Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ID.2

Startet av Vix, onsdag 15. mars 2023, klokken 19:29

« forrige - neste »

Vix

Volkswagen viste frem ID.2 i dag.

Battery Life har laget en video: https://www.youtube.com/watch?v=JcFim9rGg8Y


Håkon77

Den så bra ut. Men blir sikkert usaklig dyr med største batteri og en eller annen utstyrspakke som er nødvendig for å få ryggekamera og varme i seter. Og kan sikkert ikke ha hengerfeste. Men kuleste bil på lenge som ikke er racerbil, luksusbil eller suv.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

vinterdekk

Synes ID serien har noe ikonisk og futuristisk over seg, men ID.2 virker som en bil som er designet med blikket i bakspeilet. Men det er jo ikke feil med en moderne bil med ett tidløst design.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Storg

Sitat fra: Håkon77 på torsdag 16. mars 2023, klokken 19:48
Den så bra ut. Men blir sikkert usaklig dyr med største batteri og en eller annen utstyrspakke som er nødvendig for å få ryggekamera og varme i seter. Og kan sikkert ikke ha hengerfeste. Men kuleste bil på lenge som ikke er racerbil, luksusbil eller suv.
Den skal koste under 25000 euro. Så blir det sikkert mulig å bruke litt ekstra penger på den. Men usaklig dyr?


Sent from my iPhone using Tapatalk

OlaM

Hvis du vil se bildene selv heller enn via en video: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/5BrKJE/volkswagen-lanserte-rimelige-id2

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 16. mars 2023, klokken 20:08
Synes ID serien har noe ikonisk og futuristisk over seg, men ID.2 virker som en bil som er designet med blikket i bakspeilet. Men det er jo ikke feil med en moderne bil med ett tidløst design.

Ja enig, jeg synes ID.3 ser mer futuristisk ut på utsiden. Tror VW har litt dårlig selvtillit etter all kjeften de fikk for ID-interiøret, spesielt knappene. Her er det tilbake til mer taktile grensesnitt, det er supert. Dumt med fremhjulstrekk, men ok hvis det betyr bedre bagasjeplass bak. Ser også ut som det er mykt materiale mot flater du berører, også en god forbedring. Siden dette er en annen platform enn MEB kan vi absolutt håpe på en større oppdatering på de større IDene der de får bedre interiør og grensesnitt, men beholder det som allerede er bra.
'21 3LR

Trond.m

#5
Synes VW gjør noe riktig med designen på id.2. Tror det er slutt på den tiden en elektrisk bil må skille seg ut med futuristisk design. Du ser det samme med BMW. i4 og iX1 som har et mer klassisk utseende enn iX som er en bil for spesielt interesserte i alle andre land enn Norge. At id.2 har forhjulsdrift er derimot uforståelig, og tyder vel på at de vil redusere kostnadene ved å gjenbruke så mye som mulig fra golf / polo.

vinterdekk

VW vil vel at alle bilene skal se ut som en VW, slik som Skoda ser ut som Skoda. Jeg klarer ikke å skille Enyaq og Kodiaq på veien om jeg ser de hver for seg. I tillegg skal alle kjøpe sort, grå eller hvit bil.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Trond.m

#7
Sitat fra: vinterdekk på fredag 17. mars 2023, klokken 06:50
VW vil vel at alle bilene skal se ut som en VW, slik som Skoda ser ut som Skoda. Jeg klarer ikke å skille Enyaq og Kodiaq på veien om jeg ser de hver for seg. I tillegg skal alle kjøpe sort, grå eller hvit bil.
Utviklingen av VW Golf er vel et eksempel på suksess. At kundene velger bort farger er vel også en god indikasjon på at de fleste kundene ikke ønsker radikale endriger. Tesla Model 3 og S har jo også sett uendret ut i alle år. Den gangen elbilene kostet vesentlig mer enn en fossilbil var det sikkert riktig å lage et design så kjøperne ble sett på som innovative. Nå er det vanlige folks tur, og da er nok dette et fornuftig trekk fra VW. Så får heller de som ønsker annerledes biler velge Hyundai, Kia eller andre asiatiske merker.

Håkon77

#8
Den skal vist få lfp batteri også. Jeg er keen ihvertfall. Den ser kul ut og den får plass til 5. Får håpe de greier å produsere den til den prisen i Europa. Nå ligger en Id3 produsert i Kina på 19000 euro mens den produsert i Europa havner på 40000. Kan bli spennende om både Byd dolphin og Tesla 2 kommer samtidig med Id2.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Trond.m

Jeg tviler sterkt på at det er produksjonskostnaden som utgjør forskjellen i pris på id.3 i Kina og Europa. Det er helt naturlig å differensiere prisen i ulike markeder. BMW produserer også noen modeller i Kina, og grunnen er primært å produsere så nær markedet som mulig. Tipper id.2 vil med et greit utstyrsnivå vil ligge nærmere 350.000 enn 250.000.

vinterdekk

Vil dagens 18-åringer ønske seg denne?

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Eller denne?

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Jeg er ikke overbevist om at designet som er valgt er tidsriktig, det tidligere konseptet var spennende.

https://dinside.dagbladet.no/motor/denne-blir-billig/78893429
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Håkon77

Det var helt riktig å gå for det nye designet. En elbil med butt front ødelegger for seg selv, om den ikke skal være en mopedbil som alternativ til sykkel i byen. Id2 har en masse vw elementer og blir en god avløsning av Golf. Det kommer til å bli åresvis med kø for å få en når den lanseres.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

vinterdekk

#12
Det blir alltid noen justeringer og ting som blir tonet ned fra konsept til produksjonsmodell.

ID.2 ble dyttet i en ny designretning fordi VW ser for seg at VW ikke trenger å finne på noe nytt og skille seg ut når elbiler går fra å være parallell til hoveddrivlinje. Elektrisk Golf avløser kommer på SSP (scaleable systems platform). ID.2 vil ikke erstatte Golf, selv om det er ganske så tradisjonelle linjer på ID.2 ift. ID.3/4/Buzz.

Intervju med Thomas Schaefer bak betalmur med essensen delt på Reddit for de som er interessert.
https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/12juewe/comment/jfzq8dc/?utm_source=share&utm_medium=web2x&context=3
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

OlaM

Sitat fra: vinterdekk på søndag 02. april 2023, klokken 16:29Vil dagens 18-åringer ønske seg denne?


Skikkelig tabbe å ikke sikte seg inn på det store nybil-markedet blant 18-åringer.  ::)

De gjør klokt i å være litt gammelmodige i designet. Dette er bybil eller bil nr 2 for husholdninger med nok alder/inntekt til å kjøpe nybil, men som kanskje var skeptiske til første runde med MEBs.

Han sier det jo litt penere i det sitatet på Reddit:

SitatThe previous vehicle design was created at a time when people really wanted to be different and to reinvent Volkswagen, so to speak. That may have been right at a time when cars with combustion engines and EVs run in parallel. But then we have asked ourselves: What will characterize a VW in the future and how is this reflected in the design? Our new head of design, Andreas Mindt, put it in a nutshell: stability, likeability and excitement. It's also about precision, clean lines and top quality.
'21 3LR

vinterdekk

Da kan man tenke seg at VAG overlater til Cupra å appellere til nye kundegrupper. https://www.cupraofficial.no/our-dna/konseptbiler/urbanrebel

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Elbilforeningen skrev nylig om om en 18-åring som kjøpte seg Cupra Born. https://elbil.no/sander-18-er-forstemann-i-familien-som-velger-elbil/
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA