Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Guide: bytte sensorer på varmeapparat

Startet av Sveinung Rogstad, søndag 28. mars 2021, klokken 01:06

« forrige - neste »

KVa

Sitat fra: Medlem1986 på onsdag 02. februar 2022, klokken 18:43
Sitat fra: Sveinung Rogstad på lørdag 29. januar 2022, klokken 21:26
Sitat fra: Medlem1986 på torsdag 09. desember 2021, klokken 16:00
Hei. Er det veldig viktig at man adreserer/koder inn de nye sensorene FØR man fyller gass?
Må de kodes uten trykk på systemet, eller har det ikke noe å si?

Hei, nei du trenger ikke kode de før du fyller gass. Bare stopp AC når du starter bilen og kjører hjem.

Jeg må få takke deg Sveinung for denne tråden.
Jeg byttet sensor 3 og 5 på vår golf for noen uker siden og brukte «oppskriften» din som mal.
Gjorde alt utenom å ta den sikringen, jobben gikk som smurt og jeg manglet bare 51 gram gass :)
Nok en gang takk for super «oppskrift»
Helt latterlig at møller tar seg betalt mellom 15-20.000 for denne jobben, som er gjort på et par timer.

Bytta du kun 3&5 til ny type, og lot 1,2&4 være gammel? Og det gjekk fint med autoadressering? Las ettsted at 3&5 er på egen buslinje så det går kanskje å skifte kun de to

sinamics

#46
Sitat fra: KVa på mandag 09. januar 2023, klokken 09:16
Takk for nyttig info. Fekk lest ut feilkoder med OBDeleven i helga.
Feil som ikkje vil gå vekk er P1C6500 A/C pressure/temperature sensor 5.
To feil registrert på dette med samme kode.
Er det den/de 5 sensorene som det er snakk om i denne tråden her?

Kan jo hende eg mangler gass også, eller skulle det gitt alarm?

Hei
Har ikke sett melding din før nå.
Jeg får ikke opp noe info på feilkode P1C6500 i mitt system "ALLDATA", men sensor nummer 5 er G829. Se vedlagt oversikt, den har plassering 17.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Du kan jo se på live-data om det er noe liv i sensor 5, hvis du har den muligheten på din tester.
SitatEr det den/de 5 sensorene som det er snakk om i denne tråden her?
Korrekt, A/C pressure/temperature sensor 5 er en av de sensorene som det snakkes om i denne tråden.

SitatKan jo hende eg mangler gass også, eller skulle det gitt alarm?
Du får ingen feilkode ved lite gass.

For min del så har jeg byttet (N636 expansion valve 1, N638 expansion valve 3, N696 Refrigerant Cut-off Valve 1, N642 Refrigerant Cut-off Valve 4), og adressert dem inn igjen med diagnose testeren.
Fylte opp AC med gass, og alt virker helt fint, god varme i kupe :)

For info, denne gassen koster 5kr pr. gram, så det er viktig at dere får verkstedet til å tømme anlegget slik at man kan tilbakefylle samme gass og ikke betaler for 850g som går på systemet.

Jeg kjøpte ventilene brukt, fra en vraket egolf som kun hadde gått noen få mil, så total kostnad ble ca 8 lapper i det hele.
Det er iallefall bedre en 30k++ skulle jeg gjort det på verksted.
Jobben tok ca 3-4 timer.

dingsedangs

Super guide Sveinung! Takk til deg, og alle andre som deler informasjon/erfaringer :)

Jeg har følgende feil (tested med OBDeleven)
  • Refrigerant cut-off valve 1 (P1C1A00) – Mechanical malfunction
  • Refrigerant cut-off valve 4 (P1C3200) – Mechanical malfunction
  • Refrigerant cut-off valve 5 (P1C3A00) – Mechanical malfunction
  • Expansion valve 1 for coolant (P1C0200) - Mechanical malfunction
  • Local data bus (U103000) – Electrical error
  • A/C Pressure/Temperature sensor 5 (P1C6500) - Faulty

Jeg har kjøpt inn 5 nye sensorer (4M0959603E). For ventilene, så har jeg sett forslag om å manuelt teste/åpne/lukke dem, men det har jeg ikke klart med OBD11. Når jeg ser på live data, så står det «LIN node-adress: Error».

Kan det hende at ventilene egentlig fungerer, men feilkode kommer pga. sensorene? Noen som vet om dette er mulig å teste med OBD11? Kan jeg evt. bekrefte med VCDS/Ross-Tech?

Er det noen som har prøvd å bytte sensorer uten å tømme for gass på forhånd? (Byttet nylig varmepumpe i huset av godkjent installatør, og de var hvertfall ikke nøye mtp. lekkasje ved tømming av den gamle)

Dersom jeg må bestille nye ventiler også, er det noen som kan bekrefte:
Cut-off valve: 4M0816703B, "B" er nyeste? Og det er identisk ventil uavhengig om det er nr. 1, 4 eller 5?
Expansion valve: 4M0816682D, «D» er nyeste?

Og til slutt; Hvis man fjerner sikring merket med gul lapp (for «å sikre høyspent-anlegget»), så er det liten fare for støt sant? :-)

Steinrawr

#48
Super veiledning, jeg driver å forbereder meg til å gjøre denne jobben selv. Vet ikke sikkert hvilken sensor det evt. er hos meg, men tenkte å bytte alle for "peace of mind".

Hos meg funker varmen som før, men kjøling blåser bare varmluft (når det er varmt ute).

Hvor kjøper dere sensorene? De var ikke veldig enkle å finne i en nettbutikk jeg er villig til å bruke nettbetaling i.

Er det evt. noen som har prøvd uoriginale sensorer? f.eks. denne hos Eurodel.

Og, er det noen rimelige typer diagnoseverktøy som også funker? Eller må jeg bite i det sure eplet og leie/kjøpe rosstech?
- Steinrawr

Electric cars in Norway

#49
Sitat fra: Steinrawr på tirsdag 11. april 2023, klokken 09:50Super veiledning, jeg driver å forbereder meg til å gjøre denne jobben selv. Vet ikke sikkert hvilken sensor det evt. er hos meg, men tenkte å bytte alle for "peace of mind".

Hos meg funker varmen som før, men kjøling blåser bare varmluft (når det er varmt ute).

Hvor kjøper dere sensorene? De var ikke veldig enkle å finne i en nettbutikk jeg er villig til å bruke nettbetaling i.

Er det evt. noen som har prøvd uoriginale sensorer? f.eks. denne hos Eurodel.

Og, er det noen rimelige typer diagnoseverktøy som også funker? Eller må jeg bite i det sure eplet og leie/kjøpe rosstech?
Hvertfall ikke kjøp noe som helst hos Møller = #forbrukermakt....  Møller de flår vw kundene sine for noe de skulle ha byttet gratis - slik de gjør det i andre land. Der har det også vært tilbakekallinger på dette fra VW, og det er jo gratis!


Så løp å kjøp den på eurodel hvis den passer.... det er entredjedel av hva orginal fra vw koster. Se bilde fra lenken og mer her i pristabellen fra et godt verksted...... https://autoac.no/volkswagen-air-condition/e-golf-varmepumpe-og-air-condition/#egolf-sensorer


Leste også dette inne på FB e-golf siden når jeg googlet litt der nå nettopp, innlegget var fra 2022:

"Møller skal ha 1675,- pr sensor😬😮. OEMVWSHOP selger disse til 60eur stk og for 5 stk inkludert frakt så kommer dette på 3600kr. "

Steinrawr

Takk for tilbakemeldingen. Jeg tok ikke sjansen på de uroginale hos eurodel, men kjøpte i nettbutikken til et bergensfirma som driver med AC. tror det ble totalt 4500,- for 5stk. Tok tre dager før de var i postkassa. 🌞👍

Nå gjenstår bare å få bytta dem.
- Steinrawr

Steinrawr

Nå ble jeg forøvrig litt matt...

Jeg har ingen sensorer som passer med de jeg har kjøpt: 4M0959603E. Altså, det er ikke noe sensorer på de stedene det i denne guiden står at det skal være det på min bil, med ett unntak.

Jeg finner én sensor (4H0 959 126), det er den som er like ved kjøleveskebeholderen. Men den har en annen uforming, og har innvendige gjenger (mens 4M0 959 603 E har utvendige gjenger).
Du kan ikke vise dette vedlegget. Du kan ikke vise dette vedlegget.

Videre i motorrommet har jeg ingen sensor på torpedovegg, og ingen sensorer på baksiden av radiator.
Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget. 

Nå skjønner jeg altså ingenting. Noen som har vært borti dette?

På min bil har jeg bra med varme, men ingen kjøling. Er det mulig at min bil altså ikke har varmepumpe, og evt. har en annen utforming enn deres e-golfer? Kan det hende at det kun er tomt for gass, eller at det er kompressoren som er gåen?

Her er bilde av hele motorrrommet:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
- Steinrawr

storeulv

De første egolfene som kom var AFAIK uten varmepumpe, dvs. man måtte betale 6 000,- for å få bilen MED vp. Hvilken modell har du? Er den bruktimportert eller kjøpt utenom Møller-systemet?
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Steinrawr

Sitat fra: storeulv på onsdag 26. april 2023, klokken 08:14De første egolfene som kom var AFAIK uten varmepumpe, dvs. man måtte betale 6 000,- for å få bilen MED vp. Hvilken modell har du? Er den bruktimportert eller kjøpt utenom Møller-systemet?

2015-modell. Ikke bruktimportert, jeg har eid den i 1,5 år. Trodde den hadde varmepumpe, men tydeligvis ikke
- Steinrawr

sema2022

Heisan, jeg har en 2018 eGolf hvor AC sensor G395 feiler. Siden det er generasjon 2 med auto-adresserbare sensorer trenger jeg kun bytte sensoren som feiler. Ny sensor er kjøpt inn og jeg har diagnoseverktøy for å kalibrere/kode den inn.

Har noen blitt klokere på om det på generasjon 2 av eGolf er mulig å bytte sensor på en «smart måte» uten å tappe ned kjølegass?

Kan ikke forstå hvorfor VW ikke har satt inn en «schrader ventil» som gjør bytte av AC sensor enkelt uten å tappe ned gass, spesielt etter alle AC sensor problemene med eGolf generasjon 1.

minim

Sitat fra: Sveinung Rogstad på lørdag 29. januar 2022, klokken 21:49
Sitat fra: HAnilsen på tirsdag 25. januar 2022, klokken 23:49Hadde sensorene kommunisert på en CAN-BUS eller lignende, hadde jeg delvis fortstått det. Men de er kun noen "dumme" thermistorer.

En video jeg fant her viser at han bytter en klimasensor på en golf. Riktignok en fossil-golf, men bruker sikkert lignende deler. Her bytter han kun en sensor og programmerer det inn i systemet.

https://www.youtube.com/watch?v=oezrEvFqS1w

Det er mye likheter mellom can og lin bus.  LIN bus ble tatt i bruk bla for og bruke færre ledninger og er optimalt for kortere strekk.

De gamle sensorene har forskjellig delenummer og adresse er derfor ferdig "kodet" finne du en brukt sensor på ebay med samme delenummer kan du bytte uten koding. Men den vil sannsynligvis ikke vare så lenge den heller.

De nye utbedrede sensorene (revisjon E som de har kommet til) er autoadresserbare.

3 sensoren står på en lin bus og 2 sensorer på neste lin bus. De står altså i serie etter hverandre.  Når sensorene er byttet og ikke kodet inn vil de når de spennings settes legge en pull down motstand til jord. Når koding starter måler da databoksen spennings potensiale på signalet og vet da hvilken sensor «signalet» har kommet til. Når denne er adressert åpner pull down motstanden og spenningen går viderre til neste sensor der også pull down motstanden er aktivert. Slik fortsetter det til alle sensorene har fått sin adresse.

Dette er også grunne til at en ikke kan blande (gamle) ferdig adresserte sensorer med (nye) auto adresserbare sensorer

Måtte lete lenge etter hvordan LIN bus adressering fungerer og fant til slutt dette i LIN BUS patentet.





Det var en strålende forklaring av LIN bus adresseringen, men jeg skjønner fortsatt ikke helt hvordan den vet hvor de ulike sensorene står. Er det så stor forskjell i ledningsmotstand? Har de en motstand i connector i ledningsnett som er kjent? Jeg har en Q7 Etron med samme sensorer hvor sensor nr2 har feilet. Det ser ut som jeg har gamle sensorer så da må jeg bytte alle 3, men under adressering hvordan får jeg bekreftet at sensorene kommer på riktig sted?

Ser også at du skriver Hex-V2. Trengs dette når jeg får kommet inn på modulen med HEX-USB+CAN adapteret og scannet feilkoder? Jeg tenkte å bruke trade-in programmet til ross-tech å få oppgradert, men har ikke fått gjort det enda siden jeg har hatt behov for adapteret mitt og det tar noe tid å sende det til USA for trade-in..

-vw multivan

hybrid88

Sitat fra: sema2022 på onsdag 24. mai 2023, klokken 10:06Heisan, jeg har en 2018 eGolf hvor AC sensor G395 feiler. Siden det er generasjon 2 med auto-adresserbare sensorer trenger jeg kun bytte sensoren som feiler. Ny sensor er kjøpt inn og jeg har diagnoseverktøy for å kalibrere/kode den inn.

Har noen blitt klokere på om det på generasjon 2 av eGolf er mulig å bytte sensor på en «smart måte» uten å tappe ned kjølegass?

Kan ikke forstå hvorfor VW ikke har satt inn en «schrader ventil» som gjør bytte av AC sensor enkelt uten å tappe ned gass, spesielt etter alle AC sensor problemene med eGolf generasjon 1.


Går dette uten å tappe ned anlegget?
Etron 55
E-golf
911 GT3


Freddyu

Hei, er ny på dette forumet, ble anbefalt via FB.
Har følgende diagnose på min bil:
C5 Thermal Management
      Systembeskrivelse: TME-Min
      Programvare-nummer: 5GE907458C
      Programvare-versjon: 0203
      Maskinvare-nummer: 5GE907458
      Maskinvare-versjon: H06
      
      Feil:
            P1C5900 - A/C pressure/temperature sensor 1
         Faulty
            static
            
            
            P1C5C00 - A/C pressure/temperature sensor 2
         Faulty
            static
            
            
            P1C5F00 - A/C pressure/temperature sensor 3
         Faulty
            static
            
            
            P1C6200 - A/C pressure/temperature sensor 4
         Faulty
            static
            
            
            U042300 - Invalid Data Received From
         Instrument Panel Cluster Control Module
            Intermittent
            
            
            B148421 - Automatic addressing sub bus 1
         Lower limit not reached
            Intermittent
            
            
            P1C5F00 - A/C pressure/temperature sensor 3
         Faulty
            static
            
            
            P1C6200 - A/C pressure/temperature sensor 4
         Faulty
            static
            
            
Er det like greit å bytte alle 5 når en først er i gang?
er det noe mer som er galt enn bare disse sensorene tro?
Bilen er en 2018 mod reg i 2017. (ingen fabrikkgaranti igjen dessverre.)

Freddyu

da er alle 5 byttet på et verksted, fortsatt virker ikke klima anlegget  :'(

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA