Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

Radial

Sitat fra: Ferry på torsdag 30. mars 2023, klokken 22:24
Sitat fra: Radial på torsdag 30. mars 2023, klokken 18:15Men å montere utstyr utenfor standarden må bli ekstra utfordrende, for da må installatør vurdere dokumentasjonen ganske nitidig.

Må de det? VET du det, eller TROR du det? Er det noen elektrikere eller installatører her som kan utdype? Jeg kjenner flere, og vel, ehh, tviler vel litt på at de kan lese avansert dokumentasjon for CE godkjenning.

Installatør er ikke elektrikeren som gjør jobben, installatør er den som produserer samsvarserklæringene basert på en mengde faktorer.

Installatør er ganske mye mer enn elektriker-fagbrevet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

jlan

Sitat fra: Ferry på torsdag 30. mars 2023, klokken 22:17
SitatSå er det da opp til hver enkelt elektriker som skal installere utstyret å lese denne dokumentasjonen, og vurdere om den er bra nok?

Det tviler jeg veldig på. Elektrikerutdanningen er ikke så fryktelig komplisert. 2-3 år (?) på videregående, deretter "klakke kabel" på bygg i læretida. Så sendes du rundt omkring på oppdrag. 90% av jobben er snekkerarbeid, tilnærmet. Så lenge utstyret har CE-merke så kan de montere det. I beste fall leser de monteringsanvisningen for produktet. Men basert på den siste jobben jeg fikk gjort av en elektriker, så tviler jeg vel på det. Mulig en arbeidsleder eller ingeniør på kontoret leser seg opp.
Ja, jeg tenkte forsåvidt på elektriker i et installatørfirma, som selvsagt kan konferere med sine overordnede. Men mange firma er små, og har bare et antall elektrikere, pluss én person med installatørgodkjenning (toårig fagskole + installatørprøve).

Og hvem ellers skal lese denne "grundige dokumentasjonen", når ikke myndighetene gjør det, og det ikke er krav om å bruke en sertifiseringsinstans. Skal den bare ligge i en skuff og vente på kontroll?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jlan

Sitat fra: Radial på torsdag 30. mars 2023, klokken 20:53Kommunikasjonen med NKOM er "helt annerledes", lover jo godt.

Men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor eller hvordan man skal ha eget vern for hver eneste lader...som de har skissert at skal inn i manualen.

Hvis DC-beskyttelsen blir godkjent, hvorfor må det inn en haug med vern mellom laderene?
Reléene til Easee utfører fem forskjellige funksjoner:

  • Fasevalg
  • Regulær innkobling når en bil kobles til og ber om lading.
  • Beskyttelse mot DC jordfeil >6mA . Krav om 3mm kontaktgap.
  • Beskyttelse mot AC jordfeil > 30mA. Krav om 4mm kontaktgap.
  • Beskyttelse mot overlast og kortslutning. Krav om 4mm kontaktgap og selektivitet(at laderen kobles ut, uten at hovedsikringen går, ved en feil).

Av disse har de en liten mulighet for å få godkjent de tre første.  De to siste må altså ivaretas av en ekstern enhet (Jordfeilautomat). Mange enkeltanlegg har det. Hvis ikke 3) blir godkjent, må den eksterne enheten ta seg av det også (type B jordfeilautomat).

Men så er det også et lite omtalt krav om at releene skal overleve et visst antall kortslutninger et kort øyeblikk, før kortslutningsvernet slår ut. Det har jeg ikke sett spesifisert i databladet for det releet Easee bruker.

Zaptec oppgir dette for sine releer:
Sitat fra: https://zaptec.com/en/zaptecs-safety/...Zaptec Go has:
Integrated RDC-DD approved according to IEC 62955. The safety relay (4 poles) is mechanically coupled and meets the 500A make and break and 3000A short circuit tolerance requirements... 


2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Maxwell_400

Sitat fra: jlan på fredag 31. mars 2023, klokken 00:00Ja, jeg tenkte forsåvidt på elektriker i et installatørfirma, som selvsagt kan konferere med sine overordnede. Men mange firma er små, og har bare et antall elektrikere, pluss én person med installatørgodkjenning (toårig fagskole + installatørprøve).

Eller ingeniør (master/bachelor) med installatørgodkjenning.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

En ting jeg lurer på er TUV's rolle i denne saken. TUV er et kontrollorgang og test institutt ala Nemko og burde fanget opp at Easee's løsninger ikke var i samsvar med standarden. Dog, slik jeg oppfatter el-bransjen er det ikke noe krav til at Easee skal høre på TUV, men kan erklære samsvar etter eget hode.

Fortsatt forundret hvordan denne bransjen fungere  :) 
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Lskdbvdvdvd

TUV utfører en test ihht gitt testkriterie. Produsent har totalansvar for samsvar, vurderinger og dokumentere avvik vha tester.

Ulempen ved å ikke kunne skille intensjon ut av en diskusjon blir at en går i forsvarsposisjon istedenfor å bare bytte rele feks. Som feks NEK sine tidlige diskusjoner med Easee.

jlan

Såvidt jeg forstår kan man be TÜV og Nemko om en sertifisering. Da vurderer de produktet opp mot standarder og eventuelle avvik som produsenten dokumenterer, og sjekker også produksjonen regelmessig.

https://www.tuv.com/world/en/product-certification.html

Men bestiller man bare en test hos TÜV, så får man vel bare en testrapport, og ikke et sertifikat.




2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 31. mars 2023, klokken 18:56En ting jeg lurer på er TUV's rolle i denne saken. TUV er et kontrollorgang og test institutt ala Nemko og burde fanget opp at Easee's løsninger ikke var i samsvar med standarden. Dog, slik jeg oppfatter el-bransjen er det ikke noe krav til at Easee skal høre på TUV, men kan erklære samsvar etter eget hode.

Fortsatt forundret hvordan denne bransjen fungere  :) 
Du er stadig så sjokkert over hvordan dette er lagt opp, men for ørtende gang så er der jo slik omtrent alle bransjer er lagt opp. Hva slags fagfelt er du ingeniør innen?

Electric cars in Norway

SitatDu er stadig så sjokkert over hvordan dette er lagt opp, men for ørtende gang så er der jo slik omtrent alle bransjer er lagt opp. Hva slags fagfelt er du ingeniør innen?

Hmmm jeg ville ikke skrevet dette, men kansje jeg er alt for følsom.

geear

Det var ikke ment som et stikk, det var av nysgjerrighet siden han heter "Ingeniøren" og har gjentatt det flere ganger. Vil tro han finner det samme igjen i sitt fagfelt også. Er man for eksempel byggingeniør så er det egentlig ganske likt. Dimensjonering foregår av fagdisiplin på bakgrunn av data fra produsent, enten det er styrken i betongen, stålkvaliteten eller limtredragere, kommunen sitter ikke og dobbelsjekker regnestykker og dokumentasjon fra produsent med mindre det foreligger konkrete feil eller mistanker om feil (tilsyn), samme gjelder for de fleste sjangere om man er maskiningeniør og driver mekanisk design, maritimt, og så videre. Vil vel heller si det er unntakene der fag og produsenter ikke stoles på og testes av tredjepart. Regelverkene i de fleste land er bygget opp til at det er opp til eier/bruker/produsent å sørge for at "ingen skader på mennesker eller miljø skal forekomme". Ekstremt runde, men samtidig krevende.

Lskdbvdvdvd

Sitat fra: jlan på fredag 31. mars 2023, klokken 20:30Såvidt jeg forstår kan man be TÜV og Nemko om en sertifisering. Da vurderer de produktet opp mot standarder og eventuelle avvik som produsenten dokumenterer, og sjekker også produksjonen regelmessig.

https://www.tuv.com/world/en/product-certification.html


Tar for mye av bunnlinja..

Ingeniøren

Sitat fra: geear på fredag 31. mars 2023, klokken 20:43
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 31. mars 2023, klokken 18:56En ting jeg lurer på er TUV's rolle i denne saken. TUV er et kontrollorgang og test institutt ala Nemko og burde fanget opp at Easee's løsninger ikke var i samsvar med standarden. Dog, slik jeg oppfatter el-bransjen er det ikke noe krav til at Easee skal høre på TUV, men kan erklære samsvar etter eget hode.

Fortsatt forundret hvordan denne bransjen fungere  :) 
Du er stadig så sjokkert over hvordan dette er lagt opp, men for ørtende gang så er der jo slik omtrent alle bransjer er lagt opp. Hva slags fagfelt er du ingeniør innen?

En helt annen bransje som ligger under bakken der det var rom for å gjøre som det faktisk står i standarden for CE merking, i alle fall de standardene som gjelder denne bransjen. Forstår at man i el-bransjen ikke har muligheter til dette og må hoppe bukk over kravet til bevitnet eller ekstern typetest og gjennomgang av kvalites systemer og dokumentasjon, men da går man letter på smeller innimellom.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Som du egentlig er inne på så består normalt en tredjepartsverifikasjon av å verifisere dokumentasjon fra produsent opp mot spotsjekk av produktet, ikke en reverse/re-engineering av produktet. Ofte er det et kundekrav som trigger spesifikk testing/dokumentasjon iht. en bransjenorm eller lignende, i mangel på spesifikke krav i lovverkene.

Sjekker du tilsyn i oljebransjen (Ptil/Sjøfart), som er innom de fleste fagfelt, så vil du se ganske hyppige avvik fra regelverk og samsvar med egenvalgte normer, selv maaange år etter bygging og idriftsettelse, på tross av byggeoppfølging fra for eksempel DNV. Det er omtrent umulig å dekke alt. Nå er ikke Easee verken i nærheten av mange titalls tusen tonn, hundretusenvis av komponenter eller i nærheten av like komplisert, men poenget var at det hviler ekstremt mye ansvar på produsent og eier/bruker i de fleste bransjer.

jlan

Sitat fra: geear på lørdag 01. april 2023, klokken 10:42... Det er omtrent umulig å dekke alt. Nå er ikke Easee verken i nærheten av mange titalls tusen tonn, hundretusenvis av komponenter eller i nærheten av like komplisert, men poenget var at det hviler ekstremt mye ansvar på produsent og eier/bruker i de fleste bransjer.
Produksjon er jo ofte et hirarki med underleverandører. Man kan for eksempel redusere ansvaret betydelig ved å velge komponenter hvor underleverandøren erklærer samsvar med standarder. Slik vi nå ser hos ladeboksleverandører, de bruker gjerne reléer og sensorer hvor underleverandøren har referert til standarder.   
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

Sitat fra: geear på lørdag 01. april 2023, klokken 08:53Det var ikke ment som et stikk, det var av nysgjerrighet siden han heter "Ingeniøren" og har gjentatt det flere ganger. Vil tro han finner det samme igjen i sitt fagfelt også. Er man for eksempel byggingeniør så er det egentlig ganske likt. Dimensjonering foregår av fagdisiplin på bakgrunn av data fra produsent, enten det er styrken i betongen, stålkvaliteten eller limtredragere, kommunen sitter ikke og dobbelsjekker regnestykker og dokumentasjon fra produsent med mindre det foreligger konkrete feil eller mistanker om feil (tilsyn), samme gjelder for de fleste sjangere om man er maskiningeniør og  :+1: driver mekanisk design, maritimt, og så videre. Vil vel heller si det er unntakene der fag og produsenter ikke stoles på og testes av tredjepart. Regelverkene i de fleste land er bygget opp til at det er opp til eier/bruker/produsent å sørge for at "ingen skader på mennesker eller miljø skal forekomme". Ekstremt runde, men samtidig krevende.

geear  :+1:  godt skrevet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA