Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jeep CJ/Wrangler konvertering til elektrisk (BEV)

Startet av 02jan, tirsdag 09. mai 2023, klokken 21:36

« forrige - neste »

02jan

Er det noen der ute (i Norge), som vurderer eller er igang med elektrifisere en Jeep CJ eller Wrangler ?

Ser det er gjort flere private konverteringer til BEV av Wrangler i USA siste 10 år, men siste årene så har det dukket opp diverse kit tilpasset Jeep. 

https://erevon.com/
https://insideevs.com/news/619319/jeep-cj-surge-mopar-ev-restomod-sema/

* Kunne godt tenkt meg en basic elbil, som følger konseptet Wrangler er basert på, men hvilke utfordringer møter vi på med å få konvertert til el-motor/batterikilde, godkjenning, teknisk og økonomisk. 

Legg gjerne ut erfaringer og spørsmål i denne tråden.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

RJK

Seks sider med tråder om konvertering til elbil her:

https://elbilforum.no/index.php?board=9.0

Men for å ta en kort og brutal oppsummering, så er det at konvertering til elbil er blitt tilnærmet "ulovlig" for en stakkar med evner og vilje og pågangsmot, men ikke med budsjettet til en liten bilprodusent.

Kort sagt, man må gjennom så mange og dyre tester for å få bevist at dette er sikkert, at du heller kunne startet ditt eget utleiebyrå av elbiler du kjøper til fullpris.

Dette er gjort bevisst og med en temmelig dårlig begrunnelse med at Biltilsynet/Vegvesenet ikke sitter med nok kompetanse til å bedømme dette selv.

Det mest realistiske er å få bygd om i EU/EØS-området og få bil på skilter i et av disse landene, og så importere bygget i ettertid.

For litt mer bakgrunn, kan du og lese denne artikkelen fra tu:

https://www.tu.no/artikler/det-er-nesten-umulig-a-fa-godkjent-en-ombygd-elbil-i-norge/467061

Vi har noen få bygg som er godkjent fra før de reglene kom, f.eks. denne gjort av Caspar Hille, med brukernavn marsto:

https://www.dn.no/d2/mitt-kjoretoy/mini/caspar-hille/mitt-kjoretoy/denne-minien-er-laget-med-trikk-deler/2-1-649506

Du finner info om denne i en av trådene under første link, om jeg ikke husker helt feil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

02jan

Ja kjenner til denne delen av forumet. Men det som skiller seg her er at disse Jeep modellen er spesielt egnet for å konvertere til EL, uten å behøve å endre på vekt /vektfordeling, inngrep i rammekonstruksjon.

I jeep miljøet er det mye teknisk kompetanse og pågangsmot , ingen ting er umulig. Ser for meg at en maxmekker slapp å lese i tråden om alle problemene.

Litt pussig verden er på vei til å gå under og reglene gjør at man må kaste en jeep/land rover/landcruser etc, for å kjøpe ny Cybertrukk/F lighting/ El hummer på 3-4 tonn. Vel og merke i Norge, i resten av verden blomstrer det nå opp bransje/bedrifter som tilbyr alt fra kit til ferdige konverteringer.

Kunne godt tenkt meg en Wrangler med el motor , men da uten avhengighet til app og skjerm.  Rett og slett f.eks en liten elmotor plassert hvor girkasse er og 150 kg batteri under panseret og 100 under gulv mellom rammen hvor bensintanken er plassert.

Heier på førstemann, som finner en løsning vi andre kan følge.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Electric cars in Norway

SitatLitt pussig verden er på vei til å gå under og reglene gjør at man må kaste en jeep/land rover/landcruser etc, for å kjøpe ny Cybertrukk/F lighting/ El hummer på 3-4 tonn. Vel og merke i Norge, i resten av verden blomstrer det nå opp bransje/bedrifter som tilbyr alt fra kit til ferdige konverteringer.
Du sa det selv...det er bare i Norge det skjer at fossilbiler fases ut så raskt. 

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 10. mai 2023, klokken 18:02
SitatLitt pussig verden er på vei til å gå under og reglene gjør at man må kaste en jeep/land rover/landcruser etc, for å kjøpe ny Cybertrukk/F lighting/ El hummer på 3-4 tonn. Vel og merke i Norge, i resten av verden blomstrer det nå opp bransje/bedrifter som tilbyr alt fra kit til ferdige konverteringer.
Du sa det selv...det er bare i Norge det skjer at fossilbiler fases ut så raskt.
Og bare i Norge at vi velger å motarbeide oss selv...

Ja, vi er mange som mener det er skamfullt at det er slik, i elbil-landet over noen. Men dette er som sagt ikke noe en "Max Mekker" eller "Petter Smart" bare kan gjøre sånn uten videre.

Her må myndighetene påvirkes til å endre reglene, så det blir mykt opp. F.eks. synes jeg det er rart at man ikke får endret fra gamle "blybatterier" til f.eks. LifePO4-batterier i bil som fabrikant selv har gjort på v2 av bilene sine, som vel er faktum for Think-biler, om jeg ikke husker helt feil.

Forøvrig kom denne artikkelen som underbygger det jeg har skrevet her.

https://elbil.no/slik-forvandler-du-minien-din-til-en-elbil/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på onsdag 10. mai 2023, klokken 19:13
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 10. mai 2023, klokken 18:02
SitatLitt pussig verden er på vei til å gå under og reglene gjør at man må kaste en jeep/land rover/landcruser etc, for å kjøpe ny Cybertrukk/F lighting/ El hummer på 3-4 tonn. Vel og merke i Norge, i resten av verden blomstrer det nå opp bransje/bedrifter som tilbyr alt fra kit til ferdige konverteringer.
Du sa det selv...det er bare i Norge det skjer at fossilbiler fases ut så raskt.



Her må myndighetene påvirkes til å endre reglene, så det blir mykt opp. 
Jeg er helt enig. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA