Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Plass til lange årer inni bil?

Startet av rekorden, mandag 05. juni 2023, klokken 10:18

« forrige - neste »

rekorden

Har planer om å kjøpe noen årer til en robåt og ønsker helst å slippe styret med å hente henger.
Siden jeg er langt unna bilen får jeg heller ikke sjekket selv om det er plass til årene inni bil.
Er det derfor noen som kan sjekke hvor langt det er cirka fra bagasjeluke til dashbord, gjerne på skrå?
Håper å få plass til årer på 2,7 meter, men mistenker det kan bli litt i meste laget.

Handyman

Ikke svar på spørsmålet ditt, men er det uaktuelt med takbøyler? Det er da et mye enklere alternativ enn henger?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

rekorden

Takbøyler er igrunn uaktuelt da jeg allerede har henger, men den står per i dag på feil sted (blir 15 mil t/r).
Etter å ha sett hvor mange som har klart å ødelegge takglasset ved montering av takbøyer frister det lite å kjøpe dette.
Jobben med å hente årene er igrunn også bare et engangstilfelle siden jeg akkurat har kjøpt en jolle men ønsker å skaffe årer til denne.

hawK

Nå har jeg ikke noe å måle med her på jobben så får ikke besvart spørsmålet ditt.

Men dersom det ikke er plass kan du vel leie en henger billigere enn å kjøre 15 mil t/r, evt. kan også takstativ leies flere steder i landet.
Evt. om du kjører med luka på gløtt og årene stikkende litt ut bak (avhengig av hvor langt du skal kjøre).

(Jeg forstår forøvrig ikke hysteriet rundt montering av takstativ, virker veldig greit så lenge man bare følger instruksene som er gitt. Venter på at mitt skal bli levert.)

ToWalkOrDrive

#4
Jeg hentet akkurat et par årer i min Model Y, men mulig de bare var 240, da de lengre årene på Biltema var steintunge.
Dersom du f.eks. legger ned baksetene bak deg og i midten kan du stikke årene ned i fotbrønnen på passasjersiden tror jeg, og skrått bak deg. Gikk så lett for min del å få årene i bilen at jeg ikke helt husker hvordan jeg hadde dem, selv om det var forrige uke... hvis det ikke går kan du jo la de stikke ut baksetevinduene ;-) - det var en spøk...

Ganske sikker på at du får plass til årene om du legger de på skrå mot fotbrønn (rød strek).
Tesla Model Y                         2021-

RJK

#5
Kan kanskje være verdt å hente hengeren, eller få lånt takstativ eller byttelånt bil:

https://www.tv2.no/broom/se-hva-kontrollorene-fant-inne-i-bilen/15792177/

Om du frakter inni bilen, utenpå (taket) eller på henger, så må lasten være godt sikret. Og slike lange gjenstander skal ikke stikke oppi ruta, for ved en krasj eller kraftig bråstopp, kan de seile lett ut av vinduet, og treffe noe den ikke bør treffe.

Riktignok kan det være vanskeligere å se ting som er inni bilen, og derved lettere å komme uoppdaget fra det.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: rekorden på mandag 05. juni 2023, klokken 10:44Etter å ha sett hvor mange som har klart å ødelegge takglasset ved montering av takbøyer frister det lite å kjøpe dette.
Det er ikke så vanskelig å montere takstativet som det kan høres ut som, går fint å sikre seg at man treffer krokene, og da er det ingenting som er nær glasstaket. All vekt ligger på karosseriet, ingenting på glasset. Og det er synlig klaring også, når riktig montert.

Ellers skal du så langt da? Legg ned bakseteryggen og passasjerryggen foran, stapp årene helt inn i fotbrønnen, går bakluka igjen så går den igjen, hvis ikke legger du den nedpå årene og kjører.

Dette røret var fire meter:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

rekorden

Jeg kjøper ikke takbøyler til over 3000 kroner for å frakte noen årer en tur. Regner ikke med det blir fraktet så mye annet heller på taket fremover, men tiden vil vise.
På en amerikansk Tesla-side ser jeg det er en som har målt lengden til cirka 11 fot (3,3 meter), så da skal jeg være godt innenfor med mine årer på 2,7 meter. Er jeg heldig går de ned i fotbrønnen på passasjersiden også.
Skulle de likevel av en eller annen grunn bli litt for lange, så får de heller stikke litt utenfor bak.

rekorden

Sitat fra: RJK på mandag 05. juni 2023, klokken 13:09Kan kanskje være verdt å hente hengeren, eller få lånt takstativ eller byttelånt bil:

https://www.tv2.no/broom/?r=refresh

Om du frakter inni bilen, utenpå (taket) eller på henger, så må lasten være godt sikret. Og slike lange gjenstander skal ikke stikke oppi ruta, for ved en krasj eller kraftig bråstopp, kan de seile lett ut av vinduet, og treffe noe den ikke bør treffe.

Riktignok kan det være vanskeligere å se ting som er inni bilen, og derved lettere å komme uoppdaget fra det.

Kan det være denne du skulle linke til?
https://www.tv2.no/broom/se-hva-kontrollorene-fant-inne-i-bilen/15792177/

En sak som ironisk nok ble lagt ut i dag :p

RJK

Sitat fra: rekorden på mandag 05. juni 2023, klokken 15:28
Sitat fra: RJK på mandag 05. juni 2023, klokken 13:09Kan kanskje være verdt å hente hengeren, eller få lånt takstativ eller byttelånt bil:

https://www.tv2.no/broom/?r=refresh

Om du frakter inni bilen, utenpå (taket) eller på henger, så må lasten være godt sikret. Og slike lange gjenstander skal ikke stikke oppi ruta, for ved en krasj eller kraftig bråstopp, kan de seile lett ut av vinduet, og treffe noe den ikke bør treffe.

Riktignok kan det være vanskeligere å se ting som er inni bilen, og derved lettere å komme uoppdaget fra det.

Kan det være denne du skulle linke til?
https://www.tv2.no/broom/se-hva-kontrollorene-fant-inne-i-bilen/15792177/

En sak som ironisk nok ble lagt ut i dag :p
Ja, var selvsagt den jeg skulle legge inn. 

Perfect timing, ikke sant?  ;D
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Ja, hvis du legger årene oppå dashbordet mot glasset, med 10cm klaring så er det i hvert fall plass....nei er nok plass uansett.

Denne synes jeg var streng. Hvis du binder med tau, og så strammer opp slik det er gjort her, så fatter jeg ikke hvorfor de klager....er jo til og med bundet på hver side av bøyleskoene, sånn at det ikke kan havne på skrått...var jo sånn alle gjorde før båndene kom.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 06. juni 2023, klokken 10:34Ja, hvis du legger årene oppå dashbordet mot glasset, med 10cm klaring så er det i hvert fall plass....nei er nok plass uansett.

Denne synes jeg var streng. Hvis du binder med tau, og så strammer opp slik det er gjort her, så fatter jeg ikke hvorfor de klager....er jo til og med bundet på hver side av bøyleskoene, sånn at det ikke kan havne på skrått...var jo sånn alle gjorde før båndene kom.
Jeg synes ikke dette så særlig bra ut. Jeg binder aldri slik. I stedet for å surre tauet rundt stabelen bør man heller gå under takbøylen på hver side, frem og tilbake over stabelen et par ganger. Man kan heller ikke se hvordan det er festet på baksiden, og det er godt mulig at hele stabelen sitter svært løst hvis man rigger i den. Ut fra dette bildet kan du ikke si at dette er godt festet. Man kan heller ikke konkludere med at det ikke er godt festet. Jeg tror man bør ha tillit til at de som har kontrollert det har vurdert det riktig. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

Har aldri fått ting godt nok festet med tau, spesielt når det skal surres. Samme med jekkestropper - Surrer man jekkestroppene flere ganger rundt objektet man skal sikre vil også det bli dårlig, da man bare får strammet "godt nok" på enden som sitter i festene.. Surringen blir ofte bare slapp og løs.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Klykken på onsdag 07. juni 2023, klokken 08:38Har aldri fått ting godt nok festet med tau, spesielt når det skal surres. Samme med jekkestropper - Surrer man jekkestroppene flere ganger rundt objektet man skal sikre vil også det bli dårlig, da man bare får strammet "godt nok" på enden som sitter i festene.. Surringen blir ofte bare slapp og løs.

Jeg har kjørt en del hundre taklast med planker og diverse, og da ofte med sånn 4-5 meters stropper (ikke jekkestropper), som har en sånn liten låse-ting i enden. For vanlige takbøyler som på bildet så føler jeg det har fungert bra med en slik lysegrønn binding som vist på bildet, og så strammer jeg opp med en sånn mørkeblå stropp på midten av samme typen da sitter det veldig godt. Eneste faren er at en strammer for hardt og skader bilen, men det har gått fint.

På Tesla (f.eks. Model Y og 3) funker ikke dette fordi:
- takbøylene er tynnere ute på sidene, så hvis du kjører ti mil i humpete veier og lasten vibrerer seg litt utover så blir det løsere og løsere. I så fall må en heller ta ca 10 runder med en rød variant.
- takbøylene mangler gummi, så du må enten kjøpe f.eks. Thule gummilist å ha nedi T-sporet, eller legge noe annet gummi i mellom last og bøyle
- Du har ikke en stang som stikker ut, så du får ikke låst på samme måten.

For øvrig kjøpte jeg en gammel tilhenger som jeg oftest bruker å kjøre planker med nå....og da bruker jeg brede jekkestropper som låser det utrolig fint, men hvis jeg bruker enkle stropper strammer jeg alltid det jeg har bundet med en ny stropp som jeg syr og strammer med. 
Tesla Model Y                         2021-

Silkefot

For de som lurer, lastsikringskurset som er inkludert i feks BE sertifikat svarer på en del av spørsmålene
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA