Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#6570
Nå er vi endelig i gang med havvind satsingen.
På nrk tv kanal 2 nå om havvind. Dyktige politikere og fagfolk diskuterer havvind og utenlandskabler.

Electric cars in Norway

#6571
Sitat fra: arthur på onsdag 29. mars 2023, klokken 09:41At produsenter av en vare handler på en børs for finansielle instrumenter er helt vanlig enten det gjelder korn, kraft, aluminium eller en hvilken som helst vare, ja sågar også tjeneste/r. At mange mener dette burde være ulovlig registreres, men vitner om litt manglende forståelse av hva finansielle instrumenter er og hvordan disse brukes, kan brukes, enten det er kjøpe av en vare, selgere av en vare eller folk som "bare" handler i slike papirer. De siste trenger man også for å sikre volum og fleksibilitet.

Næææ Arthur nå bessewisser du veldig....

Selv om man er i mot strømtrading ala nasse, så betyr jo ikke det at man ikke har forståelse for hvordan markedet fungerer... og jeg for min del er en trader i alt fra valuta til aksjer, alt fra short/long & daytr. 
osv så jeg kan dette... .....men jeg liker ikke den retningen kraftbørsen har tatt. Det må jo være lov å mene det.

Kast Statkraft ledelsen asap, er min mening, når de ikke har klart å regulere bonusene til kraftmeglerne....

Tenk Statkraft sjefen sjøl måtte beklage dette på Debatten overfor Vestre som jeg så bare himlet med øynene.
Tipper Vestre på neste eierstyre møte i Statkraft deler ut noen marsjordre  ;)

Ketill Jacobsen

#6572
Sitat fra: hELgenen på onsdag 29. mars 2023, klokken 08:56I bunn og grunn er det et nullsum spill som skjer på siden av det fysiske markedet. Det er naturligvis risiko involvert og om noe så kan man gjerne bruke det argumentet for at kraftprodusenter ikke bør involveres i ren trading, men f.eks KUN med finansiell sikring.

Hvis dette er kun en nullsumspill mellom traderne, så kunne vi jo bare forby det og spare masse milliarder (lønn og bonus til traderene). Så kunne traderene bruke sin tid og arbeidskraft på å holde gater å parker rene. Altså gjøre noe som samfunnet har nytte av!

En kan se på DNB og deres tradere som i hundrevis sitter på samme gulv og kjøper og selger aksjer og andre finansielle instrumenter. På årsbasis har DNB et overskudd på ca 40 milliarder kr. om tredje kvartal 2022 var typisk. DNB har altså et overskudd på intet mindre enn 7.300 kr per nordmann fra baby til hundreåring og alt mellom. Kanskje halvparten dras inn av traderne som i snitt sørger for at børsprisene for aksjene løftes med kanskje 3% per år, som altså gjør det dyrere for meg å kjøpe aksjer om jeg skulle ha penger til over fra arv. At aksjer blir dyrere, gjør det at vi samlet sett blir rikere? Naturligvis ikke. Trenger vi tradere for at samfunnet skal fungere? Stort sett ikke. For mange av handlene som traderne utfører, er DNB oppdragsgiveren. Aksjehandel kunne ha blitt håndtert av en brøkdel av de mennesker som nå driver innen finans. En har laget et intrikat system med masse "instrumenter" og andre merkverdigheter som holder liv i et overbetalt og stort sett unødvendig system i forhold til hva samfunnet utenfor har behov for. Dagens strømbørs med sin dysfunksjonelle algoritme, er det mest "fantastiske" denne bransjen har funnet på. Det er nesten på høyde med finanskrisen som begynte i 2006 da  masse banker hadde kjøpt og solgt masse "sikre" bunter av huslån opptatt av fattige amerikanere som ikke hadde økonomi til å låne så mye. Verdien av deres hus sank fort mot null når verden skjønte at disse lånene var like sikre mot å smelte som is i helvete. Veldig mange av de store bankene både i USA, Europa, Asia satt med store beholdninger av disse lånene. Så skjedde det at de fleste av disse bankene ble berget av sine respektive land ("to big to fail") og de eneste som satt igjen med svarteper var millioner av fattige mennesker som hadde mistet et hus å bo i og sin lille sparekapital. Men hvem bryr seg vel om disse menneskene?

På tide å ta en gjennomgang av banksystemet og hele det finansielle system over hele verden slik at vi sitter igjen med den delen som er rasjonell, kanskje 20%?

For å sette DNB's årlig overskudd i den rette sammenhengen, i 2021var BMW's nettooverskudd ca 185 milliarder kr. BMW er blant verdens beste bilprodusenter med hensyn til kontinuerlig og meget høyt overskudd! Antall ansatte (BMW Group) 149.500 i 2022 og masse underleverandører. DNB ca 10.000 ansatte!

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 29. mars 2023, klokken 20:48
Sitat fra: arthur på onsdag 29. mars 2023, klokken 09:41At produsenter av en vare handler på en børs for finansielle instrumenter er helt vanlig enten det gjelder korn, kraft, aluminium eller en hvilken som helst vare, ja sågar også tjeneste/r. At mange mener dette burde være ulovlig registreres, men vitner om litt manglende forståelse av hva finansielle instrumenter er og hvordan disse brukes, kan brukes, enten det er kjøpe av en vare, selgere av en vare eller folk som "bare" handler i slike papirer. De siste trenger man også for å sikre volum og fleksibilitet.

Næææ Arthur nå bessewisser du veldig....

Selv om man er i mot strømtrading ala nasse, så betyr jo ikke det at man ikke har forståelse for hvordan markedet fungerer... og jeg for min del er en trader i alt fra valuta til aksjer, alt fra short/long & daytr. 
osv så jeg kan dette... .....men jeg liker ikke den retningen kraftbørsen har tatt. Det må jo være lov å mene det.

Kast Statkraft ledelsen asap, er min mening, når de ikke har klart å regulere bonusene til kraftmeglerne....

Tenk Statkraft sjefen sjøl måtte beklage dette på Debatten overfor Vestre som jeg så bare himlet med øynene.
Tipper Vestre på neste eierstyre møte i Statkraft deler ut noen marsjordre  ;)

Nå var det ikke min mening å besserwisse, kun påpeke at å benytte finansielle instrumenter er for mange en stor fordel, ja sågar helt nødvendig, men siden du selv er åpenbart godt kjent med bruken av slike, trolig også nytteverdien, så tror jeg ikke at vi er uenige på det punktet. Jeg uttalte meg om (bruken av) finansielle instrumenter på helt generelt grunnlag og kommenterete ikke i det innlegget du referer til strømmarkedet eksplisitt. At både produsenter av, og brukere/kjøpere, av strøm/kraft benytter finansielle instrumenter, og hvorfor, burde være åpenbart selv om enkelte åpenbart ikke liker at slike instrumenter finnes.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

SitatNå var det ikke min mening å besserwisse, kun påpeke at å benytte finansielle instrumenter er for mange en stor fordel, ja sågar helt nødvendig, men siden du selv er åpenbart godt kjent med bruken av slike, trolig også nytteverdien, så tror jeg ikke at vi er uenige på det punktet.

Men vi er uenig og det er helt greit  :+1:

Electric cars in Norway

#6575
Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 29. mars 2023, klokken 21:21Hvis dette er kun en nullsumspill mellom traderne, så kunne vi jo bare forby det og spare masse milliarder (lønn og bonus til traderene). Så kunne traderene bruke sin tid og arbeidskraft på å holde gater å parker rene. Altså gjøre noe som samfunnet har nytte av!


Dagens beste kommentar. Herlig.

Denne TU nyheten under fra 2011 sier det meste om disse kraft traderne.... kansje en av de som snakker der er den berømte Einar Ås ? eller hva han nå het...han hadde jo tidenes største konkurssak da han tradet mot strømprisene i Tyskland...men så ble det mildvært i Bayern :-) og han gikk konk .... eller noe slik.he he...uansett en god historie og til pass for han Einar...

https://www.tu.no/artikler/kraftselskapene-tjener-ratt-pa-trading/246488

Kopi fra den nyheten:

"Kritikere hevder ofte at tradere med millionlønn som handler kraft på fremtidsmarkedet, ved såkalte future- og forwardkontrakter, kun driver med fløteskumming som er unyttig for samfunnet."

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 30. mars 2023, klokken 21:18
SitatNå var det ikke min mening å besserwisse, kun påpeke at å benytte finansielle instrumenter er for mange en stor fordel, ja sågar helt nødvendig, men siden du selv er åpenbart godt kjent med bruken av slike, trolig også nytteverdien, så tror jeg ikke at vi er uenige på det punktet.

Men vi er uenig og det er helt greit  :+1:

Bare for å vise hvor dum jeg er så innrømmer jeg herved frivillig og i all offentlighet at det er uklart for meg hva vi da egentlige er uenige om her rent konkret.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Sitat fra: arthur på fredag 31. mars 2023, klokken 09:50
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 30. mars 2023, klokken 21:18
SitatNå var det ikke min mening å besserwisse, kun påpeke at å benytte finansielle instrumenter er for mange en stor fordel, ja sågar helt nødvendig, men siden du selv er åpenbart godt kjent med bruken av slike, trolig også nytteverdien, så tror jeg ikke at vi er uenige på det punktet.

Men vi er uenig og det er helt greit  :+1:

Bare for å vise hvor dum jeg er så innrømmer jeg herved frivillig og i all offentlighet at det er uklart for meg hva vi da egentlige er uenige om her rent konkret.

Arthur  :+1: alt ok

ToWalkOrDrive

Ser at sosialistene fortsetter å tvinge minstepensjonistene til å selge hyttene de har bygget opp med egne hender...

Klarer ennå ikke å se hvorfor staten skal sitte igjen med superprofitt på strøm til hytter. Trodde sosialistene var imot superprofitt.
Tesla Model Y                         2021-

Ketill Jacobsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 01. april 2023, klokken 21:38Ser at sosialistene fortsetter å tvinge minstepensjonistene til å selge hyttene de har bygget opp med egne hender...


Nå er vel de virkelige sosialistene (SV og Rødt) svært mot systemet som gir de høye strømprisene, mens Høyre lovpriser dagens markedssystem (eller sitter stille i båten som det også kalles)!

Electric cars in Norway

SitatNå er vel de virkelige sosialistene (SV og Rødt) svært mot systemet som gir de høye strømprisene, mens Høyre lovpriser dagens markedssystem (eller sitter stille i båten som det også kalles)!

Tror du traff spikeren på hodet der :+1:

Electric cars in Norway

SitatSer at sosialistene fortsetter å tvinge minstepensjonistene til å selge hyttene de har bygget opp med egne hender...

Klarer ennå ikke å se hvorfor staten skal sitte igjen med superprofitt på strøm til hytter. Trodde sosialistene var imot superprofitt

Godt poeng.... Men det er kanskje fordi jeg ikke selv får strømstøtte til min sekundærbolig😱

Strøm Tycoon

Billig å komme seg til hytta er det også, ikke greit å være minstepensjonist om dagen

https://dinside.dagbladet.no/motor/norges-dyreste-hyttevei/78873940

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 02. april 2023, klokken 00:53
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 01. april 2023, klokken 21:38Ser at sosialistene fortsetter å tvinge minstepensjonistene til å selge hyttene de har bygget opp med egne hender...


Nå er vel de virkelige sosialistene (SV og Rødt) svært mot systemet som gir de høye strømprisene, mens Høyre lovpriser dagens markedssystem (eller sitter stille i båten som det også kalles)!
Helt riktig påpeking!
Det hadde ikke blitt noen forskjell med Høyre.

Det er bare fløypartier (Sv, Rødt og FrP) som sier de vil gjøre noe annerledes og det er ikke sikkert de ville fått til da de må alliere seg med Ap og Høyre ++ som er fornøyd med slik det er nå.

Electric cars in Norway


SitatHelt riktig påpeking!
Det hadde ikke blitt noen forskjell med Høyre.

Det er bare fløypartier (Sv, Rødt og FrP) som sier de vil gjøre noe annerledes og det er ikke sikkert de ville fått til da de må alliere seg med Ap og Høyre ++ som er fornøyd med slik det er nå.

Enig i den vurderingen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA