Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Inntrykk etter prøvekjøring av E-Golf

Startet av EV - Driver, onsdag 18. juni 2014, klokken 14:37

« forrige - neste »

PLUTO

Sitat fra: Elmo på fredag 08. august 2014, klokken 10:17
It's not a bug, it's a feature.  Står beskrevet i intruksjonsboka (i allefall for eUp).
Det er sikring mot brann ved overoppheting i enten lader eller kladd/støpsel.

Tja. Om man vil kalle det en feature at den blir for varm av å være ute i naturen så er det vel en feature. jeg vil nå mene at den bør tåle å virke også da, men at den kanskje heller slår ned på effekten. Hvordan i all verden skal den fungere lenger syd i Europa, Sør Amerika, eller Asia? Tror ikke de ville kalle det en feature at den ikke virker der de bor.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

thomanie

Sitat fra: afo på fredag 08. august 2014, klokken 23:28
Og som UK-siden sier: "Heated steering wheel inc paddleshift (DSG only)" Har du husket å bestille med DSG? ;)
Oppdaga det etterpå, ja. Men oppvarmet ratt uten paddleshift er tydeligvis mulig dersom man velger med vinterpakken (som etter hva jeg forstår er std på norske biler).

Supert at innstegslister er med ambient belysningen :) Har gått for foliebeskyttelse på bakfangeren som demobilen hadde. Ikke lenger behov for barnevogntransport daglig.

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

hma

#122
Sitat fra: emil på fredag 08. august 2014, klokken 19:08
Flere nivåer av regenerering synes jeg derimot er veldig fint for å justere fart i lengre nedoverbakker, og særlig muligheten til å bare trille når man slipper fartspedalen.
Jeg er forsåvidt enig i at det er fint om brukeren kan velge grad av rekuperasjon, men til å holde jevn fart i lengre nedoverbakker mener jeg Cruise Control er bedre egnet. Ser således ikke helt behovet for aktivt å justere grad av rekupasjon slik det er lagt opp til i e-Golf.

Slike spørsmål blir lett mye smak og behag, så jeg skal ikke starte noen stor diskusjon om dette i denne tråden :)


Sitat fra: thomanie på fredag 08. august 2014, klokken 19:50
ACC fungerer selvfølgelig også som normal cruise control uten at det er noen bil foran. Men når ett hinder (bil, syklist el.l) dukker opp, så slår den adaptive delen inn og justerer hastigheten etter hinderet. Testet dette selv på en uvitende syklist under prøvekjøring. Svingte etterhvert ut så bilen fikk fri bane igjen, og ACC akselererte opp til innstilt hastighet.
Godt å vite! Og det slo meg litt i ettertid at dette burde virke slik du forklarer. Saken var den at jeg ønsket å sette cruise basert på hastighet (i en 40-sone) under prøvekjøringen, men fikk det ikke til der og da. :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Elmo

Sitat fra: PLUTO på lørdag 09. august 2014, klokken 06:31
Sitat fra: Elmo på fredag 08. august 2014, klokken 10:17
It's not a bug, it's a feature.
Tja. Om man vil kalle det en feature at den blir for varm av å være ute i naturen så er det vel en feature. jeg vil nå mene at den bør tåle å virke også da, men at den kanskje heller slår ned på effekten. Hvordan i all verden skal den fungere lenger syd i Europa, Sør Amerika, eller Asia? Tror ikke de ville kalle det en feature at den ikke virker der de bor.
Det er jeg helt enig med deg i Pluto (hei forresten).
Jeg skulle bare frem til at det er ment å være en sikkerhetsfunksjon. Men den burde virkelig ikke kunne slå inn (ut) noen gang i Norge pga været, med mindre noe faktisk er feil. Det må jo gjøre den helt ubrukelig i varmere strøk.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Svg1974

Legges Iphonen i solen tar det ikke lange tiden før den heller slutter å samarbeide. Selv legger jeg kladden under bilen (når jeg kan) for å beskytte mot vær or vind (har 2.5mm2 skjøteledning på 10 meter tilgjengelig)

Enig at den bør klare Norsk sol som et minimum, men slik er det vel bare...

Dannyboy

Sitat fra: hma på lørdag 09. august 2014, klokken 10:35
Sitat fra: emil på fredag 08. august 2014, klokken 19:08
Flere nivåer av regenerering synes jeg derimot er veldig fint for å justere fart i lengre nedoverbakker, og særlig muligheten til å bare trille når man slipper fartspedalen.
Jeg er forsåvidt enig i at det er fint om brukeren kan velge grad av rekuperasjon, men til å holde jevn fart i lengre nedoverbakker mener jeg Cruise Control er bedre egnet. Ser således ikke helt behovet for aktivt å justere grad av rekupasjon slik det er lagt opp til i e-Golf.

Hm, interessant; dette betyr altså at man rekupererer like mye om man bruker Cruise Control som man gjør ved bruk av girspaken?
Rekuperer man noe som helst ved bruk av bremsepedal?
E-Golf Intro 2015 (solgt)
Hyundai Kona 2020

Svg1974

Sitat fra: Dannyboy på mandag 11. august 2014, klokken 13:07


Hm, interessant; dette betyr altså at man rekupererer like mye om man bruker Cruise Control som man gjør ved bruk av girspaken?
Rekuperer man noe som helst ved bruk av bremsepedal?


ACC'en er kanskje enda kjekkere på regenerering, da den er "strømløs" og tilpasser regenerering i forhold til fart og bakke.
Bremsepedalen har 1/3(?) med regenerering, og bremsene slår ikke inn før du bremser kraftig. Enkleste måten å se det på er å følge %-viseren i hoveddisplayet, da ser du ved forsiktig bremsing at den går i minus og regenererer, selv om du ikke har D1-3 eller B inne.


jensjacob

Jeg er daglig ude for kø-kørsel og er nysgerrig efter hvad forbruget er der ?
Hvis man holder helt stille eller lister sig frem langsomt, hvad er så bilens 'stand by' forbrug i køreklar tilstand ?

Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

hma

Sitat fra: jensjacob på mandag 11. august 2014, klokken 20:35
Jeg er daglig ude for kø-kørsel og er nysgerrig efter hvad forbruget er der ?
Hvis man holder helt stille eller lister sig frem langsomt, hvad er så bilens 'stand by' forbrug i køreklar tilstand ?
De elbilene jeg har hatt, har jeg målt et 'stand by' forbruk ved stillstans på ca 250-500W, inklusiv lys og ekslusiv varme/kjøling.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Svorsk

Jag provkörde en i lördags. Skön att köra, adaptiv cruisekontroll är genialt, räckvidden dom angitt verkar realistisk. Enda nackdelen är väntetiden pm man beställer en :)
Svart Leaf tekna 2014.

EV - Driver

Da var det endelig min tur! Fikk låne den en time, og den timen gikk fort. Enda litt stillere enn hva E-Up er, og en del kvikkere. Den ekstra vekta i bilen hadde de greid å skjule godt. Fikk ikke tid til å bla mye i menyer og teste forskjellige ting, men den adaptive cruise-kontrollen var fantastisk! Gleder meg om mulig enda mer enn før...
VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

PK

Fikk prøve en eGolf idag, og ja...denne er mye bedre en Leafen, det var iallefall mitt inntrykk etter turen...
Misunnelig på alle dere som får en slik en på tunet :-)
Frekhaug, 3 mil fra Bergen sentrum
Hvit Nissan Leaf (Eilif), (2013)
Brun Tesla Model S 85 (Tussla), (2015),
Tesla Model X reservasjon

Nuvolari

Fikk eGolfen i dag. Alt er ihht forventning. ACC er fantastisk. Etter å ha kjørt Tesla i et år fremstår forøvrig menyer og skjerm som forhistoriske.

Std musikk anlegg er mer enn bra nok for meg.

Et par ting jeg ikke var klar over:
-Hanskerommet har innebygd kjøling.
-Bilen har en harddisk på 60GB hvorav 30GB er ledig til musikk for de som bruker det. Jeg bruker kun spotify
-bilen har DVD spiller og kan vise film på skjermen
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

JLafton

Hei.
Var i dag å prøvekjørte E Golf. Ble veldig overasket over forbruket i forhold til Leaf'en, var på en kjøretur med litt 80 sone å noe bykjøring samt at vi kjørte en tur opp til Klekken fra Hønefoss som er en del høydemeter. Totalt kjørte jeg 40km med et snittforbruk på 11,3kwh/100km, kjørte i B og eco + brukte også ACC en del.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

np

Sitat fra: JLafton på fredag 15. august 2014, klokken 13:34
Hei.
Var i dag å prøvekjørte E Golf. Ble veldig overasket over forbruket i forhold til Leaf'en, var på en kjøretur med litt 80 sone å noe bykjøring samt at vi kjørte en tur opp til Klekken fra Hønefoss som er en del høydemeter. Totalt kjørte jeg 40km med et snittforbruk på 11,3kwh/100km, kjørte i B og eco + brukte også ACC en del.
Og hva er typisk for Leaf'en?
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA