Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading i kulda

Startet av hstad, fredag 04. desember 2015, klokken 17:17

« forrige - neste »

hstad

Hei, her på Dokka er det -5C for tida. i dag skulle eg hurtiglade på Fortum sin lader ved Kiwi. er det normalt at strømstyrken er så lav som ned mot 24A? forstår at kulda har innvirkning men dette er jo veldig lavt! batterikapasitet når eg startet var ca 20%. hvordan blir det da ved -20?
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

jkirkebo

Sitat fra: hstad på fredag 04. desember 2015, klokken 17:17
Hei, her på Dokka er det -5C for tida. i dag skulle eg hurtiglade på Fortum sin lader ved Kiwi. er det normalt at strømstyrken er så lav som ned mot 24A? forstår at kulda har innvirkning men dette er jo veldig lavt! batterikapasitet når eg startet var ca 20%. hvordan blir det da ved -20?

Tja, om batteriet var kaldt så kan det fort gå tregt ja. Hadde den stått over natta før du prøvde å lade?

Laderne der har alltid gitt meg 107A selv i kulda, men jeg ankommer alltid med driftsvarmt batteri etter å ha kjørt Teslaen enten fra Oslo eller fra hytta ved Langeråk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electrix

Generelt er det slik at kaldt batteri begrenser maks ladehastighet. I kaldt vær kan det derfor være lurt å lade før man parkerer, ikke etter at bilen har stått lenge stille og kjølt seg ned. Det kan også være lønnsomt tidsmessig å kjøre så fort som mulig, innenfor lovens grenser, slik at batteriet belastes hardere og blir varmere. Dermed tar det imot mer ladestrøm som igjen varmer batteriet ekstra. Se denne tråden for Leaf http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25165.0.html
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

bjaolsen

Har fulgt med litt på Zoe med CanZE og det ser ut til at bilen holder batteriet på ca. 3 grader. Selv på morgenen når bilen har stått hele natta i flere minus er batteriet fortsatt 3 grader. Etter oppstart stiger temperaturen til 9-10 grader og holder seg der.

Ved lading går det selvfølgelig noe saktere enn det gjør på sommeren. Ser at en lading med driftsvarmt batteri gav ca 11kWh levert på 33 minutter (fra AC43KW) med utetemperatur på -4-ish.
Bilen indikerte lading fra 32-93%, som etter at "skummet" la seg viste seg å være 32-85%
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

hstad

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. desember 2015, klokken 20:20

Tja, om batteriet var kaldt så kan det fort gå tregt ja. Hadde den stått over natta før du prøvde å lade?

Laderne der har alltid gitt meg 107A selv i kulda, men jeg ankommer alltid med driftsvarmt batteri etter å ha kjørt Teslaen enten fra Oslo eller fra hytta ved Langeråk.

Bilen var meir eller mindre kald ja, så det kan vel ha vært årsaken!
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015, solgt Desember 2022 etter 127 000 problemfrie kilometer
Hvit Tesla Model 3 SR, ny 27.12.2022, EF19xxx

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA