Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading mye dyrere enn drivstoff?

Startet av jchristfjell, søndag 12. februar 2023, klokken 09:46

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Ferry på søndag 05. mars 2023, klokken 20:59
Sitat fra: HK på fredag 03. mars 2023, klokken 23:05
På vår typiske rute Oslo-Berlin med start 07.00 i fosilbil gjør at middagen kan spises sivilisert kl 20 på vår nabolagsrestaurant i Berlin Friedenau.

Bra du bare skal til Berlin da, og ikke 3-4 timer lenger. Så hadde du endt opp med grisemat uansett  ::) Samme sak om du hadde bodd lenger opp i Norge, Lillehammer e.l.


Sitat fra: RJK på lørdag 04. mars 2023, klokken 15:58
Skal man dessuten være ekstra sparsommelig, har man kjøleboks med medbrakt mat man kan nyte under overfarten, mens kald drikke normalt er billigst på båten. Og medbrakt vannkoker/kaffetrakter kan brukes for å fylle termoser med varmtvann til te og "rwt i kroppen"-type mattilbud (nudler, phoe og andre "instant" supper/måltider).

Folk er forskjellige, men for min del er det ikke aktuelt å kjøpe en bil til en halv mill. eller mer og kjøre langt nedi Tyskland og spise nudler på veien. En av gledene mine med å reise er å spise godt, og annerledes. Skal jeg spare penger blir jeg heller hjemme.
PS: Jeg har gjerne med meg propanbrenner, svartkjele, kaffe og vannkanne på lange kjøreturer. Trivelig å koke en kaffeskvett midt på fjellet. Men det er ikke egentlig for å spare penger. Ender antagelig opp med å kaste 90% av den tørre kaffeposen året etter. Skulle ikke forundre meg om jeg hadde kommet bedre ut av det med å kjøpe kaffe langs veien.
Helt klart at god mat og drikke er en meget stor del av reisen for meg og. Men nå er det ikke nødvendigvis gourmet-mat alt man får på båten heller, og prisene er ikke spesielt billige heller.

Selv om man kan spise godt i restaurantene, så ender de fleste likevel med noe langt billigere, som burgersjappa på båten. Og det er dårlig mat til høy pris, og i slike tilfeller kan selv "instant Noodles" være gourmetmat til sammenligning.

Jeg skrev derfor litt utenfor hva mine preferanser er, men en slags "choose your buffet". Og medbrakt mat kan jo være så mangt, som en hjemmesmurt fransk baguett. Må jo ikke være en standard ost og skinke fra Kiwi eller Rema.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear


RJK

Sitat fra: geear på mandag 06. mars 2023, klokken 10:53
Sitat fra: Svk på søndag 05. mars 2023, klokken 21:11
https://youtu.be/97VYBfxn2KI?list=TLGGvyCpgJHYfLUwNTAzMjAyMw
Total avsporing, men så knotete ut kontra å bare bruke en filterholder, får de både for engangsfilter som på linken under, og med vaskbart filter. Har noe lignende denne, og bruker det med filtermalt:

https://www.jernia.no/kj%C3%B8kken/varm-og-kald-drikke/kaffe-og-te/kaffetilbeh%C3%B8r/nordiska-plast-filterholder-pp-sort/p/00236265
Mistenker at posten gjaldt "kvalitetskaffe på tur", der man kan få kvalitetbrygg fra egen maskin som lover nettopp dette. Som et oppfølging av svaret til @Ferry på min post lengre opp.

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ferry

Jeg har både Aeropress og V60 filterholder hjemme. Men på tur er det svartkjel og kokmalt kaffe som gjelder. Og skal jeg spare vekt på fjelltur o.l. så gjør jeg som Lars Monsen og drikker pulverkaffe. Det er ikke like godt, men den største forskjellen er fra å ikke ha kaffe til å ha pulverkaffe. Pulverkaffe til kokekaffe er et langt mindre sprang.
Den beste kaffeopplevelsen jeg har hatt var med blikkboks med hank av ståltråd. Klemte den ned i myra for å få vann, fylte på med Evergood. Kokte på en kjepp over bålet.

jkirkebo

Sitat fra: RJK på søndag 05. mars 2023, klokken 21:56
Helt klart at god mat og drikke er en meget stor del av reisen for meg og. Men nå er det ikke nødvendigvis gourmet-mat alt man får på båten heller, og prisene er ikke spesielt billige heller.

Selv om man kan spise godt i restaurantene, så ender de fleste likevel med noe langt billigere, som burgersjappa på båten. Og det er dårlig mat til høy pris, og i slike tilfeller kan selv "instant Noodles" være gourmetmat til sammenligning.

Buffeten på Kiel-ferga er ikke noe særlig synes jeg, men A la Carte-restauranten bakerst serverer ypperlig mat. Gourmet-restauranten har jeg ikke prøvd, men antar den også holder høy kvalitet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på mandag 06. mars 2023, klokken 20:50Gourmet-restauranten har jeg ikke prøvd, men antar den også holder høy kvalitet.
Har prøvd den ett par ganger, har vært rimelig bra de gangene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

#112
Nå har jeg kjørt elbil siden januar.
Km 2734 har ladet 343kWh.
I mars så betalte jeg 1,52kr pr kwh med støtte og alle avg.det gir en pris på 5-600.
Hadde jeg kjørt hybriden som bruker 0.6l på mila vinterstid. Og snittpris 18.50kr literen så hadde det blitt ca 3000kr
Så da har jeg spart ca 2500kr.
For å komme opp i 3000kr på hurtiglading så må jeg opp i 8,75 pr kWh.
Så for min del så ser regnestykket greit ut

arthur

Nå har jeg riktignok ikke fylt en eneste liter bensin på en stund, men kjører jo stadig forbi slike og prisen den senere tid har vært mellom19.99 og 24,50 etter hva jeg har lagt merke til.

Til sammenligning var prisen på strøm på min siste strømregning 118 øre per kWt.

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

THE

Sitat fra: arthur på tirsdag 14. mars 2023, klokken 08:02
Nå har jeg riktignok ikke fylt en eneste liter bensin på en stund, men kjører jo stadig forbi slike og prisen den senere tid har vært mellom19.99 og 24,50 etter hva jeg har lagt merke til.

Til sammenligning var prisen på strøm på min siste strømregning 118 øre per kWt.
Jeg lurer også på hvor i verden folk bor når de kjøper bensin til kr 18,50/liter i snittpris. Jeg har knapt sett bensinpriser på 18,5/L siden sommeren 2021. I høst og vinter har jeg fylt bilen til guttungen et par ganger til under 20kr/L, men stort sett ligger pumpeprisen mellom 21,50 og 24,50. Fyller for øvrig bare når det er "billig" da bilen brukes lite, så snittprisen min er nok kanskje under 20 kr/L etter rabatter.

Strømprisen i NO5 i februar var på 139 øre/kWh, og strømkompensasjonen var 45,9 øre/kWh, totalt 93 øre/kWh. Netteleia mi var 70,82 øre/kWh, så total gjennomsnittlig strømpris på 163,92 øre/kWh hvis jeg ikke hadde gjort grep for å spare strøm i dyre timer og bruke mer når det er lave priser. NO5 hadde ca 5 øre lavere strømpris i februar enn NO1 og NO2, men etter strømkompensasjonen var forskjellen ca 0,3 øre/kWh.

Det som bestemmer strømprisen er i stor grad nettleia som varierer veldig fra nettselskap til nettselskap, og hvor flink man er til å utnytte svingningene i timeprisene på strøm. Som et eksempel hadde jeg fått ca. 43 øre/kWh i nettleie om satsene var de samme som på hytta, en forskjell på 28 øre/kWh!
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

HK

#115
Det jeg finner helt sprøtt er at både hurtigladere og bensin er rimeliger i Tyskland. 95 oktan koster Eur. 1,72. I Berlin er strømregninga på flatt Kr. 3,80,- pr. kwh. i min leilighet. Smartmålere finnes ikke og prisen er fast uansett når i døgnet man bruker strøm.

Allikevel koster de dyreste hurtigladere som Enbw uten abbonement ca. Kr. 6,80 pr. kw.
Med abonnement til Eur. For 18 euro i måneden lader man for 39 cent pr. kw.

Det betyr at de dyreste hurtigladerne koster det dobbelte av å lade hjemme i Tyskland.
I Norge er det 4 gangern!

Langt rimeligere er de to jeg bruker: Elli charge hvor jeg betaler 15 euro i måneden og lader hos Ionity for 35 cent pr. kw. i Tyskland og Kr. 2,20 i Norge. Eller Enel X way hvor de nå tilbyr en pakke på 320 kw i måneden for Eur. 99,-

Mitt regnestykke med mest lading på de to nevnte kortene og resten på ladeboks i sameiet i Norge til kr. 2,- pr. kWh. ser ikke like hyggelig ut som mange vil fremstille.

Jeg har nå kjørt nøyaktig 10.000 km.i min nye BYD Han. Bilen viser et snittforbruk på 23,5 kw /100 km for hele perioden. Det kommer nok av mest langkjøring i høye hastigheter. Det de færreste regner med er at det medgår langt mere strøm pga bl.a ladetap.
Når jeg regner nøyaktig sammen all strøm som er forbrukt siden jeg fikk bilen rett før jul ser jeg et forbruk på
2800 kwh. som jo er 28 kw pr. 100 km.

Jeg har slått sammen alle kostnadene på strøm og ender opp med kr. 11 400,-. Den høye summen kommer selvfølgelig av mest lading ute og bare 785 kw. hjemme. Det drar også opp prisen litt at 350 kw ble ladet til full pris hos bl.a. Enbw.

Det gir en drivstoffkostnader på Kr. 11,40 pr. mil. Noe som selvfølgelig høres helt sprøtt ut for de som lader mest hjemme. Kommer i fremtiden til å innskjerpe at jeg ALDRI lader noe som helst for over kr. 4,- pr. kw på hurtiglader.

Når jeg sammenligner med min Mercedes som i samme tidsrom ville bruke 800 liter 95 oktan. er ikke regnestykket med elbil sååå rosenrødt. Det hører med til historien at elbilen koster kr. 400,- mer å forsikre i måneden.
Diffen om man tar utgangspunkt i Kr. 19,- pr. liter som jeg gjør som oppholder meg mest i Tyskland så er diffen mellom elbil og fossil beskjedne kr. 2600,-. Jeg har her ikke regnet med bommene i Norge som vi ikke har i Tyskland.

Er man tysker og ikke har tilgang på norsk strøm hjemme tror jeg jeg diesel dessverre hadde vært svaret, og det er faktisk svaret for de aller fleste i Tyskland. Prisene på norske hurtigladere er RAN og Ola Dunk finner seg i dette akkurat som med matpriser osv. Min konklusjon er at kjører man mest i Norge og lader hjemme er jo elbil en nobrainer. For de som ikke har lademulighet hjemme er saken helt annerledes.

RJK

Sitat fra: THE på tirsdag 14. mars 2023, klokken 08:29
Sitat fra: arthur på tirsdag 14. mars 2023, klokken 08:02
Nå har jeg riktignok ikke fylt en eneste liter bensin på en stund, men kjører jo stadig forbi slike og prisen den senere tid har vært mellom19.99 og 24,50 etter hva jeg har lagt merke til.

Til sammenligning var prisen på strøm på min siste strømregning 118 øre per kWt.
Jeg lurer også på hvor i verden folk bor når de kjøper bensin til kr 18,50/liter i snittpris. Jeg har knapt sett bensinpriser på 18,5/L siden sommeren 2021. I høst og vinter har jeg fylt bilen til guttungen et par ganger til under 20kr/L, men stort sett ligger pumpeprisen mellom 21,50 og 24,50. Fyller for øvrig bare når det er "billig" da bilen brukes lite, så snittprisen min er nok kanskje under 20 kr/L etter rabatter.

Strømprisen i NO5 i februar var på 139 øre/kWh, og strømkompensasjonen var 45,9 øre/kWh, totalt 93 øre/kWh. Netteleia mi var 70,82 øre/kWh, så total gjennomsnittlig strømpris på 163,92 øre/kWh hvis jeg ikke hadde gjort grep for å spare strøm i dyre timer og bruke mer når det er lave priser. NO5 hadde ca 5 øre lavere strømpris i februar enn NO1 og NO2, men etter strømkompensasjonen var forskjellen ca 0,3 øre/kWh.

Det som bestemmer strømprisen er i stor grad nettleia som varierer veldig fra nettselskap til nettselskap, og hvor flink man er til å utnytte svingningene i timeprisene på strøm. Som et eksempel hadde jeg fått ca. 43 øre/kWh i nettleie om satsene var de samme som på hytta, en forskjell på 28 øre/kWh!
Jeg kjører endel til Charlottenberg via Gardermoen, fordi jeg tar SE-turene sammen med broren min som bor i nærheten av flyplassen.

Da hender det seg at jeg ser priser i det området når vi kjører forbi, på strekningen fra Jessheim til Charlottenberg. Har til og med sett priser i vinter som starter med 17...

Når prisen er under 20, så sier jeg gjerne noe sånt som "jøss, her blir man ikke rana så jævlig...". ;) Og minner broren min på at jeg fyller for 1,65 per kWh ved Ionity Dal.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#117
Sitat

Når prisen er under 20, så sier jeg gjerne noe sånt som "jøss, her blir man ikke rana så jævlig...". ;) Og minner broren min på at jeg fyller for 1,65 per kWh ved Ionity Dal.

Herlig skrevet  :+1:

Ja men hjemmelading med strømstøtte er skikkelig morro, seinlading om natta .... Hurtigladere langs veien... not so fun..

Stig-Arne

#118
Snittprisen hos Tesla er nå for tiden (kl. 20.00 - 16.00 )3,59 kr og (kl. 16.00 - 20.00) 3,99 kr
Enkelte stasjoner er på godt under 3 kr/kWh

Så ser ikke så mørkt ut egentlig :)

https://www.tocn.no/wp-content/uploads/2023/03/2023-03-24b-Pris-Tesla-Supercharger.pdf

Svk

Sitat fra: Stig-Arne på søndag 26. mars 2023, klokken 10:10Snittprisen hos Tesla er nå for tiden (kl. 20.00 - 16.00 )3,59 kr og (kl. 16.00 - 20.00) 3,99 kr
Enkelte stasjoner er på godt under 3 kr/kWh

Så ser ikke så mørkt ut egentlig :)

https://www.tocn.no/wp-content/uploads/2023/03/2023-03-24b-Pris-Tesla-Supercharger.pdf

Verre med de andre som skal ha 7-8kr kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA