Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varmeapparat sluttet å virke

Startet av Svein_H, tirsdag 23. mai 2023, klokken 10:50

« forrige - neste »

Svein_H

Fikk omsider byttet den defekte kjølevifta som er montert på toppen av motoren. Kjøpte ei brukt vifte hos Kaldheims Bildeler, og fikk Motorforum til å ta byttejobben samtidig med at de tok service på bilen sist fredag.

Nå viser det seg at varmeapparatet ikke lenger fungerer, og spørsmålet er da om det kan være vifta jeg kjøpte som er defekt? Motorforum kan feilsøke og hente ut feilmeldinger for å spore problemet, men det kan ta tid å få time, og bruktgarantien på vifta er i ferd med å gå ut. Viftehastighet på varmeapparatet, samt andre justeringer fungerer helt fint, det er kun temperaturen som ikke kan justeres. Verken kaldt eller varmt funker, kun vanlig temperert uteluft som kommer gjennom dysene. Forvarming fungerer heller ikke, det merket jeg i går morges da jeg skulle ta bilen innover på jobb og det var ganske kjølig. Hadde satt på forvarming til 0600, men da jeg kom ut i garasjen var det helt stille, ingen vifte som vanligvis går, selv om det sto "Pre-soak in progress" i dashbordet.

Noen som har tips til ev. feilsøking jeg kan prøve selv?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

minibiti

I guess you checked that the temperature sensor located under the right side mirror is working?
This is probably not the problem, but just to be sure, since this affects the HVAC :)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Svein_H

Tempsensoren ved høyrespeilet streiket litt i vinter, men da vistes heller ikke temperaturen i displayet, og det gjør den nå. Sensoren gikk for øvrig tilbake til normal funksjon igjen etter at jeg hadde vippet speilet inn og ut et par ganger, det var mye billigere enn å skifte hele speilet som Motorforum sa jeg måtte gjøre :)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Ny tur til MF for uthenting av feilkoder i dag (estimert pris 800,-, mer hvis ytterligere feilsøking ble påkrevd), men før de i det hele tatt hadde begynt kom mekanikeren ut til meg og sa at det var unødvendig da de mest sannsynlig allerede hadde funnet feilen. Den brukte kjølevifta funka som den skulle, men varme-/kjølesystemet hadde ikke nok trykk til at pumpa ville starte, altså var det en lekkasje et sted. På et lukket system som skal holde 6-7 bar skal det ikke være mulig å klemme flat en gummislange med fingrene, men det gikk helt fint på min bil!

Det var jo veldig snilt at de ga beskjed så raskt, så sparte jeg 800 kroner. Betalte faktisk ingenting for besøket mitt i dag, kudos til MF Lillestrøm der! Men tusenlappene kommer uansett til å fly, fikk pris på ca 6000,- kun for å finne lekkasjen, og hvis den er på et vanskelig tilgjengelig sted er det bare å begynne å spare til selve reparasjonen.

Det er utrolig merkelig hvordan de ulike delene av bilen slutter å funke en etter en, rett etter garantiutløpet, det er nesten så man lurer på om de er programmert til det...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Da var bilen tilbake etter nok et besøk hos MF. De fant lekkasje i to pakninger bak under bilen (AC både lav- og høytrykksiden) som ble byttet mens jeg ventet. I utgangspunktet hadde jeg kun time for å finne lekkasjen, men greit å slippe enda en tur på verksted. Hele jobben tok ca 2 timer, og moroa kom denne gangen på snaut 7200 kroner. Det billige bilholdet mitt er brått ikke så billig lenger...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

edyrli

Kjedelig sak. Varmeapparatet mitt også sluttet å virke (ZE40 2017). Da var det AC kompressoren som var kaputt. Siden bilen har varepumpe mistet jeg da både varme og kjøling.
Kostet 25.000 og bytte. Heldigvis gikk den på maskinskade på forsikringen.
I løpet at det året jeg har hatt bilen har jeg også hatt defekte bærekuler, dempermansjetter og knekt fjær.
Jeg er blitt så pass skeptisk til kvaliteten på denne bilen at nå blir den solgt før den koster meg enda mer.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Electric cars in Norway

Sitat fra: edyrli på onsdag 28. juni 2023, klokken 13:31Jeg er blitt så pass skeptisk til kvaliteten på denne bilen at nå blir den solgt før den koster meg enda mer.
Ed.... :+1:  Ser den, men kvaliteten generelt sett er nok «innafor» og så mange det er solgt av den i EU så er det også lett å få brukte deler på de store utenlandske nettstedene.... Men seff... er du skeptisk så selg den asap...

På FB gruppa er det endel probl. som går igjen - se selv hvis du er interessert og ikke vet om denne gruppa...

Veggen

Da ble kaldt i dattera sin ZE40 levert desember 2018.
Varmeapparat bør vel forventes å holde mer enn 5 år så bør vel gå på reklamasjon.
Hva er andres erfaring med det?

edyrli

Sitat fra: Veggen på mandag 18. september 2023, klokken 18:50Da ble kaldt i dattera sin ZE40 levert desember 2018.
Varmeapparat bør vel forventes å holde mer enn 5 år så bør vel gå på reklamasjon.
Hva er andres erfaring med det?
Tipper det er Ac kompressoren. Det virker å være regel at de ryker etter en stund. Skal være 5 års garanti. Så du får bare være kjapp å melde det inn.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Helge

Det kan virke som det er (for) vanlig at kompressoren ryker ja:

https://www.youtube.com/watch?v=ex976IW6CB4&ab_channel=JamesandKate-TheEVTeam

Med tanke på de som har ZOE ZE40 der garantien er utløpt så virket det jo ikke som om dele-kostnadene var så voldsomt høye (i videoen) da de nevner i overkant av £400 for ny kompressor. Det skulle vel tilsvare under 6000 NOK for ny kompressor.

Noen som vet om kompressorene på ZE40 og ZE50 er helt like eller om det er forskjellige kompressorer?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Svein_H

Og i dag fikk jeg beskjed om at AC-kompressoren i min også også har tatt kvelden... Det er bare å legge til lista over ting som har røket etter garantiutløp:

Vannpumpe: 10.000,-
Kjølevifte: 12.000,- (fikk tak i brukt til 1.500,-)
Lekkasje i AC-systemet: 7.000,-
AC-kompressor: 30.000,-

Alt dette på under et år, og rett etter at garantien har gått ut. Nå er jeg drittlei!

Var på nippet til å bytte inn bilen og kjøpe ny på sparket i dag da jeg fikk beskjeden, sto med nøkkelen til en Megane E-tech i hånda før jeg besinnet meg. Men uansett er det jo fristende med en ny bil, så fra lørdag til mandag ettermiddag har jeg avtalt å få låne en Megane. Det blir gøy! ;D
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

syklisten

Har du ekstra maskinskadeforsikring inkludert i bilforsikringen din?
Den gjelder gjerne i flere år etter at garantien er utløpt.

Her er et eksempel fra SpareBank1 sin bilforsikring for elbiler:

Maskinskadeforsikringen omfatter tilfeldig og plutselig skade på:

Høyvoltbatteri
Ladeenheten i bilen
Ladekontakt
AC-kompressor dersom bilen går i nød- eller krabbemodus

Ellers er det beundringsverdig at du vurderer en ny Renault etter alle problemene du har hatt med din Zoe.

Svein_H

Hehe, jeg sa jo faktisk "Aldri mer Renault!" da jeg fikk nyheten, så jeg skjønner godt at jeg gir inntrykk av litt vinglepetter der ;D Men det skal også sies at de første 5 årene var det rimeligste og mest problemfrie bilholdet jeg noen gang har hatt, og jeg har jo kjørt nesten 130000 km med bilen, det er bare så jævlig kjipt at alt skal dukke opp rett etter garantiutløpet.

Hvis jeg bytter til et annet merke må jeg også legge opp helt ny og fast ladestasjon, og det er jo også en kostnad å ta hensyn til. Nå har jeg CEE rundstikk på 16A kurs og Zaptec-lader, som også funker på Megane E-Tech, men antakelig ingen andre biler.

Og nei, jeg har dessverre ikke noen utvidet forsikring på bilen, var heller ikke klar over at det var mulig.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

TB

Zoe er noe spesiell ang. lading, krever isolasjonstransformator i IT nett, som da lager TN nett som Zoe krever.

Megane E-Tech er som alle andre biler, og skal lade både på IT- og TN-nett. Dvs, ladingen bør ikke by på problemer uansett hvilket merke du planlegger å kjøpe.

Bruk av CEE rundstikk på 16A kurs vil avhenge av når den ble lagt opp, er den godkjent for Zoe vil den også være godkjent for andre biler.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

minibiti

I second the comments from @TB, but also not using the Zaptec for the Mégane would also have the advantage that the car would get 16A, and not 10A. Unless you have a very recent Zaptec which supports 16A. But in any case it is not needed and just introduces extra losses.

Otherwise regarding Renault cars (and I am hugely biased here since I like them...), I think there are several aspects:
1. The overall quality of the cars
2. The average failure rate
3. The ability of the garages selling the cars to help/fix things

The grass is always greener on the other side of the fence, but I think Renault is not that bad compared to the other brands in the same price range. The ZE40 has some weaknesses that have been improved with the ZE50.
Of course one can be unlucky on a specific car but it is the average that counts so you can hope to have a better experience next time around :)

P.S: The Mégane is really nice but a bit expensive in my view.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA