Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 12. april 2023, klokken 16:01Er vel like langt da eller?.
Ja, i utgangspunktet, men det er altså webserver i boksene, og jeg antar det skal en veldig liten programmeringsjobb til for å åpne denne for LAN tilgang igjen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Tananger

Ser mange henger seg opp i 2.3mm og andre avvik flagget av ESV, men det er jo ikke problemet overhodet. Problemet er at Easee ikke har dokumentert at produktet er i henhold til standarder, og ikke virker å ha gjort risikobasert analyse av produktet sitt. Avviker du fra standarder må du dokumentere at din løsning er like bra eller bedre.

Det faktum at Easee har flagget intern jordfeilbryter uten å kunne bevise dette er i boksen er katastrofe, og farlig.

Det kan eksistere 100 andre avvik fra standardene, men dette vet vi jo ikke siden Easee ikke virker å ha gjort hjemmeleksen sin. ESV har kun funnet noen få avvik, og brukt dette som dokumentasjon på at Easee faktisk ikke har gjort jobben sin. Det er ikke ESV sin oppgave å finne alle feil med produktet eller godkjenne laderen. I brevet fra ESV står det klart at klart at Easee selvfølgelig må ha dokumentasjonen klar før produktet går ut på markedet.

Er det trygt å ha mikrokontroller mellom jordfeilsensor og releer? Har Easee testet at jordfeilbryteren tåler x antall tusen åpne og lukke frekvenser? Dette og 100 andre problemer må Easee dokumentere og teste.

I brev fra ESV kommer det ganske klart at Easee har fullstendig manglende forståelse av hva som er problemet.

Argumentasjonen om at laderen er trygg siden den har hatt X antall millioner ladeøkter, er det samme som å si at ingen i Easee bruker bilbelte, og til nå har det gått bra - ergo det er trygt uten bilbelte.

Håper inderlig Easee faktisk har kontroll på dokumentasjonen. Kommunikasjonen med ESV er enkelt å greit amatørmessig.

Bør Easee kunder være fornøyde med et produkt som muligens aldri ble testet skikkelig før introduksjon til markedet?

jlan

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 12. april 2023, klokken 17:20Men Helmikstøl har vore på LinkedIn og fleipa(?) om forenkla informasjon.
"If we detect a short circuit in one of the relays that we use to start and stop charging, it warns the customer and it won't allow charging."
Vel, et "sveist" rele kan vel neppe detekteres før man prøver å slå det av. Så hvis det skjer i det lading starter, så vil vel bilen fortsette å lade, uten jordfeilbeskyttelse. Og hvis bilen ikke vil lade, så vil jo brukeren mest trolig koble kabelen fra bilen. Hvis ett eller flere reléer er "sveist", så er da kabelen strømførende, og jordfeilfunksjonen i boksen ikke fungerende, da den er basert på det samme relesettet . Og  kabelen kan henge slik at den blir tilgjengelig for et barn, som kan stikke fingrene inni. Ikke veldig sannsynlig, men heller ikke "Completely safe", som Helmikstøl hevder.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Sitat fra: Tananger på onsdag 12. april 2023, klokken 17:26Ser mange henger seg opp i 2.3mm og andre avvik flagget av ESV, men det er jo ikke problemet overhodet. Problemet er at Easee ikke har dokumentert at produktet er i henhold til standarder, og ikke virker å ha gjort risikobasert analyse av produktet sitt. Avviker du fra standarder må du dokumentere at din løsning er like bra eller bedre.

Det faktum at Easee har flagget intern jordfeilbryter uten å kunne bevise dette er i boksen er katastrofe, og farlig.

Det kan eksistere 100 andre avvik fra standardene, men dette vet vi jo ikke siden Easee ikke virker å ha gjort hjemmeleksen sin. ESV har kun funnet noen få avvik, og brukt dette som dokumentasjon på at Easee faktisk ikke har gjort jobben sin. Det er ikke ESV sin oppgave å finne alle feil med produktet eller godkjenne laderen. I brevet fra ESV står det klart at klart at Easee selvfølgelig må ha dokumentasjonen klar før produktet går ut på markedet.

Er det trygt å ha mikrokontroller mellom jordfeilsensor og releer? Har Easee testet at jordfeilbryteren tåler x antall tusen åpne og lukke frekvenser? Dette og 100 andre problemer må Easee dokumentere og teste.

I brev fra ESV kommer det ganske klart at Easee har fullstendig manglende forståelse av hva som er problemet.

Argumentasjonen om at laderen er trygg siden den har hatt X antall millioner ladeøkter, er det samme som å si at ingen i Easee bruker bilbelte, og til nå har det gått bra - ergo det er trygt uten bilbelte.

Håper inderlig Easee faktisk har kontroll på dokumentasjonen. Kommunikasjonen med ESV er enkelt å greit amatørmessig.

Bør Easee kunder være fornøyde med et produkt som muligens aldri ble testet skikkelig før introduksjon til markedet?
Grunnen til at jeg tok opp de 2,3 mm igjen var sitatet fra Helmiksstøl der han sier at de allerede er i henhold til standardene. Dette er vel et av punktene der de beviselig/fysisk ikke er i henhold.

Sitatet ligger her: https://elbilforum.no/index.php?topic=63464.msg1099177#msg1099177

Forøvrig tror jeg vi er helt enige, Easee har verken skjønt alvoret, problemet, ansvaret de har som produsent (skylder på ESV for uklare brev, når det er Easee selv som sitter på dokumentasjonsansvaret), eller evner å kommunisere verken med ESV, media eller kundene sine. Gjentar i det kjedsommelige at produktet subjektivt sett er bra, og ser fortsatt ikke ut for å forstå at det egentlig ikke er produktet i seg selv som gjør at de har fått salgsforbud.

turfsurf

Sitat fra: jlan på onsdag 12. april 2023, klokken 06:59Det er fortsatt en web interface beregnet på installatør, men den krever manuelle handlinger (strøm av/på mm.)
Ja, har brukt det noen ganger. Men da oppretter den jo ett eget WiFi nett, så det er ganske ubrukelig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tananger

Sitat fra: geear på onsdag 12. april 2023, klokken 18:20
Sitat fra: Tananger på onsdag 12. april 2023, klokken 17:26Ser mange henger seg opp i 2.3mm og andre avvik flagget av ESV, men det er jo ikke problemet overhodet. Problemet er at Easee ikke har dokumentert at produktet er i henhold til standarder, og ikke virker å ha gjort risikobasert analyse av produktet sitt. Avviker du fra standarder må du dokumentere at din løsning er like bra eller bedre.

Det faktum at Easee har flagget intern jordfeilbryter uten å kunne bevise dette er i boksen er katastrofe, og farlig.

Det kan eksistere 100 andre avvik fra standardene, men dette vet vi jo ikke siden Easee ikke virker å ha gjort hjemmeleksen sin. ESV har kun funnet noen få avvik, og brukt dette som dokumentasjon på at Easee faktisk ikke har gjort jobben sin. Det er ikke ESV sin oppgave å finne alle feil med produktet eller godkjenne laderen. I brevet fra ESV står det klart at klart at Easee selvfølgelig må ha dokumentasjonen klar før produktet går ut på markedet.

Er det trygt å ha mikrokontroller mellom jordfeilsensor og releer? Har Easee testet at jordfeilbryteren tåler x antall tusen åpne og lukke frekvenser? Dette og 100 andre problemer må Easee dokumentere og teste.

I brev fra ESV kommer det ganske klart at Easee har fullstendig manglende forståelse av hva som er problemet.

Argumentasjonen om at laderen er trygg siden den har hatt X antall millioner ladeøkter, er det samme som å si at ingen i Easee bruker bilbelte, og til nå har det gått bra - ergo det er trygt uten bilbelte.

Håper inderlig Easee faktisk har kontroll på dokumentasjonen. Kommunikasjonen med ESV er enkelt å greit amatørmessig.

Bør Easee kunder være fornøyde med et produkt som muligens aldri ble testet skikkelig før introduksjon til markedet?
Grunnen til at jeg tok opp de 2,3 mm igjen var sitatet fra Helmiksstøl der han sier at de allerede er i henhold til standardene. Dette er vel et av punktene der de beviselig/fysisk ikke er i henhold.

Sitatet ligger her: https://elbilforum.no/index.php?topic=63464.msg1099177#msg1099177

Forøvrig tror jeg vi er helt enige, Easee har verken skjønt alvoret, problemet, ansvaret de har som produsent (skylder på ESV for uklare brev, når det er Easee selv som sitter på dokumentasjonsansvaret), eller evner å kommunisere verken med ESV, media eller kundene sine. Gjentar i det kjedsommelige at produktet subjektivt sett er bra, og ser fortsatt ikke ut for å forstå at det egentlig ikke er produktet i seg selv som gjør at de har fått salgsforbud.

Absolutt, spot on!

Electric cars in Norway

#486
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 12. april 2023, klokken 17:20Men Helmikstøl har vore på LinkedIn og fleipa(?) om forenkla informasjon.
https://www.linkedin.com/posts/jonas-helmikst%C3%B8l-03a18957_easee-kjempet-et-halvt-%C3%A5r-for-%C3%A5-overbevise-activity-7050041268755644416-7ygM?utm_source=share&utm_medium=member_android
Eg tenker for lite saklig info er nettopp Easee sitt problem.
Eirik  :+1: enig - det er for lite saklig info av Helmikstøl .....


Kopi under av det han skrev - oversatt via googlenorsk..

Her er noen fakta rundt den pågående saken i Sverige.

Hovedspørsmålet er rundt RCD og at vi er pålagt å dokumentere og bevise hvordan RCD reagerer ved spesielle anledninger. Som først og fremst er rettet mot tradisjonelle, elektromekaniske jordfeilbrytere som ikke oppdager om selve jordfeilbryteren har blitt skadet eller om den er ødelagt som følge av kortslutning eller over produktets levetid.

RCDen vår overvåker og tester seg selv før hver lading og tillater ikke lading hvis den ikke består selvtesten. Hvis vi oppdager en kortslutning i et av reléene som vi bruker til å starte og stoppe lading, advarer det kunden og vil ikke tillate lading. Den slår seg også av automatisk ved høy temperatur. Alt dette gjennom hele laderens levetid.

Så hva er egentlig big deal her da?

Dokumentasjon. Våre ladere er helt sikre og har ekstra sikkerhetslag enn standarden krever. Men vi må bevise det. Det er vårt ansvar, og vi har klart undervurdert omfanget av det. Hvem kunne i det hele tatt forestille seg at dette ville skje 5 år etter lansering, og 600 000 enheter senere? En smertefull, men viktig lærdom for oss😅 


Innovasjon kan være veldig vanskelig, og du må være villig til å betale prisen. Til slutt pleier det å være verdt det. Spesielt når du ser og føler kjærligheten og støtten fra fornøyde kunder❤️ Vi er også helt avhengige av det inntil sannheten setter oss fri og vi tar det ikke for gitt☺️

For de som er interessert i mer fakta, anbefaler jeg å lese artikkelen nedenfor også, ettersom den klargjør ryktene om 3 mm vs 2,3 mm relégap som vi brukte over 6 måneder på å overbevise TUEV om, 2 år før vi gikk over fra ed. 2 til utg. 3 i standarden.

Electric cars in Norway

#487
Zapèrne fosser frem, dobla....

Dagens nrk nyhet:  https://www.nrk.no/rogaland/easee-rival-zaptec-har-dobla-produksjonen-av-elbil-ladarar-1.16370704

Der står det også om Amina som det ble skrevet noe om her inne tidligere....jeg ser Elkjøp selger Amina billigere sammenlignet med de to andre. Og Elkjøp tar bare 8 tusen for montering. Totalt sett blir dette noen tusen kr billigere enn de to andre.... og nå som det er bare saktelading som gjelder så har nok Amina med sine enkle ladere funnet sin plass i markedet...

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jlan på torsdag 13. april 2023, klokken 07:48https://www.nrk.no/rogaland/easee-kan-reddast-av-europakommisjonen-1.16355145

Wow! Ganske høyt spill Easee spiller. De gambler på å få godkjent sin lader, selv om de svenske myndighetene sier at det uansett ikke går fordi dokumentasjonen kommer for sent osv.

Mitt gratis råd:
Lanser:
Easy Charge 2 og
Easy Home 2
hvor alt er ihht svenskenes pipe. Ha all dokumentasjon klar før du lanserer den, og sørg for å henvise til riktige standarder, og vær ihht riktige standarder.

Hva er grunnen til at de ikke gjør dette? Vil avslutningen av snarveiene gjøre at de ikke lenger er konkurransedyktige på pris? Eller er det ingeniør-stolthet? "min lader er best - de andre er domme som ikke skjønner".
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. april 2023, klokken 10:09
Sitat fra: jlan på torsdag 13. april 2023, klokken 07:48https://www.nrk.no/rogaland/easee-kan-reddast-av-europakommisjonen-1.16355145

Wow! Ganske høyt spill Easee spiller. De gambler på å få godkjent sin lader, selv om de svenske myndighetene sier at det uansett ikke går fordi dokumentasjonen kommer for sent osv.

Mitt gratis råd:
Lanser:
Easy Charge 2 og
Easy Home 2
hvor alt er ihht svenskenes pipe. Ha all dokumentasjon klar før du lanserer den, og sørg for å henvise til riktige standarder, og vær ihht riktige standarder.

Hva er grunnen til at de ikke gjør dette? Vil avslutningen av snarveiene gjøre at de ikke lenger er konkurransedyktige på pris? Eller er det ingeniør-stolthet? "min lader er best - de andre er domme som ikke skjønner".
Tipper skriveleifen i sitatet var med hensikt. men uansett, det satte den nødvendige ekstraspissen på innlegget!

 :+1:

 8)
 
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Å redesigne/relansere/kvalifisere et nytt produkt vil i seg selv innebære kostnader og ta tid, og det vil nok også bli dyrere oppfølging og kreve flere utgaver av programvare eventuelt en programvare som tar høyde for begge varianter. Det største problemet med å gjøre dette under samme firma/merkenavn er kanskje at det sannsynligvis umiddelbart vil hagle inn med reklamasjoner/krav fra eiere av eksisterende utgave om å få erstattet den gamle med den nye, noe det kan være vanskelig å avvise, iallfall i Norge. Skal de skifte ut 700 000 ladebokser snakker vi milliardkostnader. Helt supert for alle parter om de kan få eksisterende boks godkjent "as is", men da må de først innse at den faktisk ikke er i henhold til standardene de fortsetter å hevde de er i samsvar med, og komme seg inn på sporet for å dokumentere tilsvarende eller bedre sikkerhet uten 100% samsvar, samt endre på installasjonsveiledninger og merking.

jlan

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. april 2023, klokken 10:09
Sitat fra: jlan på torsdag 13. april 2023, klokken 07:48https://www.nrk.no/rogaland/easee-kan-reddast-av-europakommisjonen-1.16355145
...
Mitt gratis råd:
Lanser:
Easy Charge 2 og
Easy Home 2
hvor alt er ihht svenskenes pipe. Ha all dokumentasjon klar før du lanserer den, og sørg for å henvise til riktige standarder, og vær ihht riktige standarder.

Hva er grunnen til at de ikke gjør dette? Vil avslutningen av snarveiene gjøre at de ikke lenger er konkurransedyktige på pris? Eller er det ingeniør-stolthet? "min lader er best - de andre er domme som ikke skjønner".
En ganske opplagt løsning i en tidlig fase, ja. Softwarebiten er håndterbar tror jeg. Men det er endel konsekvenser der Easee er i løpet nå.
- For det første vil ingen da kjøpe de boksene de eventualt har på lager. 
- For det andre kan det som geear sier bli mer problemer med eksisterende kunder, hvis Easee innrømmer at boksene de har kunne vært bedre.

Så gjør de et stort poeng av lanseringen av Easee Equalizer.

Men Zaptec har Zaptec Sense, og tilbyr løsninger sammen med Jedlix. Da får en styring både etter strømpris, timemaksimum og sikringsstørrelse. https://zaptec.com/nl/jedlix-and-zaptec-team-up/

Mange andre har tilsvarende løsninger med kombinasjoner av utstyr:
https://www.tu.no/artikler/ny-nettleie-hvordan-styre-effektforbruket/515299

Så har Easee mulighet for å omfordele lasten til andre faser. Det mangler Zaptec Go (Zaptec Pro har det). Men jeg tror det er en funksjon svært få trenger på et hjemmeanlegg.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ToWalkOrDrive

Det vil selvsagt ha en stor kost å redesigne Easee-laderne, men tror ikke folk står i kø for å få bytte - folk er for late til det, og gidder ikke ta fri fra jobb. Men er jo en fare at dette oppfattes som å innrømme feil, og kan gi myndighetene vann på mølla i å kreve tilbakekalling. Dette er en risiko jeg mener de bør ta før laderne plutselig blir forbudt i hele Europa. Får i hvert fall håpe Easee er godt i gang med en backup-plan om forbudet blir en realitet, sånn at de raskt kan komme på markedet med lovlige produkter.

Alternativet til dette er jo å binde seg til masten når skuten går ned.
Tesla Model Y                         2021-

Øystein Hermansen

SitatSå har Easee mulighet for å omfordele lasten til andre faser. Det mangler Zaptec Go (Zaptec Pro har det). Men jeg tror det er en funksjon svært få trenger på et hjemmeanlegg.


Det var faktisk en veldig grunn til at jeg valgte dem i sin tid.  Jeg har 3-fase IT anlegg, og sammen med Equalizer så sørger den for å veksle (hvis nødvendig) mellom å bruke L1+L2 eller L2+L3.  Hjemme hos meg er de enkelte kursene fordelt mellom de samme fasene (L1+L2 og L2+L3).  I tillegg så vil Equalizer sørge for at kursene ikke overbelastes, noe som dessverre skjedde litt ofte når vi ladet bilen om vinteren samtidig vi laget middag. Easee er vel den eneste laderen i "hjemmeklassen" som har denne funksjonen. Zaptech har det i sin proff-lader men den koster jo mer enn 2x så mye penger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA