Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bør ikke Tesla advare om du krysser motgående trafikk?

Startet av ToWalkOrDrive, lørdag 15. april 2023, klokken 10:03

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Ser at en Tesla skulle til venstre og krysse gaten, og så ikke motkommende motorsykkel. Bør ikke Tesla kunne gi kraftig advarsel nå som software kan gjøre bilen selvkjørende? Ville en selvkjørende bil kræsjet i en tilsvarende situasjon?
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gErXk1/har-han-forlatt-oss
Tesla Model Y                         2021-

geear

Nå er den ikke selvkjørende enda, og selv om det nok er mulig å gi et varsel tror jeg det kunne blitt en ganske plagsom ting, i tett trafikk må iallfall jeg ofte ta små luker. Så lenge bilen ikke kjører vet den ikke hvor hardt man har tenkt å trå på gassen, og vet heller ikke OM man har tenkt å ta den luka eller vente. I det man allerede har trådd på gassen og bilen vet man prøver å ta luka, er det sannsynligvis for sent i dette tilfellet her.

Tragisk sak for begge parter. Må føles ganske meningsløst for hun i bilen også, sannsynligvis hadde det ikke skjedd om MC-en holdt fartsgrensa. Allikevel er det hun som straffes av det offentlige.

kaistian

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 15. april 2023, klokken 10:03Ser at en Tesla skulle til venstre og krysse gaten, og så ikke motkommende motorsykkel. Bør ikke Tesla kunne gi kraftig advarsel nå som software kan gjøre bilen selvkjørende?
Den kan det, https://youtu.be/dKaN3f2zmCQ?t=196, men om den har gjort det i dette tilfelle blir bare spekulasjon, men som "alle?" andre støttesystemer kan de overstyrt ved å trykke på gassen.

Du opplever daglig med Aktiv Cruise Control og opplever daglig bremsing uten grunn, du blir vant med å trykke gassen da dine sanser ikke har opplevd at noe er galt.

Ukentlig så varsler bilen om at du krysser vegmerking, men du skjønner ikke hvorfor, for du kjører midt mellom vegmerkingen, men forstår at bilen tror den ser noe annet som vegmerking.
Du blir trent opp til å ignorere dette da dine sanser ikke har opplevd at noe er galt.

En dag skal du krysse en veg og alle dine sanser sier det er klart, du svinger, bilen klager, men du har nå fått ny muskelminne om å bare fortsette da dette er nok en feilvarsling fra bilen.
Det smeller og du skjønner ikke hva som har skjedd.....

turfsurf

Sitat fra: geear på lørdag 15. april 2023, klokken 10:11Tragisk sak for begge parter. Må føles ganske meningsløst for hun i bilen også, sannsynligvis hadde det ikke skjedd om MC-en holdt fartsgrensa. Allikevel er det hun som straffes av det offentlige.
Når hun har fri sikt til MCen i fem sekunder så er jeg helt enig i dommen her. Hvis du ser ett kjøretøy i motsatt felt så skal du ta deg tid til å vurdere farten til kjøretøyet som kommer i mot. Dvs at du venter ett sekund og vurderer før du krysser. Jeg tipper hun ikke har oppfattet MCen i det hele tatt.

Dette er soleklart fører av bilen sitt ansvar. Så hadde kanskje skadene på motorsyklisten vært mindre om farten hadde vært lavere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hjortefot

Min Tesla tar ikke venstresvinger i kryss med motgående trafikk på egen hånd, og den sier kraftig ifra når den tror at jeg har tenkt å krasje den.

Skal vi tro FSD-videoene fra Amerika, klarer de slike situasjoner greit. Skal vi tro statistikken, klarer de seg bedre enn mennesker.

Så bør Tesla bare kjøre på med FSD i Europa, så vi kan unngå en del slike tragiske ulykker? Det får være opp til Tesla. Inntil videre har vi jobben med å se oss for eksakt som før.
Model 3 LR - 2019

Radial

Jeg opplever vel generelt at sykler og motorsykler oppfattes mye senere enn biler på "skjermen", og det kan nok tenkes at bilen ikke rakk å registrere noe før det ble for sent.

"Positivt" at opptaket fra bilen er brukt som bevis her, selv om det kom negativt ut for bilfører.
Man ser jo nytten av disse kameraene i det minste.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Kim-

En mc er og et lite objekt kontra en stor bil. Dette er bare en av mange slike ulykker som skjer hvert år, da bilfører ikke ser mc fører/moped.

Kjørt mc i flere år og etter flere uheldige situasjoner som oppstår pga bilfører ikke ser deg kjøres det alltid med synlighetstøy (gul hjelm og vest) her.

Skummelt når en tror en har øyekontakt med bilfører og den bare vrenger over kjørefeltet hvor bare tilfeldigheter avgjør om det går bra.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

OlaM

#7
En doppler radar vil gi himmelhøyt signal i sånne situasjoner, i all verdens motlys. Men du må ha software som skjønner konteksten også.
'21 3LR

RJK

Sitat fra: Kim- på lørdag 15. april 2023, klokken 17:27En mc er og et lite objekt kontra en stor bil. Dette er bare en av mange slike ulykker som skjer hvert år, da bilfører ikke ser mc fører/moped.

Kjørt mc i flere år og etter flere uheldige situasjoner som oppstår pga bilfører ikke ser deg kjøres det alltid med synlighetstøy (gul hjelm og vest) her.

Skummelt når en tror en har øyekontakt med bilfører og den bare vrenger over kjørefeltet hvor bare tilfeldigheter avgjør om det går bra.
Selv om de faktisk ser deg, så er det mange som er fullstendig inkapabel til å lese fart og beregne "time to impact". Er ikke usannsynlig at dette har skjedd her. Men som antydet over, kan jo være at vedkommende så, men rett og slett ikke tolket det visuelle riktig, og trodde det var bare å kjøre.

Dog, er det i tillegg motsol, så kan det jo hende bilisten blir blendet og derfor ikke ser, selv om det ikke innvirker på at bilisten burde ha sett. Og om bilen har varslet i tillegg. Uansett, 5 sekunder er lang tid å ikke se noe, når kameraet har fanget dette på film.

Men det er spekulasjoner. Svaret får vi sannsynligvis aldri.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

CorsoDante

#9
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 15. april 2023, klokken 10:03Ser at en Tesla skulle til venstre og krysse gaten, og så ikke motkommende motorsykkel. Bør ikke Tesla kunne gi kraftig advarsel nå som software kan gjøre bilen selvkjørende? Ville en selvkjørende bil kræsjet i en tilsvarende situasjon?

Alle FSD-videoer tyder på at FSD Beta hadde håndtert denne situasjonen langt bedre (uten sammenstøt).

I motsatt tilfelle hadde det florert med ulykkes-videoer på nettet, og FSD hadde blitt avskiltet prompte.

Kjedelig sak, som i grunnen bare understreker menneskelig feilbarhet, og hvorfor selv FSD Beta har lavere skadefrekvens enn oss mennesker (som håndterer slike oppgaver mer eller mindre tilfredsstillende, og som i dette tilfellet dessverre feilet).

https://www.teslarati.com/tesla-fsd-beta-safety-crash-statistics/ (OBS; Mye epler & bananer i disse tallene, må brukes og tolkes med forsiktighet)
TM3P "FSD"

geear

Sitat fra: kaistian på lørdag 15. april 2023, klokken 10:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 15. april 2023, klokken 10:03Ser at en Tesla skulle til venstre og krysse gaten, og så ikke motkommende motorsykkel. Bør ikke Tesla kunne gi kraftig advarsel nå som software kan gjøre bilen selvkjørende?
Den kan det, https://youtu.be/dKaN3f2zmCQ?t=196, men om den har gjort det i dette tilfelle blir bare spekulasjon, men som "alle?" andre støttesystemer kan de overstyrt ved å trykke på gassen.

Du opplever daglig med Aktiv Cruise Control og opplever daglig bremsing uten grunn, du blir vant med å trykke gassen da dine sanser ikke har opplevd at noe er galt.

Ukentlig så varsler bilen om at du krysser vegmerking, men du skjønner ikke hvorfor, for du kjører midt mellom vegmerkingen, men forstår at bilen tror den ser noe annet som vegmerking.
Du blir trent opp til å ignorere dette da dine sanser ikke har opplevd at noe er galt.

En dag skal du krysse en veg og alle dine sanser sier det er klart, du svinger, bilen klager, men du har nå fått ny muskelminne om å bare fortsette da dette er nok en feilvarsling fra bilen.
Det smeller og du skjønner ikke hva som har skjedd.....
Varslingen du viser til på YT er jo bare "frontkollisjonsvarslingen", som trår til, fordi man har begynt å svinge over og får bilen foran? I dette tilfellet har vel hun stått på vikepliktsvei og MCen rett fra siden. Det tror jeg ikke er dekket i dag..

Man har også obstacle aware acceleration, som hindrer pådrag om noe er i veien, men der er jeg ganske sikker på at det er ultralydssensorene som benyttes, så det er for sent om noe kommer i 115 km/t fra siden, pluss at dette har sannsynligvis ikke nye Teslaer lenger.

SurSnasen

Sitat fra: Hjortefot på lørdag 15. april 2023, klokken 16:01Skal vi tro FSD-videoene fra Amerika, klarer de slike situasjoner greit. Skal vi tro statistikken, klarer de seg bedre enn mennesker.

Så bør Tesla bare kjøre på med FSD i Europa, så vi kan unngå en del slike tragiske ulykker? Det får være opp til Tesla. Inntil videre har vi jobben med å se oss for eksakt som før.

Her glemmer du noe meget vesentlig. FSD er nemlig maskin PLUSS menneske. Når man ser videoene som er og har vært av FSD, er det svært mange situasjoner hvor menneskets inngripen har reddet FSD fra ulykker.
Og selvsagt, når du har BÅDE menneske OG maskin som sammen observerer og vurderer, vil ulykkesfrekvensen gå ned.

Statistikk for hvordan FSD alene klarer seg, finnes ikke.

kaistian

Sitat fra: geear på søndag 16. april 2023, klokken 09:24Varslingen du viser til på YT er jo bare "frontkollisjonsvarslingen", som trår til, fordi man har begynt å svinge over og får bilen foran? I dette tilfellet har vel hun stått på vikepliktsvei og MCen rett fra siden. Det tror jeg ikke er dekket i dag..
Ah, jeg forsto artikkel at det foregikk akkurat som på videoen, at hun skulle krysse vegen og MCen kom i mot. Ser VG nå har lagt den bak betalingsmur så jeg får ikke lest den en gang til.

Om det varsler i slike situasjoner er ikke godt å si, tror ikke Euro NCAP gjør slike tester, kanskje noen av de andre test institusjonene gjør det.

Hjortefot

Sitat fra: SurSnasen på søndag 16. april 2023, klokken 10:32Her glemmer du noe meget vesentlig. FSD er nemlig maskin PLUSS menneske. Når man ser videoene som er og har vært av FSD, er det svært mange situasjoner hvor menneskets inngripen har reddet FSD fra ulykker.
Og selvsagt, når du har BÅDE menneske OG maskin som sammen observerer og vurderer, vil ulykkesfrekvensen gå ned.

Statistikk for hvordan FSD alene klarer seg, finnes ikke.
Det er forsåvidt riktig. Om det er svært mange situasjoner hvor mennesker redder FSD fra en ellers uunngåelig ulykke (jeg ser ikke det, det er stort sett tilfeller av at bilen stopper eller kjører sakte et klønete sted og hindrer trafikken på en pinlig måte) må det sammenlignes med hvor ofte FSD redder mennesker. Om det kommer omtrent likt ut, så går det omtrent i null.

Men så lenge reglene sier at menneske og maskin skal følge med begge to, ser det iallfall ganske udiskutabelt ut som en stor forbedring av trafikksikkerheten. De 10 % dårligste, mest slitne og distraherte sjåførene på veien må jo være helt utklasset av et slikt system, selv uten sitt eget beskjedne bidrag.

Så får myndighetene et lite etisk dilemma i fanget når det er på tide å la folk slippe rattet. Skal vi akseptere at ett menneske dør på grunn av software uten guddommelig perfeksjon om vi samtidig unngår ett dødsfall på grunn av uoppmerksomme menneskelige sjåfører som ikke kan se 8 veier samtidig uten å blinke engang? Hva om vi unngår 2 dødsfall? 5? 10? Alt tyder på at det vil være liv å spare, om det ikke allerede per i dag er slik.
Model 3 LR - 2019

OlaM

#14
Sitat fra: Hjortefot på søndag 16. april 2023, klokken 11:28
Sitat fra: SurSnasen på søndag 16. april 2023, klokken 10:32Her glemmer du noe meget vesentlig. FSD er nemlig maskin PLUSS menneske. Når man ser videoene som er og har vært av FSD, er det svært mange situasjoner hvor menneskets inngripen har reddet FSD fra ulykker.
Og selvsagt, når du har BÅDE menneske OG maskin som sammen observerer og vurderer, vil ulykkesfrekvensen gå ned.

Statistikk for hvordan FSD alene klarer seg, finnes ikke.
Det er forsåvidt riktig. Om det er svært mange situasjoner hvor mennesker redder FSD fra en ellers uunngåelig ulykke (jeg ser ikke det, det er stort sett tilfeller av at bilen stopper eller kjører sakte et klønete sted og hindrer trafikken på en pinlig måte) må det sammenlignes med hvor ofte FSD redder mennesker. Om det kommer omtrent likt ut, så går det omtrent i null.

Men så lenge reglene sier at menneske og maskin skal følge med begge to, ser det iallfall ganske udiskutabelt ut som en stor forbedring av trafikksikkerheten. De 10 % dårligste, mest slitne og distraherte sjåførene på veien må jo være helt utklasset av et slikt system, selv uten sitt eget beskjedne bidrag.

Så får myndighetene et lite etisk dilemma i fanget når det er på tide å la folk slippe rattet. Skal vi akseptere at ett menneske dør på grunn av software uten guddommelig perfeksjon om vi samtidig unngår ett dødsfall på grunn av uoppmerksomme menneskelige sjåfører som ikke kan se 8 veier samtidig uten å blinke engang? Hva om vi unngår 2 dødsfall? 5? 10? Alt tyder på at det vil være liv å spare, om det ikke allerede per i dag er slik.


Hver gang jeg hører argument som dette lurer jeg på, er trafikksikkerhet et argument for å få innført FSD, eller er FSD en metode for å få forbedret trafikksikkerhet?

Det er det siste ikke sant? Det er trafikksikkerheten som er målet, og FSD er en måte å oppnå det på?

Er det kanskje ikke da lurere å se på det letteste først? Hva er den lavest hengende frukten akkurat nå, en faktor som forårsaker ulykker som kan løses med enklere grep enn å finne opp generell AI. Færre distraksjoner for eksempel. Det kan bare monne i positiv retning. Hvor er entusiasmen rundt bedre føreroppmerksomhet?

Jeg mistenker at den entusiasmen mangler i mange tilfeller fordi man er forelsket i idéen om AI og bruker trafikksikkerhet som et påklistret argument.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA