Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zaptec - forsinket levering

Startet av Nenad, fredag 01. april 2016, klokken 22:44

« forrige - neste »

Nenad

Dette er ikke noe nytt tema her. Jeg fikk bilen levert i desember 2015. Det ble sagt muntlig til meg at jeg skal få lader 22. februar selv om i kontrakten står 1 april. I dag er 1 april og jeg bruker forsatt Fortum ladere. Jeg snakket par ganger med selgeren. Siste gang på tirsdag sa han at han ringer meg på fredag men dette skjedde ikke. Hva jeg kan gjøre? Kan man kreve erstatning?  På forhånd takk for hjelpen  :)
Renault Zoe fra desember 2015

THE

Mange som bestilte Zaptec i slutten av 2014 og starten på 2015 som venter fremdeles. Som en av de heldige som har prototypen til test så kan jeg si at Zaptec i alle fall fungerer fint, om enn veldig treg på 10A. Det er en helt annen hverdag når bilen kan lades hvor som helst ved hotellovernatting, besøk, jobb osv. Det virker også på Zaptec som produksjonen er i oppstartsfasen, så det er nok ikke så veldig lenge før leveringer starter.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hsa77

Jeg fikk bilen min i mai i fjor og venter fortsatt på Zaptec, så du må nok smøre deg med litt tålmodighet...

Jeg har lånt ei ladebøtte i vinter, selv om den er svært uhåndterlig er det veldig praktisk å kunne lade bilen nesten over alt. Gleder meg til Zaptecen kommer!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Rav4_EV

#3
Er du lei av ladebøtte kan du jo prøve en lademugge. Bare 13 kg og volummessig mindre enn Zaptec.
Adapter for type 2 uttak kommer snart.

http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product


(Produktet er utviklet av undertegnede og har kommersielle interesser i det.)

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

hsa77

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 02. april 2016, klokken 12:56
Er du lei av ladebøtte kan du jo prøve en lademugge. Bare 13 kg og volummessig mindre enn Zaptec.
Adapter for type 2 uttak kommer snart.

http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product


(Produktet er utviklet av undertegnede og har kommersielle interesser i det.)
Hadde det ikke vært for at jeg allerede har betalt for Zaptec, så ville jeg definitivt kjøpt en slik i steden. Ikke så veldig mye større enn Zaptec, og en brøkdel av prisen.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Rav4_EV

Du kan jo få omlevert det i lademuggen og få betalt tilbake mellomværet, eventuelt be om midtkonsoll og annet for differansen.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Elmar

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 02. april 2016, klokken 12:56
Er du lei av ladebøtte kan du jo prøve en lademugge. Bare 13 kg og volummessig mindre enn Zaptec.
Adapter for type 2 uttak kommer snart.

http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product


(Produktet er utviklet av undertegnede og har kommersielle interesser i det.)
Hvordan er type2 adapteret tenkt? Skulle gjerne hatt den med type2 kontakt i muggen,  slik som på andre portable ladebokser.  Så slipper man kabelen,  type2 til type2 ligger jo i bilen allerede :)
2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

Rav4_EV

Det blir et adapter som gjør at du kan koble deg til de nye ladestolpene i Oslo som ikke har schuko lengre. Type 2 uttak fra boksen er uheldig da den ikke lenger vil være vanntett. Portable ladebokser med type 2 uttak er stort sett noe hjemmelaget modifisering og ofte lite egnet til å stå ute i vær og vind.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Nenad

#8
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 02. april 2016, klokken 12:56
Er du lei av ladebøtte kan du jo prøve en lademugge. Bare 13 kg og volummessig mindre enn Zaptec.
Adapter for type 2 uttak kommer snart.

http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-10a-portabelladeboks-zoe#product


(Produktet er utviklet av undertegnede og har kommersielle interesser i det.)

Hva med dårlig vær? Kan den stå ute mens det reigner/snør?
Renault Zoe fra desember 2015

lfc4ever

Her er svaret jeg fikk før jeg bestilte bøtta fra nofuel:
"Hei igjen, den er tett nok til regn og snø"
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

Aquacomet

Har vært i kontakt med importør å sagt at jeg vil ha en sånn lademugge istedet for Zaptec-kabelen jeg har i kontrakten. Har jo tross alt ventet i snart ett år...Fikk til svar at det var ingen problem å fikse.....Så dro de frem jokeren sin: fikk beskjed om at jeg kom samtidig til å miste all laderelatert garanti på bilen siden lademugga ikke er levert av dem... Blir sprø av dette. Har også hevdet mangel iht kjøpslov siden bilen ikke kan brukes til det den var tiltenkt til, å kjøre på hytta. Sa jeg kom til å fakturere merkostnader jeg har med bom, ferge og drivstoff siden jeg må bruke min Passat tdi istedet. Ble avspist med en gratis service som kompensasjon.... Er like før jeg hyrer inn advokat og ser hvor saken ender. Dette må være landets mest useriøse bilimportør

elektrolux

Husk at du i følge samme logikken mister all granti om du lader bilen på offentlige steder.  :o

Selvfølgelig tøv fra ende til annen, og leit at selgere kan fortsette å spre slike myter uten å måtte stå til ansvar for det.

Lading av elbil gjøres av bilens innebygde lader, og så lenge denne tilføres strøm og styres av en PWM generator vil den lade bilen. En slik ladebøtte, enten det er Auromatic/No-fuel sin eller Zaptec sin har en skilletrafo mellom nettet og bilens lader. Skilletrafoen kan selvfølgelig svikte; samme som strømnettet kan, men da vil den som regel slutte å levere strøm. Med mindre Renault kan vise til at kraftige overspenninger eller lignende har svidd bilens lader kan de ikke nekte garanti.

Ofte er sikkerheten økt ved bruk av skilletrafo, da den absorberer feil lengre framme i strømnettet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

aronesen

Sitat fra: Aquacomet på onsdag 06. april 2016, klokken 10:25
fikk beskjed om at jeg kom samtidig til å miste all laderelatert garanti på bilen siden lademugga ikke er levert av dem...
Som elektrolux sier så er dette bare svada.
Men, du kan jo bare si at du vil ha pengene igjen for Zaptec laderen, og at du vil bruke offentlige hurtig/semihurtig ladere istedenfor. Og så kjøper du "mugga" uten å nevne dette for forhandler.
Lykke til for forhandler å bevise at du har ladet via en "ikke godkjent" trafo  og ikke fra et offentlig ladepunkt...
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

THE

@Aquacomet. Jeg tror jeg ville ventet på ZapCharger uavhengig av hva Renault sier. Prototypen har fungert veldig bra for meg, og den store fordelen er jo at det blir mulig med 16A lading via type2 og CEE. 10A lading på Zoe er kun nødlading og hvis du skal stå parkert i laaang tid.

ZapCharger på 3-4 kg er også en helt annen sak å løfte inn/ut av bilen enn klumpene på 10kg+.

I følge en del rykter jeg har sett (men ikke kan gå god for) har visst Zaptec begynt serieproduksjon av ZapCharger portable, og hvis det stemmer er det vel ikke snakk om lang tid før de første blir levert ut til kunder. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Rav4_EV

Jeg ville nå heller benyttet den nye lademugga enn å vente på Zaptec.
Selv om den er noen kilo tyngre enn Zaptec portable så er den volummessig mindre etter det jeg klarer å tyde ut i fra bilder av Zaptec'en.

Rimelig sikker på at Zaptec kommer med en pressemelding om produksjonsstart når det i så fall vil skje. Hvor feilen ligger i forhold til den lange tiden som har gått siden det ble solgt Zoe med Zaptec inkludert vil jeg ikke uttale meg om. Det er åpenbart at dette har vært belastende for både Renault forhandlere og Zaptecs omdømme.

For noen som trenger å lade hver dag fra stikkontakter med IT nett vil selvsagt den lave vekten på Zaptec Portable viktig. Syltynne toleranser og de mest moderne transistorer som jobber på høy frekvens er nok ikke en "walk in the park" å få til å fungere under varierende temperaturer og med strømtilførsel med varierende kvalitet. For ikke å snakke om bilens konstruksjon som også gir utfordringer på støy og faseforsyvning.

Zaptec Portable vil sikkert komme på markedet en gang, men utvikling tar ofte lenger tid enn markedsavdelingen gjetter på.


22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA