Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

Toalmar

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 28. mars 2023, klokken 08:55Med mindre Jedlix's styring av Easee boksen er mer avansert. Min Jedlix styrer bilen ikke boksen. Kan være aktuelt om det er ok å fortsatt bruke bokser som er installert.
Jedix styrer ikke alle biler. Brukte Jedix for en tid tilbake, men hadde en del utfordringer da jeg syntes de var
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 28. mars 2023, klokken 08:55
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 28. mars 2023, klokken 08:19
Sitat fra: jlan på tirsdag 28. mars 2023, klokken 00:48Det eneste jeg benytter av Easees smartfunksjoner er at Tibber styrer effekten så den ligger under 5 kWh/h (eller neste trinn). Har Jedlix en løsning for det?
Nei, Jedlix kan ikke lese husets forbruk.

Med mindre Jedlix's styring av Easee boksen er mer avansert. Min Jedlix styrer bilen ikke boksen. Kan være aktuelt om det er ok å fortsatt bruke bokser som er installert.
Jedix styrer ikke alle biler. Jeg hadde Jedix tidligere og da var det Easee laderen de hadde kontakt mot, min Mercedes hadde de ikke tilgang til som så mange andre heller ikke har
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Electric cars in Norway

En milliard!! Selskapet er kjørt! Det er bare trist.... kopi under fra den NRK nyheten jeg lenket til ovenfor...

"Easee trenger penger for å overleve. Opp mot én milliard kroner, ifølge DN. Til NRK forteller Helmikstøl at de vil bruke tid."

Electric cars in Norway

Dette under står det i rapporten, vedlagt. Men jeg finner ikke noe om det i brevet..

Kopi fra den nrk nyheten jeg lenket til ovenfor:


Elsäkerhetsverket reagerer på at komponentene som skal fungere strømbrytende ved jordfeil er elektrisk tilkoblet. Ifølge EU-standarden skal de være mekanisk tilkoblet.

I tillegg er det altfor kort avstand mellom disse komponentene, ifølge Elsäkerhetsverket.

EU-standarden sier at det skal være tre eller fire millimeter mellom dem, i Easees ladebokser er avstanden 2,3 millimeter. De såkalte reléene står med andre ord 0,7 millimeter for tett.

Elsäkerhetsverket har kun bedt om et salgsforbud, og har ikke krevd at selskapet skal trekke tilbake produkter fra forhandlere eller brukere.

– I dette tilfellet ser vi ikke noen akutt fare for liv og eiendom, og nøyer oss med å kreve at selskapet kommer med en løsning som sikrer at utstyret er innenfor kravene, sier Samuelsson.

jlan

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 28. mars 2023, klokken 14:26Tror ikke Zaptec syntes så mye om at Helmikstøl tok med seg idèene ut av Zaptec og startet et konkurrerende selskap.

Nei, kanskje ikke topp stemning...


Easee-sjef Jonas Helmikstøl og Zaptec-sjef Peter Bardenfleth-Hansen var på scenen sammen for første gang for en måned siden. Foto: Jon Ingemundsen, Stavanger Aftenblad

Sitat– Det vil være usmakelig av meg å kommentere noe rundt Easee nå ettersom de er i en prosess med Elsäkerhetsverket, men jeg kan heller peke på det jeg sa i intervjuet i november. Det står seg godt, og jeg står for det jeg sa da, sier Peter Bardenfleth-Hansen til Aftenbladet. I intervjuet for tre måneder siden svarte han følgende på spørsmål om hvorfor Easee har rast forbi Zaptec på alle områder:

«Jeg vil først og fremst si at konkurranse er en fin ting. Den gjør at vi alle må være skjerpet og framme i skoene. Så vil jeg likevel hevde at originalen alltid er bedre enn kopien. Zaptecs beste kvalitet er at vi er ekstremt opptatt av at vår lader skal være så grundig gjennomtestet som overhodet mulig. Vi skal ha alle sertifiseringer på plass før vi går ut med vårt produkt på markedet. Alt dette tar tid og kan dermed også bli vår verste fiende. Rett og slett fordi vi da kommer litt på etterskudd. Vi har kanskje være litt for stramme på enkelte ting hvor vi med fordel kunne vært litt mer løsslupne.»
https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/JQ7Wa8/zaptec-sjefen-om-easee-kritikken-jeg-har-faatt-en-god-del-pepper
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

Hmmmm Defa tjener hvertfall på dette... den enes død - den andres brød....

Kopi under samt lenke:

Easees svenska distributör Efuel, som är dotterbolag till Distit, har istället skaffat en ny samarbetspartner i form av norska Defa.

https://www.realtid.se/forvaltningsratten-avslar-laddboxjattens-overklagande/

ToWalkOrDrive

Ser at Stavanger Aftenblad har fått et langt intervju med det svenske Elsäkerhetsverket. Det virker som at de bruker andre regler enn det Easee forventet - hadde de forventet det hadde de nok holdt seg langt vekke fra Sverige. Men nå er "keiserens nye klær" avslørt...har ikke satt meg veldig inn i dette, men skjønner liksom ikke helt hvordan de påkrevde 4mm f.eks. ikke er reagert på av andre land osv.

https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/aba3j7/easee-laderen-kan-havne-i-elsakerhetsverkets-skrekkabinett

Svenskene sier og at det ikke hjelper at de fikser etterpå...

Sånn utenom det skriver de om de 4mm...


Avstanden
Et springende punkt for ESV er at bryteravstanden i jordfeilbryteren. I Easee-laderen er det en kortere avstand enn standarden som er 3 eller 4 mm. Easee-laderen har en avstand på 2,3 mm.

– Advokatene til Easee skriver at laderen har gjennomgått en stresstest, og at laderen klarte testen. Dermed skal alt være i orden, skriver advokatene?

– Det er positivt feil. Jordfeilbryteren er den siste sikringen som finnes i laderen, og der er kravet 3 eller 4 mm avstand.

– Easee-laderen er solgt i 700.000 eksemplarer, og det er gjennomført 57 millioner ladesesjoner. Aldri har det oppstått et uhell. Sier ikke det at den er trygg?

– Ikke etter vår mening. Vi mener risikoen er for stor.


Står og en del ting til i intervjuet

Tesla Model Y                         2021-

mroek

Virker som at ESV er inkonsekvente. Hvis de faktisk mener at risikoen er for stor, så skulle de ilagt bruksforbud, og ikke bare salgsforbud.

Sånn ellers er det fremdeles uklart om kravet (altså det forskriftsmessige kravet, ikke det standarden sier) faktisk sier noe om avstand, og ikke bare en spenning (4 kV ?). Det virker naturlig at det kun er spenning, og i så fall burde jo en stresstest og korrekt utført risikoanalyse være godt nok til å si at sikkerheten er ivaretatt, selv om standardens bokstav ikke er fulgt.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

geear

Tjah. Syns ikke det er inkonsekvent, de har sagt at de mener det ikke er stor risiko, men at boksen ikke er i samsvar med standardene de hevder samsvar med, og så lenge det er uavklart så vil det være fornuftig å ikke få enda flere ladebokser ut i markedet. De har bedt Easee om avklaringer/dokumentasjon (nye risikoanalyser) siden juni i fjor, uten å ha fått annet enn dokumentasjon som har gitt de enda flere avvik. Selv om ESV ikke mener at det er noen umiddelbar risiko så er et salgsforbud en effektiv metode å tvinge frem en avklaring.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: mroek på onsdag 29. mars 2023, klokken 10:09Virker som at ESV er inkonsekvente. Hvis de faktisk mener at risikoen er for stor, så skulle de ilagt bruksforbud, og ikke bare salgsforbud.

Sånn ellers er det fremdeles uklart om kravet (altså det forskriftsmessige kravet, ikke det standarden sier) faktisk sier noe om avstand, og ikke bare en spenning (4 kV ?). Det virker naturlig at det kun er spenning, og i så fall burde jo en stresstest og korrekt utført risikoanalyse være godt nok til å si at sikkerheten er ivaretatt, selv om standardens bokstav ikke er fulgt.

De sier:

– Dersom Easee-laderne er så farlige, hvorfor ble det ikke bruksforbud, men «bare» salgsforbud?

– Dette med jordfeilbryteren er først farlig dersom det oppstår en annen feil i laderen eller bilen. Derfor mente vi at det ikke var en akutt fare for liv og helse. Det handler jo også om å innføre tiltak som er rimelige i forhold til risikoen ved produktet.



Angående test sier de:

Ikke stresstest
– Har dere gjennomført en stresstest av laderen? Altså utsatt den for uvanlige eller ekstreme situasjoner for å se hva den tåler?

– Nei.

– Easee påpeker at dere har nektet å møte dem, enten fysisk eller på Teams, for å forklare mer rundt produktet?

– Vi jobber ikke på den måten. Vi ser utelukkende på dokumentasjonen som eksisterer.

– Dere er opptatt av konkurransen i markedet, sier dere. Er det slik at dere var bekymret for at en svensk ladeprodusent ikke skulle få nok innpass på markedet?


– Absolutt ikke. Vi ser ikke på hvilket land laderen kommer fra, men at den hadde en viss posisjon på det svenske markedet. Vi testet også svenske ladere, men uten å finne tilsvarende feil som på Easee-laderne.
Tesla Model Y                         2021-

jlan

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 29. mars 2023, klokken 09:12...har ikke satt meg veldig inn i dette, men skjønner liksom ikke helt hvordan de påkrevde 4mm f.eks. ikke er reagert på av andre land osv...
Det kommer av at EU forlengst har fjernet kravet om kontroll og godkjenning av alle elektriske produkter. Det blir heller ikke gjort kontroll av dokumentasjonen. Det er nå basert på en egenerklæring fra produsenten. Som da enten kan referere til relevante standarder, eller dokumentere at de har like god sikkerhet som standarden. Men så kan det altså bli kontroller. Det litt som å kjøre bil. Det er opp til hver enkelt å ha riktige dekk.

https://www.nemko.com/no/m%C3%A5-elektriske-produkter-ha-nemko-godkjenning-for-%C3%A5-kunne-selges-i-norge
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

dundun

Sitat fra: jlan på onsdag 29. mars 2023, klokken 12:42Det kommer av at EU forlengst har fjernet kravet om kontroll og godkjenning av alle elektriske produkter. Det blir heller ikke gjort kontroll av dokumentasjonen. Det er nå basert på en egenerklæring fra produsenten. Som da enten kan referere til relevante standarder, eller dokumentere at de har like god sikkerhet som standarden. Men så kan det altså bli kontroller. Det litt som å kjøre bil. Det er opp til hver enkelt å ha riktige dekk.

https://www.nemko.com/no/m%C3%A5-elektriske-produkter-ha-nemko-godkjenning-for-%C3%A5-kunne-selges-i-norge

Dette irriterer meg grenseløst. Easee har åpenbart tatt en sjanse (bevisst eller ubevisst), og så sutrer de nå r de blir tatt i det.

Å ha dokumentasjonen i orden når man lager denne typen produkter er så grunnleggende at det hele blir en vits. Å faktisk følge standardene man sier man støtter også.

Hele saken minner litt om bandet som ønska seg en stor skål med M&Ms backstage, der de brune var fjerna. De dreit i M&Ms, men "om ikke arrangøren får med seg dette kravet, hvordan vet vi at de har lest delen om sikkerhet?".
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Ingeniøren

Sitat fra: dundun på torsdag 30. mars 2023, klokken 10:29
Sitat fra: jlan på onsdag 29. mars 2023, klokken 12:42Det kommer av at EU forlengst har fjernet kravet om kontroll og godkjenning av alle elektriske produkter. Det blir heller ikke gjort kontroll av dokumentasjonen. Det er nå basert på en egenerklæring fra produsenten. Som da enten kan referere til relevante standarder, eller dokumentere at de har like god sikkerhet som standarden. Men så kan det altså bli kontroller. Det litt som å kjøre bil. Det er opp til hver enkelt å ha riktige dekk.

https://www.nemko.com/no/m%C3%A5-elektriske-produkter-ha-nemko-godkjenning-for-%C3%A5-kunne-selges-i-norge

Dette irriterer meg grenseløst. Easee har åpenbart tatt en sjanse (bevisst eller ubevisst), og så sutrer de nå r de blir tatt i det.

Å ha dokumentasjonen i orden når man lager denne typen produkter er så grunnleggende at det hele blir en vits. Å faktisk følge standardene man sier man støtter også.

Hele saken minner litt om bandet som ønska seg en stor skål med M&Ms backstage, der de brune var fjerna. De dreit i M&Ms, men "om ikke arrangøren får med seg dette kravet, hvordan vet vi at de har lest delen om sikkerhet?".
Min erfaring fra slikt arbeide er at dokumentasjon mm er det som står nederst på lista om ikke noen sparker de i leggen i starten og innimellom. Her har norske myndigheter seg selv å takke som har sluppet dette helt fritt. De vet nok det samme som jeg erfarte. Synd egentlig at det bare slår tilbake på produsenten.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ferry

Sitat fra: dundun på torsdag 30. mars 2023, klokken 10:29Å ha dokumentasjonen i orden når man lager denne typen produkter er så grunnleggende at det hele blir en vits. Å faktisk følge standardene man sier man støtter også.

De støtter vel egentlig ikke standarden. Men de har skrevet det ved en feiltagelse/tabbe/misforståelse. Så det er ikke fair å ta dem på å ikke støtte standarden.
Å gjøre ting annerledes enn standarden er ok, men det må dokumenters grundig. Og løsningene må selvfølgelig være bra nok. Her er løsningen muligens/antageligvis ikke bra nok.

Men hadde løsningen vært bra nok og dokumentert grundig, så burde det vært tilstrekkelig å gjøre om dokumentet der de hevder samsvar med standarden.

jlan

Sitat fra: Ferry på torsdag 30. mars 2023, klokken 15:59...Å gjøre ting annerledes enn standarden er ok, men det må dokumenters grundig. Og løsningene må selvfølgelig være bra nok. Her er løsningen muligens/antageligvis ikke bra nok...
Men myndighetene vurderer altså ikke denne eventuelt grundige dokumentasjonen, før det eventuelt blir kontroll. Så er det da opp til hver enkelt elektriker som skal installere utstyret å lese denne dokumentasjonen, og vurdere om den er bra nok?

Det er vanskelig nok å sjekke om de riktige standardene er henvist til. Å sjekke dokumentasjon på at utstyr er utenfor standardene ser jeg på som ganske vanskelig. Jeg tror det i slike tilfeller må stilles krav om en Nemko godkjenning eller lignende. Det er fullt mulig å få N merket produkter fortsatt, og det er noe helt annet enn en CE merking.

Sitathttps://www.nemko.com/no/m%C3%A5-elektriske-produkter-ha-nemko-godkjenning-for-%C3%A5-kunne-selges-i-norge
Et produkt merket med en N nå i dag er sertifisert av Nemko (også kalt Nemko-godkjent) og viser at det er testet og godkjent av en tredjepart, altså oss. I motsetning til CE merking, som er en egendeklarering utført av produsenten.

N-merket står altså for kvalitet og er et synlig bevis for forbrukere om at produktet er trygt å benytte. Velger man å N-merke produktet sitt vil man også bli informert om eventuelle endringer i standarder. På den måten vil man lettere kunne oppdatere produkt eller dokumentasjon for å ha produkter som er i samsvar med det til enhver tid gjeldende lovverket.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

SitatMen myndighetene vurderer altså ikke denne eventuelt grundige dokumentasjonen, før det eventuelt blir kontroll. Så er det da opp til hver enkelt elektriker som skal installere utstyret å lese denne dokumentasjonen, og vurdere om den er bra nok?

Det er vanskelig nok å sjekke om de riktige standardene er henvist til. Å sjekke dokumentasjon på at utstyr er utenfor standardene ser jeg på som ganske vanskelig. Jeg tror det i slike tilfeller må stilles krav om en Nemko godkjenning eller lignende. Det er fullt mulig å få N merket produkter fortsatt, og det er noe helt annet enn en CE merking.

jlan, ja jeg ser den....men det må da være opp til trikkern å vite standardene? Eller roter jeg nå?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA