "LEV50" and Its Battery Module "LEV50-4" for Electric Vehicle (Technical Report, 2008):
http://www.gs-yuasa.com/en/technic/vol5/pdf/05_1_021.pdf

Utdrag:
Furthermore, regarding the calendar life, capacity retention of 65% is anticipated after 10 years storage at 25 °C from our life prediction formula. The cycle life test at 25 °C after 1000 cycles showed capacity retention of 85%

Et ubrukt batteri vil ha et estimert kapasitetstap på 35 % etter 10 år. Tapet er tilnærmet lineært over tid, og vi kan derfor legge til grunn et årlig kapasitetstap på 3,5 prosentpoeng. Høyere temperaturer gir økt kapasitetstap, og med vårt kjølige klima bør vi derfor ha gode muligheter til å oppnå bedre resultater.

Bilen min er 5,2 år. Et kapasitetstap på 7,9 Ah / 16,46 % gir et årlig tap på 1.5 Ah / 3,1 prosentpoeng med antakelse om lineært kapasitetstap.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA