Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler får ikke kjøre i kollektivfelt på E6/ring 3, Mosseveien og i Bjørvika

Startet av spigney, onsdag 03. februar 2016, klokken 12:14

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Caspar på fredag 19. februar 2016, klokken 21:44
Når da underskiltet som har kommet opp sier at kollektivfeltet ikke lenger kan benyttes av elbiler, så må jo det bety at resten av elektriske motorvogner fremdeles kan kjøre?

Elbil-begrepet omfatter også firehjuls elektrisk motorsykkel. Når man ofte bruker bruker begrepet elektrisk motorvogn på skilt så er det kun for å være helt presis. Tidligere brukte man elbil-begrepet og tolkningen var da at det omfattet vanlig elbil samt firehjuls elektrisk motorsykkel.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

sjossang

Jeg sendte en epost til Elbilforeningen da nyheten kom og fikk svar at de var på saken. Har fulgt opp og spurt om det har skjedd noe mer, men har ikke fått svar.

Ønsker meg samme regler som på E18 fra Asker/Bærum med +2 i bilen, og da spesielt på E6 Europaveien. Her går ingen rutebusser fra før, og hvor mange busser fra innfartsparkeringen vil de sette opp? 10 pr time? Uansett god plass til elbiler med passasjerer...

Og hva er argumentet for å kaste elbilene ut av kollektivfeltet ut av byen? Har jo ingenting med tunnelene å gjøre.

Også gjort en henvendelse til Østlandets Blad, men de mener seg ferdig med saken etter å ha referert til saken da den først ble kjent.
Y LR hvit/hvit

TMDF80

Kjenner jeg gruer meg til mandagsrush i morgen.. Men kan hende blir det litt mindre enn vanlig grunnet vinterferie.
((Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2016))
Drøbak

Elmo

Sitat fra: Trond Arve på fredag 19. februar 2016, klokken 08:53
Da var skiltene med Gjelder ikke EL-motorvogn oppe, og jeg sneik i kollektivfeltet for første og siste gang. I likhet med de fleste andre elbilistene tok jeg sjansen på at kontrollene ikke begynner før neste uke.

Neste uke blir det sikkert (relativt) trygt å snike i kollektivfeltet vestfra :D siden eventuelle kontroller nok blir på østsiden ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Men hva med 3 hjuls lett elektrisk MC ?

Eller 2 hjuls.

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 19. februar 2016, klokken 22:36
Sitat fra: Caspar på fredag 19. februar 2016, klokken 21:44
Når da underskiltet som har kommet opp sier at kollektivfeltet ikke lenger kan benyttes av elbiler, så må jo det bety at resten av elektriske motorvogner fremdeles kan kjøre?

Elbil-begrepet omfatter også firehjuls elektrisk motorsykkel. Når man ofte bruker bruker begrepet elektrisk motorvogn på skilt så er det kun for å være helt presis. Tidligere brukte man elbil-begrepet og tolkningen var da at det omfattet vanlig elbil samt firehjuls elektrisk motorsykkel.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på søndag 21. februar 2016, klokken 20:34
Men hva med 3 hjuls lett elektrisk MC ?

Lovteksten sier  "Tre- og firehjuls motorsykkel/moped kan heller ikke kjøre i kollektivfelt."
Så da må det bli tohjuling.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på søndag 21. februar 2016, klokken 22:48
Sitat fra: elektrolux på søndag 21. februar 2016, klokken 20:34
Men hva med 3 hjuls lett elektrisk MC ?

Lovteksten sier  "Tre- og firehjuls motorsykkel/moped kan heller ikke kjøre i kollektivfelt."
Så da må det bli tohjuling.

Hva med disse scooterne man ser flere og flere av som har to hjul tett ved siden av hverandre foran og ett bak, disse kan da heller ikke kjøre i kollektivfeltet?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond Arve

Sitat fra: jkirkebo på mandag 22. februar 2016, klokken 08:23
Hva med disse scooterne man ser flere og flere av som har to hjul tett ved siden av hverandre foran og ett bak, disse kan da heller ikke kjøre i kollektivfeltet?
Avstanden mellom midtpunktene på dekkene som er montert på samme aksel må være mindre enn 46 cm for å defineres som en tohjuling: http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=35835

Slike trehjulinger kan man forøvrig kjøre med vanlig førerkort.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Lynvingen

"Vest for Oslo forsøkte Statens Vegvesen å stenge kollektivfeltet for elbiler, og trosset rådene fra Elbilforeningen og flere politiske partier. Men etter hardt press måtte Vegvesenet gi seg og åpnet for samkjøring. Både Venstre, Høyre og Fremskrittspartiet engasjerte seg i saken."


...mon tro hvor disse politikerne bor?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Trond Arve

Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

spigney

Sitat fra: Trond Arve på onsdag 24. februar 2016, klokken 13:18
Lurer på hvor Linda Hofstad Helleland bor,og om hun (eller mange av kompisene hennes) kjører elbil?

Nå er nok ikke dette hennes bord lengre, da hun er kulturminister.
Hun satt vel i transport- og kommunikasjonskomiteen når hun tok opp dette.
Ser frem til å bli en del av den beryktede Teslafamilien🤗

el nino

Jeg synes elbiforeningen gikk mye mer offensivt ut når veg(u)vesenet ville stenge kollektivfeltet vest for byen. Hvor er de nå???? :'(

Mr.Zero

Med en ordning på Mosseveien lik Drammensveien, ville vært gull. Brukte over dobbel så lang tid inn i går kontra sist uke - selv om det er vinterferie. Dermed gikk det også mye mere strøm - noe som gjør hverdagen mere knotete mtp lading før hjemreise. Blir nok en Leif, Soel eller i3 i nær fremtid.. En trilling med 30kwt hadde vært fantastisk... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

elektrolux

Sitat fra: Elmo på søndag 21. februar 2016, klokken 22:48
Sitat fra: elektrolux på søndag 21. februar 2016, klokken 20:34
Men hva med 3 hjuls lett elektrisk MC ?

Lovteksten sier  "Tre- og firehjuls motorsykkel/moped kan heller ikke kjøre i kollektivfelt."
Så da må det bli tohjuling.

Ja, men er de elektriske får de lov. Poenget er om de nå ville blitt kastet ut av kollektivfeltet sammen med Elbilene som har annen kode i vognkortet.

Ellers bra at samkjøring ordnet seg. Halvering av kjøretøy, og samtidig utslippfritt må være en god kombinasjon.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA