Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Minst verditap i kroner - hvilken NY elbil ville dere valgt?

Startet av hELgenen, tirsdag 30. mai 2023, klokken 11:22

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 30. mai 2023, klokken 20:35Er elendig å forutse slike ting men jeg er fristet til å foreslå hvit Tesla Model Y med kommende BYD batteri. Dersom du får tak i en slik, det er visst litt tilfeldig om man får BYD eller CATL.

https://www.elbil24.no/nyheter/byd-batteri-i-tesla-model-y-imponerer-stort/79357501

VAG står foran en midtlivsoppdatering på ID/MEB biler så det er nok greit å selge ID.4, selv om det normalt gir mest økonomisk mening å beholde samme bil i f.eks. seks år.

Enig i dette...fruen nekter hvit bil,men det er vel en kostnad jeg bare må ta for husfreden dessverre. Uansett hvor økonomisk en forsøker å være er det alltid en dame i veien som tenker annerledes....

Marzo

Hvorfor ny?

Den største bidragsyteren til verditap er lansering av ny modell av tilsvarende bil.
Skal du handle ny så kan du gjøre et godt kjøp på en utgående modell og prute godt.

Det er gode muligheter i dagens marked.

geear

Sitat fra: daktari på tirsdag 30. mai 2023, klokken 20:20Videre er S/X utenfor garanti meget vanskelig å bli kvitt nå, men historisk pristap trenger ikke bety noe for nye modeller.
S har vel holdt seg OK, de første har vært uten garanti i mange år allerede, men de fleste X-ene begynte å gå ut av garanti omtrent samtidig med at Y og mange andre gode alternativer med krok og plass kom rasende inn på markedet, og du skal ikke snakke med mange som har kjøpt ny X før du finner noen som kan bekrefte at det ikke er en bil de vil eie utenfor garanti, så den har ekstremt frynsete rykte. 3 og Y har tross alt vist seg å være biler med veldig få feil, og per i dag er det ingenting i meg som tilsier at jeg ikke vil eie en Y utenfor garanti, mens på X er feilene heller regelen enn unntaket, og den er helt uaktuell. Men i-Pace og e-tron og iX og Taycan og mange andre dyrere elbiler har vel rast minst like mye i pris, om ikke mer, i stedet for å øke med momsinnførelsen, så hvem vet. Resesjon i Tyskland, svak krone, utfordringer i USA, fortsatt krig i Europa, det kan bli vondere før det snur.

bmw2002

Model Y kommer med facelift innen 1 år, Tesla har også overkapasitet på produksjonen akkurat nå, så stor sjanse for at de skrur ned prisene fremover.

Dårlige tider samt at elbiler må langt ned i pris for å konkurrere med bensin gjør at de fleste elbiler må bli billigere.

BMW har vel sagt de skal halvere kostnaden ved å bygge nye biler med Neue klasse i 2025.

Tror derfor at alt av bil blir tapsprosjekt de nærmeste årene.

hELgenen

Hvordan er det med prøvekjøring og angrerett ved bestilling av Tesla?
Er det fortsatt slik at man risikerer å miste angrerett dersom man har prøvekjørt? Tenker som så at dersom bilen man har kjøpt skuffer,f eks må justere paneler eller annet, så er jo det å gå vekk fra bilen gitt ingen prøvekjøring ganske grei sak?
Jeg har kikket på mange Tesla og de fleste nye ser ok ut,MEN noen unntak er det jo,og disse unntakene tenker jeg andre kan slite med...

BubbaJoFet

Angrerett er linket til nettsalget av Tesla og ikke en «tjeneste» de tilbyr. Så prøvekjøring skal ikke ha noe å si.
https://www.tesla.com/no_NO/order/download-order-agreement?redirect=no&country=NO&model_code=my
Side 4 omtaler angreretten og eventuelle avkortninger av refusjon.

geear

Sitat fra: bmw2002 på fredag 02. juni 2023, klokken 22:45Model Y kommer med facelift innen 1 år, Tesla har også overkapasitet på produksjonen akkurat nå, så stor sjanse for at de skrur ned prisene fremover.

Dårlige tider samt at elbiler må langt ned i pris for å konkurrere med bensin gjør at de fleste elbiler må bli billigere.

BMW har vel sagt de skal halvere kostnaden ved å bygge nye biler med Neue klasse i 2025.

Tror derfor at alt av bil blir tapsprosjekt de nærmeste årene.
At alt av bil er tapsprosjekt er bare tilbake til normalen. Men tror du på at BMW klarer å halvere kostnaden om to år?

Electric cars in Norway

Sitat fra: geear på lørdag 03. juni 2023, klokken 07:16
Sitat fra: bmw2002 på fredag 02. juni 2023, klokken 22:45Model Y kommer med facelift innen 1 år, Tesla har også overkapasitet på produksjonen akkurat nå, så stor sjanse for at de skrur ned prisene fremover.

Dårlige tider samt at elbiler må langt ned i pris for å konkurrere med bensin gjør at de fleste elbiler må bli billigere.

BMW har vel sagt de skal halvere kostnaden ved å bygge nye biler med Neue klasse i 2025.

Tror derfor at alt av bil blir tapsprosjekt de nærmeste årene.
At alt av bil er tapsprosjekt er bare tilbake til normalen. Men tror du på at BMW klarer å halvere kostnaden om to år?
Ja, nå er vi tilbake til normalen slik det var før med at bil var et stooort  tapsprosjekt. Det er synd for det bidrar ikke til en rask overgang til det grønne skiftet ved kjøp av elbiler og utfasing av bensin/diesel biler. 

Ja, Tesla kommer til å sette ned prisene enda mer på lang sikt...

Bmw må redusere kostnadene sine...hvis ikke så går det dårlig for de også...

bmw2002

Sitat fra: geear på lørdag 03. juni 2023, klokken 07:16At alt av bil er tapsprosjekt er bare tilbake til normalen. Men tror du på at BMW klarer å halvere kostnaden om to år?

Tror teknologiutvikling kan gjøre det enda større tapsprosjekt en vanlig.

BMW klarer ikke 50% fra dag 1, men om de klarer 30% vil det bety vesentlig billigere biler. Det tror jeg de klarer.

Electric cars in Norway

Sitat fra: bmw2002 på lørdag 03. juni 2023, klokken 09:50
Sitat fra: geear på lørdag 03. juni 2023, klokken 07:16At alt av bil er tapsprosjekt er bare tilbake til normalen. Men tror du på at BMW klarer å halvere kostnaden om to år?

Tror teknologiutvikling kan gjøre det enda større tapsprosjekt en vanlig.

BMW klarer ikke 50% fra dag 1, men om de klarer 30% vil det bety vesentlig billigere biler. Det tror jeg de klarer.
Enig. 30% prisreduksjon gjør BMW til en solid aktør på elbilmarkedet. Egentlig rart at bmw som var helt først ute med dedikert elbil plattform (minus Think) med i3, ikke klarer å ta større andel...

elektro

Sitat fra: edyrli på tirsdag 30. mai 2023, klokken 11:59Dette er det selvfølgelig umulig å spå men det finnes noen tendenser.
Verditapet er nokså lineært baser på ny pris. En bil til 1.000.000 og en til 400.000 taper seg prosentmessig nokså likt første året. Så i utgangspunktet bør du kjøpe så rimelig bil som mulig.
Kinesene har vist tendenser til å ha større vedritap en snittet. Så kanskje styr unna Polestar og Xpeng.
Dersom det blir solgt veldig mange biler av samme modell kan det føre til større verditap med at du konkurrerer med veldig mange andre den dagen du skal selge. Vi har sett dette fra bl.a. Audi e-tron.

Enig i alt det første du skriver, men ikke at populære biler taper seg mer. Det er tvert om. Historiens beste eksempel på dette er VW Golf.

At e-tron taper seg mer i pris enn andre biler vet jeg ikke hvor du har fra. Det vi ser er vel heller at elbil markedet er i ferd med å normalisere seg. Da taper man mye penger i kroner og øre på dyre biler generelt. Og når man kan få en ny Model Y med søkke og snøre til under 550' er det litt færre som vil ha en brukt e-tron. Eller BMW iX, eller hva som helst annet. Det er f.eks. knapt registrert kinesiske SUV'er i år. Det er også tendenser til priskrig på nybil. Rentekampanjer på ned i 0,25% fast (Mach-E) og Skoda iV80x Tour til 499'.

Tips til trådstarter; Kjøp den bilen du har lyst på, men se gjerne på leasing spec eller spør forhandler ang. verditap. Velg sort, grå eller hvit bil med mørkt interiør. Med hengerfeste, og gjerne firehjulstrekk. Sørg for å få god rente dersom du skal låne. Kjøp helst Tysk, Svensk eller Japansk. F.eks. Volvo i stedet for Polestar. Ev. Tesla, men jeg ville vært livredd for å kjøpe en bil uten parkeringssensorer. Disse tror jeg kan bli vanskelige å selge.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA