Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW charging erfaringer

Startet av kmi, tirsdag 14. februar 2023, klokken 14:09

« forrige - neste »

kmi

Har registrert Bmw charging i app, men har ikke prøvd det ut enda. Noen som har erfaringer med prisene her versus å lade med operatørenes egne apper? Noen som vet om man får DNBs Mastercard rabatt når man betaler BMW charging med dette?
BMW IX fra desember 2022
Tidligere Peugeot e2008 og Mercedes GLE hybrid

Orbit

#1
Prisene er nettopp justert opp ganske mye, men er fremdeles noe gunstigere enn hva operatørene selv tar - unntatt Mer der det er samme satser, og Tesla som ligger litt under BMW. BMW Charging tar 5,29 kr/kWh for lynlading (utenom Ionity) med Active-abonnement til 19 kr/mnd, mens Eviny/Recharge/Fortum/Kople ligger ca 50% over dette i kWh-pris. Så du tjener inn månedsprisen allerede på ~10 kWh/måned lading.

Ionity-abonnement (dersom de er aktuelle for deg) er ytterligere 39 kr/mnd, som gir lading til 1,99 kr/kWh i Norge, og ca 0,35 €/kWh rundt i Europa.

https://bmw-public-charging.com/web/nb/bmw-no/tariffs

Du får også DnB-rabatt om du bruker deres kredittkort.

PS: De har nylig stanset den egne lade-app'en. Lading skal gjøres med myBMW-app, men den fungerer ikke ennå til dette. Så per i dag må du ha RFID-kortet for å få ladet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

kmi

Takk for utfyllende svar. Venter på rfid kortet i posten. Høres ut som det lønner seg med Active abo, i alle fall i perioder der jeg skal kjøre langt fra hjemmeladeren.
BMW IX fra desember 2022
Tidligere Peugeot e2008 og Mercedes GLE hybrid

bobakka

Hva er status på lading i app og med RFID kort nå?
Skal begynne med BMWCharging nå og vurderer IONITY - i hvertfall i perioder som i sommer.
Er det slik at hvis jeg feks aktiverer IONITY med månedspris 39 kr - vil den da gjelde i april eller i 30 dager? Og den er uten bindingstid og kan avbestilles når jeg ønsker?
Lader stort sett hjemme, på jobben og på hytta - men blir behov for hurtiglading u slutten av april og i juli.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Trond.m

Det er bindingstid på 12 mnd. Men det betyr også at prisen da er fast 1,99 kr/kwh i hele perioden. Det er en fantastisk gpd pris. Knytter du kontoen til DnB Mastercard får du 16 % rabatt, dvs 393 kr/år og 1,67 kr/kwh. En gavepakke 👍

Orbit

Kontrakten løper fra dagen du tegner den. Dersom du signerer opp i dag (9/4-2023) får du en avtale til 8/4-2024. Du får ikke noe varsel når avtalen nærmer seg utløp, og kan ikke fornye den for ytterligere ett år før den har utløpt. En avtale som utløper 8/4-2024 vil vises på nettsiden som at den ikke kan fornyes før påfølgende månedsskifte, dvs 1/5 2024 pga bug, men den kan i praksis fornyes så snart eksisterende avtale har utløpt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

bobakka

Er det slik at jeg må ha BMW Charging for Ionity avtale til 1.99 kr/kwh?  Enkelt regnestykke viser at med det koster knappe 600 kr per år. Med lading av "to fulle tanker" ( 200 kWh) i løpet av et år så er det nesten nødt til å lønne seg i forhold til alle andre hurtigladealternativer.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Orbit

Du må først oppgradere fra gratis-abonnement til "Active" for 19 kr/mnd (og ha en BMW). Deretter må du legge til "Ionity Plus"-pakke til 39 kr/mnd for å få 1,99 kr/kWh hos Ionity - dvs samlet 696 kr/år i faste kostnader. Som du sier er dette en ganske gunstig avtale. "Active" gir deg også rabattert lading utenom Ionity til 5,29 kr/kWh  (Lading hos Mer har egne priser, og har typisk vært noe dyrere). Det er også gunstige priser utenlands med denne pakken, både hos Ionity og andre.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

bobakka

Takk for info - ja har 2 stk BMW.
Men trodde også ionity prisen gjaldt utenlands, men det gjør det altså ikke.
Hvordan lader jeg - ved å koble et BMW Charging kort til avtalen, og/eller med å bruke en eller flere Apper (BMWCharging, Ionity, Elton mm og/eller med SMS?

Jeg har hatt elbil i mange år - og ladet sjelden med hurtiglader - og blitt ofte frustrert fordi det som virket forrige gang ikke virker lenger.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Orbit

Utenlands har "Ionity Plus" en annen pris enn i Norge, men fremdeles rabattert - typisk halv pris (~0,35€/kWh) i forhold til å bare ha "BMW active" (~0,79€/kWh).

Du lader enklest ved å ha et BMW Charging RFID-kort tilkoblet kontoen din. Det er (var) en "BMW Charging" app, men den er deaktivert. Lading skal migreres over til myBMW-app'en (under "Lad på farten"), men det har vært en smertefull prosess hvor kun lading ved scanning av QR-kode virker så langt. Du må også bruke ladekartet på nettsidene for å se tilgjengelighet og priser. App'er utenfor BMW-universet vil gi andre priser, da avtalen er koblet mot din app+RFID, og ikke bilen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

bobakka

Når jeg logger på BMW-charging.com står det:
Denne tjenesten er reservert for BMW-kunder. Derfor må vi kontrollere at kjøretøyidentifikasjonsnummeret (Vehicle Identification Number, VIN) er gyldig for tjenesten vår.
Pass på at VIN skrives inn riktig ettersom en senere justering ikke lenger er mulig.

Jeg har jo 2 BMW - en i3 og en IX50. Jeg må oppgi VIN og det kan ikke endres senere står det og hva betyr det? Kan jeg bare lade med den jeg velger eller med begge? Og hva om jeg bytter ut den jeg har oppgitt VIN nummeret til?
Og egentlig merkelig at jeg må sette VIN - de har jo to biler allerede på min BMW-ID profil??
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Orbit

Avtalen er knyttet til én bil, men det er så langt ingen tekniske hindringer for at du lader begge bilene. Legg inn den bilen du forventer trenger mest hurtiglading, i tilfelle de legger inn restriksjoner på et senere tidspunkt. "BMW Charging" kjenner ikke til hvilke biler du har, da de i praksis er et eksternt selskap "Digital Charging Solutions" - som også står for lading for Mercedes og Hyundai/Kia (Audi er på vei ut fra DCS, og flytter alle sine kunder over på VW-gruppen sitt eget datterselskap for lading, Elli, i løpet av 2023).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hELgenen

Sitat fra: Orbit på onsdag 12. april 2023, klokken 21:57Avtalen er knyttet til én bil, men det er så langt ingen tekniske hindringer for at du lader begge bilene. Legg inn den bilen du forventer trenger mest hurtiglading, i tilfelle de legger inn restriksjoner på et senere tidspunkt. "BMW Charging" kjenner ikke til hvilke biler du har, da de i praksis er et eksternt selskap "Digital Charging Solutions" - som også står for lading for Mercedes og Hyundai/Kia (Audi er på vei ut fra DCS, og flytter alle sine kunder over på VW-gruppen sitt eget datterselskap for lading, Elli, i løpet av 2023).

Jeg har en we charge avtale og i alle fall på ionity ladere er det sperret for lading av andre biler enn en bestemt bil,nemlig den de knyttet opp mot avtalen. Dvs det fungerte en periode å lade med kortet på flere biler - og avtalen var først inngått mellom meg og we charge,men så koblet de ladekort mot bil og endret avtalen til å knyttes til en bestemt bil og klarte således å sperre for bruk av ladekort for andre biler på Ionity. Mot andre operatører hvor kortet også gir rabatt fungerer det uavhengig av bil,trolig fordi man ikke har roaming av data på tvers av ladeselskap. Så ionity leser noe info fra bil,kobler det så mot avtalen og åpner eller sperrer for lading basert på data den leser fra bilen og matcher det mot ladekort. Jeg har testet dette ut i praksis over 2 år og vet med sikkerhet at Ionity må utveksle informasjon mot we charge/Elli. For mitt vedkommende skjedde dette etter oppgradering av ID.4 fra 2.3 til 2.4 SW. Så jeg er tror det kun er et tidsspørsmål før alle slike ladeavtaler låses mot en bil så fremt man ikke inngår en avtale for flere biler. Det som provoserer er at min avtale ble tegnet mellom meg og Elli/we charge. Så endret de betingelsene slik at avtalen ble begrenset til kun en bil etter at jeg fikk.2.4 SW installert. Jeg husker jeg måtte oppgradere appen til bilen etter SW oppgraderingen og her var det da oppdaterte betingelser slengt inn som spesifiserte at avtalen nå var koblet til bil.
 
Jeg tror derfor at med tid og stunder vil man ikke kunne lade flere ulike biler med f.eks ett ladekort gitt som lokketilbud fra produsent..man vil forsøke å koble bil mot ladeavtale og sjekke dette ved aktivering av lading.

Trond.m

#13
Sitat fra: Orbit på søndag 09. april 2023, klokken 22:28Du må først oppgradere fra gratis-abonnement til "Active" for 19 kr/mnd (og ha en BMW). Deretter må du legge til "Ionity Plus"-pakke til 39 kr/mnd for å få 1,99 kr/kWh hos Ionity - dvs samlet 696 kr/år i faste kostnader. Som du sier er dette en ganske gunstig avtale. "Active" gir deg også rabattert lading utenom Ionity til 5,29 kr/kWh  (Lading hos Mer har egne priser, og har typisk vært noe dyrere). Det er også gunstige priser utenlands med denne pakken, både hos Ionity og andre.
De trenger ikke Avtive abonnementet for å kjøpe Ionity plus. Det eneste du trenger å betale er 39 kr/mnd

Orbit

 :+1: Det var jeg ikke klar over. Ved fornying i fjor var dette et krav, men ser at jeg i dag får lov til å legge til Ionity Plus selv på gratisabonnementet Flex.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA