Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Smart fortwo ED

Startet av sondreli, fredag 02. oktober 2015, klokken 13:03

« forrige - neste »

sondreli

Bilen som levers i Norge er uten hurtiglader. Vil det si at en ikke kan hurtiglades på hurtigladere rundt om i landet?

elektrolux

Mener du den gamle versjonen som har Mercedes sitt designuttrykk, eller den nye som går mer i rettning av asiatisk design?

Ingen av dem har DC port, men sistnevnte kommer mer Renault sitt drivverk og 22 kW 3 fase 400V AC lading.

Ønsker med en slik tiltross for utseende, grunnet den geniale laderen og størrelsen på bilen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sondreli

http://www.elbil.no/kjope-elbil/elbiltester/3574-elektrisk-smart-liten-og-lett-a-bli-glad-i

Det står at 22kW lader er ekstrautstyr , men den leveres ikke i Norge. Vil dette si at man ikke kan benytte seg av hurtiladerene som står på feks en bensinstasjoner?

elektrolux

Dette er overliggere av den utgående modellen. BOS har valgt å ikke ta inn versjonen utstyrt med Brusa sin NG6 lader.

Greit nok valg, da også denne laderen trenger 400V.

Ville som sagt konsentrert meg om den nye versjonen, eller impotert en utgående model selv og spart penger.

Det geniale med bilene med innebygget 22 kW lader er at de "hurtiglader" på godt under timen fra en helt vanlig 22 kW ladestolpe lik den en finner på flere gatehjørner. Ikke behov for dedikerte hurtigladere med ublu priser og krav til abonnementer.

Her er en utgående model som kommer på rundt 110 000 kr ferdig impotert: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=214680153&scopeId=C&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&zipcode=&fuels=ELECTRICITY&isSearchRequest=true&export=NO_EXPORT&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=23000&pageNumber=1
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Softblue

Jeg har kjørt Smart fortwo ED ved et par anledninger. Den er morsom å kjøre men en utpreget bybil. Det er godt plass til 2 personer, men veldig lite bagasjerom. Sittestilling og seter er helt greie. Det er kort mellom hjulakslene så den er litt stupete å kjøre. Vindstøyen er merkbar i motorveihastighet. Du merker også sidevind når det blåser. Stereoanlegget er av typen du finner i lekekassen til ungene dine. Jeg hadde nok byttet høytalere på om jeg skulle hatt den selv.

Det følger med en firkantet ladekladd med scuko i den ene enden og type 2 i bilens ende. Jeg har ikke sett at det følger med en type 2 kabel, men jeg har ladet den med type 2 kabel og det går fint. Jeg hadde derfor skaffet meg en type 2 kabel til bilen om jeg skulle hatt den selv. Jeg synes ikke det tok så langt tid å få ladet batteriet på 16A, men det er kanskje fordi batteriet ikke er så stort.

Den korte hjulavstanden gjør at jeg er skeptisk til hvordan den er på vinterføre.

De bilene jeg har sett til salgs som har vært nye og nesten nye har ligget på ca. 140.000,-. Den prisen synes jeg til tross for bilens sjarm er overpriset i forhold til trilling og VW Up som har 4 seter og bagasjeplass.
I den prisklassen hadde jeg nok gått for den litt dyrere Up.
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

jkirkebo

#5
Sitat fra: elektrolux på lørdag 03. oktober 2015, klokken 11:33
Dette er overliggere av den utgående modellen. BOS har valgt å ikke ta inn versjonen utstyrt med Brusa sin NG6 lader.

Greit nok valg, da også denne laderen trenger 400V.

Ja, hvis valget står mellom en utgave med 11kW lader som kan lade overalt og en 22kW lader med "Zoe-problematikk" skjønner jeg meget godt at de gjør det enkelt for seg selv og kun tar inn 11kW-utgaven.

Det virker dog som om det hadde vært smartere å kjøpe ladere fra Tesla, der er det null IT-problematikk og nå er også 32A 1-fase problematikken med enkeltlader løst. I tillegg burde volumene på denne laderen tilsi at det blir svært vanskelig for andre å konkurrere på pris.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 03. oktober 2015, klokken 14:04
Ja, hvis valget står mellom en utgave med 11kW lader som kan lade overalt og en 22kW lader med "Zoe-problematikk" skjønner jeg meget godt at de gjør det enkelt for seg selv og kun tar inn 11kW-utgaven.

Finnes det 11 kW utgaver?

Fordelen med 22 kW utgaven i tillegg til at den lader meget raskt er at laderen tar svært liten plass. Nå gjør jo også Brusa laderen det, men vet ikke hvordan Tesla sin(e) ser ut.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sondreli

Har jeg forstått det riktig? Bilen som er uten 22 kw lader kan kun lades med 16 A. Altså det er ikke mulig med hurtiglading?

VWspirit

Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA