Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Komfort Sportline vs Standard

Startet av eivindb, søndag 07. mai 2023, klokken 09:42

« forrige - neste »

eivindb

Kan fjæringer og dempere gjøres tilsvarende komfortable på Sportline med DCC som Standard-utgaven?

i3/RSiV

Jeg har Enyaq Coupe RS med DCC, og er det en ting jeg er skikkelig misfornøyd med på bilen så er det DCC. Bilen er etter min mening altfor stiv, og uansett hvordan jeg stiller inn DCC, så oppleves den like stiv.

daktari

Sitat fra: i3/RSiV på søndag 07. mai 2023, klokken 18:40Jeg har Enyaq Coupe RS med DCC, og er det en ting jeg er skikkelig misfornøyd med på bilen så er det DCC. Bilen er etter min mening altfor stiv, og uansett hvordan jeg stiller inn DCC, så oppleves den like stiv.
Har du forsøkt å justere også på "individuell? " Mener å ha lest at man da kan få enda et knepp mykere?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

eivindb

Sitat fra: eivindb på søndag 07. mai 2023, klokken 09:42Kan fjæringer og dempere gjøres tilsvarende komfortable på Sportline med DCC som Standard-utgaven?

Ingen som vet?

i3/RSiV

Sitat fra: daktari på søndag 07. mai 2023, klokken 19:52
Sitat fra: i3/RSiV på søndag 07. mai 2023, klokken 18:40Jeg har Enyaq Coupe RS med DCC, og er det en ting jeg er skikkelig misfornøyd med på bilen så er det DCC. Bilen er etter min mening altfor stiv, og uansett hvordan jeg stiller inn DCC, så oppleves den like stiv.
Har du forsøkt å justere også på "individuell? " Mener å ha lest at man da kan få enda et knepp mykere?

Kjører på mykeste på individuell hver dag, og det «kneppet» er minimalt mykere :)

i3/RSiV

Sitat fra: eivindb på mandag 08. mai 2023, klokken 21:29
Sitat fra: eivindb på søndag 07. mai 2023, klokken 09:42Kan fjæringer og dempere gjøres tilsvarende komfortable på Sportline med DCC som Standard-utgaven?

Ingen som vet?

Vil vel tro Sportline og RS er ganske likt satt opp med DCC

EriTom

Nå tilhører jeg andre enden av skalaen enn dere tydeligvis, så jeg har senket min Enyaq med H&R fjærer.

Med disse fjærene og DCC er det stor forskjell på demperne helt på Comfort og helt til Sport.

Jeg velger aktivt mellom Eco, Comfort og Sport under de fleste kjøreturer.

(Jeg kjører på Conti Sportcontact 7 265/40-21 dekk, for interesserte)
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

VoltWay

Sportline er i utgangspunktet senket, men velger du DCC så får du likt understell som på den vanlige utgaven, altså ikke senket. Bilen vil derfor være lik om du har Sportline eller vanlig så lenge DCC er valgt.

Fjærene får du ikke justert, men det er demperene som kan justeres med DCC.

Bigdrago

Kjører med 21" . DCC indiciduell er fjæring stilt på maks sport. En bil skal være stiv som en gokart, ikke som en båt:)
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

e.e.n

Lite sidespørsmål: Er biler med DCC høyere enn med sportsunderstellet du får med Sportline?

EriTom

Sitat fra: e.e.n på tirsdag 23. mai 2023, klokken 10:28Lite sidespørsmål: Er biler med DCC høyere enn med sportsunderstellet du får med Sportline?
Ja
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

Vurderer en elbil

Sitat fra: eivindb på mandag 08. mai 2023, klokken 21:29
Sitat fra: eivindb på søndag 07. mai 2023, klokken 09:42Kan fjæringer og dempere gjøres tilsvarende komfortable på Sportline med DCC som Standard-utgaven?

Ingen som vet?
Det skal jo være likt.

Jeg har hørt om tilfeller hvor de som klargjør bilen har glemt å fjerne noen klosser i hjulopphenget/fjærene. Dette gjør at bilen blir stivere.
Fossilbil

Egil S

Jeg synes min RS er helt ok, 21" hjul og kjører stort sett i "normal", har en individuell instilling som er ett knepp fra stiveste sport.

Det jeg liker minst er at den er så myk bak, gynger opp og ned et par ganger når man kjører over en fartshump, på humpete veier blir også hekken veldig gyngete, sport hjelper, men er ikke bra.

Jeg lurer litt på senkesett til min, men jeg liker høyden på bilen, det er jo tross alt en suv coupe.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

daktari

Sitat fra: Egil S på fredag 26. mai 2023, klokken 22:35Jeg synes min RS er helt ok, 21" hjul og kjører stort sett i "normal", har en individuell instilling som er ett knepp fra stiveste sport.

Det jeg liker minst er at den er så myk bak, gynger opp og ned et par ganger når man kjører over en fartshump, på humpete veier blir også hekken veldig gyngete, sport hjelper, men er ikke bra.

Jeg lurer litt på senkesett til min, men jeg liker høyden på bilen, det er jo tross alt en suv coupe.
Det er vel ikke fjærene du skal bytte, gynging kontrolleres av demperne. Må ha mer returdemping hvis den gynger. Kan du ha defekte dempere? Biler skal ikke gynge nevneverdig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Egil S

Sitat fra: daktari på lørdag 27. mai 2023, klokken 14:36Det er vel ikke fjærene du skal bytte, gynging kontrolleres av demperne. Må ha mer returdemping hvis den gynger. Kan du ha defekte dempere? Biler skal ikke gynge nevneverdig.

Stemmer det, jeg meldte tilbake til Skoda i januar at de burde stramme opp rebound dempingen sin for å unngå dette. Jeg kjører MC så jeg har satt opp endel MC siste 10 årene, midt på 2000-tallet kjørte jeg mye på bane og hadde fult justerbart understell på bilene mine.

Hvis du ser ALLE test videoene av RS så er dette noe testerne bemerker, den er alt for myk i hekken.

Men det er som du sier, rebound dempingen er for rask, men det virker som den er vesentlig bedre i "Sport".

Jeg var som du, skeptisk til at fjærer skulle fikse dette, jeg så for meg at det skulle bli verre, men det var en på facebook som sa at H&R fjærene hadde fikset dette på hans bil. men det kan være den er såpass stiv at den ikke komprimerer like mye slik at det ikke oppleves likt.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA