Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e:concept. Honda viser en ny helelektrisk e-SUV

Startet av Electric cars in Norway, lørdag 03. oktober 2020, klokken 10:35

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Denne likte jeg :+1: :+1:

Kopi og lenker under fra bil24.no :+1: :+1:

https://bil24.no/honda-viser-en-ny-helelektrisk-e-suv/

Her er en ny elbil fra Honda, konseptet SUV e. (Fotos: Honda/Newspress)

Av
Thomas Hildonen
01/10/2020
Facebook Twitter ReddIt Email

Honda SUV e er bortimot den rake motsetningen til Honda e.

Det har faktisk gått over tre år siden Honda første gang viste fram konseptet rundt deres aller første serieprodusert elbil, og den skapte virkelig oppsikt.

Konseptet var nemlig Honda e, dette sjarmtrollet av en liten bybil, som nå er lansert. Her var det et klassisk design som gjaldt, med trillrunde lykter og en svært så forkantet form.

Men det er også en elbil Kina er snytt for, ettersom den ikke er tilgjengelig i verdens største bilmarked. Faktisk mangler Honda fortsatt en ren elbil der, men det akter de nå å gjøre noe med.

Så til den pågående internasjonale bilutstillingen i Beijing har de tatt med seg et nytt elbil-konsept som danner grunnlaget for en ny elbil, en helelektrisk SUV foreløpig kalt Honda SUV e:concept.

Honda og bokstaven e er beholdt, og konseptet har også et elektrisk drivverk. Men der stopper likhetene mellom de to elbilene.

For det japanske merket har åpenbart gått for et langt mer moderne design for konseptet SUV e, som er en bil nærmest blottet for retordetaljer.

Dette er altså et konsept med noen overdrevne linjer, så den versjonen som går inn i produksjon er nok ganske sikkert litt mer nedtonet i designet enn den som nå vises fram.

Bilen skal altså som den første elbilen fra Honda inn på det kinesiske markedet, og blir vist under Auto China som pågår nå. Og som vi kan se av bildet over og de under så er det en ganske så kompakt SUV med kun to dører, noe som jo bør passe bra i de folkerike og travle kinesiske byene.

Ellers kommer den selvsagt med mye ny teknologi, både når det gjelder førerassistenter, sikkerhetsassistener gjennom Sense-pakken og trådløs teknologi, men hva den eksakt kommer til å by på vil ikke Honda si noe detaljert om ennå.

I tillegg til SUV e:concept viser også Honda fram en ladbar hybrid av CR-V under bilutstillingen i Kina, og denne vil faktisk bli den aller første ladbare bilen Honda kommer med på det kinesiske markedet.

Hvor langt unna Honda SUV e er, sier heller ikke produsenten noe om, men det går nok litt raskere enn Honda e som brukte tre år på sin vei til bilforhandlerne.

Her er noen bilder av Honda SUV e:concept utstilt i Beijing:


RJK

#1
Skal denne gå under salgsnavnet ReV4 med e i samme stil som "den lille", til forveksling fra RAV4?


;)


Eller blir denne langt mindre enn RAV4?


Det blir vel litt navne-tyveri fra Toyota i tilfelle...


Kanskje navnet blir CR-EV..!?!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Ja, jeg tror den blir mindre enn CRV for den er jo planlagt først som to dørs. Jeg tipper den blir litt lik som H. Kona electric og ikke så stor stor som Kia e-Niro. Men jeg vet ikke og jeg har ikke sett noen spek mål på denne enda. Det er jo tidlig i konsept stadiet.

https://www.caranddriver.com/news/a34192464/honda-ev-suv-concept-china/

RJK

Nå vises gjerne de tidligste konsepter som to-dørs med lange dører. Dette synes designerne er veldig pent, selv om det sjeldent er praktisk. Men kan godt være at den er mer i størrelse med H, og da blir jo navnevalget litt mer logisk. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#4
RJK :+1: :+1: Ser den ja. Tøffere med 2 dørs men svært lite praktisk. Uansett hvordan den blir så synes jeg det er skikkelig tøft at Honda endelig er "på ballen", eller rettere sagt "elbil ballen". Jeg har savnet Honda i dette mere SUV segmentet. Men Honda-E er jo kjempetøff da som småbil. Har sett den innvendig i butikken. Tøft med den digre lange skjermen.

Jeg lurer på om denne SUVèn seinere får både AWD og krok. Da snakker vi Honda!!

Denne er jo veldig tøff da :+1: :+1:

https://www.evspecifications.com/en/news/ac2335c

Honda SUV e:concept
The concept model on the other hand is just an indication of a new all-electric crossover/SUV "mass-production model" that Honda intends to launch in China in the future.

"Honda is striving to develop a mass-production EV model which will offer a value based on mobility experiences that remain fresh and FUN for customers. To this end, the new EV model will be equipped with omnidirectional ADAS, the next-generation Honda SENSING safety and driver-assistive system with improved recognition, predication and decision-making performance, as well as the next-generation Honda CONNECT, which features an AI assistant interface, smartphone link and wireless updates made possible by advanced connectivity. "

https://insideevs.com/news/445987/honda-suv-econcept-cr-v-phev/

Enda mer info her: https://www.evshift.com/62467/honda-suv-econcept-first-look-honda-slick-looking-electric-car-all-spec-features-drive-range/

RJK

Konseptet er lekkert, absolutt enig i det. Men, må på forhånd beklager om jeg virker negativ og heller kaldt vann nedover ryggen nå, men det er sjeldent at konsepter kommer ut som noe i nærheten av det de ble presentert som, når de kommer som lansert bil.


Honda e og Tesla sine biler er som hederlige unntak å regne. Audi E-Tron synes jeg ikke ligner i det hele tatt på konseptet.


Håpet er selvsagt at Honda også denne gangen tør, selv om det betyr å komme med 4/5-dørs versjon fremfor 2/3-dørs som konseptet viser.


Det går an å komme nært om de vil med 4/5 fulle dører selv om det betyr å innføre en stolpe til eller flytte den til tradisjonell plassering, men enda nærmere med samme/tilsvarende dørløsning som BMW i3 og Mazda MX-30.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Samco

Liker ikke rav 4 eller denne Hondaen side profil .... alt for langt panser.

Electric cars in Norway

Tja, langt panser er ikke det verste hvis det er god plass inne i bilen.  :D :D

Electric cars in Norway

#8
e:Ny1
Da har Honda kjørt den i gang.

Flott bil!

https://www.honda.no/cars/new/e-ny1-electric-suv/overview.html

Kopi fra annonsen:

Ny1 - en unik stil definert av et mykt, flytende design. En futuristisk, men likevel tilgjengelig elektrisk SUV for den nye generasjonen. Bilen kjennetegnes av en fremragende, sikker og smidig kjøreopplevelse. e:Ny1 vil være utstyrt med Honda SENSING som standard i både Elegance og Advance modellene. Ytterligere egenskaper ved dens teknologi og kvalitet er et førerfokusert interiør og avansert Honda CONNECT infotainmentsystem

Bildet viser en Honda e:Ny1 i fargen urban grey pearl. Den viste bilen er en prototype, og avvik vil kunne forekomme på endelig typegodkjent modell. Tall på forbruksdata, rekkevidde, ladekapasiteter og øvrige tekniske forhold (WLTP) vil bli annonsert nærmere lanseringsdato. Honda e:Ny1 er en helelektrisk (BEV) bilmodell som krever lading over strømnettet. Det vil være null utslipp av avgasser ved kjøring. *Estimert pris for typegodkjent bil, inkludert vektavgift, merverdiavgift, frakt og leveringskostnader kr 12 900,– levert Oslo, vil være fra kr 399 900,–. Det kan forekomme endringer i pris når endelig typegodkjenning foreligger dersom det blir endringer i bilens vekt og/eller andre opplysninger om forbruksdata, rekkevidde, ladekapasiteter og øvrige tekniske forhold (WLTP). Oppgitt pris baserer seg på foreløpige tekniske spesifikasjoner, ytelser og vekt, ikke basert på faktisk typegodkjenning.
**Prisene er basert på de avgiftsregler som gjelder per 1. januar 2023, hvor avgiftene vil kunne endres dersom myndighetene bestemmer dette

Electric cars in Norway

#9
Lengde 4,39. Jeg håpet den skulle være litt lengre men det er kansje nok.

Se engelsk video: https://youtu.be/eMOgahgtbTE

syklisten

For liten til å være en familiebil, men kanskje liten nok til å være en bybil?
Er 70.5 inches bred, som vil si 179cm (regner med det er uten speil).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA