Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klepp - Lyngdal t/r samme dag (med Zoe)

Startet av Sutcivni, tirsdag 11. august 2015, klokken 10:42

« forrige - neste »

Sutcivni

Skal låne en Zoe av forhandler i helga, og lurte på å ta syretesten (Eier altså ikke en El-bil fra før, og er litt fersk).

Tenkte å kjøre fra Klepp til Lyngdal, for å ta med ungene på Sørlandsbadet. Altså full bil, i 158 km med Zoe en vei. Er litt opp og ned terreng den veien, og lurer på om jeg er optimistisk her?

Lurer også på lading. Kan man lade en Zoe på Grønn kontakt i lyngdal? Hvor mye vil det koste med "full tank"? Hvor lang tid tar det? (Forutsetter det da at forhandler sender med meg en spesial ladekabel?)

Electrix

Du må ha med egen type 2 kabel for å lade på 22kW stolpen hos GK i Lyngdal, med Zoe vil det koste ca 48 kr uansett hvor lenge du lader med dagens prismodell, dvs det koster ca 48 kr pr time for 22 kW. Det er snakk om at de skal endre prisingen med kortere intervall slik at det blir billigere om du skal lade bare en halv time. Disse prisene forutsetter at du registrerer deg som kunde hos GK og lader med brikke som du får tilsendt eller elbilforeningens brikke.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

zbk

Lading med App eller SMS koster 99,- pr lading. Det tar ca en time for rimelig full tank. Litt mer om man skal toppe helt opp.

Jeg har selv 43-kW utgaven av Zoe, og på tørr asfalt vil jeg normalt komme greit til Lyngdal fra Sola om jeg kjører passe forsiktig. Med den nye bilen burde det være enklere. Uansett har du muligheten til å lade i Flekkefjord om du blir redd for at det ikke går.

Nesten full tank på 22kW tar en time. For å ha helt fullt trenger du nok en halvtime til. Du har uansett flere ladere å ta av på veien om du blir nervøs for rekkevidden underveis.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Sutcivni

Konklusjon: Lånte bilen i helga. Men fikk bare med standard ladekabel, som følger med bilen. Altså var det begrenset hvor jeg kunne lade. Og siden jeg ikke hadde ladestasjon hjemme, så ble batteriet i utgangspunktet langt fra 100%.

Det ble altså litt stress hvis jeg først måtte lade på McD før jeg reiste. Også lade underveis. Også lade på nytt når jeg kom hjem på McD, for å kunne kjøre på jobb mandag... Så jeg droppet prosjektet.

PS: Tror Zoe ble et kjedelig valg for meg, som har gode lademuligheter på jobb men dårligere i borettslaget hjemme. Altså er nok Leaf et bedre valg for meg.

eivind85

Jeg skjønner ikke helt konseptet til Zoe. Hvorfor har de ikke skikkelig hurtiglading. Blir jo helt uaktuelt å dra på langtur hvis det skal ta over en time å lade bilen. Leafen lader dobbelt så raskt og selv det er litt for lenge. Skulle vært mulig å lade med 120kW/t slik som Tesla laderne.
Bor i Oppegård. Eier en Leaf 30kWh og en C-Zero som har gått hhv. 1.000 og 60.000 km

jkirkebo

Sitat fra: eivind85 på mandag 31. august 2015, klokken 22:32
Jeg skjønner ikke helt konseptet til Zoe. Hvorfor har de ikke skikkelig hurtiglading. Blir jo helt uaktuelt å dra på langtur hvis det skal ta over en time å lade bilen. Leafen lader dobbelt så raskt og selv det er litt for lenge. Skulle vært mulig å lade med 120kW/t slik som Tesla laderne.

Ja, det er uforståelig hvorfor de ikke utvider til også å støtte CCS i tillegg til 22kW AC. Merkostnaden for det er minimal. Noen få tusenlapper pr. bil i økt kostnad tipper jeg. Greit at det var prestisje i 43kW AC, men når de nå har droppet den biten er det bare å slenge inn en CCS-kontakt mener nå jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA