Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytter dere hjul selv? Hvilke utstyr bruker dere?

Startet av pHminmax, fredag 28. april 2023, klokken 08:50

« forrige - neste »

pHminmax

Hvis JA,  Hvilke utstyr bruker dere? Sånn hva er god jekk (god pris) som er helt greit for TMY? Og følger løftearmputene med noe sted eller må man kjøpe det selv? Går dere da rundt med jekking 1 og 1 (4x)?

Takk for hjelp! :)

Klykken

#1
Bruker biltemajekk (1,5t til 250kr eller.no) og biltemapuck uten denne tuten som stikker opp og passer "akkurat" i hullet på jekkpunktet på Y. Momentnøkkel fra Biltema benyttes også, og mutterkopper fra biltema. :p ALT er fra biltema, altså. Funker fjell, og har gjort det siden 2010 eller deromkring.

Jekker opp Y fire ganger ja. i3en vår jekker jeg opp en hel bilside av gangen, men så veier den omtrent halvparten av Y..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Stjerneglis

Sitat fra: Klykken på fredag 28. april 2023, klokken 08:56i3en vår jekker jeg opp en hel bilside av gangen, men så veier den omtrent halvparten av Y..

Har i3 forsterket løftepunkt midt på kanalen?  :o
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Klykken

Sitat fra: Stjerneglis på fredag 28. april 2023, klokken 09:54
Sitat fra: Klykken på fredag 28. april 2023, klokken 08:56i3en vår jekker jeg opp en hel bilside av gangen, men så veier den omtrent halvparten av Y..

Har i3 forsterket løftepunkt midt på kanalen?  :o
Jekkes opp på det bakre jekkpunktet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Lucaria

#4
Bytter selv, mest for å se med egne øyner hvordan det ser ut i hjulhuset, få rengjort og eventuellt smurt opp bremser osv.

Y er helt nydelig å skifte på, det funker kjempebra med disse faste jekkpunktene.

Jekker 4ggr og benytter denne som er litt tung å drasse på men SÅ lett å jekke:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/garasjejekk-012148/

Benytter en slik puck (kjøpte ikke her men de finnes på flere steder):
https://abstractocean.com/products/tesla-jack-adaptors

Benytter også Biltemas momentnøkkel, og Biltemas bremserens, kaliperfett/smøring til glidepinner og vit metallfri pasta mellom hjul og skive.

Edit - editerte bort kobberpasta da Teslas kalipere er av aluminium så skal man nok ikke benytte det noensteder på Tesla, ikke heller på utsiden av klosser.

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

petersv

Dette er samme produkt som Tesla anbefaler i sine veiledninger (CRC Ceramic Paste) https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvedlikehold/smoremiddel/metallfri-pasta-629415/. Den skal brukes på sider av klosser, og på pinner.

Tore Kjernmoen

Må ikke finne på å bruke fett med metallpulver på ting som skal bevege seg.  Det er i praksis slipemiddel i slike sammenhenger.  Altå aldri kobber- eller aluminiumpasta på bremsekalippere (stempel eller glidepinner).
2023 Tesla Model Y Long Range, Midnight Cherry Red / Sort
2021 Tesla Model 3 Long Range, Sort / Sort, 3M 1080 Black Rose
99 RR 4.6HSE, 07 RR TDV8, 05 A2 TDi 90, 01 A2 TDi 3L, 04 A6 2.5 TDi

Rosstopher

Billig jekk til 2-300 kr. fra Biltema, Jula e.l. funker flott. Jeg har en dyrere, lavere jekk siden jeg hadde lav bil før, men det påvirker ikke jobben nevneverdig å ha en dyrere jekk. Muttertrekker gjør jobben mer lystbetont. Jeg har en fra Biltema som kostet 400 kroner for ca. 10 år siden. Piper med plast utenpå må du ha hvis du har felger med trange hull. Jeg har sånne jekkepucker som passer i hulla, men det funker fint med vanlige også. Har man ingenting bruker man en trekloss.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

geear

Sitat fra: Stjerneglis på fredag 28. april 2023, klokken 09:54
Sitat fra: Klykken på fredag 28. april 2023, klokken 08:56i3en vår jekker jeg opp en hel bilside av gangen, men så veier den omtrent halvparten av Y..

Har i3 forsterket løftepunkt midt på kanalen?  :o
Med vanlig jekk (samme som linkes over her hos Jula) så har jeg verken jekket Model X eller Y opp mer enn en gang per side, som regel på fremre punkt. Det er stive biler/lite vandring, så man trenger ikke jekke spesielt høyt for å få begge hjulene fri.

Handyman

Bruker høytløftende 1,5t jekk og løfter kun en gang pr side. Sikrer under det andre løftepunktet.
Bruker puck fra Biltema som jeg har boret et hul i og slått på plass en rørstuss, som med et par runder med tape passer tight rett i hullet i løftepunktet. Uten knott i hullet der det fare for at pucken kan gli av jekkepunktet dersom jekken ikke triller fritt inn under bilen ved løfting. Ja det kan skje! Og det koster MYE!
Bruker Biltemas elektriske muttertrekker.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lucaria

#11
Sitat fra: kodax på fredag 28. april 2023, klokken 10:19
Sitat fra: Lucaria på fredag 28. april 2023, klokken 10:12kobberpasta for klosser

Er det hipp som happ hva man bruker?

Sitat fra: Tore Kjernmoen på fredag 28. april 2023, klokken 13:51Må ikke finne på å bruke fett med metallpulver på ting som skal bevege seg.  Det er i praksis slipemiddel i slike sammenhenger.  Altå aldri kobber- eller aluminiumpasta på bremsekalippere (stempel eller glidepinner).

Kobberpasta har jeg ikke brukt på Tesla, uten på Volvo. På utsiden av bremsekloss ved skrikende/hylende bremser, men det skal ikke benyttes mot aluminium så det skal nok ikke brukes på tesla i det hele tatt. Kom med her litt kjappt da det vart en del av arsenalet i mange år for just hyling.

Det passer ikke som smøring på glidepinner på noen bil det stemmer, det blir stivt og mere som gummi, så riktig produkt på riktig sted ja.

OlaM

Bruker 2,5t jekk fra Jula og støttebukk fra Biltema hvis jeg skal smøre bremser eller gjøre noe annet innunder. Løfter høyt på det ene punktet, så går støttebukken under det andre.


Liten tråd om bremsesmøring her: https://elbilforum.no/index.php?topic=62111.0
'21 3LR

kodax

Sitat fra: OlaM på fredag 28. april 2023, klokken 23:19Bruker 2,5t jekk fra Jula og støttebukk fra Biltema hvis jeg skal smøre bremser eller gjøre noe annet innunder. Løfter høyt på det ene punktet, så går støttebukken under det andre
Jeg hadde sikret bilen også bak. Hvis jekken svikter, faller bilen ned bak. I tillegg vil da støttebukken foran få feil vinkel og fort også ikke holde bilen oppe der.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Sitat fra: kodax på mandag 01. mai 2023, klokken 08:33
Sitat fra: OlaM på fredag 28. april 2023, klokken 23:19Bruker 2,5t jekk fra Jula og støttebukk fra Biltema hvis jeg skal smøre bremser eller gjøre noe annet innunder. Løfter høyt på det ene punktet, så går støttebukken under det andre
Jeg hadde sikret bilen også bak. Hvis jekken svikter, faller bilen ned bak. I tillegg vil da støttebukken foran få feil vinkel og fort også ikke holde bilen oppe der.
Jeg er ikke så redd for det. Selv bruker jeg en kraftig trekloss og testet med å senke jekken. Bilen stod støtt, fortsatt med begge hjula i lufta. Bilen er stiv. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA