Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hurtiglader

Startet av Boogie, onsdag 14. mars 2007, klokken 15:45

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 22. mars 2007, klokken 07:59
Er den indre motstand så høy at de går varme under lading vil de også gjøre det ved høye strømuttak, og således er de fullstendig uegnet til traksjonsbatterier.

Fullt så enkelt er det vell ikke. Det er ulike kjemiske reaksjoner ved lading og utlading. Blybatterier kan tappes mye raskere enn de lades. For NiCa omtrent likt, mens LiIon kan lades raskere en enn de tappes.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bosonic

Du må nok oppdatere deg en del her Griffel. Det er som Arne Magnus sier, når vi snakker om elbiler og blybatterier er det kun egenskapene til traksjonære blybatterier som er interessant å diskutere. Blybatterier produseres jo i et utall av varianter og med egenskapene som er ganske så forskjellige.

Visse typer blybatterier kan uten problem hurtiglades ned til 20 min. Exide Orbital (samme som Maxxima i Norge) er et vanlig batteri å bruke i egenkoverterte elbiler. Disse lades problemfritt opp til 80 % på 1 time!
Et lignende batteri er Optima Yellow top(D34) 55Ah, som har ingen begrensing i ladestrømmen så lenge spenningen holdes på maks 14,7V og batteri temperaturen ikke overskrider 51,7gr.C
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel

Jeg får vell oppdatere meg litt da, må jo innrømme at leksikonet fra 1907 kommer til kort av og til.  :)

Så jeg prøver meg på Web siden til Optima Yellow. Der står det som du skriver. Men så er det jo slik at at med en maks spenning er ikke strømmen ubegrenset, den begrenses av spenningsdifferansen mellom batteriets EMK og ladespenningen samt motstanden i kretsen. (indremotstand som oppgis er ved utladning). Så hvor lang tid det tar kan en derfor ikke lese på her. Videre står det at en skal lade til strømmen kommer under 1A øke strømmen til 2A og lade 1 time til. Til slutt står det, fritt oversatt: «Dersom ikke batteriet fulllades kan det resultere i dårlig ytelse og redusert kapasitet.»

Så prøverjeg Exide Orbital
Her står det om hurtiglading, fritt oversatt: «Hurtiglading kun i krisesituasjon» og «maksimum 30A maksimum 1 time»
Det blir ikke mer enn 30Ah det på min kalkulator. Videre: «Ikke anbefalt ved dyp utladning»

Ellers var anbefalingen maks strøm 20%  av nominell kapasitet, og maks 14,4V til strømmen er nede i 1,5A.  Med max. 20% tar det min. 3timer fra 20% til 80%. Og helt til slutt står det: «Dersom batteritemperaturen er over 20-25 grader skal en redusere spenningen med 0,3V per 10 grader.

Så jeg tror nesten jeg kan beholde leksikonet mitt 100 år til.

Forøvrig tror jeg at Exide er videreføringen av Edisons akkumulatorfabrikk som produserte NiFe akkumulatorer. Egentlig var dette en akkumulatortype Edison designet spesielt med tanke på framdrifts batterier for Elbil. Så en kan vell si at Exide har lang erfaring med framdriftsbatterier for bil. (helt siden 1903.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bosonic

Sitat fra: Griffel på torsdag 22. mars 2007, klokken 00:51
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 21. mars 2007, klokken 20:47
Blybatterier kan hurtiglades, men Buddy har heller ikke tilkoplingsmulighet.

For blybatterier er hurtiglading er mulig, (men ikke så hurtig som NiCa) opp til ca 85% av kapasiteten det tar noen timer, og batteriet bør være spesialdesignet for hurtiglading. De siste 15% trenger lang tid (8timer+). Blir ikke batteriet ladet helt opp mister det etterhvert evnen til å oppnå fullkapasitet.

Oppvarmingen som skjer på grunn av motstanden i batteriet går ut over levetiden. Ladespenningen bør være kontrollert av batteritemperaturen slik den reduseres når temperaturen stiger.

Batterspenningen varier noe med typen av blybatterier, moderne vedlikeholds frie batterier med kalsium har litt høyere spenning, så laderen må også kunne justeres for varianter av blybatterier.

NORTH STAR BATTERY
Klippet fra norsk forhandler: http://www.northstarbatteri.com/index.html
Ingen begrensning på  ladestrømsstyrken.  Et tomt 46 ampere/time batteri er i stand  til å lades til 95% på 20 minutter, ved bruk av en 100 amp lader.


Klippet fra North Star Application Manual:
The low internal resistance of the NSB battery allows for very high charge acceptance. These batteries also do not require the charge current to be artificially limited, as long as constant voltage (CV) charging is used. This characteristic helps the battery reach a very high (>85%) state of charge (SOC) in less than one hour with a charge current of the order of 1C amps, where C is the rated capacity of the
battery. Thus, 1C for a 100Ah battery would be 100 amps.



ODYSSEY
Klippet fra norsk forhandler, Nordic Powertech:   http://www.ody.no    
Maksimum strøm
ODYSSEY® batterienes rene bly teknologi krever ingen maksimum utgangsstrøm så lenge laderens spenning er innenfor grensene beskrevet i tabell II. Husk at så lenge en fast spenning (volt) blir tilført batteriet, vil utgangs (lading) strømmen automatisk falle etterhvert som batteriet lades opp. Selv sterk tilførsel av strøm, fire ganger så høy som batterikapasiteten, er ikke skadelig for et friskt ODYSSEY® batteri, såfremt konstant spenning (V) er brukt.

Minimum strøm
Minimum akseptert strøm fra laderen avhenger av hvordan batteriet blir brukt. For gjentatte dyp utladinger av ODYSSEY® batterier minimum tilførsel av strøm bør ikke være mindre enn oppgitt kapasitet på batteriet. For eksempel, om et PC545 batteri, oppgitt til 13Ah, er i bruk, bør ikke strømtilførselen ikke være mindre enn ca.13A.
Hurtig lading av ODYSSEY® batterier
ODYSSEY® batterienes rene bly-teknologi er egnet for hurtiglading. Grafen under viser den eksepsjonelle hurtigladings karakteristikken til ODYSSEY når det blir ladet med konstant 14,7V, ved tre nivåer av hurtig tilførsel av strøm. Denne spenningen på 14.7V er veldig lik utgangsspenning til en moderne dynamo i kjøretøyer. Tabell III følgende graf illustrerer kapasiteten returnert som en funksjon mengden tilført strøm.
Hurtiglading av ODYSSEY® batteri 100% utladet

Table III
Kapasitet returnert   Tilført strøm størrelse
   0.8C10    1.6C10    3.1C10
60%    44 min.    20 min.    10 min.
80%    57 min.    28 min.    14 min.
100%    90 min.    50 min.    30 min.

Tabellen over viser at ved 0.8C10 tilført strøm eller tilført strøm som er 80% of the batteriets kapasitet, et 100% utladet batteri kan ha 80% av kapasiteten returnert iløpet av 57 minutter; dobler man tilført strøm til 1.6C10 kutter man ned på tiden det tar å nå samme kapasitet til bare 28 minutter.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel

#19
Veldig bra. Nytt leksikon er bestilt. :)
Tørre blybatterier hadde jeg ikke hørt om.
Men det er vell riktig å si at selv når det gjelder framdriftsbatterier er bare noen typer som tåler gjentatte hurtigladinger, og at det er viktig i den sammenhengen å vite hvilken type batteri som sitter i bilen, ikke bare at der er et bly framdriftsbatteri.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

trondkl

Hurtigladar bør vera tilgjengeleg på følgande stadar:

- Ferje
- Bensinstasjon
- Parkeringsplass (spesielt korttidsparkering)

I utgangspunktet ein hurtigladar per 50 bilar, med høve for slik lading, innanfor ein radius på 50km.
Dette blir meir aktuelt etterkvart som fleire kjøper seg elbil.

PLUTO

#21
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 17. mars 2007, klokken 12:22
De fleste PSA biler har hurtigladingsmulighet. Dette gjøres gjennom den vanlige ladekontakten på høyre forskjerm. Her er det 2 stk 150 A kontakter som går rett til batteriene. Pluggen på hurtigladeren har samme format som den vanlige, med med en kabel som er over 2 tommer i diameter som skjuler + og - DC og kommunikasjon. Har kun sett et par PSA biler uten denne muligheten. Da "mangler" det et par kabler, og disse skulle gått i de ledige spor over øvre batterikasse.


Det er en i foreningen som ønsker å kunne hurtiglade sin PSA i garasjen hjemme. Han har nå kommet over en lader. Hva mer trenger han?
1. Ny Mareschal kontakt med de store polene
2- ? må det kobles noen styring for å avbryte den eksterne laderen. Er det et signal som skal styre en kontaktor for denne lader, eller er dette innebygget i bilen allerede?
3. Noe annet?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Boogie

Det enkleste er en ny Marechal kontakt som man bruker fast i garasjen. Den ser lik ut som den vanlige, men har kontakter for likestrøm også som vil lade direkte på batteriene (gjennom regen overvåkning, så det blir registrert). Kontakten kan ta opptil 50A.

Slike kontakter har jeg liggende.

En enkel overvåkning er veldig greit å ha, ellers må du manuelt sjekke at spenningen ikke overstiger 8V pr blokk, og så redusere.
Jeg har tegninger på dette. Vi bruker bilens egen lader som styresignal. Når den reduserer pga spenningen, så kobler vi ut hurtigladeren.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Elmo

#23
Må få lov til å henvise til Elbi-wiki  ;D

Hurtiglader PSA  http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA:Hurtiglader
Ladekabel PSA  http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA:Deler#Ladekabel
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Ellers er Robometeret du har bestillt i stand til å avbryte hurtigladeren på 145V. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

PLUTO

Sitat fra: Boogie på søndag 01. november 2009, klokken 10:24
Slike kontakter har jeg liggende.

og prisen for en slik kontakt er for tiden?

Takk Elmo for linken til Wiki. Det står en del JEG i den artikkelen. Hvem er forfatteren?

Til Boogie og Elektrolux. Betyr det at dere plukker ut et styresignal til en kontaktor som bryter spenningen til ekstern lader?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Elmo

#26
Sitat fra: PLUTO på søndag 01. november 2009, klokken 19:18
Takk Elmo for linken til Wiki. Det står en del JEG i den artikkelen. Hvem er forfatteren?
Hvis du trykker på "History"-fliken på toppen av en side får du se hvem som har skrevet. Men innholdet er i mange tilfeller ekstrahert fra diskusjoner i gammelforumet.

"Jeg" som stod i artikkelen om hurtigladerne var meg (Elmo), men nå har jeg  av-personifiert teksten.
Jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått laget automatisk avbrytning av hurtigladingen enda, så jeg tar tiden og stopper når det er ca 90% på energimeteret i bilen
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Robometeret har full oversikt over spenning og strøm ved hjelp av sensorene som monteres i bilen.

Når en ønsker å benytte Robometeret til å avbryte hurtiglader trenges et bussrele som holder hurtigladeren i gang. Når de programerte 145V er oppnådd, vil bussreleet åpne, og avbryte hurtigladeren.

Bussreleet må også kobles til Robometerets flatkabel for annledningen. Dette gjøres ved å klipse innpå et ekstra stikk.

Liker likevel Boogie sin løsning bedre. Den ligner på Brusa sin løsning, der en føler på bilens lader, og ser om denne er i fase 1 eller fase 2. Eller i praksis om den trekker mer enn 5A. Da blir styringen universal, og en får med seg alle sikkerhetsavbrytingene som ligger inne i den originale laderen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

#28
Det stemmer som Elektrolux sier at vi bruker ladestrømmen som trekkes av bilens egen lader til å styre ekstern lader.

Når denne går fra 10/13/14 A (kommer an på hva som er innstillt) til redusert lading/topplading med 5A så slås strømmen til eksternladeren av ved hjelp av et rele.
Jeg har satt dette releet til å være manuellt aktivert. Dvs at når den først har avbrutt lading med ekstern lader, så kan den ikke komme inn igjen.
Når både eksternlader kuttes, og internlader reduserer til 5A så vil spenningen synke igjen, og internladeren legger inn full kraft på nytt.
Dersom eksternladeren da kan aktiveres igjen, så vil vi få en situasjon hvor laderene slår inn og ut hele tiden.

Ved å kutte eksternladeren etter første topp, så kan den interne laderen gjøre jobben ferdig slik den pleier å gjøre det.

Legger ved en tegning på hurtiglader som er tegnet av Tommy Engkvist fra Stockholm. Ideen bak laderen kommer fra Anton Bech i Danmark.

På tegningen kan man se relestyringen SM125. Denne ønsker å ha spennings-innput, mens vi bruker strøm. Derfor legger vi inn MI20 sensoren som gjør om strømsignalet til spenning.

Marechal kontakten med likestrømskontakter har Marechal satt en pris på NOK 10 000,- for.

Jeg har fått tak i noen kontakter til lavere pris, og ønsker 6000,- for dem.
Maks strøm over kontaktene er 50A.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

#29
Her er min Marchal med 220V for bilens egen lader, og 2 tilkoblinger fra hurtiglader. Dermed kan alle 3 fasene i enten et 380V eller et 440 V anlegg benyttes.

Brukte 3 * 2,5 mm2 for 220V og 4 enkeltledere på 4 eller 6 mm2 for hver av DC kontaktene. Alt ble så lagt inni en strømpe. Ved bruk av hurtigladerene og denne kabelen, blir disse stående ved siden av bilen. Greit i Stavanger, men kanskje noe utrygt i Oslo.

Lader med denne kabelen 60A inn i en Saxo / P106, og 50A inn i en Berlingo / Partner

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA