Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Motorhavari???

Startet av nah, mandag 08. februar 2010, klokken 20:44

« forrige - neste »

nah

#15
Jeg har endelig fått bilen opp på rampene og fått tatt en kikk på børstene.
Jeg lar bildene under tale for seg selv. Klikk på dem for å se full størrelse.
Dette møtte jeg først:

Teorien min om brukne børster blir mer og mer sannsynlig.

Deretter møtte dette meg:

Her så det jo ikke så unormalt ut..

Jeg startet så å ta ut børstene. Det var ikke så normalt. De ser slik ut:




Børstene har tydelig knukket eller eksplodert.. Hvordan det kan skje kan jeg ikke forstå.
Jeg satt i de jeg tok ut da jeg monterte de som nå er ødelagt. Den gode nyheten er at bilen kjører fremover og bakover. Den dårlige nyheten er at den hakker kraftig på et punkt, noe som sier meg at kommutatoren har fått seg skade pga børsten(es) desintegrasjon.

Børstene som er "eksploderte" ble kjøpt her: http://www.elbilshop.no/ og har tydeligvis ikke holdt korrekt standard...

Er det noen der ute som har mekanisk mulighet til å få ut motoren og sjekke kommutatoren. Muligens også dreie den hvis det lar seg gjøre? Hvis ikke så sender jeg bilen på fyllinga!
Nissan Leaf 2014
Lillesand

elektrolux

Først og fremst IKKE SEND BILEN PÅ FYLLINGA. Den kan reparerers f.eks av entusiastene her på forumet. I værste fall ved bytte av komplett motor, som finnes rundt om i forskjellige garager. Husk at ingen deler til slike biler går på fyllinga, i værste fall kun skallet. Har f.eks selv nesten 2 komplette slike biler i deler, i tilleg til en rullende delebil. ( kjekt å ha prinsippet råder og ruler )

Det kan som du sier være børstene som ikke har holdt mål. Elbilshop bruker så vidt jeg vet samme leverandør som PSA, og tanklene går til lagring og fuktighet.

Har børstene kanskje vært lagret i fuktige omgivelser, eller blitt frostsprengte?

Vet at dette er et viktig moment, og du vet selv best hvordan disse børstene har hatt det i forkant av montering / bruk.

Har de vært gjennomfuktige, og så kjørt hardt, kan vannet i børstene ha blitt så raskt oppvarmet at det har sprengt børstene. Dette kan hende om bilen ikke har vært brukt på lenge og lagret ugunstig.

Uansett trenger ikke kommutatoren være skadet. Roter den rundt og se etter skader. Vet ikke om du har på nye børster når du sier bilen hakker kraftig på et visst punkt. Uansett kan kanskje dette tyde på at der er skader på viklingen i rotor, og at dette er årsak til at børstene har sviktet.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

nah

Hva jeg gjør med min bil er min sak  ;) , men kommentaren var vel mest ment for å få litt respons.

Børstene var splitter nye for meg, de ankom i posten og ble montert dagen etter, hvordan de var lagret før dette kan ikke jeg svare på.

Bilen står dessverre ikke i garasje, men jeg har ALDRI opplevd problemer ved bytte av børster før. Det jeg la merke til var at de nye børstene hadde riller på "slitesiden", alle børstene jeg har montert før har vært glatte.

Jeg har ikke sett hele kommutatoren, ettersom jeg ikke har bukker/jekk så får jeg ikke løftet hjulene av bakken slik at jeg kan rotere motoren. Jeg kan dog si ved å kun trille, uten å ha bilen i gir, er det en kraftig "tikkelyd" fra motoren, som ikke har vært der før. Bilen kan ikke kjøres slik den fremstår nå.
Børstene jeg monterte var brukt, men ikke slitt ut fullstendig.

Hvordan finner jeg ut om det er skader på viklingen i rotor?
Nissan Leaf 2014
Lillesand

Elmo

Sitat fra: nah på søndag 28. mars 2010, klokken 15:04
Bilen står dessverre ikke i garasje, men jeg har ALDRI opplevd problemer ved bytte av børster før. Det jeg la merke til var at de nye børstene hadde riller på "slitesiden", alle børstene jeg har montert før har vært glatte.
Mine to biler står aldri i garasje, og jeg kan ikke se at det har skapt problemer.
Jeg har kjøpt flere sett børster fra England (www.eco-drive.co.uk) og byttet selv. Alle har hatt riller på sliteflaten, uten at det har skapt problemer. Antar rillene er for at de lettere/raskere skal tilpasse seg eventuelle småfeil i kommutatoren. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Fikk du timet inn børstene?

Der et er hull som brukes til rett innstilling.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

nah

Sitat fra: elektrolux på søndag 28. mars 2010, klokken 19:01
Fikk du timet inn børstene?

JA! Har dog skiftet børster et par ganger i løpet av de 4 årene jeg har hatt bilen...

Har nå handlet jekk og bukker. Så nå skal jeg løfte bilen opp og filme når motoren går rundt.
Så får vi se hva vi finner ut av.
Nissan Leaf 2014
Lillesand

nah

Okay, da har bilen vært en tur på bukkene. Resultatet er at kommutatoren så definitivt er defekt!
2 av kontaktpunktene er løse og det er de som lager den kraftige tikkelyden bilen har når den triller. I tillegg så er 1 eller 2 andre kontaktpunkt skadet. Hvordan dette har skjedd har jeg INGEN forklaring på.

Jeg har tatt noen bilder, det å ta video var håpløst.





Beklager at noen er litt uskarpe, men det er ikke så lett å ligge under bilen med lommelykt i den ene hånda og kamera i den andre..

Jeg regner med at dette betyr at ankeret må skiftes, ev. hele motoren. Hvor mange kroner vil det ca komme på? Bilen er ikke SÅ god å kjøre og begynner å bli gammel... Batteriene er imidlertid i god stand.
Nissan Leaf 2014
Lillesand

Boogie

#22
Sitat fra: nah på lørdag 27. mars 2010, klokken 18:17
Børstene som er "eksploderte" ble kjøpt her: http://www.elbilshop.no/ og har tydeligvis ikke holdt korrekt standard...

Dette er børster som jeg har fått levert fra www.eco-drive.co.uk i England.
Og de er originalvare. Produsert av Schunk i Frankrike. Det er samme fabrikk som Citroen og Peugeot kjøper dem fra.
De er lagret i min garasje over noen tid, men garasjen er oppvarmet og ikke fuktig pga oppvarmingen.

Jeg har litt problemer med å se bildene, så det er vanskelig å gi noen gode kommentarer på årsak osv.
Det kan jo virke som om de har vært utsatt for en kraftig fysisk kraft.
Er skadene på kommutatoren så stor at de kan ha hektet nedi sporet og brukket pga dette?
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

nah

Sitat fra: Boogie på onsdag 31. mars 2010, klokken 19:19
Er skadene på kommutatoren så stor at de kan ha hektet nedi sporet og brukket pga dette?
Ja, det er den. Og jeg tror det er det som har tatt knekken på børstene, men hvordan kommutatoren har fått denne skaden kan jeg overhode ikke forstå.

Bildene blir desverre ikke bedre, jeg har ikke kamera med macro, og jeg kommer ikke langt nok unna til å klare å fokusere skikkelig.
Det som har hendt er at 2 av kontaktpunktene på kommutator har løsnet. Igjen må jeg si at jeg ikke kan fostå hvordan det har skjedd.
Nissan Leaf 2014
Lillesand

elektrolux

Her er bilder fra et motorhavari på AX'en min.

Dette skjedde mens bilen kjørte ned Rennfast. Til å begynne trodde jeg strøsand (småstein) hadde kommet inn i motoren, men fant ingen slike rester i den.

Det kan se ut som om sentrifugalkraften rett og slett har slengt ut 2 av segmentene i kommutatoren.

Ønsker nå å bruke utgående gir i en annen motor der denne er gåen. Noen som har tips om hvordan en løsner giret som er avbildet på siste bildet?

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

nah

Vil bare komme med enden på visa for min del.
Bilen er nå reparert og kjørt 4000km etter reparasjon.
Skifte av motor ble løsningen, kommutator var fullstendig ødelagt og kunne ikke repareres.
Nissan Leaf 2014
Lillesand

elektrolux

Det ble samme løsning for AX'en. Har enda ikke fått sjekket ut gjennbruk av delene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hens

Årsaken til dette kan være at bilen har blitt "holdt" på gassen i motbakke mens en venter på grønt lys.  Da vil en lamell bære konstant strøm og bli varmere enn de andre. Varmeutviklingen vil få denne ene lamelen til å ligge litt høyere enn de andre, og lage lysbue på nabolamellen  når motoren roterer. Børsten får dårlig kontakt mot nabolamellen, og situasjonen vil forverre seg etter en tid.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

nah

@hens:
Der sier du noe som jeg kan si meg helt enig i. Jeg tror det er stor sannsynlighet for at det er det som har skjedd.
Jeg personlig har ikke gjort det, ihvertfall ikke bevisst, av nettopp den grunnen, men når man kjøper bilen brukt så er det ikke lett å vite om forrige eier var klar over det.

Jeg har dessverre ikke bilder av det defekte ankeret, men 2 av lamellene var løse og deformerte mens 2 andre ca 1/4 omdreining lengre bort også var skadet, fysisk. Utrolig nok, ifølge reparatør, hadde ikke noe av elektronikken tatt skade...
Nissan Leaf 2014
Lillesand

elektrolux

Sitat fra: hens på torsdag 11. november 2010, klokken 06:58
Årsaken til dette kan være at bilen har blitt "holdt" på gassen i motbakke mens en venter på grønt lys.  Da vil en lamell bære konstant strøm og bli varmere enn de andre. Varmeutviklingen vil få denne ene lamelen til å ligge litt høyere enn de andre, og lage lysbue på nabolamellen  når motoren roterer. Børsten får dårlig kontakt mot nabolamellen, og situasjonen vil forverre seg etter en tid.

Har hørt at denne teorien er blitt testet ut ved å holde bilen stille med strømpedalen i en time uten at det gav noen problemer.

Siden jeg verken kjenner mannen eller bilen, blir dette litt vakt, men Robometeret opplyser at strømmen som går ut av batteriet under slike forhold er ganske så minimal. I størrelsesorden 5-10 amper. På ecometeret kan det se ut som mer, men det er fordi økometeret ikke viser samme strømmen over og under 16 km/t.

I tillegg gjør utvekslingen at det skal mye til å ikke bevege motoren under slike forhold. Gir likevel brukere av mine PSA'er beskjed om å ikke holde bilen i ro med strømpedalen.  :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA