Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y kræsjet på Torgallmenningen i Bergen. Litt diskusjon.

Startet av eltex, mandag 15. mai 2023, klokken 12:27

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 18. mai 2023, klokken 10:42Det er en tilbakekalling i Kina nå, men den sier bare at bilene skal varsle føreren om man trår hardt på wattpedalen og at sjaførene skal kunne velge regeneringsinnstilling. Kombinasjon av manglende advarsel og mangel på regeneringsinnstilling gjør at sjaførene presser ned wattpedalen lengre, og det øker risiko. Men jeg er usikker på om jeg leser saken rett. Utelukker ikke at noe mangler i den oversatte mediadekningen av saken.

https://techxplore.com/news/2023-05-china-recall-11m-teslas-problem.html
Vinterdekk... takker for info.. og nytt for min del.. 

Får håpe det kommer noe godt ut av dette da....

jlan

Litt rart at regenereringsinnstilling kobles til dette. Det er jo allerede mulig å velge "roll", som gjør at bilen triller fritt ved lave hastigheter, og må stanses med bremsepedal. Dette er jo etter min mening en sikrere løsning enn "hold", hvor man ikke trenger å ha foten på bremsepedalen. Det tredje løsningen, "Creep" er også litt risikabel, ettersom den er veldig svak, så hvis man står i en bakke må man gjerne flytte foten til gasspedalen for å få nok kraft.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

eltex

Når det gjelder dette med funksjoner for regeneringsinnstillinger så begynner jeg jo å tenke litt på at Tesla har fjernet dette tidligere uten å fortelle hvorfor.. Kanskje det er noe med sikkerhet som de har oppdaget og dermed så tok de det vekk? Nå er innstillinger på inn igjen og man kan spørre seg om dette er relatert.

Noe helt annet: Så denne artikkelen: ta dette med en klype salt, leste at Autoevolution domenet ikke er mye til å stole på

"Jeg tror at ordlyden er forsiktig for å forhindre at folk forstår sammenhengen mellom denne tilbakekallingen og eldre saker " (oversatt)

https://www.autoevolution.com/news/new-alleged-sua-case-involving-a-tesla-model-3-taxi-cab-happens-in-norway-215044.html

Tesla ModelY LR 23

Hodetelefoner

Ingen problem å få tesla til å akselerere med bremsene inne.
Er man så uheldig at man kjører i en dump, eller på noe som gjør at det dårlige abs systemet deres slår inn. Så kan du oppleve at bremsepedalen blir hard / ubrukelig. Hvis du løfter benet av bremsen. Ingen tvil om at abs ville slått inn med den sprettingen som skjedde på videoen. Jeg kan demonstrere senere. 
Men til de som snakker om redusert effekt ved bruk av begge pedaler. Skjerp dere. Tesla software folk er ikke som det en gang var.  De nye bilene er helt forferdelige.
Legger ved video av en bil som får redusert effekten når man trykker inn bremsene. (Eller....?)
https://youtube.com/shorts/gYZSwwhnfx4?feature=share

eltex

Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 23. mai 2023, klokken 13:57Legger ved video av en bil som får redusert effekten når man trykker inn bremsene. (Eller....?)
https://youtube.com/shorts/gYZSwwhnfx4?feature=share

Her ser det ikke ut til at fører trykker på brems i det hele tatt, eller knapt trykker brems?
Tesla ModelY LR 23

Kim-

Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 23. mai 2023, klokken 13:57Ingen problem å få tesla til å akselerere med bremsene inne.
Er man så uheldig at man kjører i en dump, eller på noe som gjør at det dårlige abs systemet deres slår inn. Så kan du oppleve at bremsepedalen blir hard / ubrukelig. Hvis du løfter benet av bremsen. Ingen tvil om at abs ville slått inn med den sprettingen som skjedde på videoen. Jeg kan demonstrere senere. 
Men til de som snakker om redusert effekt ved bruk av begge pedaler. Skjerp dere. Tesla software folk er ikke som det en gang var.  De nye bilene er helt forferdelige.
Legger ved video av en bil som får redusert effekten når man trykker inn bremsene. (Eller....?)
https://youtube.com/shorts/gYZSwwhnfx4?feature=share
Dårlig dag eller? Snakker du om egne erfaringer eller «influensere» som lever av views på videoene sine?

Power reduced står det, så godt mulig han bare toucher på brems. Umulig å si. Jeg prøvde dette for lenge siden, og da var meldingen om motorkraft fjernet, muligens det har noe å si hvor hardt man trykker på pedalen?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

jlan

Sitat fra: Kim- på tirsdag 23. mai 2023, klokken 18:28Power reduced står det, så godt mulig han bare toucher på brems. Umulig å si. Jeg prøvde dette for lenge siden, og da var meldingen om motorkraft fjernet, muligens det har noe å si hvor hardt man trykker på pedalen?
Power reduced kan man få hvis begge pedaler trykkes fra stillestående. Men det er ganske lav effekt. Kan brukes til finmanøvrering.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

#37
Artig case dette her....hva har egentlig skjedd? Håper vi får se den tekniske årsakssammenheng rapporten...men det er vel å håpe for mye....

Merker jeg begynner å bli litt enig med den her inne som antyder at saken vil ha konklusjon at han gjorde brukerfeil.....men jeg bare gjetter....litt for stor fart synes jeg på den videoen filmet ovenifra..... håper jeg tar feil da.. .....hvor langt ut i skiftet hans var dette....? Nettopp begynt eller etter maaaange timers skift....trøtt eller årvåkenhet? Mange muligheter her...føler jeg blir litt :police: nå men det et ikke meningen... .

Kim-

Testet i dag på vei til jobb og holder man gassen inne og så trykker på brems forsvinner motorkraften, men hvis du slipper og trykker på gassen igjen har du motorkraft, jeg hadde bånn gass og trykket bremsen en del inn og farten ble kraftig redusert. Jeg har stor tro på at jeg skulle klart å stoppe, selv om jeg bare bremset fra 80-60 ca.

Kan det være noe så dumt at han har kjørt med TACC og lagt bak noen og når de har forsvunnet har bilen akselerert? Vi vet konklusjonen til Tesla; Gasspedalen var trykket inn
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

jlan

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 24. mai 2023, klokken 06:59Merker jeg begynner å bli litt enig med den her inne som antyder at saken vil ha konklusjon at han gjorde brukerfeil....
Ja etterhvert som tiden går og det ikke er noen informasjon til andre Tesla-eiere, hverken fra Tesla eller myndighetene, så øker vel sannsynligheten for at det ikke var noe galt med bilen.

Havarikommisjonen har heller ikke åpnet noen sak, noe jeg tror de ville ha gjort hvis de hadde mistanke om at tusenvis av Teslaer kan oppføre seg slik uten at det er brukerfeil.

En kan jo også lure på hvorfor en slik løsning med to pedaler med motsatt funksjon tilgjengelig med samme fot har overlevd. Jeg tror aldri det ville blitt godkjent på et nytt transportmiddel.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jlan

Sitat fra: Kim- på onsdag 24. mai 2023, klokken 09:10Kan det være noe så dumt at han har kjørt med TACC og lagt bak noen og når de har forsvunnet har bilen akselerert?
.
Kanskje som en innledende årsak, bilen svingte jo ned en sidegate, antagelig for parkere bak andre taxier på venstre side, men endte opp med å ikke gjennomføre svingen og traff en uteresturant før den kom til parkeringsplassen. Den fortsatte så på fortauet til venstre for de parkerte taxiene. I så fall må føreren ha tråkket på feil pedal for å oppheve TACC.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Sitat fra: Kim- på onsdag 24. mai 2023, klokken 09:10Testet i dag på vei til jobb og holder man gassen inne og så trykker på brems forsvinner motorkraften, men hvis du slipper og trykker på gassen igjen har du motorkraft, jeg hadde bånn gass og trykket bremsen en del inn og farten ble kraftig redusert. Jeg har stor tro på at jeg skulle klart å stoppe, selv om jeg bare bremset fra 80-60 ca.

Kan det være noe så dumt at han har kjørt med TACC og lagt bak noen og når de har forsvunnet har bilen akselerert? Vi vet konklusjonen til Tesla; Gasspedalen var trykket inn
Er vel tvilsomt inn mot torgalmenningen? Kan kanskje til og med ha stått stille og ventet på tur? Tror det jeg nevnte i et tidligere innlegg her er mer plausibelt; nødbremsfunksjonaliteten har vært aktivert (forklarer bremselysene), og han har ved en feil trådd gassen i bånn, og dermed flydd avgårde med bremselysene på.. vanskelig å teste om bremselysene vil være på når man overrider nødbremsfunksjonen med gasspedalen, men hvis noen tar utfordringen så... :)

Kim-

Han kom i stor fart fra vaskerelven, derfor jeg lurte litt om han hadde lagt bak noen der og så svingt av. Deretter har bilen akset og sjåføren har fått panikk og trykket noe feil.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Hodetelefoner

Sitat fra: eltex på tirsdag 23. mai 2023, klokken 17:48
Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 23. mai 2023, klokken 13:57Legger ved video av en bil som får redusert effekten når man trykker inn bremsene. (Eller....?)
https://youtube.com/shorts/gYZSwwhnfx4?feature=share

Her ser det ikke ut til at fører trykker på brems i det hele tatt, eller knapt trykker brems?
knapt trykker på bremsen? Jeg kan lage en ny video hvor jeg slipper gassen. Jeg kjører uten regen på. Så skal vi se hvor fort bilen stopper.
Jeg trykker godt på bremsen. Bilen akselererer godt. I 2017 og frem har det skjedd mye hos Tesla. Software har større bugg en før. Som dette. dere fikk servert på fat.
Alle skriv at bilene mister effekten når bremsene trykkes inn kan dere kaste.
Bremsene ble trykket godt inn. Hadde klart å holde igjen bilen hvis jeg ville der. MEN, hadde det kommet en dump eller noe. Så ABS hadde slått inn. Hadde bilen skutt av sted. Raskere ifra 60-250 enn bilene deres gjør ned et stup ;) 
Jeg skal demonstrere hva som skjer hvis man treffer et hull / dump så ABS slår inn også. Prøver å legge ut i morgen :)

Så husk dette. Tesla kan akselerere veldig bra med bremsene inne.
At dere prøver men ikke får det til betyr bare at dere ikke klarte å trykke gasspedalen fort inn, etter dere tråkket på bremsen. 
Verdens dårligste software team står bak dagens software på disse bilene.

Electric cars in Norway

#44
Sitat fra: Hodetelefoner på fredag 26. mai 2023, klokken 19:51
Sitat fra: eltex på tirsdag 23. mai 2023, klokken 17:48
Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 23. mai 2023, klokken 13:57Legger ved video av en bil som får redusert effekten når man trykker inn bremsene. (Eller....?)
https://youtube.com/shorts/gYZSwwhnfx4?feature=share

Her ser det ikke ut til at fører trykker på brems i det hele tatt, eller knapt trykker brems?
knapt trykker på bremsen? Jeg kan lage en ny video hvor jeg slipper gassen. Jeg kjører uten regen på. Så skal vi se hvor fort bilen stopper.
Jeg trykker godt på bremsen. Bilen akselererer godt. I 2017 og frem har det skjedd mye hos Tesla. Software har større bugg en før. Som dette. dere fikk servert på fat.
Alle skriv at bilene mister effekten når bremsene trykkes inn kan dere kaste.
Bremsene ble trykket godt inn. Hadde klart å holde igjen bilen hvis jeg ville der. MEN, hadde det kommet en dump eller noe. Så ABS hadde slått inn. Hadde bilen skutt av sted. Raskere ifra 60-250 enn bilene deres gjør ned et stup ;) 
Jeg skal demonstrere hva som skjer hvis man treffer et hull / dump så ABS slår inn også. Prøver å legge ut i morgen :)

Så husk dette. Tesla kan akselerere veldig bra med bremsene inne.
At dere prøver men ikke får det til betyr bare at dere ikke klarte å trykke gasspedalen fort inn, etter dere tråkket på bremsen. 
Verdens dårligste software team står bak dagens software på disse bilene.

Merkelig! Den videoen det er linket til av Hodetelefoner...så ser vi jo at han har begge beina på pedalene og den øker jo fra 50 til 90 km/t....

Da kan dt jo hende at han taxiføreren har rett da? For den Bergens videoen så ser vi jo at bilen holder høy fart.  Dette er ikke bra hvis dette skjer på bilene!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA