Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valgets kval (iX3, TMY, I-PACE, EQC, IONIQ 5 eller Mach E)?

Startet av largo, fredag 26. mai 2023, klokken 11:37

« forrige - neste »

Hen9ng

Det var vel satt litt på spisen, men mitt inntrykk og egne erfaring er at så lenge problemene er relativt trivielle og hverdagslige så er det ikke noe problem, men så fort det er vanskelig feilsøking, ukjent feil så blir det vanskeligere og ting tar fort lang tid.
Er jo ikke strålende fornøyd med andre verksteder heller, men disse opptrer mer forutsigbart om dog noe middelmådig. I tillegg gjør Tesla endel rare valg som fremstår latterlig for profesjonelle aktører slik som dette; https://www.motor.no/aktuelt/tesla-krever-400000-kr-etter-skade-pa-lanebil-uten-kasko/249175

Nok off-topic. Men det er verdt å tenke gjennom/undersøke litt med tanke på oppfølging og lignende i etter tid. Man finner jo både veldig fornøyde og misfornøyd kunder hos alle merker.

turfsurf

Sitat fra: geear på lørdag 27. mai 2023, klokken 21:54Det er mer stabilt midt på treet hos BOS, Bavaria, Kverneland, Møller VW... og Møller Audi er såklart helt nederst på skalaen.
Helt klart fordeler og ulemper meg Tesla vs de andre, Tesla service er og ganske avhengig av hvem som leder de forskjellige service sentrene. Men kommunikasjon via appen er helt supert.

Vil dog nevne Bilia, hvor kundeservice var helt ugjennomtrengelig. Total mangel på oppfølging. Mekanikerne var flinke dog, endte alltid opp med å gå direkte inn på verkstedet og huke tak i en mekaniker, som ordnet alt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Håvar

Det er flere svar ang nyttelast. Vær obs på at omtrent samtlige biler veier mer «kjøreklar» enn hva som står i vognkort.
Hentet en Y LR forleden dag, og kjørte den på SVV sin vekt på vei hjem. Fasit ble 100 kg over vognkort, korrigert for mine ekstra kilo utover den tenkte føreren på 75 kg.
Nyttelast er oppgitt til 454 kg, men med kun meg i bilen og UMC(«nødlader») og tilhengerfeste er reell nyttelast 318 kg. Fruen og små barn er under 100 kg, så har fortsatt 200 kg+ til bagasje.

Husk at dersom du trekker henger bør du ha 70-80kg på kula, og dette spiser også av bilens nyttelast
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

vinterdekk

#18
Viktig poeng av Håvard her, men overrasker meg at hans LR MY er 100 kg tyngre enn oppgitt egenvekt fordi faktisk egenvekt stemte veldig bra med oppgitt egenvekt i en nylig NAF test (nyttelast er tillatt totalvekt minus egenvekt som inkluderer 75 kg sjåfør).

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/nyttelast-test

Edit: Det er nok Model Y RWD som ble veid. https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/tesla-model-y/rekkeviddetest-tesla-model-y-rwd

Stor fordel om man er i markedet etter brukt-bil for da kan man bare kjøre bilen på vekten og finne nøyaktig hva bilen veier.

(Så vidt jeg er bekjent kan ID.4/5 ha korrekte vekter i vognkortet så det er litt overraskende at ID.BUZZ veier 29 kg for mye i NAF testen som er lenket over.)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

geear

Sitat fra: Håvar på søndag 28. mai 2023, klokken 09:28Det er flere svar ang nyttelast. Vær obs på at omtrent samtlige biler veier mer «kjøreklar» enn hva som står i vognkort.
Hentet en Y LR forleden dag, og kjørte den på SVV sin vekt på vei hjem. Fasit ble 100 kg over vognkort, korrigert for mine ekstra kilo utover den tenkte føreren på 75 kg.
Nyttelast er oppgitt til 454 kg, men med kun meg i bilen og UMC(«nødlader») og tilhengerfeste er reell nyttelast 318 kg. Fruen og små barn er under 100 kg, så har fortsatt 200 kg+ til bagasje.

Husk at dersom du trekker henger bør du ha 70-80kg på kula, og dette spiser også av bilens nyttelast
Høres merkelig ut. Hva er LRen din oppgitt til, og hva veide den? Alle mine Teslaer har vært innenfor 5-15 kg på oppgitt egenvekt (og jeg har hatt største/tyngste felgvalg), i motsetning til hva jeg har vært vant med fra andre merker. BMWene har typisk vært 100-150 kg mer enn oppgitt. Y LR/P skal være ganske rett rundt 2000 kg. Den store forskjellen på Tesla og andre er at det er lite ekstra vekt som kan legges til via utstyrspakker, så det burde ikke variere.

BubbaJoFet

Kan ikke helt se ut fra tråden hvorfor iX 40 er utelukket, pga pris, utseende, rekkevidde?
Bruktmarkedet flommer litt over av disse, så muligheten til å sikre seg en bil litt billigere bør være til stedet enn så lenge. 1 år gamle nærmer seg 650k fra forhandler med fully charged nivå annonsert på finn.

largo

Sitat fra: BubbaJoFet på søndag 28. mai 2023, klokken 17:35Kan ikke helt se ut fra tråden hvorfor iX 40 er utelukket, pga pris, utseende, rekkevidde?
Bruktmarkedet flommer litt over av disse, så muligheten til å sikre seg en bil litt billigere bør være til stedet enn så lenge. 1 år gamle nærmer seg 650k fra forhandler med fully charged nivå annonsert på finn.
iX 40 besvarer jo alle spørsmål til toppkarakter, eneste er at den blir ca 100k dyrere enn en ny TMY. Det er litt i overkant av det jeg hadde tenkt å sette bort til dette formålet. Men bevares, nå har du fått meg til å skanne etter disse bilene også.

Håvar

Sitat fra: geear på søndag 28. mai 2023, klokken 12:54
Sitat fra: Håvar på søndag 28. mai 2023, klokken 09:28Det er flere svar ang nyttelast. Vær obs på at omtrent samtlige biler veier mer «kjøreklar» enn hva som står i vognkort.
Hentet en Y LR forleden dag, og kjørte den på SVV sin vekt på vei hjem. Fasit ble 100 kg over vognkort, korrigert for mine ekstra kilo utover den tenkte føreren på 75 kg.
Nyttelast er oppgitt til 454 kg, men med kun meg i bilen og UMC(«nødlader») og tilhengerfeste er reell nyttelast 318 kg. Fruen og små barn er under 100 kg, så har fortsatt 200 kg+ til bagasje.

Husk at dersom du trekker henger bør du ha 70-80kg på kula, og dette spiser også av bilens nyttelast
Høres merkelig ut. Hva er LRen din oppgitt til, og hva veide den? Alle mine Teslaer har vært innenfor 5-15 kg på oppgitt egenvekt (og jeg har hatt største/tyngste felgvalg), i motsetning til hva jeg har vært vant med fra andre merker. BMWene har typisk vært 100-150 kg mer enn oppgitt. Y LR/P skal være ganske rett rundt 2000 kg. Den store forskjellen på Tesla og andre er at det er lite ekstra vekt som kan legges til via utstyrspakker, så det burde ikke variere.

Den er oppgitt til 2064 kg inkl fører. Jeg veier tett på 100 kg, så forventet ca 2100 kg på vekta. Fasit ble 2200 kg.
Jeg skal forbi samme vekt i morgen, så veier den igjen om jeg husker det. Vet ikke hvor nøyaktige disse er, men de har 20 kg step på display så vil ikke tro det er så mye som 100 kg feilmargin?
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Håvar

Kjørte på vekt igjen i dag. Den har en slags "akkumulert vekt" funksjon for flere aksler som jeg leste. Derav feilen. Vekt med meg og poden i bilen er 2120 kg, som forventet.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

BubbaJoFet

Sitat fra: largo på søndag 28. mai 2023, klokken 21:21iX 40 besvarer jo alle spørsmål til toppkarakter, eneste er at den blir ca 100k dyrere enn en ny TMY. Det er litt i overkant av det jeg hadde tenkt å sette bort til dette formålet. Men bevares, nå har du fått meg til å skanne etter disse bilene også.

Oops, beklager det, havnet i samme "felle" selv når jeg kikket på alternativer til min bil. Hadde i utgangspunktet bestemt meg for en MYP.
Foruten ett kanskje noe lite bagasjerom i forhold til størrelsen, fremstår iX'en som det mest interessante alternativet. 

geear


BubbaJoFet

#26
Det kan du si, men når den har tatt av 200k på ett år er det ikke så mye mer den kan ta av før de eksporteres til andre markeder, spesielt med tanke på vår valuta.

https://m.mobile.de/auto-inserat/bmw-ix-40-sport-laserlight-curved-display-panorama-x-l%C3%BCnen/362929642.html?searchId=7fa49cdd-2db5-1d06-965e-8e33657ac954&ref=srp&type=page1Ad

Koster rundt 900k - 1 Mill brukt.
Så selv med toll på 25% vil en brukt iX 40 fully charged komme inn under det importert inn til Tyskland.

largo

Da er valget tatt. Det dukket plutselig opp en demobil fra Tesla som jeg valgte å slå til på. Da ble det en TMY Long Range.

I finalen stod det altså mellom iX3 og utfordreren iX1, TMY og EQC. Dette var alle biler hvor jeg følte at jeg ville slå til dersom det dukket opp noe spesielt. I og med at jeg får kampanjerenten på TMY, som utgjør ca 10 000 kr per år de tre første årene, og et halvt års verditap også har pyntet på resultatet, blir det vanskelig for BMW'ene å matche med "bil for pengene".

Jeg takker for mange gode innspill. Jeg så ikke så veldig mye på Tesla, men endte altså opp med en. Så får vi se da hvordan dette går.

BubbaJoFet

Det blir vanskelig feil med en Model Y, gratulerer med ny bil.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: largo på onsdag 31. mai 2023, klokken 13:02Da er valget tatt. Det dukket plutselig opp en demobil fra Tesla som jeg valgte å slå til på. Da ble det en TMY Long Range.

I finalen stod det altså mellom iX3 og utfordreren iX1, TMY og EQC. Dette var alle biler hvor jeg følte at jeg ville slå til dersom det dukket opp noe spesielt. I og med at jeg får kampanjerenten på TMY, som utgjør ca 10 000 kr per år de tre første årene, og et halvt års verditap også har pyntet på resultatet, blir det vanskelig for BMW'ene å matche med "bil for pengene".

Jeg takker for mange gode innspill. Jeg så ikke så veldig mye på Tesla, men endte altså opp med en. Så får vi se da hvordan dette går.

Gratulerer! Er en dønn solid bil i hvert fall (etter at jeg nærmer mer 50.000km med min Model Y LR).

Jeg følger en BMW iX-gruppe på Facebook, da jeg tenkte at det kunne være en idè når den blir noen år og billigere, men der er det overraskende mye tull, virker det som (mest software-relatert), som er litt overraskende da de har holdt på med elbiler nesten like lenge som Tesla (med i3).
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA