Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke Lifepo4 passer i Saxo

Startet av Goodrun, tirsdag 12. november 2013, klokken 09:05

« forrige - neste »

Goodrun

Driver å kartlegger litt vedrørende bytte av batteri på denne bilen og trenger å vite hvilke batterimål (cellemål) som fyller kassene best dersom man benytter Lifepo4. De fleste fabrikantene har noenlunde samme mål på cellene. Utfordringen slik jeg ser det er å finne høykapasitets celler som ikke stanger i taket i kassene og som lar seg montere uten at antallet blir for lite slik at spenningen blir lav. Har tenkt å gå for rundt 140-150V.
Det perfekte her hadde jo vært celler som hadde mål av en halv SAFT STM100 MRE.

I tillegg trenger jeg å vite dataene på motoren. Funderer på å bytte controller til Zilla, Soliton eller lignende og trenger derfor motordata.

Målet er å få bilens egenskaper bedre mhp motorkraft, rekkevidde og ikke minst mulighet for klattlading.   




2003 Saxo Electrique, Nicad. Nordre Frogn Nesoddlandet.

elektrolux

Vi har benyttet Hipower HP-LX 100 Ah med stor suksess. Disse har omtrent halve størrelsen til SAFT sine STM 100 MRE og du får helt fint 140-150V med disse inn i originale kassene. Dette gir ca 120+ km rekkevidde og sprek nok bil. Se her for bilder av slike kasser: http://elbilhjelpen.no/htm/tjenester.html#Litium_ombygging

Våre samarbeidspartnere tilbyr også ferdig bygde 120 Ahr kasser der de benytter 2x60 Ahr celler og 38 stk i serie. Dette gir noe lavere spenning.

Vil du ha enda sprekere bil hvorfor ikke sette inn Think sin motor. Den går rett inn og selv drivakslingene er plug and play. Har lagt ved noen bilder som viser en slik ombygging.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Jeg har også fått ombygget en Partner med HP LX 100Ah. De passer veldig bra.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA