Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla i norske medier

Startet av Oreo, tirsdag 07. mai 2013, klokken 08:50

« forrige - neste »

Pirat

Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. mai 2023, klokken 13:24Så ut som om det var tråkking på begge pedalene siden bremselysene var på. Klassisk feil det, og har forårsaket mange lignende ulykker.
Omtrent alle moderne biler kutter gass om du gjør det (ca alt som er på norske veier produsert de siste 10+ årene). Tesla piper på deg og viser melding i displayet (Both pedals pressed!) mens den kutter gass.

turfsurf

Sitat fra: Pirat på lørdag 13. mai 2023, klokken 15:02Omtrent alle moderne biler kutter gass om du gjør det (ca alt som er på norske veier produsert de siste 10+ årene). Tesla piper på deg og viser melding i displayet (Both pedals pressed!) mens den kutter gass.
Ja, har forsåvidt testet det. Men gjør den det uansett hvor hardt du tråkker på bremsen?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Denne var morsom :

https://dinside.dagbladet.no/motor/ikke-bruk-n-hand-her/79223277

Det må jo bety at blekket er så tynt at man nesten ikke tør ta på det......
Er mange måter å spare å vekt på tydeligvis.......

Mobileum

Dette ble iallfall jeg instruert om ved utlevering, og neppe noen nyhet for de fleste Tesla-eiere. Men må være på vakt når andre prøver å lukke. For øvrig har Model S aluminium og ikke blikk.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

geear

Sitat fra: hELgenen på søndag 14. mai 2023, klokken 11:25Denne var morsom :

https://dinside.dagbladet.no/motor/ikke-bruk-n-hand-her/79223277

Det må jo bety at blekket er så tynt at man nesten ikke tør ta på det......
Er mange måter å spare å vekt på tydeligvis.......
Slapp av, og husk at man heller ikke skal tørke katta i mikrobølgeovnen.

Det går helt fint å ta på panseret. Model X var best med to hender, Y LR fra Shanghai kunne lukkes med en finger, litt mer motstand på Y P fra Berlin, men går fint med en hånd.

Electric cars in Norway

Sitat fra: geear på søndag 14. mai 2023, klokken 16:05
Sitat fra: hELgenen på søndag 14. mai 2023, klokken 11:25Denne var morsom :

https://dinside.dagbladet.no/motor/ikke-bruk-n-hand-her/79223277

Det må jo bety at blekket er så tynt at man nesten ikke tør ta på det......
Er mange måter å spare å vekt på tydeligvis.......
Slapp av, og husk at man heller ikke skal tørke katta i mikrobølgeovnen.

Det går helt fint å ta på panseret. Model X var best med to hender, Y LR fra Shanghai kunne lukkes med en finger, litt mer motstand på Y P fra Berlin, men går fint med en hånd.
Herre jemini for en dårlig dagbladet artikkel.....de bør ikke skrive om bil men bare fortsette å skrive om tull&fjas som de er best på...

Jejl

https://www.motor.no/aktuelt/tesla-krever-400000-kr-etter-skade-pa-lanebil-uten-kasko/249175

Kunde kreves for 400 000 kr etter krasj med lånebil.

Helt ok, synes jeg dersom det stemmer at kunden kjørte i 120 i 40- sonen.

geear

Kjip sak. Har hatt lånebil utallige ganger fra Tesla, og aldri hatt noe som helst trøbbel eller kommentar, egenandelen signerer man på i lånepapirene (som tydeligvis ikke var gjort i dette tilfellet), og så må man stole på at Tesla ikke hevder uansvarlig bruk. Her er man ganske utsatt som låner, ettersom alle data logges i bilen.

Hun har tydeligvis fått en straff fra Politiet som ikke samstemmer med 120 i 40-sone (som ville resultert i mange år uten lappen og betydelig fengselsstraff). Si de ikke blir enige og hun ikke betaler - hva skjer om Tesla anmelder henne for å ha kjørt 120 i 40-sonen, med kjøretøydata som underlag?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på fredag 26. mai 2023, klokken 09:13Kjip sak. Har hatt lånebil utallige ganger fra Tesla, og aldri hatt noe som helst trøbbel eller kommentar, egenandelen signerer man på i lånepapirene (som tydeligvis ikke var gjort i dette tilfellet), og så må man stole på at Tesla ikke hevder uansvarlig bruk. Her er man ganske utsatt som låner, ettersom alle data logges i bilen.

Hun har tydeligvis fått en straff fra Politiet som ikke samstemmer med 120 i 40-sone (som ville resultert i mange år uten lappen og betydelig fengselsstraff). Si de ikke blir enige og hun ikke betaler - hva skjer om Tesla anmelder henne for å ha kjørt 120 i 40-sonen, med kjøretøydata som underlag?

Hun har nok signert, men den vanlige egenandels-begrensningen gjelder ikke villkvinnekjøring. Tesla er "selvassurandør", så de 400.000 tilsvarer det et vanlig forsikringsselskap ville krevd i regress (som de vanligvis gjør ved ruskjøring og ville forbikjøringer som går galt). For Tesla's del så kan de gjerne se mer på logger, så da kan de lettere bevise villkvinnekjøring også i andre tilfeller.

Det er lavere terskel for å få medhold i en sivilrettslig sak enn en straffesak, så i en rettsak kan hun godt bli dømt til å betale 400.000 for å ha ødelagt bilen, mens strafferettslig så kan hun bli fritatt om f.eks. bevisene ikke er gyldige til den type saker. Et godt eksempel er fetteren til myrdede Birgitte Tengs hvor straffesaken var henlagt mens søksmålssaken fra slekten i lange tider ble opprettholdt (vet ikke om han har fått pengene tilbake nå).
Tesla Model Y                         2021-

Mobileum

Står det spesifikt i lånedokumentet at bilen ikke er kaskoforsikret, og at hen derfor kan bli avkrevet ubegrenset erstatningsplikt?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Mobileum på fredag 26. mai 2023, klokken 09:40Står det spesifikt i lånedokumentet at bilen ikke er kaskoforsikret, og at hen derfor kan bli avkrevet ubegrenset erstatningsplikt?

Du kan ikke kjøre villmann med kasko-forsikring og forvente at kaskoen dekker det. Det står en begrenset egenandel, som betyr at det overskytende dekkes av kasko / selvassurering fra Tesla.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

En kan ikke regne med å slippe unna om en selv er forsiktig sjåfør med lånebil fra Tesla. Jeg fikk en stripe på støtfanger fra en annen bil, som stakk av når jeg sto parkert, og måtte ut med 12 000 i egenandel (nå er den vel 25!) Så det er all grunn til å tenke seg godt om før en låner bil på de vilkårene.

Jeg hadde heldigvis en egen forsikring som dekket mitt utlegg, men det er det jo ikke alle som har.....

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 26. mai 2023, klokken 09:25
Sitat fra: geear på fredag 26. mai 2023, klokken 09:13Kjip sak. Har hatt lånebil utallige ganger fra Tesla, og aldri hatt noe som helst trøbbel eller kommentar, egenandelen signerer man på i lånepapirene (som tydeligvis ikke var gjort i dette tilfellet), og så må man stole på at Tesla ikke hevder uansvarlig bruk. Her er man ganske utsatt som låner, ettersom alle data logges i bilen.

Hun har tydeligvis fått en straff fra Politiet som ikke samstemmer med 120 i 40-sone (som ville resultert i mange år uten lappen og betydelig fengselsstraff). Si de ikke blir enige og hun ikke betaler - hva skjer om Tesla anmelder henne for å ha kjørt 120 i 40-sonen, med kjøretøydata som underlag?

Hun har nok signert, men den vanlige egenandels-begrensningen gjelder ikke villkvinnekjøring.
Det er samboeren hennes som har fått lånebilen, og i følge artikkelen ble det IKKE signert låneavtale:

Ifølge prosesskrivet fra kvinnens advokat ble det ikke undertegnet noen avtale for lånet av lånebilen.

Daniel_0007

Model 3 2019 LR Rwd

sjokomelk

Tror vedkommende i artikkelen heller bør lære seg å kjøre bil. Evt. gå over til å ta bussen/taxi hvis det blir for vanskelig.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA