Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva skjer med bilen etter endt leasing/abonnement?

Startet av oled, tirsdag 14. mars 2023, klokken 13:46

« forrige - neste »

BatteriOgFossil

Sitat fra: Dieselelbil på onsdag 15. mars 2023, klokken 23:40
Fra Smartepenger.no:

"Verdifallet utgjør bilens største kostnad. Verdifallet er i de aller fleste tilfellene størst det første året. For en nybil kan du forvente 20 prosent første året. Deretter om lag 14 prosent av bruktprisen fra det andre året, synkende til 10 prosent det sjette året. Og fra den sjette året 10 prosent årlig."

Antar det er denne artikkelen du refererer til:
https://www.smartepenger.no/bilokonomi/2230-bilkostnader-verdifall

Der står det også noe mer som det er verdt å trekke fram:

Verdifallet har vi hentet fra samme database som bruktbilhandlerne benytter når de skal verdsette bruktbiler de tar inn, nemlig Rødboka AS.

Og:

Når du skal beregne verdifallet, er det verdifallet i forhold til hva du selv kan selge bilen for som det skal tas utgangspunkt i. Du kan ikke ta utgangspunkt i hva en bilforhandler selger bilen for. Denne prisen er høyere enn det du vil få for bilen din.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elbikefun

Sitat fra: arthur på onsdag 22. mars 2023, klokken 18:13Seat Mii, nærmer seg nå en realistisk pris med første bil til slags under 130.000.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=295875977




Ikke at det behøver å ha så mye å si; men dette er ikke "launch-edition" Det skilte 25000 kr i pris på standard og denne versjonen.
-Elsykkel
-Sykkel-varehenger med motor og batteripakke

BatteriOgFossil

Sitat fra: elbikefun på torsdag 23. mars 2023, klokken 14:31Ikke at det behøver å ha så mye å si; men dette er ikke "launch-edition" Det skilte 25000 kr i pris på standard og denne versjonen.

I denne testen fra mars 2020 så står det at pris for basic var 179900, og launch edition 189900, mao 10000 kr forskjell: https://nybiltester.no/biltest/test-av-seat-mii-electric/
Teknisk ukeblad skrev også en fra-pris på 179900 kr i sin test fra februar 2020. https://www.tu.no/artikler/oppsiktsvekkende-mye-elbil-for-pengene/485668

Motor opererer i sin testartikkel fra april 2020 som er sist oppdatert februar 2021 med pris fra "under 200000" til 225000 kr. Jeg vet ikke hvorfor de har andre priser, men en hypotese er at Seat endret prisene utover 2020, og Motor har oppdatert artikkelen sin med de nye prisene. https://www.motor.no/biltester-elbil-seat/prisvinneren-blant-ol-dole-og-doffen/134033

Den røde som det ble linket til er en basic-utgave førstegangsregistrert mars 2020 så jeg vil tro det er en av bilene fra partiet som kunne bli bestilt ny for 179900 kr.

Elmo

Sitat fra: elbikefun på torsdag 23. mars 2023, klokken 14:31
Sitat fra: arthur på onsdag 22. mars 2023, klokken 18:13Seat Mii, nærmer seg nå en realistisk pris med første bil til slags under 130.000.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=295875977

Ikke at det behøver å ha så mye å si; men dette er ikke "launch-edition" Det skilte 25000 kr i pris på standard og denne versjonen.
Faktisk ganske stor forskjell på utstyrsnivå på Launch og Standard
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

arthur

Men antallet biler i markedet øker, og prisen også på launch-modellen er tydelig fallende, under 140' nå.

Flirer litt når Møller sier at de nettopp har fått inn en bil, en bil som ble avregistrert for mer enn en måned siden og som har vært i Møllers eie som leasingbil i tre år!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

BatteriOgFossil

Sitat fra: arthur på fredag 24. mars 2023, klokken 07:31Flirer litt når Møller sier at de nettopp har fått inn en bil, en bil som ble avregistrert for mer enn en måned siden og som har vært i Møllers eie som leasingbil i tre år!

Selv om både leasing og bruktbil havner inn under Møller-paraplyen, så er det egentlig to ulike selskap. Dersom man ser på eierskiftehistorikken på disse bilene på vegvesen.no så ser man også at det er formelt skiftet eierskap fra "VOLKSWAGEN MØLLER BILFINANS AS" (leasingselskapet) til f.eks. "MØLLER BIL VEST AS" (bilforhandler).

arthur

Joda, eller som man sier på nynorsk; "Same shit, different wrapping"!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Launch edition til 124.900 ferdig registrert. Bilen ble avregistrert allerede 24. november! Bilen var eid av Møller og leaset til en privatperson.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=297518040


Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Stikkkontakt

Sitat fra: arthur på onsdag 05. april 2023, klokken 08:35Launch edition til 124.900 ferdig registrert. Bilen ble avregistrert allerede 24. november! Bilen var eid av Møller og leaset til en privatperson.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=297518040




Stesønn har en slik en i mitt navn. Hadde vært greit å kjøpe den ut for 120-130.000. Den hr noen bruksmerker og vil nok koste kjetting om Møller skal fikse det..

BatteriOgFossil

Sitat fra: arthur på onsdag 05. april 2023, klokken 08:35Launch edition til 124.900 ferdig registrert. Bilen ble avregistrert allerede 24. november! Bilen var eid av Møller og leaset til en privatperson.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=297518040




Når jeg ser nøye etter på bildene, så skjønner jeg hvorfor den er priset noe lavere enn de andre :)

Elmo

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 05. april 2023, klokken 10:20Stesønn har en slik en i mitt navn. Hadde vært greit å kjøpe den ut for 120-130.000. Den hr noen bruksmerker og vil nok koste kjetting om Møller skal fikse det..
Problemet er at først må du betale for bruksskadene ut over det DE syns er normal slitasje.
Og så kan du håpe på at du får kjøpe den, og at de tar samme hensyn til skadene i prissettingen - hvilket de sjelden gjør 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

arthur

Sitat fra: BatteriOgFossil på onsdag 05. april 2023, klokken 18:34
Sitat fra: arthur på onsdag 05. april 2023, klokken 08:35Launch edition til 124.900 ferdig registrert. Bilen ble avregistrert allerede 24. november! Bilen var eid av Møller og leaset til en privatperson.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=297518040




Når jeg ser nøye etter på bildene, så skjønner jeg hvorfor den er priset noe lavere enn de andre :)

Alltid litt vanskelig å bedømme på slike bilder, men synes å være noen merker her og der uten at jeg kan se om det betyr noe utover det rent kosmetiske? Uansett vil jeg tro at man kan ha den bilen i f.eks fem år, lite utgifter og problemer, og selge den igjen for si 65/70.000 og da har man hatt en svært billig bil godt egnet for pendling, bykjøring, småkjøring osv som en nummer to bil?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

BatteriOgFossil

#28
Sitat fra: arthur på fredag 07. april 2023, klokken 07:54Alltid litt vanskelig å bedømme på slike bilder, men synes å være noen merker her og der uten at jeg kan se om det betyr noe utover det rent kosmetiske? Uansett vil jeg tro at man kan ha den bilen i f.eks fem år, lite utgifter og problemer, og selge den igjen for si 65/70.000 og da har man hatt en svært billig bil godt egnet for pendling, bykjøring, småkjøring osv som en nummer to bil?

Jeg tenker at disse bruktbilforhandlerne driver ikke med veldedighet, så hva er grunnen til at denne forhandleren priset bilen 15000 kr under tilsvarende eksemplarer på finn.no? Det er tross alt ganske mye mindre.

Det jeg merker meg er:
- som du skriver noen merker her og der både utvendig og innvendig. Jeg vil tro det også kan være småplukk som ikke fremgår på bildene, synes generelt bilen gir et litt rufsete inntrykk, men det kan også være at jeg blir litt lurt av bildene som ikke er av beste kvalitet
- bulk i skiltet foran (i verste fall også sprekk/skade i plasten på fangeren bak)
- allerede kjørt 41000 km
- mye rust på bremseskivene foran, såpass mye at det kan hende man ikke får slipt det rent igjen med noen heftige nedbremsinger men må bytte skiver + klosser for å få den eu-godkjent innen januar 2024.

Jeg tenker at forutsatt at servicer er tatt i tide og den dermed fortsatt har en gyldig nybilgaranti til januar 2025, så er det en svært billig nr2 bil for en som ikke er så nøye på at bilen har noen riper og merker, og som kan fikse det med bremsene selv.

Electric cars in Norway

Sitat fra: BatteriOgFossil på fredag 07. april 2023, klokken 08:40Jeg tenker at forutsatt at servicer er tatt i tide og den dermed fortsatt har en gyldig nybilgaranti til januar 2025, så er det en svært billig nr2 bil for en som ikke er så nøye på at bilen har noen riper og merker, og som kan fikse det med bremsene selv.
Ja, helt enig. Det der er myyye elbil for pengene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA