Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Parkeringsbrems

Startet av pHminmax, onsdag 29. mars 2023, klokken 18:44

« forrige - neste »

pHminmax

Ble ikke klar før i dag at man må holde P inne for å aktivere parkeringsbrems.
Skal man alltid aktivere den når man er parkert? Leser at den ikke er god nok når det er skrå og is/snø på underlag. Høres litt skummelt ut.

thimian

Det er bare tull! Trykk på P og bremsene går på. At du holder den inne lager en lyd som følge av at bremsene går av å på igjen.
Det blir som håndbrekket på en annnen bil. Kun bremser på bakhjulene. Er det svært glatt må du selvfølgelig ta forholdsregler

pHminmax

Ok, blir det sånn at bare med å trykke på P(ikke holde) at da bremser det alle hjulene? Er det ikke da bedre enn å holde 2 sec. P og få håndbrekket?

geear

Parkbrems er kun på én aksling på de aller aller fleste biler, også Tesla. Med fossilbil med firehjulstrekk eller fremhjulstrekk, gir i P og håndbrems bak så vil man stå tryggere, men på elbiler freewheeeler elmotorene når de er av.

Ved å holde inne knappen på spaken i en Tesla kan du sette parkbrems i fart, som nødbrems, men den gjør det samme selv når du setter den i P.

Klykken

Holder du inn P-knappen når du står stille griper kalipperen hardere på skiva. Prøv med å bare trykke en kjapp tur på P med ruta ned. Hold så inne etterpå, så hører du det.

Låser kun på bakhjula, som alt annet håndbrekk/p-brems normalt gjør (bortsett fra Saab).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

pHminmax

Takk for svarene. Så det betyr at hvis du holder inn P-knappen så får du ekstra trygghet, selv om det i noe tilfeller kan være overkill?

Klykken

Ja, og nei. Fremhjula er fortsatt fristilt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

pHminmax

Fremhjula er i begge tilfeller fristilt eller?
Så med "håndbreak på" blir det bare litt kraftigere brems på bakhjulene som resulterer i ekstra trygghet men fortsatt ikke nok hvis man skal parkere på veldig skrå og glatt bakke?

petersv

Jeg er rimelig sikker på at det ikke har noen hensikt å bruke den når bilen er i ro. Poenget med funksjonen er at man kan bruke den som nødbrems skulle bremsene svikte, på samme måte som med gammelt håndbrekk. Er vel noen regler som sier at dette må være mulig. Eksempel kan være om du får to lekkasjer samtidig på begge bremse-væske-sløyfene. Står nok noe om dette i brukermanualen.

jlan

Sitat fra: petersv på torsdag 30. mars 2023, klokken 17:14Jeg er rimelig sikker på at det ikke har noen hensikt å bruke den når bilen er i ro. Poenget med funksjonen er at man kan bruke den som nødbrems skulle bremsene svikte, på samme måte som med gammelt håndbrekk. Er vel noen regler som sier at dette må være mulig. Eksempel kan være om du får to lekkasjer samtidig på begge bremse-væske-sløyfene. Står nok noe om dette i brukermanualen.
På min 2016 TMX var det veldig svak bremsevirkning hvis jeg trykket på P under kjøring. Men på min nåværende bil bremser det ganske kraftig, også på forhjulene. Så da blir tydeligvis de vanlige bremsene aktivert også. Men ved stillestående gir P fortsatt kun brems på bakhjulene. Mulig at de trekkes litt hardere til når P symbolet kommer på.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Kim-

Sitat fra: pHminmax på torsdag 30. mars 2023, klokken 16:15Fremhjula er i begge tilfeller fristilt eller?
Så med "håndbreak på" blir det bare litt kraftigere brems på bakhjulene som resulterer i ekstra trygghet men fortsatt ikke nok hvis man skal parkere på veldig skrå og glatt bakke?
Ikke noe ekstra trygghet. Hvis bilen din sklir på glatten i en Bakke så er bakhjulene dine låst mens bilen sklir. Aldri opplevd eller hørt om noen hvor bilen flytter på seg på asfalt med unntak av de som har alarm om dårlig/defekt parkbrems
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA