Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

mroek

Sitat fra: Ferry på mandag 27. mars 2023, klokken 19:34Hva er bakgrunnen for kravet om 4 mm? Det høres veeeldig avrundet ut. Hvorfor ikke 3 mm eller 5 mm eller 3,57 mm? Det må ligge noen naturlover til grunn her også, ikke bare "tenk på et tall". Ett eneste signifikant siffer.
Stod det ikke tidligere her i tråden at tommelfingerregel er x ant kV pr. mm gap? Hvilke spenninger er det aktuelt å ta hensyn til her? Igjen må det jo ligge fysikk i bunnen.

Kan det tenkes at Easee egentlig er bra nok til det praktiske formålet? Men at de ryker på formalitetene pga. en standard som er satt ut fra et "passe stort" tall, pluss til margin og moms, rundet av oppover til nærmeste hele millimeter. Det reglene vært freedom units, så hadde det neppe vært 0,118 tommer.

Jeg mener å ha lest at det forskriftsmessige kravet er at utstyret skal tåle 5 kV. Tommelfingerregelen du nevner er 30 kV på 10 mm, så i teorien gir 2.3 mm 6.9 kV, som er godt over 5 kV (men det tallet er jeg altså ikke sikker på at er korrekt).

Når standarden så angir 3 eller 4 mm (fra to av de aktuelle standardene) så er nok det litt for å være på den helt sikre siden. Husk at ting som lufttrykk og luftfuktighet vil påvirke et gnistgap, og forskyver spenningen det kan tolerere i den ene eller andre retningen. Et større gap gir større margin, ganske enkelt.

Om Easee kan sannsynligjøre at 2.3 mm er godt nok for de forhold ladeboksen opererer i, og dermed møter forskriftsmessige krav, så kan de forsåvidt komme unna med det, men de kan ikke erklære at de er i henhold til standardene som spesifiserer større avstand.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

TU-12

Easee skriv;" Det stemmer at vi har 2,3 mm kontaktåpning i våre releer. Det er snakk om luftgapet som er mellom relékontaktene når de er åpne. Kravet er at de i åpen tilstand skal motstå 4kV spenningspulser. Dersom gapet er 3mm trenger man ikke teste dette. Dersom det er mindre, som hos oss, må man utføre en test for å verifisere god nok isolasjon. Kravet er altså av elektrisk karakter, ikke en konkret avstand på 3mm." Easee meiner å ha dokumentasjon på slik test, men etter det eg har lese var kontaktåpning var ikkje tema før i endeleg salgsforbud. I.o.m at dette ikkje var etterspurt av ESV - så vart dette ikkje lagt fram før etter vedtak. Det er iallefall ein påstand.

jlan

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 27. mars 2023, klokken 19:39Nettopp. Jeg har en 8 år gammel stupdum boks som bare er et rele og en sikring og en variable motstand slik at jeg kan stille ladestrømmen, eller rettere si til bilen hva den kan trekke. Resten styrer bilen i kombinasjon med Jedlix som gjør alt jeg kan ønske av en boks.
Det eneste jeg benytter av Easees smartfunksjoner er at Tibber styrer effekten så den ligger under 5 kWh/h (eller neste trinn). Har Jedlix en løsning for det?

Tibbes løsning kunne vært bedre, de klarer ikke å beregne om det lønner seg å gå opp ett effekttrinn for å utnytte timer med veldig billig strøm. Men det krever muligens litt avansert væranalyse.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jlan

Sitat fra: TU-12 på tirsdag 28. mars 2023, klokken 00:36Kravet er altså av elektrisk karakter, ikke en konkret avstand på 3mm." Easee meiner å ha dokumentasjon på slik test, men etter det eg har lese var kontaktåpning var ikkje tema før i endeleg salgsforbud. I.o.m at dette ikkje var etterspurt av ESV - så vart dette ikkje lagt fram før etter vedtak. Det er iallefall ein påstand.
Men vi ser altså at reléleverandørene nå kommer med mekanisk sammenkoblede reléer med over 3mm gap, hvor de henviser til standarden. Så da er det gjerne ikke så lett å bevise at 2.3mm er nok under alle forhold.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Radial

Sitat fra: jlan på tirsdag 28. mars 2023, klokken 01:01
Sitat fra: TU-12 på tirsdag 28. mars 2023, klokken 00:36Kravet er altså av elektrisk karakter, ikke en konkret avstand på 3mm." Easee meiner å ha dokumentasjon på slik test, men etter det eg har lese var kontaktåpning var ikkje tema før i endeleg salgsforbud. I.o.m at dette ikkje var etterspurt av ESV - så vart dette ikkje lagt fram før etter vedtak. Det er iallefall ein påstand.
Men vi ser altså at reléleverandørene nå kommer med mekanisk sammenkoblede reléer med over 3mm gap, hvor de henviser til standarden. Så da er det gjerne ikke så lett å bevise at 2.3mm er nok under alle forhold.


De kommer med det NÅ ja, 5år etter at Easee ble lansert.

Easee hadde nok ikke noe valg i 2018/2019 enn å benytte 2,3mm.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Maxwell_400

Sitat fra: jlan på tirsdag 28. mars 2023, klokken 00:48Det eneste jeg benytter av Easees smartfunksjoner er at Tibber styrer effekten så den ligger under 5 kWh/h (eller neste trinn). Har Jedlix en løsning for det?
Nei, Jedlix kan ikke lese husets forbruk.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 28. mars 2023, klokken 08:19
Sitat fra: jlan på tirsdag 28. mars 2023, klokken 00:48Det eneste jeg benytter av Easees smartfunksjoner er at Tibber styrer effekten så den ligger under 5 kWh/h (eller neste trinn). Har Jedlix en løsning for det?
Nei, Jedlix kan ikke lese husets forbruk.

Med mindre Jedlix's styring av Easee boksen er mer avansert. Min Jedlix styrer bilen ikke boksen. Kan være aktuelt om det er ok å fortsatt bruke bokser som er installert.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

geear

Ref. linken fra NRK, på forrige side: https://www.nrk.no/rogaland/elsakerhetsverket-om-easee-permitteringene_-_-tragisk-1.16350952

CEO i Easee har sagt: "Det er definisjonen på urettferdighet. Det er uprofesjonelt. Det er ikke det som er jobben til Elsäkerhetsverket å drive på slik. Nå har de sin egen agenda, ser det ut som. Det går ut over mange kunder. Det går ut over mange liv. Det er ganske sprøtt at et offentlig organ kan operere på et slik vis for å være ærlig."

Unnskyld meg altså, men syns det fremgår ganske klart at han som gründer og eier er for tett på og altfor følelsesstyrt, og burde satt seg på sidelinjen i denne fasen her, om ikke trukket seg helt. Det er HAN som er ansvarlig for at Easee har sluppet et produkt som hevder samsvar med standarder det ikke samsvarer med, det er helt irrasjonelt å skyte på ESV her, de MÅ innse at de må legge seg fullstendig flate og bare hoste opp dokumentasjonen som kreves. På toppen av det hele er det akkurat den samme regla som i NRK-artikkelen de har holdt på med i alle svarene til ESV siden før sommeren i fjor. Det er ikke ESV sin skyld at det er 200 mann som har mistet jobben eller blitt permittert, det er Easee selv sin skyld at de ikke har kvalitet på arbeidet sitt!

jlan

Sitat fra: Radial på tirsdag 28. mars 2023, klokken 05:25De kommer med det NÅ ja, 5år etter at Easee ble lansert.

Easee hadde nok ikke noe valg i 2018/2019 enn å benytte 2,3mm.
Det var ikke slik at det ikke fantes reléer og kontaktorer med 3 mm gap i 2018. Konkurrentene har jo klart å få fram godkjente løsninger ihht IEC 62955 (RCD-DD). Easee anga forøvrig også at deres reléer oppfyller kravet til jordfeilautomat (RCBO), og der er det etter det jeg forstår krav om 4mm (IEC 61009).

Poenget mitt var at når reléleverandørene lanserer nye produkter ihht IEC 62955 nå, må jo bety at de ikke betrakter standarden som utdatert. Det må jo heller bety at de har kunder som ønsker å følge dette punktet i standarden. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jlan

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 28. mars 2023, klokken 08:55
Sitat fra: Maxwell_400 på tirsdag 28. mars 2023, klokken 08:19
Sitat fra: jlan på tirsdag 28. mars 2023, klokken 00:48Det eneste jeg benytter av Easees smartfunksjoner er at Tibber styrer effekten så den ligger under 5 kWh/h (eller neste trinn). Har Jedlix en løsning for det?
Nei, Jedlix kan ikke lese husets forbruk.

Med mindre Jedlix's styring av Easee boksen er mer avansert. Min Jedlix styrer bilen ikke boksen. Kan være aktuelt om det er ok å fortsatt bruke bokser som er installert.
Så lenge Jedlix kan styre strømstyrken i bilen evt. starte/stoppe lading er det jo ikke behov for å styre ladeboksen. Det er behov for å lese huset forbruk ja. Det gjøres vanligvis med å koble seg til HAN porten. Det er det ettehvert mange dingser som gjør. https://amsleser.no/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jlan

Sitat fra: geear på tirsdag 28. mars 2023, klokken 09:58Det er ikke ESV sin skyld at det er 200 mann som har mistet jobben eller blitt permittert, det er Easee selv sin skyld at de ikke har kvalitet på arbeidet sitt!
Det paradoksale er at Westcontrol, som produserer Zaptec, ansetter folk. Og de holder til på Tau, en halvtimes kjøring fra hovedkontoret til Easee. Helmikstøl har jobbet med produksjon hos Westcontrol, så han kan sikkert få den jobben igjen.

(betalingsmur) https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/eJkn1y/easee-rival-oeker-produksjonen-dramatisk-paa-tskitaumle
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jlan på tirsdag 28. mars 2023, klokken 11:59
Sitat fra: geear på tirsdag 28. mars 2023, klokken 09:58Det er ikke ESV sin skyld at det er 200 mann som har mistet jobben eller blitt permittert, det er Easee selv sin skyld at de ikke har kvalitet på arbeidet sitt!
Det paradoksale er at Westcontrol, som produserer Zaptec, ansetter folk. Og de holder til på Tau, en halvtimes kjøring fra hovedkontoret til Easee. Helmikstøl har jobbet med produksjon hos Westcontrol, så han kan sikkert få den jobben igjen.

(betalingsmur) https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/eJkn1y/easee-rival-oeker-produksjonen-dramatisk-paa-tskitaumle


Har vel like lite tro på at Helmikstøl hadde fått tilbud fra Zaptec om å komme tilbake som at Martin Schanche ville fått jobb i Arbeiderpartiet, etter at han satte på plass AUF'eren som kalte Schanche feig  ;D  ;)
https://youtu.be/McZtCIDAu6U

Tror ikke Zaptec syntes så mye om at Helmikstøl tok med seg idèene ut av Zaptec og startet et konkurrerende selskap.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Off-topic, men godeste Martin Schanche har stillt opp på liste for FrP, så tviler sterkt på at han noen sinne ville søkt på jobb hos AP...!

Skal man finne på eksempler, så går det an å være litt mere treffsikker.  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Har denne fra i går på NRK vært her inne?



Elsäkerhetsverket om Easee-permitteringene: – Tragisk
0,7 millimeter har bidratt til krise hos Easee. De svenske tilsynsmyndighetene avviser at det har gått prestisje i saken.


jlan

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 28. mars 2023, klokken 19:13Har denne fra i går på NRK vært her inne?

Elsäkerhetsverket om Easee-permitteringene: – Tragisk
0,7 millimeter har bidratt til krise hos Easee. De svenske tilsynsmyndighetene avviser at det har gått prestisje i saken.

Det er fortsatt litt sammenblanding av de forskjellige funksjonene. All jordfeilmåling er selvsagt elektrisk, og et relé har også per definisjon alltid en elektrisk aktuator . Men man vil at reléene skal være sammenkoblet mekanisk. Slik det også er med sikringene i et nyere sikringsskap. 

 3 mm gjelder jo likestrømvernet, som mange ladebokser har innebygd (RDC-DD). 4 mm gjelder selve jordfeilbryteren (RCM), som Easee også mener er integrert. Det siste er litt mer uvanlig, og hvis jordfeilbryteren står inne i boksen, så er det gjerne en egen enhet med separate kontakter.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA