Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 vs model Y

Startet av Model3B, mandag 27. mars 2023, klokken 23:20

« forrige - neste »

Model3B

Hei. Jeg har en tm3 og vurderer overgang til tmy. Dere som har gjort dette, hva vil dere si i hovedsak er 1) Bedre enn før og 2) Like irriterende som før....Mvh tm3 eier.

Contango

Dette har vært diskutert et titalls ganger her inne. Bedre lyddemping, mer komfortabel, litt mindre energi effektiv, mindre sportslig, vesentlig større med alle de fordeler det har men mer knot når det er trangt (bredere!), full åpning bak, mer oversikt med høyere sittestilling, tredelt mot todelt baksete, lettere inn og utstigning, lettere å bruke hengerfestet, like dårlig svingradius (dårligere?), variabel nyttelast avh av årsmodell, er vel like utsatt for lakkskader nede, like lite unik - alle naboene har de samme bilene, bruktprisene på begge avhenger av Elons prispåfunn på nye biler - men Y holder seg ikke overraskende bedre.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Klykken

Spot on, Contango. Men 3 er lakkert helt ned inkl. sideskjørt, mens Y har ulakkert plast rundt hjulbuer og på sideskjørt. Dermed ikke LIKE utsatt for lakkskader.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

#3
Vil også legge til at jeg savner lydanlegget i TM3, fremfor det i Y.
Samt lettere tilkomst til skiboks på taket på TM3, hvis det er et behov.
Hvis man kommer fra bil uten VP vil man oppleve at varmen ikke kommer like raskt med VP.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Har gått fra 3 til Y og ser meg ikke tilbake. ALT er bedre. Riktignok hadde jeg en 2019 Model 3, med alt det innebar (ikke varmepumpe eller varme i ratt osv). At den er litt slappere plager meg latterlig lite.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

ToWalkOrDrive

Det kommer og an på hvilken årsmodell Model 3 du kommer fra og hvilken årsmodell du går til.
Det har blant annet kommet mykere fjører på dagens Model Y. I tillegg er det visst "lydvinduer" bak også.
Jeg gikk over fra Model 3P til Y. Mener å ha hørt at anlegget er likt, men mer lyd forsvinner pga større volum i Model Y.

Fordel Model 3
Ca 1 tomme bedre beinplass i lengden når en kjører setet helt bak.
Får mer fartsfølelse siden en sitter lavere

Fordel Model Y
- Ca 5 tommer bedre beinplass i baksetet, så jeg ikke trenger å kjøre fremsetet særlig frem, som jeg måtte på 3 når det satt folk bak.
- Enorm plass i forhold til 3 til bagasje. Kan f.eks. ta en emballasjeløs tørketrommel inn i bagasjerommet...eller en sykkel...
- Høyere bakseter enn i 3...sånn at folk ikke sitter med knærne oppunder haken.
- Lengre avstand mellom takbøylene, sånn at det er lettere å binde ting stabilt på taket (men fortsatt irriterende bøyde takbøyler originalt - kan kjøpe bene uoriginalt)
- Kan legge ned baksetene med en knapp
- Elektrisk bakluke
- Midtsete en kan legge ned.
- Veldig stor frunk - plass til 4-5 store matposer når bagasjerommet er fullt på vei til hytta
Tesla Model Y                         2021-

lightscribe

Contango sin oppsummering er helt riktig.

Ambient Lighting er bedre i Model 3 (2019).  Model Y er veldig mørk, spesielt bak der barna sitter (2023).

Model 3 er sykt morsom med Performance og jeg hadde gjerne betalt 50k ekstra igjen. Har prøvd litt aggressiv bremsing, svinging og til og med litt Track Mode Drifting med MYP. Den har 19" vinterdekk og antar den har det nye mjukere understell. Det føltes litt som å danse med en flodhest.  Kanskje det blir bedre med sommerdekk...

geear

Har du kjørt Model 3 Performance med 18" piggfrie vinterdekk? Det vil være riktig sammenligning mot en YP på 19", som du beskriver.

Har YP fra juni 2022 på 20" CVC7 (i tillegg til originale 21" sommer) og selv om piggfrie dekk aldri blir som sommerdekk så syns jeg overhodet ikke det er som å danse med en flodhest altså, men har ikke prøvd de nye som sies å ha mer komfortabelt understell, og heller aldri kjørt Y med 19".

lightscribe

Tipper det blir bedre ettersom dekkene slites. Nå har de >8mm med mjukt mønster.

M3P med 18" piggfrie Goodyear UltraGrip+.
MYP med 19" piggfrie Continental VikingContact 7.




Lucaria

#9
Har hørt flere som sier lydanlegget i TM3 er bedre en i TMY. Jeg har en TMYP fra sept 2022 og fikk en TM3 som lånebil nå netopp. Litt usikker hvilken årsmodell det var, men jeg syns stort sett alt var dårligre i TM3, også lyden. Når jeg fikk den var alt av bass satt opp til maks så det var bare en grøt av lyd, men etter å ha justert den mere slik jeg har på Y så ble det bra, men jeg mener at lyden er bedre på Y. Når jeg fikk tilbake min bil så opplevede jeg en klarere lyd med mer detaljer.

Det kan vare at folk som liker bassen på maks får en mere punch i lyden i en mindre bil, men dette blir da veldig individuellt hva man liker. Lyden i den TM3 jeg prøvde klarer ikke å återgi inspillingene bedre en i min Y.

Det eneste jeg mener er bedre i TM3 er at den ligger mer stabilt på veien. Y oppleves med en gang mye mere "gyngete" da den er høyre. Det var bittelitt skuffende å gå tillbake til, men med dårlig rygg så tar jeg heller dette da det å gå i og ur en TM3 for meg var helt jævlig.

Ellers var setene dårligre på støtten, inredning litt mindre påkostet, dårlig løsning i midtkonsollet (flip isteden for dytt), dårlig ingang bak og manuell luke, mye treigere (kan jo ha vart en slappere modell), mere "svampig" og ikke like kontant i kjørefølelsen, dårligre dempere (kan ikke skjønne at Y fikk denne stempeln på seg, TM3 er jo helt elendig), mere veistøy, knirket og lagte litt rare lyder her og der (kan ha vart fordi det var lånebil), ingen varme i rattet (skinnratt isteden for soft-touch).

Jeg tror eventuellt jeg satt litt bedre i TM3, man får en litt deilig gocart-følelse som andre beskriver, men setene er også litt annerledes, så selvom de er dårligre i dempingen og sidestøttene så kan de virket å ha en bedre utforming alikevel, men det er vanskelig å si på korte turer og dette er en veldig liten forskjell, men rett skal vare rett.

Handyman

Sitat fra: Lucaria på onsdag 29. mars 2023, klokken 14:16Har hørt flere som sier lydanlegget i TM3 er bedre en i TMY. Jeg har en TMYP fra sept 2022 og fikk en TM3 som lånebil nå netopp. Litt usikker hvilken årsmodell det var, men jeg syns stort sett alt var dårligre i TM3, også lyden.
Hvis det var en 3 SR så har den et mye enklere anlegg, bla. uten sub. Da er forskjellen stoor!
Jeg er av den oppfatning at min TM3 LR-19 hadde mye mer presis bass. Vår TMY kan spille mer bass, men den er ikke så presis, og blir fort grøtete. Jeg er generelt opptatt av god lyd (ikke bare mest mulig bass), men vet at lyd oppleves subjektivt. Jeg vet at mange liker dyden i Y fremfor 3, og nettopp denne ulike oppfattingen tror jeg skyldes personlige preferanser.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lucaria


lintho

Vi hadde TM3 2019, og har nå en mars 2023 TMY. Ikke vet jeg hvorfor men den føles mye, mye stivere og vondere å kjøre enn model 3ern. Kjenner hver minste detalj i veien og det hopper konstant.
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

lightscribe

I forhold til M3, føles MY irriterende nervøs når man kjører rett fram på landevei/motorvei.  Er noob på  hjulinnstilling men, ut ifra noen minutter med lesing, mistenker jeg for mye toe-out fremme...

Handyman

Sitat fra: lightscribe på lørdag 08. april 2023, klokken 13:33I forhold til M3, føles MY irriterende nervøs når man kjører rett fram på landevei/motorvei.  Er noob på  hjulinnstilling men, ut ifra noen minutter med lesing, mistenker jeg for mye toe-out fremme...
Da må du få det sjekket. Y er ikke mindre stabil enn 3.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA