Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erstatte bil nr 2 - hva må man tenke på?

Startet av PolarCow, mandag 22. mai 2023, klokken 10:27

« forrige - neste »

PolarCow

Vi har i dag 2 biler;
En Tesla Model Y LR som fungerer som langtur-bil, handlebil, prioritert bil i hverdagen osv.
En Toyota Yaris Hybrid (bensin+regen batteri) som er super på bykjøring, levere på fritidsaktiviteter, brukes når begge voksne i familien skal på jobb osv.
Sistnevnte begynner nå å bli litt gammel, og vi vurderer derfor å bytte den ut. Vi er åpne for både el-bil, hybrid og bensin.

Våre krav til ny bil:
Minst 2019-modell eller nyere.
Må være "sprek" slik at også faren i huset digger å kjøre den (Toyota Yarisen er ikke i den kategorien...)
Gode justeringsmuligheter på ratt/førersete (korte bein på kona fører til rattet i magen på enkelte modeller...)
Trenger ikke stor oppbevaringsplass i bagasjerom.
5 dører, ikke 3.
Driftsikker.
Ikke fransk...  ;D
Hvis el-bil: Type 2-lader.

Våre nice to have:
Hvis el-bil: Sikkert ikke dumt med CCS? Oppdateringer over wifi.
Helst under 230K på bruktmarkedet.
Ikke kjempedyr forsikring.

Vi har sett på modeller av typen:
BMW i3
Hyundai Ioniq
Volkswagen Golf
Audi A1
MINI (Countryman, Clubman, Cooper)

Vi tenker også at Tesla Model 3 ikke er av interesse for bil #2 (før noen nevner denne som et alternativ).

Er det noen her inne som har subjektive eller objektive meninger om hva vi burde se på/se etter/tenke på/gode dealer utifra vår kravspek/vårt behov?
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Model Y LR 2023 Svart/Svart 20"
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

edyrli

#1
Jeg kjøpte akkurat en Seat Mii, 2020 modell. Dette er en enkel bil med lite som kan gå galt.
Den har Type2 og og CCS hurtiglading
4 dører
under 3,6 meter så latterlig snerten i bytrafikk
WLTP på kurrante 260km
Den er ikke kjempekjapp til 100, men går forbausende bra opp til ca 50.
Den har høydejustering av sete, men dessverre ikke ratt i lengde retning. Så jeg skulle ønske jeg fikk rattet litt mer til meg.
VW e-up fra 2020 og Skoda Citigo er samme bilen.

2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Rosstopher

Sitat fra: PolarCow på mandag 22. mai 2023, klokken 10:27Må være "sprek" slik at også faren i huset digger å kjøre den (Toyota Yarisen er ikke i den kategorien...)

Trur du skal slite med å finne en elbil som ikke oppleves som sprek sammenlignet med Yaris hybrid.  ;)
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

PolarCow

Tja - Yarisen er grei opp til 50-60 km/t sånn sett... :D
Ser på statsen på https://www.cars-data.com/ at 0-100 går på heftige 12,3 sekunder. :P
Men til sammenligning går Hyundai Ioniq bare inn på 9,9 sekunder, så den vil vel fortsatt oppleves som noe "traust"?

Liker jo selvsagt at BMW i3 klokker inn på 7,3. :D
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Model Y LR 2023 Svart/Svart 20"
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

turfsurf

Sitat fra: PolarCow på mandag 22. mai 2023, klokken 12:52Liker jo selvsagt at BMW i3 klokker inn på 7,3. :D
Kan anbefale i3. Ellers er Honda e veldig kul, men den er vel for dyr enda.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

#5
Hadde i3 i fire år. Fin og snerten bil, men trengte litt mer rekkevidde. Min hadde 64 Ah - 15 mil om sommeren/ 10 mil om vinteren.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 23. mai 2023, klokken 14:55Hadde i3 i fire år. Fin og snerten bil, men trengte litt mer rekkevidde.
120Ah har vel god nok rekkevidde til bil nr 2. Går omtrent like langt som en e-tron 50. Hadde i3en hatt AWD hadde vi nok beholdt den.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

PolarCow

Hva tenker folket om dørene på i3 da? Skjønte det slik at man må åpne fordøren for å få opp bakdøren? Høres litt upraktisk ut. :(

Vi pratet litt om Mini Cooper SE igår også, men den virker som om kun kommer i 3-dørs utgave. :(
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Model Y LR 2023 Svart/Svart 20"
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

syklisten

Sitat fra: PolarCow på onsdag 24. mai 2023, klokken 08:42Hva tenker folket om dørene på i3 da? Skjønte det slik at man må åpne fordøren for å få opp bakdøren? Høres litt upraktisk ut. :(

Vi pratet litt om Mini Cooper SE igår også, men den virker som om kun kommer i 3-dørs utgave. :(

Datteren min har et par venner med i3 og Mazda MX-30, og hun er i hvert fall veldig lei av å krabbe inn i baksetet på disse. Hun hadde som et absolutt krav når vi byttet nr.2 bilen vår til en elbil at det skulle være vanlige dører på bilen. Klart, er man to voksne og aldri skal benytte baksetet så går det vel fint.

Skulle veldig gjerne hatt en Mini selv, men vi hadde også et krav om 5 seter.
(endte opp med en Kia Soul)

Panduck

#9
Sitat fra: PolarCow på onsdag 24. mai 2023, klokken 08:42Hva tenker folket om dørene på i3 da? Skjønte det slik at man må åpne fordøren for å få opp bakdøren? Høres litt upraktisk ut. :(

Jeg har hatt en del forskjellige biler. Den eneste bilen jeg føler jeg kommer til å savne, er i3en. Dørene er litt sære, men det plaget oss stort sett aldri. Det er en bil med ikke alt for god plass i baksetene, så om man ofte har 180+ personer i baksetet er det kanskje ikke bilen å kjøpe. Legger du ned baksetene er det utrolig med plass i den lille bilen... Det er en bil som en del kvitter seg med for å få bedre rekkevidde (som vi gjorde) så prisen kan bli grei. Så, kan du leve med rekkevidden og dørene er det en knallbil.

Følte ikke at man måtte "krabbe inn i baksetet" som noen sier. Det er jo bakdør til å åpne og forsete som enkelt "legges ned" når man setter seg inn, så det er jo ikke så spesielt verre enn på en annen liten bil med bakdører.

turfsurf

Sitat fra: Panduck på onsdag 24. mai 2023, klokken 15:34Følte ikke at man måtte "krabbe inn i baksetet" som noen sier. Det er jo bakdør til å åpne og forsete som enkelt "legges ned" når man setter seg inn, så det er jo ikke så spesielt verre enn på en annen liten bil med bakdører.
Enig. Dørene var like mye pluss som minus for vår del. Med barn fra 4 til 16 i perioden vi hadde i3
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

#11
Likte i3 veldig bra og bakdørene plaget meg aldri. Veldig kjekke om du handler og ikke har noen bak, bare å vippe opp bakdøra og sette posene trygt der. Bak danser de fort rundt med varer over alt om du ikke binder de sammen etc. Dørene gir bilen karakter men kan fort bli noe en  elsker eller hater.

Klart en bil jeg husker og vil savne..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trekkoppbil

Når det gjelder aksellerasjonk, så kan det være missvisende å måle 0-100km/t, dersom det er en bil som skal brukes til småkjøring, og som du ikke skal akselerere fra 0 til 100.

Helelektriske biler har typisk bare ett gir, og enkelte av dem kan ha bra bånnbrag, og gi øyeblikkelig effekt, og være gira til å gi bra akselerasjon i lågere hastigheter, mens de kan bruke langt tid på å akselere opp fra 80 til 100.
Fossilbiler kan reagere seint, ved at man må vente på at turtall og turbotrykk skal stige, før man får noe særlg effekt. Men man har flere gir, og man kan få bra ytelse i høyere hastighet.

F.eks 2011- og 2012 leaf, har bånndrag på 280, i motsetning til nyere leafer, og gir umiddelbar og gøyal akselerasjon under bykjøring, men fra 0 til 100 bruker man nesten 12 sekunder.

PolarCow

Da ser det ut til at vi nærmer oss en bil...hvis prøvekjøring også sier  :+1: :P
Har landet på en BMW i3 - men så er spørsmålet; Fully Charged eller Charged Plus?
Vi er ikke spesielt glad i de brune skinnsetene i Fully Charged, men veier Adaptive LED-lys opp for dem?
Ser også at prisforskjellen er rundt 20K mellom de to versjonene...
Noen som har noen vurderinger/erfaringer?
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Model Y LR 2023 Svart/Svart 20"
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

elektro

#14
i3 er en morsom og bra bil, men noe aldrende plattform. Heller ingen motorvei cruiser.. Spørs hva du er villig til å gi, men ville også vurdert Honda e (superkul) Opel Corsa-e/Mokka-e (litt traustere, men solid plattform og friske farger, hehe), ny MG4 (leasing i tre år koster 122.000) eller ID.3, faktisk.

ID.3 starter nå på ca. 230' brukt, for 204HK Pro 1ST. Den gjør 0-100 på 7,3 sek. Man kan sikkert prute på de som ligger til 240-250' også, eller 260', hvis du fremstår seriøs/hyggelig og legger pengene på bordet. (Styr unna 150HK modellene Pure(?). Noen mangler også ryggekamera.) I dette prisleiet finnes det også Model 3 med litt km...

Eller du kan kjøpe en kliss ny Leaf til 199.900, men det vil du ikke. 🙂
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA